Twee soorten ellendekennis?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door -DIA- »

lien75 schreef:
Het staat niet letterlijk in de Bijbel. Maar de zaak die wordt bedoeld wel. Dat is overigens met heel veel
dingen het geval.
Ik kom er vandaag niet meer aan toe om er nog wat aan toe te voegen.

@DIA

Waar in de Bijbel staat de zaak dat de overtuiging van ellende zalig maakt??? Ik lees in de Bijbel dat het Christus is die ons zalig maakt. Niet een overtuiging tot... Wel doet de overtuiging van zonden die de Geest in ons werkt roepen om Genade. De Geest zorgt dat wij de noodzakelijkheid van Christus en Zijn offer gaan zien. (O God wees mij zondaar genadig) Maar dankzij Christus is er Genade. En het is dus Hij, die zaligmaakt.
Christus zegt Zelf dat Hij gekomen is om Zijn ziel te geven als een losprijs voor velen (matth. 20:28) Hij vergiet Zijn bloed tot vergeving van de zonden (Matth. 26:28) Christus is tot een vloek geworden om ons van de vloek te bevrijden (Gal.3:13) Christus' bloed is een losprijs en tegelijkertijd het verlossingsmiddel (Openb.1 :5) niemand komt tot de Vader dan door Hem (Joh.14:6)

Ik vraag mij dus echt af of de term wel een zuivere term is die recht doet aan de Schrift. Of dat het een term is die de mens op een verkeerd spoor zet. Namelijk dat de overtuiging van zonden opzich zaligmakend is. Want dat is niet waar. Ik kan nog zo overtuigt van zonden zijn. Maar wanneer daar niet het ware geloof is dat Christus verzoeningswerk omhelst. Is de mens verloren.
Of begrijp ik je nu verkeerd DIA?
Ellende maakt nooit zalig. Het kan enkel maar ellendig maken. Ofwel ongelukkig en/of depressief, of zelfs wanhopig. Ik bedoel (wonderlijk dat men dat niet begrijpt als men onder het Woord verkeerd!) de kennis van onze zonden ellende. Die kennen we van nature niet, maar we zouden wel verstandelijk moeten begrijpen waar het over gaat. Al leven we in onze natuurstaat.
Er is een algemene kennis en toestemmen dat we tegen God gezondigd hebben. Maar deze overtuiging
of kennis is een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt. Daar hebben we vele voorbeelden van in de Schrift. Ook de Heidelberger Catechismus begint er van stonden aan mee: Waaruit kent gij uw ellende? Het is een van de drie stukken die we moeten leren kennen. Maar er is een wereld van verschil
tussen kennen en kennen. We kunnen toch weten dat er een zaligmakende kennis (gewerkt door de Heilige Geest) is, en een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt? Deze kennis van ellende maakt
de mens nooit zalig. Het zal immers eindigen in een eeuwige ellende?

Kennis van ellende maakt niet zalig, maar is onmisbaar nodig om te kennen, en dan niet met ons natuurlijke verstand (een algemenen kennis van onze ellende) maar gewerkt door de Heilige Geest, ook wel genoemd een zaligmakende kennis van onze ellende of overtuiging. Zonder deze kennis van Boven kennen we ook geen genade. Genade is een eenzijdig werk van God, en dat begint niet met het roemen
in het geloof toch? Ik weet wel dat er vooral in deze tijd veel met de mond in Hem geroemd wordt maar het komt wel op hartenwerk aan. Ik de HEERE proef het hart (niet wat wij zeggen, wat uit ons verstand voortkomt). Ik acht met weinig woorden wat uitgeklaard te hebben dat het zeer gevaarlijk is om te leunen op enige algemene kennis van onze ellende. Nodig is een van God gewerkte zaligmakende kennis. Tevens is het van groot belang om te onderscheiden hoe nauw een algemene kennis en het ware werk Gods soms op elkaar lijken, hoewel er zo enorm veel verschil is. Toch dient dit telkens in elke preek aan de orde te komen, (separatie noemen we dat), want de mens wil zichzelf bedriegen en is van nature en hater van God en Zijn dienst, ook al overgiet hij zichzelf met een vroom sausje. Daar prikt de wereld zeker snel doorheen. En dat maakt de doorsnee `reformatorische mens` van nu zo ongeloofwaardig in een krom en verdraaid geslacht. Met de mond in Hem roemen, terwijl het hart zich verre van Hem houdt. begrijpt u het (al is het dan maar verstandelijk). Het komt wel aan op het werk van God, want met alles wat uit ons is zullen we zeker verloren gaan.
Kort samengevat: Kennis van onze ellende (en dan meer dan een algemene kennis) is noodzakelijk, wil er
een plaats komen voor Christus en Zijn verdiensten. Het wordt weer te lang, maar soms denk ik dat ik niet duidelijk ben, gelet op de reacties. Sorry.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door refo »

