Kinderdoop: graag jullie hulp

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door eilander »

Jongere schreef:(...)De belijdenis staat nooit onwrikbaar vast, maar is altijd in beweging. Hoe zei de kerk van de Reformatie dat ook alweer? Ecclesia Reformata Semper Reformanda (de kerk die ge-reformeerd is, moet steeds weer ge-reformeerd worden). Veel mensen beamen dat wel theoretisch, maar blijken vervolgens praktisch toch in de onfeilbaarheid van de belijdenis te geloven omdat er nooit een vraag aan gesteld mag worden. Mijn belijdenis kan en mag ook niet betekenen dat ik vervolgens ophoud de Schrift te onderzoeken - en dan kun je soms tot andere standpunten komen. (...)
Is dit de correcte uitleg van deze woorden?? Ik zou onder "De kerk die gereformeerd is, moet steeds weer gereformeerd worden" toch wat anders verstaan.

Namelijk, even kort gezegd: het steeds weer aansluiten van leer en leven. Als dat proces stilstaat, zakt de kerk weer af. Dus terug naar het Woord, niet hangen aan de wereld, gericht zijn op Gods Koninkrijk, etc. Dat zijn beslist zaken die in ons leven voortdurende reformatie behoeven.

De uitleg dat dit zou betekenen dat de belijdenis nooit vaststaat, vind ik gevaarlijk.
De stelling dat het omgedraaide betekent dat je ophoudt de Schriften te onderzoeken, vind ik kwalijk. Alsof ik de Schriften moet onderzoeken om de belijdenis steeds te toetsen! Nee, ik moet de Bijbel onderzoeken met de houding: "Spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Zeemeeuw »

Eens met Eilander. Daarbij is een kerkelijk jawoord toch niet zomaar iets van 'dat beloof ik'? Dat zijn toch kerkelijke 'eden'?
Vorige week de verklaring van Zondag 37 weer beluisterd. Toen het ging over de openbare belijdenis werd Psalm 119:53 (berijmd) genoemd...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door refo »

Hartelijk oneens met eilander en zeemeeuw.
De belijdenis neemt steeds meer de plaats van de bijbel in. Steeds meer en meer.
Op het laatst is de Christus van de Schrift niet belangrijk meer, maar nog wel de leer.

Dan hebben we weer de fides implictitas. Een geloof dat in de belijdenis gewikkeld is, maar ook ingewikkeld geworden is.

Geloof? Dat is toch iets van de Evangelischen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door eilander »

refo schreef:Hartelijk oneens met eilander en zeemeeuw.
De belijdenis neemt steeds meer de plaats van de bijbel in. Steeds meer en meer.
Op het laatst is de Christus van de Schrift niet belangrijk meer, maar nog wel de leer.

Dan hebben we weer de fides implictitas. Een geloof dat in de belijdenis gewikkeld is, maar ook ingewikkeld geworden is.

Geloof? Dat is toch iets van de Evangelischen?
Je legt hier dingen in mijn mond die ik niet gezegd heb. Ik pleit voor: Onderzoekt de Schriften, niet voor Onderzoekt de belijdenisgeschriften.
Maar wel moeten we onderzoeken met de houding die ik net heb aangegeven.

Ik zeg daarmee niet dat er een gevaar steekt in het het té hoog achten van de belijdenisgeschriften. Maar ik heb al eerder gezegd: van het op losse schroeven zetten van de Drie Formulieren van Enigheid is meer narigheid gekomen dan van het vasthouden daaraan. (Dit is een moeilijk te bewijzen stelling, besef ik ook wel...)

