Precies, maar nogmaals, wat is dan de meerwaarde ten opzichte van een niet gedoopte?Posthoorn schreef:Zoals jij redeneert, wordt aan de gedoopten een ánder evangelie gebracht dan dat aan alle creaturen.eilander schreef:Naar mijn mening is er zeker een scheiding tussen gedoopten en niet-gedoopten. Dat laat onverlet dat het Evangelie onverkort aan alle creaturen gebracht moet worden, naar de opdracht van Mattheus 28: onderwijst alle volken, dezelve dopende....
Anders zou toch - zowel bij kinderdoop als volwassendoop - de doop een nietszeggend teken zijn? Hoe kijk jij daar dan tegenaan?
Het probleem is denk ik dat je het onderscheid bínnen het verbond legt. Daarmee devalueer je het verbond tot iets uitwendigs: je kunt erin zijn en toch geen kind van God zijn.
Ik denk dat je het onderscheid búíten het verbond moet leggen: je bent - als gedoopte onbekeerde - uitwendig in het verbond, schijnbaar in het verbond, maar je bent niet echt ín het verbond. Daar ben je pas in als je een kind van God bent.
Dat laatste is volgens mij de lijn van GG en GGiN. En volgens mij is dat Bijbels.
De bijbelse beloften gelden voor allemaal, ook ongedoopten?
Beiden moeten bekeerd worden?