Ter overdenking...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:Onder andere:
- We kunnen onze zekerheden zoeken op de verkeerde plaatsen:
onze kennis, gevoel, ervaringen, vorderingen die we denken te maken, etc.
Terwijl we de zekerheid alleen kunnen vinden in het Woord van God, niets is zekerder dan de beloften van God.
Als we hierop door het geloof mogen vertrouwen hebben we de grootste zekerheid die er is.

- Onze enige hoop is in de beloften, het Woord en het werk van Christus.
Buiten dat is er geen hoop.

- Het vertrouwen dat de Bijbel het Woord van God is waardoor Hij Zich aan ons wilt openbaren.
Dat het nodig is dat God dit Woord opent door het werk van de Heilige Geest. Dat dit ook het gebed moet zijn voordat we de Bijbel lezen .
Het Woord van God heeft de kracht doden tot leven te wekken.

- Dit alles het wonderlijke werk van God in mensen zonder enige verdienste. Alleen tot eer van Zijn heilige Naam. Geen roem in mensen maar alle roem in God.
Ik had een heel verhaal getypt, maar besloot het toch niet te posten. Ik voel wel aan dat ik eigenlijk stoppen moet,
want dit past eigenlijk niet op dit medium.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

Net een preek gehoord waar me wat opviel. Ik dacht: ik schrijf even mee. Misschien dat het goed is om te overdenken.
Ik citeer de dominee. Ik zal straks zijn naam wel noemen. Misschien herkent iemand hier zijn stijl van preken? Ik moet er wel
bij zeggen dat in de eerste helft van de jaren '70 is overleden... Dat maakt het meteen wat makkelijker om te bedenken
wie deze eenvoudige prediker was....

"Wij wonen allen in het huis der zonde. En weet u wat de grote tragiek is in een mens zijn leven, en dat heeft ds. Ledeboer zo heel eenvoudig maar kernachtig uitgedrukt: “mijn grootste ellende is dat ik mijn eigen ellende niet ken en niet gevoel”. En dat is nu alles vrucht van de zonde. Want we leven in een tijd, geliefde medereizigers, broeders kerkenraad! dat de begrippen zonden en schuld, die moeten maar opgeruimd worden, en we moeten allemaal blij zijn. Ja, maar waar zijn we blij mee? En heeft dat grond, die blijdschap?

We kunnen vannacht sterven, en Bunyan zegt in één van zijn leerredenen – Huntington trouwens ook – Gods knechten die moeten zo prediken dat ze voor ’t laatst de gemeente van Capelle aan den IJssel gezien hebben. En dan wens ik mij vrij te maken van uw bloed.
Kinderen, jeugd, catechisanten, vaders, moeders! Dat is die staat waarin wij onszelf moed- en vrijwillig in geworpen hebben. Is dat nodig om dat altijd maar weer voor te stellen? Ja, gemeente!

Het is in 1939, het jaar voor de oorlog gebeurd, in Zeeland, dat een leraar, die had gesproken, gepredikt. En toen kwam hij van de stoel af, en dat was een oude man, een ouderling, met de vreze Gods versierd, hij zegt: Dominee, gaat u eens zitten in de consistoriekamer. Hij zegt: Nu hebt ge vanavond veel gezegd… maar u heeft ook niets gezegd.

Zooo, zegt die dominee, wat is dat? Hij zegt: U hebt alles van Jezus gezegd. Jawel, zegt hij, dat hoort ook zo. Jezus Christus en Dien gekruisigd! Inderdaad, zegt die oude ouderling. Hij zegt: maar ik heb geen woord gehoord over Adam. Hij zegt: Dat hoort u van mij niet meer. Hij zegt: meent u dat? wat u daar zegt? Hij zegt: Jawel. Hij zegt: dat weten zo langzamerhand wel. Van Adam en erfzonden en erfsschuld. Hij zegt: Jezus moeten we hebben. Hij zegt: Dan is die kansel, met ingang van vanavond voor u gesloten. En zo hoort het.

Want gemeente, zal ik goed van Christus prediken, dan zal ik goed moeten weten wie Adam is. En dat gaat voorop. Want ik ben in Adam, ik ben niet in Jezus! Want dat wordt duidelijk getekend, de staat waarin u en ik leven. "
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 sep 2014, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ter overdenking...