Maar ik zie echt de tegenstelling niet die sommigen hier zien, alsof je moet kiezen tussen de Bijbel óf de belijdenisgeschriften. Een goede preek over de belijdenis brengt je dichter bij Gods Woord.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Jongere »

eilander schreef:
Jongere schreef:(...)De belijdenis staat nooit onwrikbaar vast, maar is altijd in beweging. Hoe zei de kerk van de Reformatie dat ook alweer? Ecclesia Reformata Semper Reformanda (de kerk die ge-reformeerd is, moet steeds weer ge-reformeerd worden). Veel mensen beamen dat wel theoretisch, maar blijken vervolgens praktisch toch in de onfeilbaarheid van de belijdenis te geloven omdat er nooit een vraag aan gesteld mag worden. Mijn belijdenis kan en mag ook niet betekenen dat ik vervolgens ophoud de Schrift te onderzoeken - en dan kun je soms tot andere standpunten komen. (...)
Is dit de correcte uitleg van deze woorden?? Ik zou onder "De kerk die gereformeerd is, moet steeds weer gereformeerd worden" toch wat anders verstaan.

Namelijk, even kort gezegd: het steeds weer aansluiten van leer en leven. Als dat proces stilstaat, zakt de kerk weer af. Dus terug naar het Woord, niet hangen aan de wereld, gericht zijn op Gods Koninkrijk, etc. Dat zijn beslist zaken die in ons leven voortdurende reformatie behoeven.

De uitleg dat dit zou betekenen dat de belijdenis nooit vaststaat, vind ik gevaarlijk.
De stelling dat het omgedraaide betekent dat je ophoudt de Schriften te onderzoeken, vind ik kwalijk. Alsof ik de Schriften moet onderzoeken om de belijdenis steeds te toetsen! Nee, ik moet de Bijbel onderzoeken met de houding: "Spreek Heere, want Uw knecht hoort".
Om met het laatste te beginnen, laat ik even voorop stellen dat ik niet bedoel dat bijv. huisman de Schrift niet zou onderzoeken. Wat ik wilde zeggen is dat voortdurend schriftonderzoek altijd ook iets blijft waardoor je eigen opvattingen weer door elkaar worden geschud, niet alleen je leven. Daar ben ik echt van overtuigd.

Verder is jouw uitleg van reformatie natuurlijk een belangrijke en onmisbare. Maar het is vooral hoe de Nadere Reformatie het begrip reformatie invulde. Binnen de Reformatie zelf had reformeren ook altijd verband met de eigen belijdenis. Omdat men juist daar had leren zien hoe gevaarlijk het is om de traditie gelijk te stellen aan het Woord.

Ik blijf het echt opmerkelijk vinden dat mensen enerzijds kunnen zeggen dat de belijdenis feilbaar is en vervolgens tegelijk dat het "de leer van Christus" is. Dan kun je één van die twee opmerkingen niet echt menen. Waar komt de moeite toch vandaan om ook ècht aan te geven dat de belijdenis het mis kan hebben?

Begrijp me goed, ik pleit helemaal niet om heel de belijdenis overboord te gooien of iets dergelijks. Wat ik in dit topic vroeg was meer begrip voor iemand zoals de topicstarter voor wie het niet allemaal "volkomen zekerheid" is. Het is voor zulke mensen (en daar is de wereld vol mee - die hebben we toch op het oog?) heilzamer als mensen met hen willen meedenken dan wanneer ze bij voorbaat op een muur van zekerheid stuiten die ze maar moeten aannemen. Dát was de kern van wat ik zei.

Ik herken je ervaring dat een goede preek over de belijdenis naar Gods Woord brengt. Ik denk dat de gereformeerde belijdenis heel goed en overtuigend de hoofdlijnen in de Bijbel onder woorden heeft gebracht. Voor mij persoonlijk ervaar ik daar op dit moment geen grote tegenstelling in.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Zo lastig is dat niet, hoor. Als je de HC en de NGB er op doorleest, ben je er eigenlijk al.

Het verbaast me inderdaad ook, dat hij niets meer van zich laat horen.
Actief op sociale media of niet, het leek me dat hij het een dringende kwestie vond.
Op refoweb las ik ook deze titel.
Misschien dat daar een interessante discussie is ontstaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Wacht nou even rustig af allemaal. Misschien zit hij wel thuis met z'n neus in alle boekentips die we gaven.
Hij neemt er wel de tijd voor trouwens. :super
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Wacht nou even rustig af allemaal. Misschien zit hij wel thuis met z'n neus in alle boekentips die we gaven.
Hij neemt er wel de tijd voor trouwens. :super
:?
Plaats reactie