Het probleem is, DIA, dat wat jij zegt door een bepaald soort predikanten aangehangen wordt.
Het klinkt allemaal bijzonder degelijk.
Maar waar het op aan komt is altijd: waaraan meet je af of het wel naar jou zin is (door de Geest gewerkt) of niet (algemeen werk).
Boeken vol zijn daarover geschreven en een miljoen preken over gepreekt.
En toch: dat is allemaal gepraat om het vlees te strelen. Een mens kan toch nog wel wat: namelijk ellendigheid ervaren.
En weet je wat daarvan nu zo erg is? Het houdt God weg van de mens en mens bij God.
Ook al noemen we het allemaal Gods werk. Dat is het niet. De mens staat in het middelpunt en dat hoort niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Het probleem is, DIA, dat wat jij zegt door een bepaald soort predikanten aangehangen wordt.
Het klinkt allemaal bijzonder degelijk.
Maar waar het op aan komt is altijd: waaraan meet je af of het wel naar jou zin is (door de Geest gewerkt) of niet (algemeen werk).
Boeken vol zijn daarover geschreven en een miljoen preken over gepreekt.
En toch: dat is allemaal gepraat om het vlees te strelen. Een mens kan toch nog wel wat: namelijk ellendigheid ervaren.
En weet je wat daarvan nu zo erg is? Het houdt God weg van de mens en mens bij God.
Ook al noemen we het allemaal Gods werk. Dat is het niet. De mens staat in het middelpunt en dat hoort niet.
+1
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door ejvl »

+1 en ik wil toevoegen:

DE GODVRUCHTIGE AVONDMAALGANGER" van Petrus Immens.

Velen van u zijn al lange jaren op de weg geweest, maar maken geen voortgang, omdat ze door gedurige twijfelingen geschud worden. Zij blijven altijd arbeiden aan de gronden. Het is altijd: ik vrees, dat het met mij niet recht is. Zij willen leven door gevoel, maar niet door geloof, en daarom blijven zij altijd dezelfde, in plaats van staat te maken op het getuigenis van Christus. En als men eens de gronden van vrijmoedigheid heeft durven opmaken, ontbreekt het om die vast te houden tegen alle inwerpingen van het ongeloof. En dus is uw geloof in veel stukken als werkeloos en
oefent het zich maar in de zwakste daden, als begeren, hongeren, dorsten en lopen naar Jezus. Maar dat heilig en gegrond vertrouwen, dat vasthouden aan God en aan de beloften, daar kent u weinig van bij bevinding. En hoewel het waar is, dat een zwak
geloof genoeg is om zalig te worden, zo is het toch niet genoeg om getroost en bemoedigd uw weg te wandelen.
Staat dan toch naar meer gegronde verzekering van uw staat en laat u door het minste niet beroeren. U hebt met een getrouwe God te doen, Die de kleinste vonkjes van genade in u zal bewaren en voortzetten. Geeft het Hem maar in handen.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Bona Fide »