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:
Panny schreef:Onder andere:
- We kunnen onze zekerheden zoeken op de verkeerde plaatsen:
onze kennis, gevoel, ervaringen, vorderingen die we denken te maken, etc.
Terwijl we de zekerheid alleen kunnen vinden in het Woord van God, niets is zekerder dan de beloften van God.
Als we hierop door het geloof mogen vertrouwen hebben we de grootste zekerheid die er is.

- Onze enige hoop is in de beloften, het Woord en het werk van Christus.
Buiten dat is er geen hoop.

- Het vertrouwen dat de Bijbel het Woord van God is waardoor Hij Zich aan ons wilt openbaren.
Dat het nodig is dat God dit Woord opent door het werk van de Heilige Geest. Dat dit ook het gebed moet zijn voordat we de Bijbel lezen .
Het Woord van God heeft de kracht doden tot leven te wekken.

- Dit alles het wonderlijke werk van God in mensen zonder enige verdienste. Alleen tot eer van Zijn heilige Naam. Geen roem in mensen maar alle roem in God.
Ik had een heel verhaal getypt, maar besloot het toch niet te posten. Ik voel wel aan dat ik eigenlijk stoppen moet,
want dit past eigenlijk niet op dit medium.
Ik ben toch wel benieuwd wat je hierover te schrijven had DIA!

Hoe moeten we volgens jou tegen de beloftes die God ons gegevens heeft in Zijn Woord aankijken?

De beloftes van God zijn de belangrijkste aansporingen God te zoeken en Zijn Woord biddend te lezen. Hem aanroepen in gebeden.
Als we ons vastklampen (geloof, vertrouwen) aan de beloftes van God dan zal God zijn beloftes vervullen.
De zekerheid zit ook nog in het feit dat het God zelf is die het verlangen, zoeken en komen tot Hem werkt.
En wie tot Hem komt zal Hij geensinds uitwerpen.

Met eerbied gezegd, maar ik weet even geen beter voorbeeld.
Het zoeken van God is niet zoiets als een lot kopen in een loterij.
Veel mensen lijken zo'n idee te hebben (ook zal zeggen ze het niet hardop). We kunnen wel de Bijbel lezen en bidden, maar eigenlijk is de kans maar heel klein dat we God vinden. Dit is bidden en lezen zonder geloof en vertrouwen op God en Zijn Woord.
Nee, God zegt Zelf in Zijn Woord dat Hij wilt dat we Hem zoeken en dat Hij Zich laat vinden.
God wilt dat we Zijn Woord geloven en op Zijn Woord vertrouwen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ter overdenking...

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: “mijn grootste ellende is dat ik mijn eigen ellende niet ken en niet gevoel”.
De grootste ellende is als een mens Jezus niet kent volgens mij?
Hij zegt: dat weten zo langzamerhand wel. Van Adam en erfzonden en erfsschuld. Hij zegt: Jezus moeten we hebben. Hij zegt: Dan is die kansel, met ingang van vanavond voor u gesloten. En zo hoort het.
Op zich is het wel waar, Jezus moeten we hebben, Hij geeft namelijk ook alles wat nodig is, ook ellendekennis, alles, maar daarom zal de natuurlijke staat van de mens natuurlijk niet verzwegen moeten worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:Onder andere:
- We kunnen onze zekerheden zoeken op de verkeerde plaatsen:
onze kennis, gevoel, ervaringen, vorderingen die we denken te maken, etc.
Terwijl we de zekerheid alleen kunnen vinden in het Woord van God, niets is zekerder dan de beloften van God.
Als we hierop door het geloof mogen vertrouwen hebben we de grootste zekerheid die er is.

- Onze enige hoop is in de beloften, het Woord en het werk van Christus.
Buiten dat is er geen hoop.

- Het vertrouwen dat de Bijbel het Woord van God is waardoor Hij Zich aan ons wilt openbaren.
Dat het nodig is dat God dit Woord opent door het werk van de Heilige Geest. Dat dit ook het gebed moet zijn voordat we de Bijbel lezen .
Het Woord van God heeft de kracht doden tot leven te wekken.

- Dit alles het wonderlijke werk van God in mensen zonder enige verdienste. Alleen tot eer van Zijn heilige Naam. Geen roem in mensen maar alle roem in God.
Ik had een heel verhaal getypt, maar besloot het toch niet te posten. Ik voel wel aan dat ik eigenlijk stoppen moet,
want dit past eigenlijk niet op dit medium.
Ik ben toch wel benieuwd wat je hierover te schrijven had DIA!

Hoe moeten we volgens jou tegen de beloftes die God ons gegevens heeft in Zijn Woord aankijken?

De beloftes van God zijn de belangrijkste aansporingen God te zoeken en Zijn Woord biddend te lezen. Hem aanroepen in gebeden.
Als we ons vastklampen (geloof, vertrouwen) aan de beloftes van God dan zal God zijn beloftes vervullen.
De zekerheid zit ook nog in het feit dat het God zelf is die het verlangen, zoeken en komen tot Hem werkt.
En wie tot Hem komt zal Hij geensinds uitwerpen.

Met eerbied gezegd, maar ik weet even geen beter voorbeeld.
Het zoeken van God is niet zoiets als een lot kopen in een loterij.
Veel mensen lijken zo'n idee te hebben (ook zal zeggen ze het niet hardop). We kunnen wel de Bijbel lezen en bidden, maar eigenlijk is de kans maar heel klein dat we God vinden. Dit is bidden en lezen zonder geloof en vertrouwen op God en Zijn Woord.
Nee, God zegt Zelf in Zijn Woord dat Hij wilt dat we Hem zoeken en dat Hij Zich laat vinden.
God wilt dat we Zijn Woord geloven en op Zijn Woord vertrouwen.
Wat ik schreef weet ik niet meer. Het werd me te uitgebreid, en dacht dat het te zo te ondoorzichtig en te moeilijk zou worden.
Modern uitgedrukt: Ik dacht: het ontbreekt wat aan transparantie, als u begrijpt wat ik bedoel?
De beloftes van God hebben een adres, dat weten allen wel. Die zijn niet algemeen en ook niet door een mens in eigen kracht
te pakken (en als dat kon, dan zou dat stelen betekenen).
We hebben de middelen waar nemen. Dat is niet vrijblijvend.
Maar onze werken verdienen niets. Zie HC.
Ik ben het zeker eens als je zegt: God wil, nee eist, dat wij geloven en op Zijn Woord vertrouwen.
Maar vraag ik: Kennen we onszelf door wat licht van boven, of anders door de algemene verlichting van de Heilige Geest?
Ik geloof dat we te snel geneigd zijn om het goede van onszelf te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: “mijn grootste ellende is dat ik mijn eigen ellende niet ken en niet gevoel”.
De grootste ellende is als een mens Jezus niet kent volgens mij?
Hij zegt: dat weten zo langzamerhand wel. Van Adam en erfzonden en erfsschuld. Hij zegt: Jezus moeten we hebben. Hij zegt: Dan is die kansel, met ingang van vanavond voor u gesloten. En zo hoort het.
Op zich is het wel waar, Jezus moeten we hebben, Hij geeft namelijk ook alles wat nodig is, ook ellendekennis, alles, maar daarom zal de natuurlijke staat van de mens natuurlijk niet verzwegen moeten worden.
Zo staat het niet in het eenvoudige vragenboekje van ds. Ledeboer. Of bezit u misschien een hertaald ex. (was me trouwens niet bekend dat die hertaald was)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Ter overdenking...

Bericht door Bettler »

-DIA- schreef: Zo staat het niet in het eenvoudige vragenboekje van ds. Ledeboer. Of bezit u misschien een hertaald ex. (was me trouwens niet bekend dat die hertaald was)
Ik denk dat ejvl hier kritiek heeft op die uitspraak van ds. Ledeboer, niet ten onrechte...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

Bettler schreef:
-DIA- schreef: Zo staat het niet in het eenvoudige vragenboekje van ds. Ledeboer. Of bezit u misschien een hertaald ex. (was me trouwens niet bekend dat die hertaald was)
Ik denk dat ejvl hier kritiek heeft op die uitspraak van ds. Ledeboer, niet ten onrechte...
Het ook zo dat de wetenschap in deze laatste tijden zeer is vermeerderd. Of bedoelt u dat niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ter overdenking...

Bericht door ejvl »

Wat ik weet van ds Ledeboer heeft hij er vast nog veel voor en na over gezegd, ik heb veel achting voor ds Ledeboer.

De uitspraak los gebruiken kan gevaarlijk zijn, alsof je er bent met ellendekennis, of dat dat het hoogste goed is wat je kunt behalen, of het als voorwaarde wordt gezien (remonstrants) voordat iemand tot Jezus mag vluchten.
Maar die discussie is er al eens eerder geweest.
Spurgeon schreef: U zegt: “O, maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Ter overdenking...

Bericht door Bettler »

-DIA- schreef: Het ook zo dat de wetenschap in deze laatste tijden zeer is vermeerderd. Of bedoelt u dat niet?
Met andere woorden, dat wij het "beter" zouden weten dan hen die ons voor zijn gegaan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Wat ik weet van ds Ledeboer heeft hij er vast nog veel voor en na over gezegd, ik heb veel achting voor ds Ledeboer.

De uitspraak los gebruiken kan gevaarlijk zijn, alsof je er bent met ellendekennis, of dat dat het hoogste goed is wat je kunt behalen, of het als voorwaarde wordt gezien (remonstrants) voordat iemand tot Jezus mag vluchten.
Maar die discussie is er al eens eerder geweest.
Spurgeon schreef: U zegt: “O, maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Het gaat niet om de mate waarin maar wel op de waarheid ervan. Wat dat betreft kan ik hier Spurgeon goed begrijpen. Wij hoeven
geen maat of trap te stellen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ter overdenking...

Bericht door eilander »

Bettler schreef:
-DIA- schreef: Zo staat het niet in het eenvoudige vragenboekje van ds. Ledeboer. Of bezit u misschien een hertaald ex. (was me trouwens niet bekend dat die hertaald was)
Ik denk dat ejvl hier kritiek heeft op die uitspraak van ds. Ledeboer, niet ten onrechte...
Dit wordt een beetje flauw vind ik. Als we onze eigen ellende echt zouden zien, zouden we niet buiten de Heere Jezus kunnen. Dus ds. Ledeboer had echt een punt.
Zijn kortste gedichtje is dan ook: Zoek Jezus veel / Zoek Jezus vroeg / Wie Jezus heeft / Die heeft genoeg.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ter overdenking...

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Dit wordt een beetje flauw vind ik. Als we onze eigen ellende echt zouden zien, zouden we niet buiten de Heere Jezus kunnen. Dus ds. Ledeboer had echt een punt.
Zijn kortste gedichtje is dan ook: Zoek Jezus veel / Zoek Jezus vroeg / Wie Jezus heeft / Die heeft genoeg.
Ik vind het heel serieus.
Met dat laatste gedichtje ben ik het van harte eens, wie niet natuurlijk.
We moeten niet streven naar ellendekennis toch? Ellendekennis is er ook in 2 maten toch? Een door God gewerkt en een eigen.. Hoe zie en bemerk je het verschil? Ja op de uitkomst, maar op dat moment? Of als de mens er voor staat? De eigen ellendekennis kan nog wel eens dieper zijn als de door God gewerkte, maar de mens gaat er nog mee verloren. Met ellende kennis ben je er niet, het kan ook van iemand zelf zijn.
Het streven moet zijn naar verlossing in Jezus Christus, en wat daar voor nodig is, ook ellendekennis, werkt Hij ook.
De grootste ellende is als we Jezus niet hebben als Borg en Middelaar.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Ter overdenking...

Bericht door Panny »

Het is toch een grote waarheid “mijn grootste ellende is dat ik mijn eigen ellende niet ken en niet gevoel”.

Als je gaat zien hoe hard je hart is, hoe graag je de zonde doet, hoe vol je bent van jezelf, hoe weinig je God zoekt, hoe weinig berouw je hebt.
Dan zie je dus wat je grootste ellende is.
En op dit punt ontstaan volgens mij ook de grootste twijfels bij onze rechtse reformatorische kerkmensen.
Mensen die denken dat ze in die staat niet tot Christus mogen vluchten om het leven te ontvangen. Je hoort ze dan alleen maar bidden om kennis aan zichzelf en berouw. Christus komt dan soms zelfs niet in het gebed voor omdat ze denken dat het niet begint met Christus. Eerst moeten ze van alles leren totdat die weg geopend word.
Dan ga je het dus buiten Christus zoeken. Zoeken in jezelf, wachten op ervaringen, etc.
Eigenlijk stel je dan niet je vertrouwen helemaal buiten jezelf in Christus.

En dan kom je dus op het vertrouwen op de beloftes van God in Zijn Woord. Dat is de enige grond en hoop. De beloftes, het Woord en het werk van Christus.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ter overdenking...

Bericht door -DIA- »

Belofte maakt schuld: de predikant van wie ik een citaat plaatste was wijlen ds. G. Schipaanboord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie