Kinderdoop: graag jullie hulp

andre1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22:17

Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door andre1980 »

Beste mensen,

Sinds een paar jaar ga ik naar een gereformeerde kerk (daarvoor naar pinkstergemeente en evangelische gemeente). Nu hebben mijn vrouw en ik een paar weken geleden een dochtertje mogen ontvangen van de Heer. De vraag die we natuurlijk krijgen is: laat je je baby dopen en wanneer?

Zelf vind ik dit een lastig onderwerp: ik heb de formulieren doorgelezen, een boekje gelezen, wat op internet gekeken, maar ik vind het lastig om de kinderdoop in de Bijbel te zien. De volwassendoop is duidelijk te vinden: geloof en laat je dopen. Gereformeerden zeggen: kinderen horen ook gedoopt te worden. Hier ben ik dus bewijsteksten voor aan het zoeken.

Ik lees vaak (en corrigeer me maar als ik het verkeerd begrepen heb) dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

1. Waar staat dat in de Bijbel?

Verder heb ik nog wat vragen:

2. Waarom worden kinderen dan niet op de achtste dag gedoopt? Kinderen werden ook op de achtste dag besneden.
3. In het Oude Testament worden alleen jongetjes besneden, waarom dopen we dan niet alleen de jongetjes?
4. Gaat een baby verloren als het niet gedoopt wordt?
5. Er wordt gezegd: de doop is een teken en zegel: waar staat dit in de Bijbel?
6. Als argument voor de kinderdoop wordt gebruikt de Bijbeltekst dat Jezus de kinderen bij Zich laat komen. Er staat dat Jezus de kinderen de handen oplegt en bidt, Hij had ze toch ook kunnen besprenkelen met water? Er was toch vast wel iemand met een kruik water bij zich? Deze tekst zou ik een goed argument vinden voor een kinderzegen, maar ik lees hier geen kinderdoop in.
7. Waar staat de doop precies voor? Er wordt gezegd: een teken en zegel, maar ik lees in één van de brieven van Petrus: een vraag van God van een goed geweten. Volgens mij kun je ook vertalen: een vraag van God om een goed geweten. Dit vind ik logisch: je ziet vaak in de Bijbel dat bekering, geloof en doop samengaan. Iemand komt tot bekering, neemt Jezus aan als zijn Verlosser en laat zich dan dopen onder het belijden van zijn zonden. Bij deze belijdenis van zonden kan ik me goed voorstellen dat iemand God ook om vergeving vraagt en zo dus vraagt om een goed geweten. Je zal dan waarschijnlijk zeggen dat deze tekst om volwassen mensen gaat. Maar, zou je me vanuit de Bijbel kunnen laten zien waar de doop voor staat en hoe dit betrekking heeft op kinderen?

Wat ik voornamelijk zo lastig vind, is dat je zo moet spitten in de Bijbel voor de kinderdoop. De volwassendoop kun je er duidelijk in terug vinden, bekering kun je er duidelijk in terug vinden, net zoals: geloven in Jezus om gered te worden, de heiligheid van God, de liefde van God, volharding, vervolging, gehoorzaamheid, uitverkiezing, goede werken doen, niet gered worden door de werken van de Wet, maar door het geloof in Jezus, maar kinderdoop kun je niet één-op-één uit uit de Bijbel halen. Als God dit wil, dan had Hij dit toch wel duidelijk in de Bijbel gezet, net zoals de besnijdenis, om er maar zeker van de zijn dat hier geen misverstand over is? Bij de volwassendoop kan ik een aantal Bijbelteksten vinden die daar over praten, net zoals het geloof in Jezus en de anderen dingen die ik net noemde, maar Bijbelteksten over de kinderdoop vind ik helaas niet.

Zouden jullie mij willen helpen met deze vragen? Ik zou hier erg mee geholpen zijn.

Groet,
André
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door huisman »

Beste Andre,

Op dit forum zit een zoekfunctie rechtsboven in je scherm. Typ daar in kinderdoop en zoek op onderwerpen en je vindt daar veel postings die antwoorden geven op jouw vragen.
Ik moet wel zeggen dat ik jouw vragen meer stellingen vindt van wat jij belijd over de doop dan echte vragen...maar ik kan het mis hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
andre1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22:17

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door andre1980 »

Beste Huisman,

Vind het prettig om hier even met mensen over te kunnen praten en door te kunnen vragen, vandaar dat ik een nieuwe topic begin. Er staan inderdaad stellingen in, maar ook vragen. Als de stellingen niet kloppen, dan hoor ik dat graag, vandaar dat ik ze hier plaats.

Groet,
André
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Jongere »

Welkom op het forum! Ik ben ook benieuwd naar je opvatting over andere onderwerpen.

Ik denk dat je een belangrijke vraag stelt. Als je op deze manier kennis hebt gemaakt met het gereformeerde gedachtengoed, kan ik me voorstellen dat de kinderdoop daarin voor jullie één van de moeilijkere onderwerpen is. Er is dan ook veel discussie over onder (aan beide zijden) oprechte christenen.
Persoonlijk zou ik je wel willen aanraden het antwoord op deze vragen ergens anders te zoeken dan op dit forum - al klinkt dat misschien een beetje ongastvrij.
Hier ligt de kinderdoop wat gevoelig en ik betwijfel of je op een discussieforum altijd een bevredigend antwoord op je vragen krijgt. Persoonlijk zou ik die dan toch eerder zoeken in een verdere verdieping in de literatuur. Dat kost misschien wat meer tijd (al vraag ik me dat uiteindelijk ook af...), maar levert denk ik meer op.
andre1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2013, 22:17

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door andre1980 »

Dankje voor je welkom,

Mijn opvatting over andere onderwerpen mag je best weten, maar eerst is dit natuurlijk een erg belangrijke vraag voor me, in verband met mijn eigen baby. Ik weet inderdaad dat het hier op dit forum erg gevoelig ligt. Maar ik dacht: als mensen er ergens verstand van hebben, dan zal het hier zijn. Ik ben het met je eens dat aan beide zijden oprechte christenen zijn en verafschuw dan ook de manier waarop christenen tegen elkaar praten als het om onderwerpen gaat die belangrijk zijn. Ben zelf voor een gesprek waarin mensen beleefd tegen elkaar zijn en het moeten hebben van goede argumenten in plaats van onbeleefd zijn en bepaalde opmerkingen maken.

De reden dat ik mijn antwoord op een forum wil zoeken is dat ik dan met mensen in gesprek kan gaan en zo dieper door kan vragen. Bij een boek heb ik die mogelijkheid helaas niet, vandaar. Maar mocht het een probleem opleveren op dit forum, dan vind ik dit natuurlijk erg jammer, maar dan zal ik wel uitwijken naar een ander forum.

Zou dit erg jammer vinden omdat ik dan waarschijnlijk op een forum terecht kom waar er mensen zijn die voorstander zijn van de volwassendoop en waar ik de mening en redenatie al van weet en waar er dan waarschijnlijk een verhitte discussie ontstaat.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door parsifal »

Beste Andre,

welkom hier. Zelf heb ik aardig wat gehad aan dit artikel:
http://www.stucom.nl/document/0021.pdf

En ook na het lezen van het boekje van Joachim Jeremias over "kinderdoop in de eerste 4 eeuwen" ben ik er van overtuigd geraakt dat de eerste Christenen hun kinderen doopten (en aan het avondmaal lieten gaan), hier vanuit verder redeneren ging ook teksten in de Bijbel meer zien in overeenstemming met de kinderdoop.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Erasmiaan »

Beste André, kort wil ik proberen een antwoord te formuleren op je vragen.

1. De kinderdoop kan eigenlijk niet recht begrepen, verstaan, beleden en gepraktiseerd worden als men de leer der verbonden niet onderkent en weet. Immers, de besnijdenis in het oude testament was een verbondszaak. Het kind dat uit nakomelingen van Abraham/Izaäk geboren werd, was in Gods verbond, een kind des verbonds. Daarom moest het besneden worden, tot een teken daarvan. Zo ook met hen die op het erf van de kerk geboren worden, uit kerkelijk/ gelovige ouders. Mitsdien zijn ze kinderen van de gemeente, kinderen van het verbond (uitwendig, let daar goed op!). Daarom moeten ze gedoopt worden. De doop is een teken van de afwassing der zonden, d.w.z. de inlijving in Christus, de inlijving in het genadeverbond. Dus, waar staat dit in de Bijbel? In die bewijsteksten (die je bijvoorbeeld in het doopsformulier en in de Heidelbergse Catechismus kunt lezen) waarin ook het zaad, de nakomelingen, bij Gods gemeente genoemd worden. Denk aan Petrus: u komt de belofte toe en uw kinderen. En de belofte aan Abraham.
2. Het oude testament was ceremoniëel. Met de komst van Christus hebben de ceremonieën afgedaan. Die achtste dag gold voor de besnijdenis, maar voor de doop is geen vaste dag genoemd. In de orde van de gemeente wordt het kind gedoopt zo gauw de moeder de kerkdienst waarin de doop bediend wordt ook kan meemaken.
3. In het Oude Testament was er sprake van een bloedig sacrament, in het Nieuwe Testament is het bloed van Christus gestort en hoeft ons bloed en dat van stieren en bokken niet meer te vloeien. Bovendien, zo heb ik het altijd gezien, is het nieuwe testament een rijkere bedeling omdat het Woord tot alle volken gaat. Dat kun je ook zien in het sacrament: het is nu voor iedereen. Maar heel praktisch: in het Oude Testament werden de vrouwen niet uitgesloten van de zaligheid.
4. Een baby gaat niet verloren als het niet gedoopt wordt, omdat de doop niet zelf de zaligheid meedeelt, maar van die schenking een teken en zegel is.
5. Het vloeit voort uit de aard van de doop en de verbonden. Het staat ook hier: Wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet gelooft zal hebben zal verdoemd worden. Doop is dus niet noodzakelijk voor de zaligheid. Op zich genomen deelt het niets mee. Maar het is er wel een teken van, de besprenging van het bloed van Christus. Het is wezensnoodzakelijk dat dit ook in geest en in waarheid geschiedt aan de dopelingen.
6. Jezus doopte niet.Het was ook nog een leven onder de oude bedeling, de dienst der ceremonieën was pas voltooid toen Christus stierf en het voorhang scheurde.
7. Volgens mij heb ik dit hier al aangegeven. De teksten in de Bijbel waaarvan jij vindt dat die voor de volwassendoop pleiten, doen dat ook. Maar dat gaat wel over mensen die niet geboren zijn in de Kerk. De zendings- en evangelisatiesituatie.
Je laatste vraag: Als je op de eenheid van het oude en nieuwe testament zou zien, zou je dit denk ik niet zo snel zeggen. Maar deze dingen worden ook wel gezegd van de drieëenheid.

Ik hoop enigszins bevredigende antwoorden te hebben gegeven. Misschien kan een ander aanvullen. Denk er ook om dat de doop een sacrament is, dat God gegeven heeft, naast de prediking. Opdat we ook zouden zien en geloven.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door MarthaMartha »

andre1980 schreef:Beste mensen,

Sinds een paar jaar ga ik naar een gereformeerde kerk (daarvoor naar pinkstergemeente en evangelische gemeente). Nu hebben mijn vrouw en ik een paar weken geleden een dochtertje mogen ontvangen van de Heer. De vraag die we natuurlijk krijgen is: laat je je baby dopen en wanneer?

Zelf vind ik dit een lastig onderwerp: ik heb de formulieren doorgelezen, een boekje gelezen, wat op internet gekeken, maar ik vind het lastig om de kinderdoop in de Bijbel te zien. De volwassendoop is duidelijk te vinden: geloof en laat je dopen. Gereformeerden zeggen: kinderen horen ook gedoopt te worden. Hier ben ik dus bewijsteksten voor aan het zoeken.

Ik lees vaak (en corrigeer me maar als ik het verkeerd begrepen heb) dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

1. Waar staat dat in de Bijbel?

Verder heb ik nog wat vragen:

2. Waarom worden kinderen dan niet op de achtste dag gedoopt? Kinderen werden ook op de achtste dag besneden.
3. In het Oude Testament worden alleen jongetjes besneden, waarom dopen we dan niet alleen de jongetjes?
4. Gaat een baby verloren als het niet gedoopt wordt?
5. Er wordt gezegd: de doop is een teken en zegel: waar staat dit in de Bijbel?
6. Als argument voor de kinderdoop wordt gebruikt de Bijbeltekst dat Jezus de kinderen bij Zich laat komen. Er staat dat Jezus de kinderen de handen oplegt en bidt, Hij had ze toch ook kunnen besprenkelen met water? Er was toch vast wel iemand met een kruik water bij zich? Deze tekst zou ik een goed argument vinden voor een kinderzegen, maar ik lees hier geen kinderdoop in.
7. Waar staat de doop precies voor? Er wordt gezegd: een teken en zegel, maar ik lees in één van de brieven van Petrus: een vraag van God van een goed geweten. Volgens mij kun je ook vertalen: een vraag van God om een goed geweten. Dit vind ik logisch: je ziet vaak in de Bijbel dat bekering, geloof en doop samengaan. Iemand komt tot bekering, neemt Jezus aan als zijn Verlosser en laat zich dan dopen onder het belijden van zijn zonden. Bij deze belijdenis van zonden kan ik me goed voorstellen dat iemand God ook om vergeving vraagt en zo dus vraagt om een goed geweten. Je zal dan waarschijnlijk zeggen dat deze tekst om volwassen mensen gaat. Maar, zou je me vanuit de Bijbel kunnen laten zien waar de doop voor staat en hoe dit betrekking heeft op kinderen?



Groet,
André
Beste André,

Een heel helder boekje over de doop en de bijbelse argumenten daarvoor vind ik het boekje van Adrian Verbree met als titel: over dopen.
Ik adviseer je dat boekje te lezen, daarin staat alles keurig ordelijk op een rij. De punten die je noemt staan daar allemaal in, de teksten over het oude en nieuwe verbond, waarom de kinderen ook, de plaats van het teken en zegel.

Ik kan daaruit van alles over gaan typen, maar toen ik het er zelf weer bij pakte n.a.v. deze vragen, zie ik weer dat het boek zo mooi is opgebouwd, leest makkelijk, onbegonnen werk om alles over te tikken. 'k Zou zeggen: neem en lees!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Jongere »

Is iemand overigens bekend met het boekje van prof. van Bruggen over de doop? Het staat hier op de kast maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Misschien is dat ook een aanrader?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door parsifal »

Jongere schreef:Is iemand overigens bekend met het boekje van prof. van Bruggen over de doop? Het staat hier op de kast maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Misschien is dat ook een aanrader?
Het is een goed boek. Al was het voor mij minder overtuigend toen ik zelf met de vraag worstelde of kinderdoop Bijbels is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Is iemand overigens bekend met het boekje van prof. van Bruggen over de doop? Het staat hier op de kast maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Misschien is dat ook een aanrader?
Ja, beslist.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Gian »

boekjes genoeg..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door freek »

Gian schreef:boekjes genoeg..
Je bent toch hopelijk niet van de lichting: laten we de uitleg maar negeren, want de Bijbel is duidelijk genoeg?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door freek »

@ André
Ik zou overigens niet te krampachtig zoeken naar antwoorden op je vragen. Als je denkt dat je er nog niet uit bent, is het m.i. geen probleem om je kind ongedoopt te laten. Overhaast je kind dopen, terwijl je innerlijk nog niet overtuigd bent, lijkt me geen goede zaak. Het kan later altijd nog, desnoods als je kind al zelf daarin mee kan 'beslissen'.
Plaats reactie