Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door eilander »

SecorDabar schreef:Julian Brasser schreef:
gaven te ontvangen die ondersteunen op de gebieden waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus.
Is dit wel volgens Gods Woord?
Terechte vraag SecorDabar! Dit is niet volgens Gods Woord, behalve als Julian Brasser bedoelt dat je 100% tekort schiet. Als er één ding van een mens bij moest, was dat nog te veel.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:
SecorDabar schreef:Julian Brasser schreef:
gaven te ontvangen die ondersteunen op de gebieden waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus.
Is dit wel volgens Gods Woord?
Terechte vraag SecorDabar! Dit is niet volgens Gods Woord, behalve als Julian Brasser bedoelt dat je 100% tekort schiet. Als er één ding van een mens bij moest, was dat nog te veel.
Maar je hoeft ook niet alles terug te brengen tot dat punt waar we 100% tekort schieten. In de dankbaarheid hebben mensen gewoon kwaliteiten waar ze mee kunnen werken, en kan er gebeden worden om ondersteuning op gebieden waar je tekort schiet.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door eilander »

Fjodor schreef:
eilander schreef:
SecorDabar schreef:Julian Brasser schreef:
gaven te ontvangen die ondersteunen op de gebieden waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus.
Is dit wel volgens Gods Woord?
Terechte vraag SecorDabar! Dit is niet volgens Gods Woord, behalve als Julian Brasser bedoelt dat je 100% tekort schiet. Als er één ding van een mens bij moest, was dat nog te veel.
Maar je hoeft ook niet alles terug te brengen tot dat punt waar we 100% tekort schieten. In de dankbaarheid hebben mensen gewoon kwaliteiten waar ze mee kunnen werken, en kan er gebeden worden om ondersteuning op gebieden waar je tekort schiet.
Ik weet niet of we het nog wel over hetzelfde hebben. Julian Brasser schreef namelijk "waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus" (onderstreping van mij).
Op dit gebied hebben wij echt geen kwaliteiten.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Marco »

Het ligt eraan wat er precies wordt bedoeld: je kunt tekortschieten in het leven uit dankbaarheid. Het halve NT staat daar vol mee: Gij geheel anders - (gij) hebt Christus leren kennen!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door SecorDabar »

Marco schreef:Het ligt eraan wat er precies wordt bedoeld: je kunt tekortschieten in het leven uit dankbaarheid. Het halve NT staat daar vol mee: Gij geheel anders - (gij) hebt Christus leren kennen!
U zult het met ons eens zijn, dat wij Christus alleen kunnen kennen dan door de Heilige Geest.
ook het leven der dankbaarheid is geheel uit Hem: want uit Hem, en door Hem en tot Hem zijn alle dingen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Marco »

SecorDabar schreef:
Marco schreef:Het ligt eraan wat er precies wordt bedoeld: je kunt tekortschieten in het leven uit dankbaarheid. Het halve NT staat daar vol mee: Gij geheel anders - (gij) hebt Christus leren kennen!
U zult het met ons eens zijn, dat wij Christus alleen kunnen kennen dan door de Heilige Geest.
ook het leven der dankbaarheid is geheel uit Hem: want uit Hem, en door Hem en tot Hem zijn alle dingen.
Klopt helemaal. Maar toch kunnen gelovigen vaak wel wat aansporing gebruiken om helemaal uit Hem te leven.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:
Fjodor schreef:
eilander schreef:
Terechte vraag SecorDabar! Dit is niet volgens Gods Woord, behalve als Julian Brasser bedoelt dat je 100% tekort schiet. Als er één ding van een mens bij moest, was dat nog te veel.
Maar je hoeft ook niet alles terug te brengen tot dat punt waar we 100% tekort schieten. In de dankbaarheid hebben mensen gewoon kwaliteiten waar ze mee kunnen werken, en kan er gebeden worden om ondersteuning op gebieden waar je tekort schiet.
Ik weet niet of we het nog wel over hetzelfde hebben. Julian Brasser schreef namelijk "waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus" (onderstreping van mij).
Op dit gebied hebben wij echt geen kwaliteiten.
Ja, oké. Ik kan niet helemaal wijs worden uit het verhaal van Julian Brasser. Ik interpreteerde het anders dan jij.
En trouwens, toch, ook in het geloof gaat het misschien wel op. Daarom staat er ook: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door eilander »

Fjodor schreef:
eilander schreef: Ik weet niet of we het nog wel over hetzelfde hebben. Julian Brasser schreef namelijk "waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus" (onderstreping van mij).
Op dit gebied hebben wij echt geen kwaliteiten.
Ja, oké. Ik kan niet helemaal wijs worden uit het verhaal van Julian Brasser. Ik interpreteerde het anders dan jij.
En trouwens, toch, ook in het geloof gaat het misschien wel op. Daarom staat er ook: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ik wil je echt niet op woorden vangen, maar het valt mij op dat deze man niet zei: "Kom mijn gelovigheid te hulp".
Juist vanmorgen nog iets van Kohlbrugge gelezen over deze uitroep. Hij zegt dat het betekent: "Vergeef mijn ongelovigheid, kom mij te hulp".
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Fjodor »

eilander schreef:
Fjodor schreef:
eilander schreef: Ik weet niet of we het nog wel over hetzelfde hebben. Julian Brasser schreef namelijk "waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus" (onderstreping van mij).
Op dit gebied hebben wij echt geen kwaliteiten.
Ja, oké. Ik kan niet helemaal wijs worden uit het verhaal van Julian Brasser. Ik interpreteerde het anders dan jij.
En trouwens, toch, ook in het geloof gaat het misschien wel op. Daarom staat er ook: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ik wil je echt niet op woorden vangen, maar het valt mij op dat deze man niet zei: "Kom mijn gelovigheid te hulp".
Juist vanmorgen nog iets van Kohlbrugge gelezen over deze uitroep. Hij zegt dat het betekent: "Vergeef mijn ongelovigheid, kom mij te hulp".
Ok. Maar dan toch wel het 'ik geloof'. En dan wordt er voor iets anders hulp in geroepen.
Of in ieder geval, wat dit voor iets anders wat ik schuin gedrukt heb is natuurlijk heel lelijk, het lijkt er toch alsof er nu hulp wordt ingeroepen voor de onvolmaaktheid van het geloof. De Heere heeft al geloof gegeven, dat is er, en daarvoor waren er geen kwaliteiten. Nu is het zaak dat er nog meer geloof komt. En dan is het idd "vergeef mijn ongelovigheid."
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Inhoud Paulus' prediking m.b.t onze verdorvenheid

Bericht door Julian Brasser »

Fjodor schreef:
eilander schreef:
Fjodor schreef:
eilander schreef: Ik weet niet of we het nog wel over hetzelfde hebben. Julian Brasser schreef namelijk "waar jij tekortschiet in je gehoorzamend geloof in Jezus Christus" (onderstreping van mij).
Op dit gebied hebben wij echt geen kwaliteiten.
Ja, oké. Ik kan niet helemaal wijs worden uit het verhaal van Julian Brasser. Ik interpreteerde het anders dan jij.
En trouwens, toch, ook in het geloof gaat het misschien wel op. Daarom staat er ook: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Ik wil je echt niet op woorden vangen, maar het valt mij op dat deze man niet zei: "Kom mijn gelovigheid te hulp".
Juist vanmorgen nog iets van Kohlbrugge gelezen over deze uitroep. Hij zegt dat het betekent: "Vergeef mijn ongelovigheid, kom mij te hulp".
Ok. Maar dan toch wel het 'ik geloof'. En dan wordt er voor iets anders hulp in geroepen.
Of in ieder geval, wat dit voor iets anders wat ik schuin gedrukt heb is natuurlijk heel lelijk, het lijkt er toch alsof er nu hulp wordt ingeroepen voor de onvolmaaktheid van het geloof. De Heere heeft al geloof gegeven, dat is er, en daarvoor waren er geen kwaliteiten. Nu is het zaak dat er nog meer geloof komt. En dan is het idd "vergeef mijn ongelovigheid."
Het gaat mij om de beleving van die man uit Markus 9:24. Die man wilde geloven, want hij zegt: "Ik geloof Heere!". Maar hij merkte daarbij ongelovigheid. Hij bleef niet met zijn last 'ongelovigheid' zitten, maar maakte er een lust van, zeggende: "kom mijn ongelovigheid te hulp". Hij is, mijns inziens, ons daarin ten voorbeeld.
Als je dit vers samen neemt met vers 23, waarin Jezus zegt: "Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft", ga je zien dat deze tekst in het bijzonder van toepassing is op mensen, wiens geloof op de proef wordt gesteld. Dan is het vertroostend om te zien dat jouw stille schreeuw die daarop volgt, ook de uitroep was van de man uit Markus 9:24.

Het is echter de vraag wat de goede volgorde is: eerst Ezechiël 36:26-27 en dan, in de weg van Ezechiël 36:31, de enige troost, beide in leven en sterven, te ontvangen? Of andersom? Ezechiël 36:25-31:
24 Want Ik zal u uit de heidenen halen, en zal u uit al de landen vergaderen; en Ik zal u in uw land brengen.
25 Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen.
26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven.
27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
28 En gij zult wonen in het land, dat Ik uw vaderen gegeven heb, en gij zult Mij tot een volk zijn, en Ik zal u tot een God zijn.
29 En Ik zal u verlossen van al uw onreinigheden; en Ik zal roepen tot het koren, en zal dat vermenigvuldigen, en Ik zal geen honger op u leggen.
30 En Ik zal de vrucht van het geboomte en de inkomst des velds vermenigvuldigen; opdat gij de smaadheid des hongers niet meer ontvangt onder de heidenen.
31 Dan zult gij gedenken aan uw boze wegen en uw handelingen, die niet goed waren; en gij zult een walging van u zelf hebben over uw ongerechtigheden en over uw gruwelen.
Plaats reactie