Twee Drie-verbondsleren?

TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door TSD »

Bert Mulder schreef:
TSD schreef:
We komen weer bij de aloude discussie die al vele keren gevoerd is en ik heb weinig lust om dat nog een keer aan te zwengelen, namelijk dat er een spanning is in de Bijbel tussen een verkiezende God (een verkiezing die voor ons verborgen is) en een God die zegt geen lust te hebben in de dood van de goddeloze maar daarin dat hij zich bekere en leve en een God die het iedereen toe roept: Zie Ik sta aan de deur en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen en met hem avondmaal houden en hij met Mij....
Je citaat uit Openbaring klop niet. Dat citaat was tot een kerk gericht, niet tot iedereen...

Verder, over de spanning in de Bijbel,. die spanning zit er omdat God van ons eist wat wij niet kunnen. En de reden dat we niet kunnen ligt niet bij God, maar bij onszelf, daar we onszelf van Gods goede gaven berooft hebben. Toch is God rechtvaardig in dat Hij van ons eist wat wij niet kunnen.

Die spanning wil ik beslist niet wegnemen, dat raakt de kern van de reformatie.

Maar, dat betekend niet dat we op allerlei manieren de mens aan het werk mogen zetten, alsof wij zelf nog iets kunnen doen.
Strikt genomen heb je gelijk v.w.b. citaat uit Openbaringen, het komt tot de gemeente van Laodicea. Maar dat was wel een gemeente waar de Heere van de meesten moest zeggen: arm, blind, jammerlijk, naakt. Mensen die nog 'goud' nodig hadden en 'witte klederen' en 'ogenzalf'. In de gemeente van Laodicea komt het tot alleen die het Evangelie horen en wel specifiek degenen die dit op dit evangelie nog geen gehoor hadden gegeven!

Ik ben het met je eens dat God eist wat wij niet meer kunnen en dat ook rechtvaardig doet. Maar daarnaast blijkt uit de hele Bijbel dat de Heere "gaarne vergevende" is. De Heere eist niet alleen, hij nodigt ook ("Komt tot de bruiloft want alle dingen zijn gereed") tot de zaligheid, ja de Bijbel spreekt van een "grote zaligheid" maar velen slaan op "zo'n grote zaligheid geen acht".

En die ruime bediening legt niet de eer bij de mens, juist niet! Het legt de eer bij God die, ondanks onze val, zoveel blijk geeft van liefde, zovel bemoeienis houdt, zo vele malen welmenend nodigt... en daarom zullen wij, als wij op die roepstem geen gehoor geven, met dubbele slagen geslagen worden...

Is de oproep: "Bekeert u" niet een mens aan het werk zetten dan? Een mens aan het werk zetten hoeft helemaal niet te impliceren dat hij er nog iets aan kan doen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door huisman »

Mooi artikel in het RD over David Dickson.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_698613
Dit boek verscheen eerst in het Latijn en na Dicksons dood kwam in 1664 een Engelse editie van de pers. De ondertitel luidt: ”De methode van de genezing van de kwalen van de consciëntie met betrekking tot de wedergeboorte”. Opvallend is de aandacht die hij hierin geeft aan de verbondsleer. Evenals zijn collega Samuel Rutherford (ca. 1600-1661) spreekt Dickson van drie verbonden, terwijl de meeste Schotse theologen een tweeverbondenleer aanhingen.

Dickson was een veelzijdige theoloog die verschillende werken op zijn naam heeft staan. Bekend is zijn commentaar op het evangelie van Mattheüs, dat door de Nederlandse predikant Jacobus Koelman (1632-1695) in het Nederlands werd vertaald. Ook schreef hij een verklaring van de Psalmen.

Onder de weinige boeken die tijdens zijn leven verschenen is zijn ”Treatise on the Promises”, een verhandeling over de beloften. Het verscheen in 1630 in Dublin. Waarschijnlijk hebben verbannen vrienden van Dickson die naar Ierland gevlucht waren, zoals Robert Blair en John Livingstone, voor de uitgave gezorgd. Een klein geschrift dat vele malen gedrukt werd, heeft als titel ”Sum of Saving Knowledge”, de samenvatting van de zaligmakende kennis. Hij schreef dit samen met James Durham (1622-1658), predikant in de kathedrale kerk in Glasgow, waarin Dickson ook vaak voorging. Het is een pastorale handreiking, vooral bestemd voor hen die het heil in Christus zoeken. Later kreeg het een plaats in verschillende edities van de Westminsterse Confessie en Catechismussen
In die tijd kon een drieverbonder (Dickson) samen met een tweeverbonder (Durham) een boekje schrijven met als ondertitel: "Een kort begrip van de Christelijke leer vervat in de Heilige Schriften, en uiteengezet in de Westminster Confessie, de Grote en de Kleine Catechismus"