refo schreef:Het probleem is, DIA, dat wat jij zegt door een bepaald soort predikanten aangehangen wordt.
Het klinkt allemaal bijzonder degelijk.
Maar waar het op aan komt is altijd: waaraan meet je af of het wel naar jou zin is (door de Geest gewerkt) of niet (algemeen werk).
Boeken vol zijn daarover geschreven en een miljoen preken over gepreekt.
En toch: dat is allemaal gepraat om het vlees te strelen. Een mens kan toch nog wel wat: namelijk ellendigheid ervaren.
En weet je wat daarvan nu zo erg is? Het houdt God weg van de mens en mens bij God.
Ook al noemen we het allemaal Gods werk. Dat is het niet. De mens staat in het middelpunt en dat hoort niet.
-1

Het is te gemakkelijk om te zeggen dat wat DIA zegt "door een bepaald soort predikanten aangehangen wordt".

Wie ontkent hier dat er:
1. overtuigingen zijn (van het geweten/op grond van opvoeding/wegens ernstig stefgeval of dergelijke) die overgaan en waarbij je dezelfde blijft.
2. overtuigingen zijn die niet meer overgaan en uitdrijven tot Christus.

Ik hoop van niemand.

Wat ik onder 2 noemde zijn de zaligmakende overtuigingen.

En dat is niet "naar het vlees praten" of "dat de mens in het middelpunt staat". Helemaal niet, 'zaligmakende overtuigingen' gaan dieper dan 'algemene overtuigingen'. Dat heeft DIA hiervoor eigenlijk ook al aangegeven. Maar niet als rustpunt. Achteraf blijkt uit de vruchten of de overtuigingen al dan niet zaligmakend waren.

PS: met het geplaatste stuk van P. Immens ben ik het wel eens
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Isala »

Zijn er verschillende soorten overtuigingen?
Of is er 1 soort overtuiging met een verschillende uitwerking?

Mij lijkt een overtuiging iets anders dan ellendekennis.
Ellendekennis gaat nog dieper dan een overtuiging denk ik.
Ook hierbij heb ik een vraag, dezelfde als hierboven:
Zijn er verschillende soorten ellendekennis?
Of is er 1 soort, met een verschillende uitwerking?
Hora est!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
lien75 schreef:
Het staat niet letterlijk in de Bijbel. Maar de zaak die wordt bedoeld wel. Dat is overigens met heel veel
dingen het geval.
Ik kom er vandaag niet meer aan toe om er nog wat aan toe te voegen.

@DIA

Waar in de Bijbel staat de zaak dat de overtuiging van ellende zalig maakt??? Ik lees in de Bijbel dat het Christus is die ons zalig maakt. Niet een overtuiging tot... Wel doet de overtuiging van zonden die de Geest in ons werkt roepen om Genade. De Geest zorgt dat wij de noodzakelijkheid van Christus en Zijn offer gaan zien. (O God wees mij zondaar genadig) Maar dankzij Christus is er Genade. En het is dus Hij, die zaligmaakt.
Christus zegt Zelf dat Hij gekomen is om Zijn ziel te geven als een losprijs voor velen (matth. 20:28) Hij vergiet Zijn bloed tot vergeving van de zonden (Matth. 26:28) Christus is tot een vloek geworden om ons van de vloek te bevrijden (Gal.3:13) Christus' bloed is een losprijs en tegelijkertijd het verlossingsmiddel (Openb.1 :5) niemand komt tot de Vader dan door Hem (Joh.14:6)

Ik vraag mij dus echt af of de term wel een zuivere term is die recht doet aan de Schrift. Of dat het een term is die de mens op een verkeerd spoor zet. Namelijk dat de overtuiging van zonden opzich zaligmakend is. Want dat is niet waar. Ik kan nog zo overtuigt van zonden zijn. Maar wanneer daar niet het ware geloof is dat Christus verzoeningswerk omhelst. Is de mens verloren.
Of begrijp ik je nu verkeerd DIA?
Ellende maakt nooit zalig. Het kan enkel maar ellendig maken. Ofwel ongelukkig en/of depressief, of zelfs wanhopig. Ik bedoel (wonderlijk dat men dat niet begrijpt als men onder het Woord verkeerd!) de kennis van onze zonden ellende. Die kennen we van nature niet, maar we zouden wel verstandelijk moeten begrijpen waar het over gaat. Al leven we in onze natuurstaat.
Er is een algemene kennis en toestemmen dat we tegen God gezondigd hebben. Maar deze overtuiging
of kennis is een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt. Daar hebben we vele voorbeelden van in de Schrift. Ook de Heidelberger Catechismus begint er van stonden aan mee: Waaruit kent gij uw ellende? Het is een van de drie stukken die we moeten leren kennen. Maar er is een wereld van verschil
tussen kennen en kennen. We kunnen toch weten dat er een zaligmakende kennis (gewerkt door de Heilige Geest) is, en een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt? Deze kennis van ellende maakt
de mens nooit zalig. Het zal immers eindigen in een eeuwige ellende?

Kennis van ellende maakt niet zalig, maar is onmisbaar nodig om te kennen, en dan niet met ons natuurlijke verstand (een algemenen kennis van onze ellende) maar gewerkt door de Heilige Geest, ook wel genoemd een zaligmakende kennis van onze ellende of overtuiging. Zonder deze kennis van Boven kennen we ook geen genade. Genade is een eenzijdig werk van God, en dat begint niet met het roemen
in het geloof toch? Ik weet wel dat er vooral in deze tijd veel met de mond in Hem geroemd wordt maar het komt wel op hartenwerk aan. Ik de HEERE proef het hart (niet wat wij zeggen, wat uit ons verstand voortkomt). Ik acht met weinig woorden wat uitgeklaard te hebben dat het zeer gevaarlijk is om te leunen op enige algemene kennis van onze ellende. Nodig is een van God gewerkte zaligmakende kennis. Tevens is het van groot belang om te onderscheiden hoe nauw een algemene kennis en het ware werk Gods soms op elkaar lijken, hoewel er zo enorm veel verschil is. Toch dient dit telkens in elke preek aan de orde te komen, (separatie noemen we dat), want de mens wil zichzelf bedriegen en is van nature en hater van God en Zijn dienst, ook al overgiet hij zichzelf met een vroom sausje. Daar prikt de wereld zeker snel doorheen. En dat maakt de doorsnee `reformatorische mens` van nu zo ongeloofwaardig in een krom en verdraaid geslacht. Met de mond in Hem roemen, terwijl het hart zich verre van Hem houdt. begrijpt u het (al is het dan maar verstandelijk). Het komt wel aan op het werk van God, want met alles wat uit ons is zullen we zeker verloren gaan.
Kort samengevat: Kennis van onze ellende (en dan meer dan een algemene kennis) is noodzakelijk, wil er
een plaats komen voor Christus en Zijn verdiensten. Het wordt weer te lang, maar soms denk ik dat ik niet duidelijk ben, gelet op de reacties. Sorry.
Ik zeg ook nergens dat er geen verschil is tussen een algemene kennis en kennis die doet roepen om genade. Waar ik op reageerde is de term zaligmakende zondekennis. Daarmee geef je m.i.met die term aan dat de ellende kennis op zich zalig kan maken. Dat is verwarrend. En ik denk dat je door zo'n term te gebruiken niet duidelijk bent...

Ware zondekennis roept en schreeuwt uit het diepst van het hart om genade. Dan gaan we niet berusten in die zondekennis in de zin van mocht het ooit misschien eens redding zijn. Dan ben je zo diep benauwd dat je roept zoals David in psalm 42. Als een dat schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn hart tot u o Heer. want je weet en voelt dat je in doodsgevaar bent! En dan heb je niet eens tijd om na te denken is mijn ellendekennis wel echt? Heb ik eigenlijk wel echt dorst? Je kan alleen maar roepen, schreeuwen.
Dan dorst de ziel naar de Levende God en niet naar een nog diepere ervaring van iets of wat dan ook. Het roept om genade. En eerder heeft het geen rust!
En separerende prediking gaat dat ook bloot leggen. En zal nooit de mens een gevoel geven dat ze al aardig op weg is zonder te weten in een waar geloof in Christus te zijn ingelijfd? Die houd alleen Christus voor. En het is of je bent in Hem of bent het niet. Wanneer er geen ware ellendekennis is, zal die mens ook nooit werkelijk roepen en schreeuwen om genade. Het vraagt op zijn hoogst om een beetje geluk. Maar voelt zich verder goed thuis in deze wereld. Of is misschien met zijn eigen zondekennis diep in zijn hart wel tevreden en heeft dus Christus niet nodig. Wil misschien wel met zijn zondekennis bij Christus aankomen als een soort werk.
In de separende prediking wordt o.a. de mens voorgehouden of daar werkelijk het verlangen is om gered te worden. Wordt aan de mens vanuit het Woord aangezegd in welk doodsgevaar hij of zij verkeert zolang hij of zij nog geen persoonlijke genade kent. Genade die we niet verdienen maar o zo noodzakelijk is.
De prediking is niet separerend als het mensen doet graven in hun eigen gevoel etc. De duivel wil niets liever dan ons van Christus afhouden. Hij kan daarvoor soms ook heel rechtzinnige argumenten gebruiken. We mogen van hem op alles zien. Als het maar niet op Christus is.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Julian Brasser »

Ik ga voor 1 soort overtuiging, met een verschillende uitwerking: namelijk de overtuiging dat de weg die je nu gaat, naar de verdoemenis leidt, en dat heeft als uitwerkingen dat je óf er chagarijnig van wordt en er uiteindelijk niets mee doet, óf dat je uiteindelijk speciale aandacht geeft aan geloof, hoop en liefde.
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 29 jan 2014, 18:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Bona Fide »

De reactie van ds. Kot (Huizen) op Refoweb m.b.t. dit onderwerp:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/544 ... bt-gehad-/
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door MoesTuin »

lien75 schreef:
-DIA- schreef:
lien75 schreef:
Het staat niet letterlijk in de Bijbel. Maar de zaak die wordt bedoeld wel. Dat is overigens met heel veel
dingen het geval.
Ik kom er vandaag niet meer aan toe om er nog wat aan toe te voegen.

@DIA

Waar in de Bijbel staat de zaak dat de overtuiging van ellende zalig maakt??? Ik lees in de Bijbel dat het Christus is die ons zalig maakt. Niet een overtuiging tot... Wel doet de overtuiging van zonden die de Geest in ons werkt roepen om Genade. De Geest zorgt dat wij de noodzakelijkheid van Christus en Zijn offer gaan zien. (O God wees mij zondaar genadig) Maar dankzij Christus is er Genade. En het is dus Hij, die zaligmaakt.
Christus zegt Zelf dat Hij gekomen is om Zijn ziel te geven als een losprijs voor velen (matth. 20:28) Hij vergiet Zijn bloed tot vergeving van de zonden (Matth. 26:28) Christus is tot een vloek geworden om ons van de vloek te bevrijden (Gal.3:13) Christus' bloed is een losprijs en tegelijkertijd het verlossingsmiddel (Openb.1 :5) niemand komt tot de Vader dan door Hem (Joh.14:6)

Ik vraag mij dus echt af of de term wel een zuivere term is die recht doet aan de Schrift. Of dat het een term is die de mens op een verkeerd spoor zet. Namelijk dat de overtuiging van zonden opzich zaligmakend is. Want dat is niet waar. Ik kan nog zo overtuigt van zonden zijn. Maar wanneer daar niet het ware geloof is dat Christus verzoeningswerk omhelst. Is de mens verloren.
Of begrijp ik je nu verkeerd DIA?
Ellende maakt nooit zalig. Het kan enkel maar ellendig maken. Ofwel ongelukkig en/of depressief, of zelfs wanhopig. Ik bedoel (wonderlijk dat men dat niet begrijpt als men onder het Woord verkeerd!) de kennis van onze zonden ellende. Die kennen we van nature niet, maar we zouden wel verstandelijk moeten begrijpen waar het over gaat. Al leven we in onze natuurstaat.
Er is een algemene kennis en toestemmen dat we tegen God gezondigd hebben. Maar deze overtuiging
of kennis is een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt. Daar hebben we vele voorbeelden van in de Schrift. Ook de Heidelberger Catechismus begint er van stonden aan mee: Waaruit kent gij uw ellende? Het is een van de drie stukken die we moeten leren kennen. Maar er is een wereld van verschil
tussen kennen en kennen. We kunnen toch weten dat er een zaligmakende kennis (gewerkt door de Heilige Geest) is, en een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt? Deze kennis van ellende maakt
de mens nooit zalig. Het zal immers eindigen in een eeuwige ellende?

Kennis van ellende maakt niet zalig, maar is onmisbaar nodig om te kennen, en dan niet met ons natuurlijke verstand (een algemenen kennis van onze ellende) maar gewerkt door de Heilige Geest, ook wel genoemd een zaligmakende kennis van onze ellende of overtuiging. Zonder deze kennis van Boven kennen we ook geen genade. Genade is een eenzijdig werk van God, en dat begint niet met het roemen
in het geloof toch? Ik weet wel dat er vooral in deze tijd veel met de mond in Hem geroemd wordt maar het komt wel op hartenwerk aan. Ik de HEERE proef het hart (niet wat wij zeggen, wat uit ons verstand voortkomt). Ik acht met weinig woorden wat uitgeklaard te hebben dat het zeer gevaarlijk is om te leunen op enige algemene kennis van onze ellende. Nodig is een van God gewerkte zaligmakende kennis. Tevens is het van groot belang om te onderscheiden hoe nauw een algemene kennis en het ware werk Gods soms op elkaar lijken, hoewel er zo enorm veel verschil is. Toch dient dit telkens in elke preek aan de orde te komen, (separatie noemen we dat), want de mens wil zichzelf bedriegen en is van nature en hater van God en Zijn dienst, ook al overgiet hij zichzelf met een vroom sausje. Daar prikt de wereld zeker snel doorheen. En dat maakt de doorsnee `reformatorische mens` van nu zo ongeloofwaardig in een krom en verdraaid geslacht. Met de mond in Hem roemen, terwijl het hart zich verre van Hem houdt. begrijpt u het (al is het dan maar verstandelijk). Het komt wel aan op het werk van God, want met alles wat uit ons is zullen we zeker verloren gaan.
Kort samengevat: Kennis van onze ellende (en dan meer dan een algemene kennis) is noodzakelijk, wil er
een plaats komen voor Christus en Zijn verdiensten. Het wordt weer te lang, maar soms denk ik dat ik niet duidelijk ben, gelet op de reacties. Sorry.
Ik zeg ook nergens dat er geen verschil is tussen een algemene kennis en kennis die doet roepen om genade. Waar ik op reageerde is de term zaligmakende zondekennis. Daarmee geef je m.i.met die term aan dat de ellende kennis op zich zalig kan maken. Dat is verwarrend. En ik denk dat je door zo'n term te gebruiken niet duidelijk bent...

Ware zondekennis roept en schreeuwt uit het diepst van het hart om genade. Dan gaan we niet berusten in die zondekennis in de zin van mocht het ooit misschien eens redding zijn. Dan ben je zo diep benauwd dat je roept zoals David in psalm 42. Als een dat schreeuwt naar de waterstromen, zo schreeuwt mijn hart tot u o Heer. want je weet en voelt dat je in doodsgevaar bent! En dan heb je niet eens tijd om na te denken is mijn ellendekennis wel echt? Heb ik eigenlijk wel echt dorst? Je kan alleen maar roepen, schreeuwen.
Dan dorst de ziel naar de Levende God en niet naar een nog diepere ervaring van iets of wat dan ook. Het roept om genade. En eerder heeft het geen rust!
En separerende prediking gaat dat ook bloot leggen. En zal nooit de mens een gevoel geven dat ze al aardig op weg is zonder te weten in een waar geloof in Christus te zijn ingelijfd? Die houd alleen Christus voor. En het is of je bent in Hem of bent het niet. Wanneer er geen ware ellendekennis is, zal die mens ook nooit werkelijk roepen en schreeuwen om genade. Het vraagt op zijn hoogst om een beetje geluk. Maar voelt zich verder goed thuis in deze wereld. Of is misschien met zijn eigen zondekennis diep in zijn hart wel tevreden en heeft dus Christus niet nodig. Wil misschien wel met zijn zondekennis bij Christus aankomen als een soort werk.
In de separende prediking wordt o.a. de mens voorgehouden of daar werkelijk het verlangen is om gered te worden. Wordt aan de mens vanuit het Woord aangezegd in welk doodsgevaar hij of zij verkeert zolang hij of zij nog geen persoonlijke genade kent. Genade die we niet verdienen maar o zo noodzakelijk is.
De prediking is niet separerend als het mensen doet graven in hun eigen gevoel etc. De duivel wil niets liever dan ons van Christus afhouden. Hij kan daarvoor soms ook heel rechtzinnige argumenten gebruiken. We mogen van hem op alles zien. Als het maar niet op Christus is.
Dit is inderdaad zo ontzettend waar en helder geschreven.
Mensen, graaf toch niet in je eigen ziel.
Een schip op zee gooit zijn anker niet uit in zijn eigen ruim, daar heeft het geen houvast, nee hij gooit het uit in de zee.
Mensen, gooi je anker niet uit in je eigen ziel, maar het moet omhoog, naar Christus, die de grote prijs betaalde met zijn bloed, onverdiend. wat een genade oneindig groot, ongekend, onverdiend, maar bij oprecht berouw en schuldbekentenis, mag je je geborgen weten in Hem.
Geef je over aan Hem, en je mag leven in en uit enkel genade die zo vrij maakt. Keer op Keer.

1
Jezus, Die mijn ziel bemint
's levens stormen loeien, Heer.
O, beveilig mij, Uw kind,
leg mij aan Uw boezem neer.
Als de golven woedend slaan
tegen rotsen op en neer,
laat mij aan Uw zij dan staan,
tot de storm voorbij is, Heer.
2
And're toevlucht ken ik geen;
hulp'loos kom ik tot U vliˆn;
laat, o laat mij niet alleen,
wil mij steeds Uw hulpe bien!
Als de zondelast mij drukt,
zend mij Uw verlossing neer;
ben ik zwak en neergebukt,
schenk mij dan Uw kracht, o Heer!
3
Gij, o Heiland, zijt mijn kracht,
Gij mijn hoog vertrek, o Heer;
Gij sterkt zwakken door Uw macht,
Gij geeft blinden d' ogen weer.
Heilig, driemaal heilig, Gij!
Zie ontfermend op mij neer;
niets dan zwakheid vindt G' in mij,
schenk mij Uw genaad', o Heer.
4
Volheid van genade, Heer,
woont steeds in Uw priesterhart.
Stort de stroom des levens neer
in mijn ziel, neem weg mijn smart.
Gij zijt 's levens Heilfontein,
Gij geeft zondaars zaligheid;
was mij, Heer! En houd mij rein,
nu en tot in eeuwigheid.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door MoesTuin »

Julian Brasser schreef:Ik ga voor 1 soort overtuiging, met een verschillende uitwerking: namelijk de overtuiging dat de weg die je nu gaat, naar de verdoemenis leidt, en dat heeft als uitwerkingen dat je óf er chagarijnig van wordt en er uiteindelijk niets mee doet, óf dat je uiteindelijk speciale aandacht geeft aan geloof, hoop en liefde.
die andere 8 vond ik wel helder uit een gezet, maar ze zijn al foetsie zie ik.... :?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Isala »

Hier zit een verschil, wel belangrijk vind ik:
-DIA- schreef:We kunnen toch weten dat er een zaligmakende kennis (gewerkt door de Heilige Geest) is, en een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt?
Ds A. Kot schrijft in zijn antwoord (link vraag refoweb):
Die algemene overtuigingen zijn ook werk van de Heilige Geest. Al is het niet zaligmakend is het toch een wonder en een zegen als een mens eens onrustig wordt over zijn verloren toestand.

Waar komt de algemene zondenkennis vandaan, uit ons verstand, of ook door de Heilige Geest?
Hora est!
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Mariavt »

Isala schreef:Hier zit een verschil, wel belangrijk vind ik:
-DIA- schreef:We kunnen toch weten dat er een zaligmakende kennis (gewerkt door de Heilige Geest) is, en een algemene kennis, die uit ons verstand voortkomt?
Ds A. Kot schrijft in zijn antwoord (link vraag refoweb):
Die algemene overtuigingen zijn ook werk van de Heilige Geest. Al is het niet zaligmakend is het toch een wonder en een zegen als een mens eens onrustig wordt over zijn verloren toestand.

Waar komt de algemene zondenkennis vandaan, uit ons verstand, of ook door de Heilige Geest?
De algemene zondekennis komt uit de zondeval, daar leerden we wat goed was en wat kwaad, de meesten leren de tien geboden van kinds af aan, er is ook een ingeschapen Gods kennis, daaruit weten we best in ons hart wat goed en wat fout is, en daaruit komt ook de zondekennis vandaan. Als iemand tot zaligmakende zondekennis komt dan staat hij niet met de mensen in rekening maar met God Zelf, en dat brengt een smart mee en een schuld dat ie tegen een Heilig God gezondigd heeft, dat drijft uit, zoals @Lien75 al zei, dat schreeuwt om Genade en Genade alleen en dat werkt de Heilige Geest, het werkt uit naar Christus , en de Heilige Geest stuwt hem voort tot Christus en Dien gekruisigd voor arme zondaren, dan vraagt de Heere niet waar haal jij je kennis vandaan? Nee dan buigt die lieve Borg Zich neder en raapt je op, uit je ellenden, hij vraagt niet of je naar de hel wil, daar kom je zelf wel achter dat je dat niet wilt, maar de liefde drijft uit naar Christus, en dan mag hij de zondaar buigen onder het recht en het eens worden met God en mag hij het zoenoffer van Christus aangereikt krijgen en is er verwondering..... .Heere, voor mij??? Ja voor een arme zondaar...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
refo schreef:Het probleem is, DIA, dat wat jij zegt door een bepaald soort predikanten aangehangen wordt.
Het klinkt allemaal bijzonder degelijk.
Maar waar het op aan komt is altijd: waaraan meet je af of het wel naar jou zin is (door de Geest gewerkt) of niet (algemeen werk).
Boeken vol zijn daarover geschreven en een miljoen preken over gepreekt.
En toch: dat is allemaal gepraat om het vlees te strelen. Een mens kan toch nog wel wat: namelijk ellendigheid ervaren.
En weet je wat daarvan nu zo erg is? Het houdt God weg van de mens en mens bij God.
Ook al noemen we het allemaal Gods werk. Dat is het niet. De mens staat in het middelpunt en dat hoort niet.
+1
Waarom +1? Dit is toch een Reformatorisch forum?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door -DIA- »

Het wordt niet begrepen (door de meesten) dus het lijkt me toch dat ik moet proberen te stoppen,
Het ketst af of men wil het niet begrijpen. En begrijpen is ook niet goed gezegd, want we hebben geen
begripsleer (dat zit in het verstand) maar een geloofsleer.

Hoeveel slagen en afstraffingen moet ik nog krijgen om Refoforum geheel uit mijn Favorieten te halen.
Ik vindt hier weer veel on- en anti-reformatorische gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie