Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

Wat me opvalt is dat men wat minder hoort over de eerste "lokkenstijd" (Zie Ik zal haar lokken) leiding in de woestijn (en haar voeren in de woestijn).
Naar ik vast geloof zit hier veel lering in. Lees eerst Hosea 2 maar na.

Ik citeer nu een stukje van een preek die we vanavond hoorden. De preek is van ds. W.C. Lamain, een eenvoudig prediker die veel van God geleerd was.

Citaat:
In het najaar, in de nazomer dan is er veel meer behoefte aan de regen, als dat er is in ’t voorjaar. Dat wil zeggen over het algemeen. Zo is het ook in het leven van Gods volk. Laten we het maar proberen eenvoudig te zeggen, want we zijn allemaal eenvoudige mensen, ik denk dat er geen professor hier zit, vanmiddag.
Nu, in het voorjaar van het geestelijke leven dan zijn we spoedig bekeerd. Dan hebben we spoedig een hoop. En een hoop dat Gods werk in ons is, en als we gaan sterven dat we naar de hemel gaan.
Als je dan aan die mensen vraagt in het begin of ze nog wel eens hoop hebben, dan zeggen ze: Ja. Vertel me dan maar eens waar dat op gegrond is. Oh, dat is heel makkelijk om je te vertellen. We hebben zondag kerk gehad, en het ‘t was elke keer was het raak. Elke keer. Het begon in de ochtend al. En ’s middags was het ook makkelijk, en ’s avonds: Ik dacht, ik wou dat die man maar door bleef preken. Het was jammer dat de tijd om was, want ik had er wel willen blijven zitten. En ik de week, ik heb nog een ouwe schrijver gelezen, en dat was ook zo gepast op m´n toestand, en nog een bekeringsgeschiedenis, en daar kom ik ook met m´n hart zo bijvallen. Daar heb ik ook weer dingen in gevonden, dat ´k dacht: Als die man nog leefde, dan ging ik hem bezoeken. En dan zou ik zeggen: Geef me maar een hand want we zijn familie. Ik heb ’t zelfde ondervonden wat jij in die bekeringsgeschiedenis geschreven hebt, En dan nog eens een keer met Gods volk vertoefd, dus…. Ze zijn meer bekeerd als onbekeerd als ze jong zijn.
Maar daar komt een andere tijd. Ja. Daar staat in Hosea 2: Daarom, ziet Ik zal ze lokken. Die lokkenstijd dat is een aangename tijd. Als ze gelokt worden uit het welbehagen Gods, en gelokt worden door de liefde Gods, en dat er zo een heilige ijver in hun hart is. Een lust en een liefde om van de wegen Gods te spreken. Die ze maar aanklampen kunnen om wat te praten, dat zullen ze doen. En ze zijn vol van het wonder dat God op hen neerzag en dar hij leven aan de ziel had. Ze zijn verblijd met wat God gedaan heeft, Het is zo levendig, het is zo vers, dus, een aangenaam leven. Maar er komt een andere tijd. Er staat in de Waarheid, in diezelfde tekst, in Hosea 2: Daarom ziet, Ik zal ze lokken en Ik zal ze in de woestijn voeren, en daar zal Ik naar hun hart gaan spreken. Dus van de lokkenstijd gaan ze naar de woestijn toe.


Het is de opmerking, dat deze wegen minder in de prediking aan bod lijken te komen, maar
toch zo onmisbaar zijn om de ziel te verklaren. Mist men deze verklaring der ziel, dan blijft
men vaak veel en lang in raadsels lopen. Nu kan dat vanzelf ook anders, namelijk dat God de
ziel deze wegen in de praktijk leert. Maar het zou toch ook veel nut hebben als deze wegen
meer verkondigd werden. Ik weet wel dat er een richting in de kerken is die deze wegen niet
meer zo nodig achten. Maar laten we wel wezen: Gods weg met de Zijnen blijft toch altijd
dezelfde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:Wat me opvalt is dat men wat minder hoort over de eerste "lokkenstijd" (Zie Ik zal haar lokken) leiding in de woestijn (en haar voeren in de woestijn).
Naar ik vast geloof zit hier veel lering in. Lees eerst Hosea 2 maar na.

Ik citeer nu een stukje van een preek die we vanavond hoorden. De preek is van ds. W.C. Lamain, een eenvoudig prediker die veel van God geleerd was.

Citaat:
In het najaar, in de nazomer dan is er veel meer behoefte aan de regen, als dat er is in ’t voorjaar. Dat wil zeggen over het algemeen. Zo is het ook in het leven van Gods volk. Laten we het maar proberen eenvoudig te zeggen, want we zijn allemaal eenvoudige mensen, ik denk dat er geen professor hier zit, vanmiddag.
Nu, in het voorjaar van het geestelijke leven dan zijn we spoedig bekeerd. Dan hebben we spoedig een hoop. En een hoop dat Gods werk in ons is, en als we gaan sterven dat we naar de hemel gaan.
Als je dan aan die mensen vraagt in het begin of ze nog wel eens hoop hebben, dan zeggen ze: Ja. Vertel me dan maar eens waar dat op gegrond is. Oh, dat is heel makkelijk om je te vertellen. We hebben zondag kerk gehad, en het ‘t was elke keer was het raak. Elke keer. Het begon in de ochtend al. En ’s middags was het ook makkelijk, en ’s avonds: Ik dacht, ik wou dat die man maar door bleef preken. Het was jammer dat de tijd om was, want ik had er wel willen blijven zitten. En ik de week, ik heb nog een ouwe schrijver gelezen, en dat was ook zo gepast op m´n toestand, en nog een bekeringsgeschiedenis, en daar kom ik ook met m´n hart zo bijvallen. Daar heb ik ook weer dingen in gevonden, dat ´k dacht: Als die man nog leefde, dan ging ik hem bezoeken. En dan zou ik zeggen: Geef me maar een hand want we zijn familie. Ik heb ’t zelfde ondervonden wat jij in die bekeringsgeschiedenis geschreven hebt, En dan nog eens een keer met Gods volk vertoefd, dus…. Ze zijn meer bekeerd als onbekeerd als ze jong zijn.
Maar daar komt een andere tijd. Ja. Daar staat in Hosea 2: Daarom, ziet Ik zal ze lokken. Die lokkenstijd dat is een aangename tijd. Als ze gelokt worden uit het welbehagen Gods, en gelokt worden door de liefde Gods, en dat er zo een heilige ijver in hun hart is. Een lust en een liefde om van de wegen Gods te spreken. Die ze maar aanklampen kunnen om wat te praten, dat zullen ze doen. En ze zijn vol van het wonder dat God op hen neerzag en dar hij leven aan de ziel had. Ze zijn verblijd met wat God gedaan heeft, Het is zo levendig, het is zo vers, dus, een aangenaam leven. Maar er komt een andere tijd. Er staat in de Waarheid, in diezelfde tekst, in Hosea 2: Daarom ziet, Ik zal ze lokken en Ik zal ze in de woestijn voeren, en daar zal Ik naar hun hart gaan spreken. Dus van de lokkenstijd gaan ze naar de woestijn toe.


Het is de opmerking, dat deze wegen minder in de prediking aan bod lijken te komen, maar
toch zo onmisbaar zijn om de ziel te verklaren. Mist men deze verklaring der ziel, dan blijft
men vaak veel en lang in raadsels lopen. Nu kan dat vanzelf ook anders, namelijk dat God de
ziel deze wegen in de praktijk leert. Maar het zou toch ook veel nut hebben als deze wegen
meer verkondigd werden. Ik weet wel dat er een richting in de kerken is die deze wegen niet
meer zo nodig achten. Maar laten we wel wezen: Gods weg met de Zijnen blijft toch altijd
dezelfde.
Het Woord moet verklaard worden, niet de ziel.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door DDD »

Maar dat neemt niet weg dat het Woord niet verklaard kan worden dan door het aan het hart te leggen.

Ik denk dat ik het hierin wel eens ben met DIA, maar zoiets moet wel in alle voorzichtigheid gebeuren. Want Gods leidingen mogen vaak zo gaan, dat is geen voorschrift of wet. Het gevaar is dat predikers hun eigen bekeringsweg gaan voorschrijven en dat mensen worden buitengesloten die God in het Evangelie binnensluit.

Als je als predikant dit soort dingen doet moet je dus heel veel mensenkennis en heel veel godskennis hebben. God roept ook minder bekwame broeders tot het ambt en die kunnen maar beter zorgen dat ze het werk van de Heere niet vertrappen. Daar is de bijbel of beter gezegd Jezus heel duidelijk over, zie de gelijkenis van het visnet.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Erasmiaan »

-DIA- schreef:Wat me opvalt is dat men wat minder hoort over de eerste "lokkenstijd" (Zie Ik zal haar lokken) leiding in de woestijn (en haar voeren in de woestijn).
Naar ik vast geloof zit hier veel lering in. Lees eerst Hosea 2 maar na.

Ik citeer nu een stukje van een preek die we vanavond hoorden. De preek is van ds. W.C. Lamain, een eenvoudig prediker die veel van God geleerd was.

Citaat:
In het najaar, in de nazomer dan is er veel meer behoefte aan de regen, als dat er is in ’t voorjaar. Dat wil zeggen over het algemeen. Zo is het ook in het leven van Gods volk. Laten we het maar proberen eenvoudig te zeggen, want we zijn allemaal eenvoudige mensen, ik denk dat er geen professor hier zit, vanmiddag.
Nu, in het voorjaar van het geestelijke leven dan zijn we spoedig bekeerd. Dan hebben we spoedig een hoop. En een hoop dat Gods werk in ons is, en als we gaan sterven dat we naar de hemel gaan.
Als je dan aan die mensen vraagt in het begin of ze nog wel eens hoop hebben, dan zeggen ze: Ja. Vertel me dan maar eens waar dat op gegrond is. Oh, dat is heel makkelijk om je te vertellen. We hebben zondag kerk gehad, en het ‘t was elke keer was het raak. Elke keer. Het begon in de ochtend al. En ’s middags was het ook makkelijk, en ’s avonds: Ik dacht, ik wou dat die man maar door bleef preken. Het was jammer dat de tijd om was, want ik had er wel willen blijven zitten. En ik de week, ik heb nog een ouwe schrijver gelezen, en dat was ook zo gepast op m´n toestand, en nog een bekeringsgeschiedenis, en daar kom ik ook met m´n hart zo bijvallen. Daar heb ik ook weer dingen in gevonden, dat ´k dacht: Als die man nog leefde, dan ging ik hem bezoeken. En dan zou ik zeggen: Geef me maar een hand want we zijn familie. Ik heb ’t zelfde ondervonden wat jij in die bekeringsgeschiedenis geschreven hebt, En dan nog eens een keer met Gods volk vertoefd, dus…. Ze zijn meer bekeerd als onbekeerd als ze jong zijn.
Maar daar komt een andere tijd. Ja. Daar staat in Hosea 2: Daarom, ziet Ik zal ze lokken. Die lokkenstijd dat is een aangename tijd. Als ze gelokt worden uit het welbehagen Gods, en gelokt worden door de liefde Gods, en dat er zo een heilige ijver in hun hart is. Een lust en een liefde om van de wegen Gods te spreken. Die ze maar aanklampen kunnen om wat te praten, dat zullen ze doen. En ze zijn vol van het wonder dat God op hen neerzag en dar hij leven aan de ziel had. Ze zijn verblijd met wat God gedaan heeft, Het is zo levendig, het is zo vers, dus, een aangenaam leven. Maar er komt een andere tijd. Er staat in de Waarheid, in diezelfde tekst, in Hosea 2: Daarom ziet, Ik zal ze lokken en Ik zal ze in de woestijn voeren, en daar zal Ik naar hun hart gaan spreken. Dus van de lokkenstijd gaan ze naar de woestijn toe.


Het is de opmerking, dat deze wegen minder in de prediking aan bod lijken te komen, maar
toch zo onmisbaar zijn om de ziel te verklaren. Mist men deze verklaring der ziel, dan blijft
men vaak veel en lang in raadsels lopen. Nu kan dat vanzelf ook anders, namelijk dat God de
ziel deze wegen in de praktijk leert. Maar het zou toch ook veel nut hebben als deze wegen
meer verkondigd werden. Ik weet wel dat er een richting in de kerken is die deze wegen niet
meer zo nodig achten. Maar laten we wel wezen: Gods weg met de Zijnen blijft toch altijd
dezelfde.
Hier is ook een prachtige preek van Philpot over, getiteld: "de winter voor de herfst".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:Hier is ook een prachtige preek van Philpot over, getiteld: "de winter voor de herfst".
Die gaat over Jesaja 18 en is in het geheel niet prachtig.

Want wat beide preken wel gemeen hebben: de prediker bekommert zich er helemaal niet om in welk verband de tekst staat.
Hij heeft zelf wat te zeggen en zoekt daar op de letter een tekst bij.
Dat is overigens een kenmerk van de dopers: de bijbel is maar een verzameling letters. De Geest kan naar believen daaruit nemen, zelfs zo dat de uitleg boven het tekstverband gaat. Dus van Philpot is het nog enigszins te snappen, die vreemde tekstverklaring.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Mara »

Op digibron staat een mooi stukje uit De Banier:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... d-antwoord
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Op digibron staat een mooi stukje uit De Banier:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... d-antwoord
Dat inderdaad een mooi stukje, maar het is wel van dezelfde predikant als die ik boven aanhaalde...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Op digibron staat een mooi stukje uit De Banier:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... d-antwoord
Dat inderdaad een mooi stukje, maar het is wel van dezelfde predikant als die ik boven aanhaalde...
Ik zag alleen de initialen. Sorry, ik bracht het niet met elkaar in verband. :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Op digibron staat een mooi stukje uit De Banier:

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... d-antwoord
Dat inderdaad een mooi stukje, maar het is wel van dezelfde predikant als die ik boven aanhaalde...
Ik zag alleen de initialen. Sorry, ik bracht het niet met elkaar in verband. :blush
Ge hoeft geen sorry te zeggen hoor.
We hebben al meer dan genoeg aan onze 'sorry-cultuur' :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Hier is ook een prachtige preek van Philpot over, getiteld: "de winter voor de herfst".
Die gaat over Jesaja 18 en is in het geheel niet prachtig.
Inderdaad, Jesaja 18, maar de geestelijke strekking is dezelfde. Jij hoeft hem overigens niet prachtig te vinden, maar laat mij daar vrij in.
Want wat beide preken wel gemeen hebben: de prediker bekommert zich er helemaal niet om in welk verband de tekst staat.
Hij heeft zelf wat te zeggen en zoekt daar op de letter een tekst bij.
Dat is overigens een kenmerk van de dopers: de bijbel is maar een verzameling letters. De Geest kan naar believen daaruit nemen, zelfs zo dat de uitleg boven het tekstverband gaat. Dus van Philpot is het nog enigszins te snappen, die vreemde tekstverklaring.
En de geestelijke vrucht op die predikatie is ook namaak, zeker?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:Hier is ook een prachtige preek van Philpot over, getiteld: "de winter voor de herfst".
Die gaat over Jesaja 18 en is in het geheel niet prachtig.
Inderdaad, Jesaja 18, maar de geestelijke strekking is dezelfde. Jij hoeft hem overigens niet prachtig te vinden, maar laat mij daar vrij in.
Want wat beide preken wel gemeen hebben: de prediker bekommert zich er helemaal niet om in welk verband de tekst staat.
Hij heeft zelf wat te zeggen en zoekt daar op de letter een tekst bij.
Dat is overigens een kenmerk van de dopers: de bijbel is maar een verzameling letters. De Geest kan naar believen daaruit nemen, zelfs zo dat de uitleg boven het tekstverband gaat. Dus van Philpot is het nog enigszins te snappen, die vreemde tekstverklaring.
En de geestelijke vrucht op die predikatie is ook namaak, zeker?
Misschien een kromme stok en een rechte slag? En als prediking dwaasheid is, zal dat ook echt wel dwaasheid zijn, maar blijkbaar toch kracht hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

En hier nog een stuk uit de bevinding van het leven, wat niet zo heel vaak meer vanaf
de kansels wordt verklaard. Er zijn er gelukkig nog wel. Om te verstaan wat ik bedoel citeer
ik weer ds. Lamain, nu uit een preek over Job 33:24:
Is er dan bij hem een uitlegger, één uit duizend, enz. de tekst is wel bekend...
Ik meen, als ik me niet vergis, dat hier ook over een ziel wordt gesproken die de woestijn
niet vreemd is. Maar tevens ook wel iets van de lokkenstijd weet. Een andere zaak is of
de ziel dat er zelf voor kan houden.

Citaat:
Gods volk heeft nodig dat ze rusten alleen op het volbrachte werk van Christus.
En zal er nu ooit enige blijdschap in hun hart zijn, en enige vrede in hun hart, dan is dat ten allen tijde door de tussenkomst van die Middelaar des Verbonds.
Ik geloof dat ik het in eenvoudige woorden nu zeggen kan wat ik eigenlijk bedoel, en dat is dit:
Een mens, die door God bewerkt wordt, vooral ik ’t eerste van z’n leven, en soms jaren kan dat duren, eer dat er eens een weinig zekerheid is, en geloof is dat het het werk van God is.
Natuurlijk, wat ik daar zeg, dat is in onze tijd voor vele mensen bijna belachelijk. Want de meeste mensen hebben er geheel geen moeite mee om te geloven dat ze bekeerd zijn. Die geloven dat, en die geloven dat hun hele leven. Maar er zal toch in de kerk een volk blijven, die zeggen: Als ik dat nu toch maar eens geloven kon. Als ik dát eens geloven kon. Want zelfs dát is menigmaal voor dat volk zo twijfelachtig. Alleen die zielen die daar kennis aan hebben, die weten wat een slingeringen dat er in een mensenziel kunnen zijn bij dagen en bij nachten.
Als het er op aan komt inwendig.
Je zou vreemd staan te kijken, als je er tenminste geen kennis aan hebt, als ik vanmiddag van a tot z eens ging vertellen wat er omgaat in het hart van zulke mensen somtijds. Als ik eens ging vertellen hoe dat ze geplaagd en hoe dat ze gesart kunnen worden ten opzichte van de zekerheid van het werk van God. En dan kunnen er wel duizend mensen tegen je gaan zeggen: Ja maar, man, het is toch zo klaar dat je genade hebt, en dat je toch bekeerd bent en dat dit gebeurd is en dat gebeurd is. Maar dat helpt die man of die vrouw totaal niks. Want dat zijn toch medicijnen die ze niet slikken kunnen en die ze toch niet innemen kunnen.
Als ze dat nu een weinig geloven mogen dan zou je zeggen, dan zijn ze toch een heel eind op stap al. Want het is geen kleinigheid als een mens kan zeggen: Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie. Want als dat eenmaal je ogen geopend heeft dan zal dat ze nooit meer sluiten. Nooit. De genedegiften en roepingen Gods zijn onberouwelijk. Dat zegt Gods getuigenis.
Maar als nu een mens, aanvankelijk door die Geest bewerkt gelooft dat God een werk in hem begonnen is. Dat ze met enige klaarheid en helderheid voor hun aandacht komt.. Maar dan komt er wat anders naar boven. Want God Die blijft niet staan bij bij zo’n punt en bij dat mens, maar Hij gaar er verder mee door. En die brengt ze in een weg van ontdekking, Eerst komen ze in een weg van overtuiging. Maar dan komen ze in een weg van ontdekking. Dan worden ze in de bondsbreuk in Adam gebracht. Dan worden ze gebracht tegenover de heilige Wet Gods en de eis van die heilige Wet Gods. En dan worden ze gewaar, dat ze in een onverzoende staat met God leven. De schuld die moet betaald, de ongerechtigheid die moet verzoend. Opdat ze van de hand des Heeren dubbel zullen ontvangen voor al hunne zonden.
En jaaa… daar is ook zoveel strijd en donkerheid tussen, dat het voor dat volk een moeilijk leven is. Want soms dan kunnen ze wel eens opgewekt zijn, dat gebeurt. Vooral als ze gebracht worden tot de kennis van Christus. En dat die Christus tot hun ziel wel eens gesproken heeft. Dat die Christus hun wel eens bemoedigd heeft. Maar natuurlijk, er is altijd maar een gemis hier. En wat is dat gemis? Dat is: Ze missen de vrijspraak des Vaders…


Ik zou verder kunnen gaan, maar breek het citaat maar af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door alexv »

Misschien moet je het boek van Ds Kort eens lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door -DIA- »

alexv schreef:Misschien moet je het boek van Ds Kort eens lezen.
(...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Hosea 2: Lokkenstijd & Woestijn

Bericht door ejvl »

Eigenlijk moet je Lamain in z'n verband lezen.
Nu lijkt het net of hij twijfel als een kenmerk predikt en er menselijk gezien leven is voor de Christuskennis.
De eerste zin is de kern, alleen rusten op en in het volbrachte werk van Christus en verder niets, ook niet het roepen en zuchten en twijfel, als Christus nog niet gekend is, al is het maar klein, is het verloren...
Plaats reactie