Hier een link naar het boekje van Dickson en Durham.
http://www.theologienet.nl/documenten/D ... laring.pdf

De plicht om te geloven
„Ieder mens die het evangelie hoort, moet een gewetenszaak maken van de plicht tot een levend geloof in Christus. De zwakke gelovige moet niet denken dat het een aanmatiging is om te doen wat bevolen is. De mens die geneigd is tot wanhoop, moet moed vatten en eraan denken om dit liefelijke en tot behoud strekkende gebod te gehoorzamen. De sterke gelovige moet nog meer staan naar het gevoel Jezus Christus nodig te hebben en steeds meer toe nemen in de gehoorzaamheid aan dit gebod. Ja, de meest onboetvaardige, goddeloze en verdorven mens moet zichzelf niet uitsluiten, of zich door anderen laten uitsluiten, om ordelijk te streven naar deze plicht, hoe wanhopig ook zijn toestand schijnt te zijn. Want Hij, Die alle mensen gebiedt om in Christus te geloven, gebiedt daarbij alle mensen tevens te geloven dat ze buiten Christus verdoemd en verloren zijn. Hij gebiedt daarbij tevens alle mensen hun zonden en hun behoefte aan Christus te erkennen, en in feite gebiedt Hij alle mensen zich te bekeren, opdat ze in Hem mogen geloven. En eenieder die weigert zich van zijn vroegere zonden te bekeren, is schuldig aan ongehoorzaamheid aan dit gebod, dat gegeven wordt aan allen die het horen, maar in het bijzonder aan hen die binnen de zichtbare kerk zijn. Want „dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus”, zegt hij.

(Uit: ”De Kennis der zaligheid”, David Dickson en James Durham. Nederlandse vertaling van ”The Sum of Saving Knowledge”, uitgegeven in digitale vorm door Stichting De Ginonbron te Middelburg, 2005.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wouter28
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 dec 2012, 18:31

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Wouter28 »

De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....

De Bijbel nodigt allen, en de kanttekenaren nemen dat over, zoals te lezen is in volgende kanttekeningen.
Jesaja 8
15 En velen onder hen zullen struikelen, en vallen (59), en verbroken worden, en zullen verstrikt en gevangen worden.

59) vallen,
Te weten aanlopende en zich stotende aan dien steen. Want dewijl zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, zo zou hun dezelve tot grotere verdoemenis strekken.

Lukas 19
44 En zullen u tot den grond nederwerpen, en uw kinderen in u; en zij zullen in u den enen steen op den anderen steen niet laten; daarom dat gij den tijd uwer bezoeking niet bekend hebt. (40)

40) den tijd uwer bezoeking niet bekend hebt.
Namelijk in welke u door de predikatie des Evangelies de genade Gods nu wordt aangeboden.


Hierbij nog een paar uitspraken van de statenvertalers in de kanttekeningen over het aanbod van genade:

Spreuken 9 vers 2: De opperste Wijsheid heeft Haar slachtvee geslacht. Zij heeft Haar wijn gemengd; ook heeft Zij Haar tafel toegericht: “Versta het Woord Gods, het ware voedsel der ziel, en alle geestelijke en zaligmakende weldaden die ons daarin beloofd en in de sacramenten aangeboden worden, waarop volgen zal de volmaakte vreugde van het komende leven.”

Jesaja 7 vers 13: Toen zei Jesaja tot koning Achaz: hoort gij nu, gij, huis van David: is het u te weinig dat gij de mensen moe maakt, dat gij ook mijn God moe maakt? “De zin is: totnogtoe hebt gij mij en andere profeten des Heeren klein geacht, ja veracht, onze vermaningen niet gelovende en niet aannemende; maar nu valt gij God de Heere Zelf lastig of moeilijk, omdat gij de genade, die Hij u aanbiedt, veracht.”

Jesaja 8 vers 15: En velen onder hen zullen struikelen en vallen en verbroken worden, en zij zullen verstrikt en gevangen worden: “omdat zij de aangeboden genade des Heeren door ongeloof zouden verwerpen, daarom zou die hun tot grotere verdoemenis strekken.”

