Twee soorten ellendekennis?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door helma »

Het ligt er aan hoe mensen 'gebakerd' worden.
Als er geen gezond voedsel is zal een kind na de geboorte niet opgroeien zoals een gezond kind zou moeten doen.

Het kan aan een bepaalde soort prediking liggen; dat er dingen gebeurd zijn in je leven die je toch niet voor het zaligmakend geloof durft te houden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Sheba »

helma schreef:Het ligt er aan hoe mensen 'gebakerd' worden.
Als er geen gezond voedsel is zal een kind na de geboorte niet opgroeien zoals een gezond kind zou moeten doen.

Het kan aan een bepaalde soort prediking liggen; dat er dingen gebeurd zijn in je leven die je toch niet voor het zaligmakend geloof durft te houden.
Het kan dat iemand weer in duisternis komt oa door ongezonde prediking. Maar zo'n iemand kan wel vertellen wat er gebeurd is... En dat bedoelde ik oa met ik zou dan wel willen weten wat iemand bedoelt met dat de Heere in haar/zijn leven kwam. Hebben ze op dat moment het geloof gewerkt door de Geest ontvangen dat de Heere hun persoonlijke Borg en Zaligmaker is? Of bedoelen ze iets anders... En dan zal je zo'n iemand ook altijd weer terug moeten verwijzen naar via het Woord naar Christus. Het is overigens een situatie die diep treurig is. En absoluut niet iets wat standaard is.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door ejvl »

Tjonge lien75, ik ben het zomaar met je eens ;-)
Toch komt het volop voor helaas. In een ander topic is het al eens ter sprake gekomen, 5 of 10% van een grote gemeente die getuigen mag Christus te kennen, is er dan zo weinig zegen op de prediking? Worden de mensen in het duister gehouden? Is er dan zo weinig vrucht en aanwas? Dat het een donkere tijd is ben ik met DIA eens, maar wat versta je eronder...
Gelukkig kan het ook anders!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:Tjonge lien75, ik ben het zomaar met je eens ;-)
Toch komt het volop voor helaas. In een ander topic is het al eens ter sprake gekomen, 5 of 10% van een grote gemeente die getuigen mag Christus te kennen, is er dan zo weinig zegen op de prediking? Worden de mensen in het duister gehouden? Is er dan zo weinig vrucht en aanwas? Dat het een donkere tijd is ben ik met DIA eens, maar wat versta je eronder...
Gelukkig kan het ook anders!
Dat je het met mij eens bent, moet mij bijna argwanend maken.... ;)
Dat het niet gewoon is, bedoel ik niet mee dat het niet vaak voorkomt. Maar dat het niet een gezonde situatie is.
Waar meet jij trouwens de vruchten vanaf? Er zijn namelijk ook gemeenten waar iedereen het wel weet.... Maar ten diepste is daar ook duisternis. Omdat men dat op verkeerde gronden meent. Door de prediking worden de mensen in duisternis gehouden omdat het niet ontdekkend is. Ook is het zo dat de ene predikant misschien meer vrucht ziet op zijn prediking dan de ander.... Maar dat hoeft niet direct met de prediking zelf te maken hebben....
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door ejvl »

lien75 schreef: Dat het niet gewoon is, bedoel ik niet mee dat het niet vaak voorkomt. Maar dat het niet een gezonde situatie is.
Waar meet jij trouwens de vruchten vanaf? Er zijn namelijk ook gemeenten waar iedereen het wel weet.... Maar ten diepste is daar ook duisternis. Omdat men dat op verkeerde gronden meent. Door de prediking worden de mensen in duisternis gehouden omdat het niet ontdekkend is. Ook is het zo dat de ene predikant misschien meer vrucht ziet op zijn prediking dan de ander.... Maar dat hoeft niet direct met de prediking zelf te maken hebben....
Ik zou niet durven om vruchten wel of niet te beoordelen, daar ben ik absoluut niet bekwaam toe.
Ik ga er gewoon vanuit wat mensen vertellen en aan de hoeveelheid avondmaalsgangers, wat natuurlijk nooit 100% representatief is omdat mensen erg bescheiden kunnen zijn en zichzelf er niet zo makkelijk bijrekenen omdat het zo'n groot wonder is, alleen geloof ik niet dat dit 98% is.
En als ik dan zie dat in een grote gemeente 2 of 3% vrijmoedigheid heeft, en dit al tientallen jaren zo is en het een zeldzaamheid is dat er iemand mag getuigen in vrijheid gezet te zijn, dan denk ik, is er dan zo weinig zegen en vrucht? Heeft God Nederland verlaten? Ligt het aan de prediking? Of zijn de andere duizend mensen teveel bescheiden?

Ik ben het met je eens dat als iedereen het wel weet dit net zo goed zorgwekkend is als leven en leer niet overeenkomen en er geen vruchten zijn.

Aan de andere kant, in zendingsgemeenten in bijvoorbeeld Zuid Amerika (lees evangelist van Dooijeweerd en anderen, ook van de Ger Gem) komen tientallen, honderden mensen tot geloof en bekering, en in bepaalde grote kerken in Nederland bijna nooit?
Waar ligt dat dan aan?

Uiterst links en uiterst rechts, het is overal wat.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Sheba »

ejvl schreef:
lien75 schreef: Dat het niet gewoon is, bedoel ik niet mee dat het niet vaak voorkomt. Maar dat het niet een gezonde situatie is.
Waar meet jij trouwens de vruchten vanaf? Er zijn namelijk ook gemeenten waar iedereen het wel weet.... Maar ten diepste is daar ook duisternis. Omdat men dat op verkeerde gronden meent. Door de prediking worden de mensen in duisternis gehouden omdat het niet ontdekkend is. Ook is het zo dat de ene predikant misschien meer vrucht ziet op zijn prediking dan de ander.... Maar dat hoeft niet direct met de prediking zelf te maken hebben....
Ik zou niet durven om vruchten wel of niet te beoordelen, daar ben ik absoluut niet bekwaam toe.
Ik ga er gewoon vanuit wat mensen vertellen en aan de hoeveelheid avondmaalsgangers, wat natuurlijk nooit 100% representatief is omdat mensen erg bescheiden kunnen zijn en zichzelf er niet zo makkelijk bijrekenen omdat het zo'n groot wonder is, alleen geloof ik niet dat dit 98% is.
En als ik dan zie dat in een grote gemeente 2 of 3% vrijmoedigheid heeft, en dit al tientallen jaren zo is en het een zeldzaamheid is dat er iemand mag getuigen in vrijheid gezet te zijn, dan denk ik, is er dan zo weinig zegen en vrucht? Heeft God Nederland verlaten? Ligt het aan de prediking? Of zijn de andere duizend mensen teveel bescheiden?

Ik ben het met je eens dat als iedereen het wel weet dit net zo goed zorgwekkend is als leven en leer niet overeenkomen en er geen vruchten zijn.

Aan de andere kant, in zendingsgemeenten in bijvoorbeeld Zuid Amerika (lees evangelist van Dooijeweerd en anderen, ook van de Ger Gem) komen tientallen, honderden mensen tot geloof en bekering, en in bepaalde grote kerken in Nederland bijna nooit?
Waar ligt dat dan aan?

Uiterst links en uiterst rechts, het is overal wat.
Waarom in het buitenland zoveel? Ook daar is kaf onder het koren en het is een zendingssituatie.
Verder vind ik het heel gevaarlijk om de grootte van avondmaal tafels te meten aan de vruchten. Ook duistere prediking kan volle avondmaal tafels tot gevolg hebben... M.a.w. Het zegt mij echt niet alles.
Dat het hier zo duister is? Ik denk door verschillende oorzaken. Prediking maar ook gemakzucht en ongeloof bij de mensen zelf. Wanneer iedereen werkelijk geloofde dat het terecht is dat we we de eeuwige straf verdienen? Wanneer we de werkelijkheid van de ernst van de zonde zouden inzien? Zou iedereen dan nog zo rustig verder kunnen gaan? Toch moeten we het niet duisterder maken dan het is... Vroeger zaten de kerken misschien vol. God alleen is de hartenkenner....

In de tijd van Jezus' rondwandeling op de aarde. Er was een grote schare die Hem volgde. Toch werd er weinig geloof gevonden. Hij spreekt zelfs over dat Hij in Israël nog nooit zo'n groot geloof was tegengekomen....Waren het allemaal dieven, moordenaars en mensen die het niet nauw namen met de Joodse wetten? Waarschijnlijk kon menig mens erdoor voor een keurig net kerkmens wat ook nog eens trouw was in de offerdienst. Zoals je nu keurige nette kerkmensen hebt, die aan het Avondmaal gaan, en die ook heel godsdienstig kunnen spreken. Maar Christus niet tot hun persoonlijke Zaligmaker hebben. Het is dan allemaal verloren zaak!
Velen waren thuis in de Schriften. Velen meenden dat doordat ze Abraham tot vader hadden het wel goed zat... Velen waren niet gestorven aan de Wet en levend gemaakt onder het Evangelie (Velen zeggen ik ben gedoopt, kom uit een christelijk gezin maar hebben Christus niet nodig voor hun zaligheid? Velen denken door goede werken, trouw naleven van de Wet, het wel goed zit. )
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Geroddel om ambtsdragers te bekladden is hier niet toegestaan.
Daarom heb ik wat berichten met reacties verwijderd.
Verder weer on-topic, a.u.b.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Desiree »

Je hebt gelijk. Excuus.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door Zita »

Tiberius schreef:Geroddel om ambtsdragers te bekladden is hier niet toegestaan.
Daarom heb ik wat berichten met reacties verwijderd.
Verder weer on-topic, a.u.b.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Twee soorten ellendekennis?

Bericht door SecorDabar »

Twee soorten ellendekennis?

Het is maar wat het doel is van ellendekennis.

Ellendekennis uit ongeloof en wanhoop: zie bijvoorbeeld van Kain en Judas Iskarioth.

Ellendekennis gewerkt door de zaligmakende overtuiging van de Heilige Geest:

Romeinen 7: 24-25 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

(Zaligmakende overtuiging = de overtuiging in gemeenschap met de Heere Jezus Christus door het geloof)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie