Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door SecorDabar »

Zucht schreef:
SecorDabar schreef:
Zucht schreef:
DDD schreef:Zoiets als wat dominee De Heer ook probeerde te schrijven in De Saambinder, over de standen in het genadeleven. Daarbij helaas overslaande dat daaraan een heel verschillende invulling kan worden gegeven.

Ik vind overigens de opmerkingen van ds. Verhagen op zichzelf beschouwd niet bijbels en ook niet gereformeerd. Maar het doet zeker ter zake in dit draadje. Ik vraag me alleen af of er niet een paar zinnen vóór staan die een duidelijker adres geven. Want het maakt nog wel een verschil in welke context je een dergelijke uitspraak doet, natuurlijk.
Jaja, als ds. Verschuure iets zegt, valt heel refoforum hierover. Nu is er een citaat van ds. Verhagen en dan is de context ineens heel belangrijk. Want ja, dit hadden jullie niet gedacht. Nu ik zal het je vertellen: Met deze toepassing sluit ds. Verhagen zijn verklaring af over de zondagen 25 tot en met 30. Deze zondagen handelen over de sacramenten.
Hoewel ds. Verhagen ook een (ruim) evangelie mocht prediken, is dit stukje niet voor tweeërlei uitleg vatbaar. Ds. Veschuure blijft dus geheel in de lijn van ds. Verhagen en ds. GH Kersten. Punt.

Ik ben inmiddels bij zondag 32. Er zijn genoeg verklaringen, maar ook deze van ds. Verhagen kan ik iedereen van harte aanbevelen.
Er zijn inderdaad genoeg goede catechismusverklaringen, waarin Schrift met Schrift wordt vergeleken.
Ik kan iedereen eens aanraden om eens verklaringen te lezen van predikanten uit de 17e / 18e eeuw.
Denk bijvoorbeeld aan Petrus van der Hagen, Justus Vermeer, Smijtegelt, van der Groe, van der Kemp, Ferre en Brinkman.

Daar lees ik totaal niets van allerlei beperkingen zoals die door GG en GGN dominees wordt gepredikt.
Sla eens een willekeurige catechismusverklaring van de GG/GGN op en je vindt over het algemeen genomen maar weinig Schrift met Schrift vergelijkende.
Onzin en lariekoek, echt. Je durft trouwens nogal wat te zeggen Secor.
In de meeste GGN worden juist de verklaringen gelezen die jij noemt. Je zou daar goed lid kunnen zijn.
Natuurlijk ligt dat voor mijn rekening van wat ik schrijf.
Maar met een goede consciëntie durf ik dat te schrijven.
Ik schrijf dan ook: - over het algemeen genomen -!
Bewijs u maar eens of er ook echt Schrift met Schrift vergeleken wordt in de catechismusverklaringen van genoemde kerkverbanden.
Dan wil ik mijn woorden wel terug nemen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door WimA »

SecorDabar schreef:...
Bewijs u maar eens of er ook echt Schrift met Schrift vergeleken wordt in de catechismusverklaringen van genoemde kerkverbanden.
Dan wil ik mijn woorden wel terug nemen.
De bewijslast om het beweerde aan te tonen ligt toch echt bij @SecorDabar in deze. Er wordt nogal een beschuldiging geuit. Dan kan men natuurlijk niet zeggen: "Bewijs maar eens het tegendeel".
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
Anker schreef:Tiberius heeft het niet-bijbels en baptistisch genoemd
Hier generaliseer je, Anker.
Dat heb ik niet over de meditatie als geheel gezegd, maar alleen over de zinnen waar hij stelt, dat de beloften niet tot alle gedoopten komen.
Dat is ook in tegenspraak met de Dordtse Leerregels (onderstreping van mij, uiteraard):
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Een cirkelredenering die verder niets toevoegt. Judoën met woorden.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door SecorDabar »

WimA schreef:
SecorDabar schreef:...
Bewijs u maar eens of er ook echt Schrift met Schrift vergeleken wordt in de catechismusverklaringen van genoemde kerkverbanden.
Dan wil ik mijn woorden wel terug nemen.
De bewijslast om het beweerde aan te tonen ligt toch echt bij @SecorDabar in deze. Er wordt nogal een beschuldiging geuit. Dan kan men natuurlijk niet zeggen: "Bewijs maar eens het tegendeel".
Leg eens de verklaring van Ds. Petrus van der Hagen, van der Kemp, waar telkens
verwijzingen naar de Schrift wordt gemaakt eens neer naast een catechismusverklaring van latere tijd.
Dan zult u een aanzienlijk verschil zien.
Let er zelf bij het lezen of beluisteren van catechismusverklaringen en prekenboeken eens op hoe vaak er verwezen wordt naar bijbelteksten.

Er zijn trouwens wel Oud Gereformeerde Gemeenten waar men uitsluitend oudvaders op genoemde redenen leest.
Niet omdat het oud is, maar omdat er veel meer Schrift met Schrift wordt vergeleken, dan in latere tijd.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 18 mar 2014, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door ejvl »

WimA schreef: De bewijslast om het beweerde aan te tonen ligt toch echt bij @SecorDabar in deze. Er wordt nogal een beschuldiging geuit. Dan kan men natuurlijk niet zeggen: "Bewijs maar eens het tegendeel
"Zucht" heeft zelf al een citaat geplaatst uit een catechismusverklaring wat een versmalling van het evangelie met zich mee brengt, dat is alvast een bewijs dan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Anker schreef:Tiberius heeft het niet-bijbels en baptistisch genoemd
Hier generaliseer je, Anker.
Dat heb ik niet over de meditatie als geheel gezegd, maar alleen over de zinnen waar hij stelt, dat de beloften niet tot alle gedoopten komen.
Dat is ook in tegenspraak met de Dordtse Leerregels (onderstreping van mij, uiteraard):
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Daar heb ik een topic lang e.e.a. over uitgelegd. Je hebt een uitspraak van ds. Verschuure in de Daniël als niet-bijbels betiteld. Op zich vind ik dat al vrij heftig. Vooral omdat er inmiddels genoeg is aangetoond dat er velen in de GG zijn die in jouw ogen niet Bijbels zijn. Alsof die uitspraak in tegenspraak is met wat de DL in jouw citaat zeggen. Nee toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef:Tiberius heeft het niet-bijbels en baptistisch genoemd
Hier generaliseer je, Anker.
Dat heb ik niet over de meditatie als geheel gezegd, maar alleen over de zinnen waar hij stelt, dat de beloften niet tot alle gedoopten komen.
Dat is ook in tegenspraak met de Dordtse Leerregels (onderstreping van mij, uiteraard):
Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Daar heb ik een topic lang e.e.a. over uitgelegd. Je hebt een uitspraak van ds. Verschuure in de Daniël als niet-bijbels betiteld. Op zich vind ik dat al vrij heftig. Vooral omdat er inmiddels genoeg is aangetoond dat er velen in de GG zijn die in jouw ogen niet Bijbels zijn. Alsof die uitspraak in tegenspraak is met wat de DL in jouw citaat zeggen. Nee toch?
Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Jongere schreef:
Anker schreef:2. Ik ben heel benieuwd naar citaten van GG-dominees met een inhoudelijk verschil. Heb je echt een aantal duidelijke citaten gegeven? Ik kan het me niet herinneren.
Ik was al een beetje bang dat je mijn posts over het hoofd had gezien. Posthoorn heeft daar ook met name op gereageerd, maar mijn posts waren een reactie op wat jij zei en ook aan jou gericht. Het betreft de visie dat de hele gemeente uit kracht van het verbond 'Gods volk' genoemd mag worden, op de manier waarop dat in het OT over Israël gedaan werd.

Je kunt mijn post ongeveer 10 blz. terug vinden. Hij is in ieder geval niet onopgemerkt gebleven, want refiosi vond het nodig om er dit over te zeggen:
Bizar. Ongelofelijk dat deze visie in de gg gehoord wordt. Al die strijdt van ds Kersten met de chr ger is onnodig geweest. Onder verwijzing naar de reformatie worden de grooste dwalingen ingevoerd als de samenvatting van jongere klopt.
Ik weet het weer. Ds. Huisman en ds. A.T. Vergunst. Inderdaad een inhoudelijk verschil wat niet helemaal in lijn is met wat Louter genade, ds. Kersten e.d. daarvan zeggen. Maar inderdaad, dit geluid is er dus ook.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Je dwaalt inderdaad.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Curatorium »

Zucht schreef: Onzin en lariekoek, echt. Je durft trouwens nogal wat te zeggen Secor.
In de meeste GGN worden juist de verklaringen gelezen die jij noemt. Je zou daar goed lid kunnen zijn.
Dat is alleen maar door een gebrek van genoeg verklaringen door eigen predikanten, zodat er niet iedere paar jaar hetzelfde wordt voorgelezen.
Anker schreef: Ik weet het weer. Ds. Huisman en ds. A.T. Vergunst. Inderdaad een inhoudelijk verschil wat niet helemaal in lijn is met wat Louter genade, ds. Kersten e.d. daarvan zeggen. Maar inderdaad, dit geluid is er dus ook.
Gelukkig nog tientallen meer. Wat zij zeggen is in ieder geval in lijn met het doopformulier.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Curatorium schreef:
Zucht schreef: Onzin en lariekoek, echt. Je durft trouwens nogal wat te zeggen Secor.
In de meeste GGN worden juist de verklaringen gelezen die jij noemt. Je zou daar goed lid kunnen zijn.
Dat is alleen maar door een gebrek van genoeg verklaringen door eigen predikanten, zodat er niet iedere paar jaar hetzelfde wordt voorgelezen.
Anker schreef: Ik weet het weer. Ds. Huisman en ds. A.T. Vergunst. Inderdaad een inhoudelijk verschil wat niet helemaal in lijn is met wat Louter genade, ds. Kersten e.d. daarvan zeggen. Maar inderdaad, dit geluid is er dus ook.
Gelukkig nog tientallen meer. Wat zij zeggen is in ieder geval in lijn met het doopformulier.
Noem er eens een paar, met citaten? Ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Je dwaalt inderdaad.
Ok, dus de belofte van het Evangelie is niet voor iedereen zonder onderscheid?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Je dwaalt inderdaad.
Ok, dus de belofte van het Evangelie is niet voor iedereen zonder onderscheid?
De belofte van het Evangelie wordt aan iedereen die onder het Woord komt aangeboden, met bevel van geloof en bekering. Ik heb dat onderscheid (voorwaardelijke, onvoorwaardelijke beloften) aangetoond vanuit o.a. Louter genade en het boekje van ds. van Aalst. Ik geloof ook niet dat ds. Verschuure dat ontkent.

God belooft aan iedereen de zaligheid. Als je dit zo stelt, dwaal je, ja. Althans, als je de leer van de GG wil volgen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Je dwaalt inderdaad.
Ok, dus de belofte van het Evangelie is niet voor iedereen zonder onderscheid?
De belofte van het Evangelie wordt aan iedereen die onder het Woord komt aangeboden, met bevel van geloof en bekering. Ik heb dat onderscheid (voorwaardelijke, onvoorwaardelijke beloften) aangetoond vanuit o.a. Louter genade en het boekje van ds. van Aalst. Ik geloof ook niet dat ds. Verschuure dat ontkent.

God belooft aan iedereen de zaligheid. Als je dit zo stelt, dwaal je, ja. Althans, als je de leer van de GG wil volgen.
Even ter verduidelijking:
Zegt Paulus dan, dat dit het voordeel is: God wil je Vader zijn, Hij wil je zalig maken, Hij belooft je Zijn beloften?
Nee, dat zegt Paulus niet.
Dat is ook niet bijbels.
De beloften van het genadeverbond zijn voor Gods kinderen.
Je stelt dat deze uitspraak van ds. Verschuure niet Bijbels is. Je spreekt nu over beloften van het Evangelie. Zijn dat dezelfde als de beloften van het genadeverbond, waar ds. Verschuure over spreekt?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:
Tiberius schreef:
Anker schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij wel.
De DL stellen, dat de belofte van het Evangelie voor iedereen zonder onderscheid gelden.
Het kan ook zijn, dat ik dwaal, hoor; houd me ten goede. Maar dan hoor ik dat graag.
Je dwaalt inderdaad.
Ok, dus de belofte van het Evangelie is niet voor iedereen zonder onderscheid?
De belofte van het Evangelie wordt aan iedereen die onder het Woord komt aangeboden, met bevel van geloof en bekering. Ik heb dat onderscheid (voorwaardelijke, onvoorwaardelijke beloften) aangetoond vanuit o.a. Louter genade en het boekje van ds. van Aalst. Ik geloof ook niet dat ds. Verschuure dat ontkent.

God belooft aan iedereen de zaligheid.
Met bevel van geloof en bekering. Dat hoort er wezenlijk bij.
Plaats reactie