Jesaja 50 vers 1-2: Zo zegt de HEERE: waar is de scheidbrief van uw moeder waarmee Ik haar weggezonden heb? Of wie is er van Mijn schuldeisers aan wie Ik u verkocht heb? Zie, om uw ongerechtigheden zijt gij verkocht, en om uw overtredingen is uw moeder weggezonden. Waarom kwam Ik, en er was niemand, waarom riep Ik, en niemand antwoordde? “Namelijk die Mijn woord hoorde en gehoorzaamde, toen Ik u door de profeten, Mijn dienaars, tot boete liet roepen en Mijn genade liet aanbieden.”

Jesaja 55 vers 1: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! “Dat is, tot Mij, of tot de hemelse goederen, die Ik u door het Evangelie aanbied, namelijk vergeving der zonden en de gerechtigheid, die ons omniet en zonder enige van onze verdiensten door God in Christus gegeven worden; idem, de gaven van de Heilige Geest, en eindelijk het eeuwige leven; waartoe wij door het geloof moeten komen.”

Jesaja 55 vers 6: Zoekt de HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is: “terwijl Hij Zijn goedertierenheid aan armen zondaren aanbiedt, hen tot boete en bekering nodigende.”

Handelingen 14 vers 3: De Heere gaf getuigenis aan het Woord van Zijn genade: “Dat is, het evangelie, waarin de genade van God wordt verkondigd en aangeboden.”

2 Korinthiërs 13 vers 5: Onderzoekt uzelf, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelf. Of kent gij uzelf niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt. “Wie de predikatie van het evangelie door een waar geloof niet aanneemt, en de aangeboden genade verzuimt of veracht, is in gevaar een verworpen mens te zijn.”

Openbaring 16 vers 9: En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden de Naam van God, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven: “Namelijk in het bekennen van Zijn rechtvaardigheid en aannemen van Zijn barmhartigheid en genade, die hun wordt aangeboden.”
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Jvslooten »

Bert Mulder schreef:
Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....
God dan verkondigt, met voorbijzien van de tijden van de onwetendheid, nu overal aan alle mensen dat zij zich moeten bekeren (Hand. 17:30) ... Zoals dus door één overtreding de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven (Rom. 5:18) ... Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. (...) Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. (1 Tim 2:3-6) ... Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen (Titus 2:11)
Deo servire vera libertas -Augustinus
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:
Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....

De Bijbel nodigt allen, en de kanttekenaren nemen dat over, zoals te lezen is in volgende kanttekeningen.
1. de kanttekeningen zijn de Schrift niet
2. God haatte Ezau...

Verder, als God mij iets aanbied, zal ik dat krijgen ook, want:

1. God doet wat Hij belooft.
2. Genade is onwederstandelijk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:
Wouter28 schreef:De twee verbonden of 3 verbonden leer is volgens mij helemaal niet Bijbels maar een verzinsel van mensen.
Allemaal onnodige discussies en tijdverdrijf

De Bijbel spreekt wel dat het aanbod komt tot alle mensen.
Tevens geldt de belofte voor iedereen.
Waar spreekt de Bijbel dan wel van een aanbod dat tot ALLE mensen komt?

Jakob heb ik liefgehad, maar Ezau heb ik gehaat....

De Bijbel nodigt allen, en de kanttekenaren nemen dat over, zoals te lezen is in volgende kanttekeningen.
1. de kanttekeningen zijn de Schrift niet
2. God haatte Ezau...

Verder, als God mij iets aanbied, zal ik dat krijgen ook, want:

1. God doet wat Hij belooft.
2. Genade is onwederstandelijk.

Gods Woord moet je maar eens goed lezen,
en het is schokkend dat je keer op keer, op dit punt Calvijn. Luther, de DL, vele Puriteinen, Dr. Kohlbrugge ect niet serieus neemt.

Lukas 19 vers 44 is een serieus woord van Christus dat is geen toneelspel of schijnvertoning!

Ik blijf het herhalen, wat Prof. Dr. Jacobus Trigland zei:
Hoe kan het nou, die ruime nodigingen van het evangelie in de Bijbel, en de uitverkiezing, ik krijg het niet bij elkaar,
ik laat het maar beide staan!


Als wij Gods aanbod en nodigingen niet door geloof beantwoorden en aannemen dan is dat zonde.
En God rekent ons dat aan.
Niemand kan er uit zichzelf geloven, maar God rekent het ons aan, net zoals de Erfzonde,
heb ik die zonde begaan, neen, maar we worden in zonde ontvangen en geboren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:

Gods Woord moet je maar eens goed lezen,
en het is schokkend dat je keer op keer, op dit punt Calvijn. Luther, de DL, vele Puriteinen, Dr. Kohlbrugge ect niet serieus neemt.

Lukas 19 vers 44 is een serieus woord van Christus dat is geen toneelspel of schijnvertoning!

Ik blijf het herhalen, wat Prof. Dr. Jacobus Trigland zei:
Hoe kan het nou, die ruime nodigingen van het evangelie in de Bijbel, en de uitverkiezing, ik krijg het niet bij elkaar,
ik laat het maar beide staan!
Lukas 19:44???

1. zoals al eerder aangetoont, is het latijnse offere iets anders dan het hedendaagse Nederlandse woord 'aanbod', net zoals wat men vroeger bedoelde met aanbod, niet hetzelfde is als het hedendaagse...

2. De Dordtse Leerregels leren nergens een aanbod.
3. Nee, jij streept weg dat genade onwederstandelijk is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

Gods Woord moet je maar eens goed lezen,
en het is schokkend dat je keer op keer, op dit punt Calvijn. Luther, de DL, vele Puriteinen, Dr. Kohlbrugge ect niet serieus neemt.

Lukas 19 vers 44 is een serieus woord van Christus dat is geen toneelspel of schijnvertoning!

Ik blijf het herhalen, wat Prof. Dr. Jacobus Trigland zei:
Hoe kan het nou, die ruime nodigingen van het evangelie in de Bijbel, en de uitverkiezing, ik krijg het niet bij elkaar,
ik laat het maar beide staan!
Lukas 19:44???

1. zoals al eerder aangetoont, is het latijnse offere iets anders dan het hedendaagse Nederlandse woord 'aanbod', net zoals wat men vroeger bedoelde met aanbod, niet hetzelfde is als het hedendaagse...

2. De Dordtse Leerregels leren nergens een aanbod.
3. Nee, jij streept weg dat genade onwederstandelijk is.
Wat ik niet snap dat jij die dwalende Calvijn nog wilt lezen, die spreekt ook over het aanbod van Gods genade, en Gods nodigingen.

En Gods genade is niet wederstandelijk.
Geen dingen zeggen, die ik niet leert of zeg.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Wat ik niet snap dat jij die dwalende Calvijn nog wilt lezen, die spreekt ook over het aanbod van Gods genade, en Gods nodigingen.

En Gods genade is niet wederstandelijk.
Geen dingen zeggen, die ik niet leert of zeg.
Als God Zijn genade aan een iegelijk aanbiedt...
En als ook Zijn genade onwederstandelijk is...

Dan worden dus alle mensen zalig...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Wat ik niet snap dat jij die dwalende Calvijn nog wilt lezen, die spreekt ook over het aanbod van Gods genade, en Gods nodigingen.

En Gods genade is niet wederstandelijk.
Geen dingen zeggen, die ik niet leert of zeg.
Als God Zijn genade aan een iegelijk aanbiedt...
En als ook Zijn genade onwederstandelijk is...

Dan worden dus alle mensen zalig...
Neen.
Je redeneert, laat Gods woord staan, zoals ik je al adviseerde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Neen.
Je redeneert, laat Gods woord staan, zoals ik je al adviseerde.
En ik meen dat jij Gods Woord beter moet lezen....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Neen.
Je redeneert, laat Gods woord staan, zoals ik je al adviseerde.
En ik meen dat jij Gods Woord beter moet lezen....
Geloof het niet.
Afgezien daarvan, doet het je werkelijk niets, dat je zomaar over Calvijn, Luther, Kohlbrugge, John Flavel, Thomas Watson, Rutherford, Thomas Brooks, Christopher Love en vele anderen heenstapt, die allemaal het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade preekte, zijn dat dan allemaal dwaalleraren die de Bijbel niet goed lazen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Neen.
Je redeneert, laat Gods woord staan, zoals ik je al adviseerde.
En ik meen dat jij Gods Woord beter moet lezen....
Geloof het niet.
Afgezien daarvan, doet het je werkelijk niets, dat je zomaar over Calvijn, Luther, Kohlbrugge, John Flavel, Thomas Watson, Rutherford, Thomas Brooks, Christopher Love en vele anderen heenstapt, die allemaal het algemeen onvoorwaardelijk aanbod van genade preekte, zijn dat dan allemaal dwaalleraren die de Bijbel niet goed lazen?
Jij MEENT dat die alleen een zogenaamd 'algemeen onverwaardelijk aanbod van genade' preekten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie