Een goed preekje voor onze kinderen?

sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door sirdanilot »

Wat een leuke vergelijking, van de zieke mens en de Geneesheer.

In sommige kerken wordt er in het ziekenhuis (de kerk) alleen verteld hoe ziek je wel niet bent. Oh, wat zijn we toch ziek, het komt nooit meer goed, we gaan er allemaal aan. We weten precies alle symptomen van onze ziekte, de diagnose kunnen we dromen. Ja, er is een Genezer, maar die kiest maar weinigen uit om genezen te worden (de uitverkorenen). Velen vragen zich voortdurend af, of ze daarbij horen (geloofsonzekerheid), en proberen ondertussen zo gezond mogelijk te leven (christelijke regels in acht nemen) en zo vaak mogelijk naar het ziekenhuis (de kerk) te gaan. Ook lezen ze zo veel mogelijk in de medische encyclopedia (de Bijbel) over hoe dat nu precies gaat, beter worden, en ook veel commentaren op die medische encyclopedie (theologen). De verschillende stadia van beter worden zijn uitvoerig gedocumenteerd (standen in het genadeleven). Velen worden op een andere manier beter, en twijfelen dus of ze eigenlijk wel beter worden of niet.

In andere kerken wordt er in het ziekenhuis (de kerk) verteld dat het allemaal wel meevalt, met die ziekte. Zo ziek zijn we nu ook weer niet, en als je maar wil, kun je luisteren naar de Dokter die Advies geeft en een Groot Voorbeeld is. Maar wat er in de medische encyclopedie staat (de Bijbel), dat gaat vooral om de achterliggende gedachte, dat je je er maar goed bij voelt (vrijzinnigheid). Het gaat vooral om motivatie en niet dat je zo gezond mogelijk leeft (christelijke regels in acht nemen). Tussen genezing en ziekte maken we niet zo'n onderscheid.

In weer andere kerken hamert men in het ziekenhuis dat er een genezing is ! Er is een grootse dokter, die wonderen verricht en waardoor je in één keer beter wordt ! Je hoeft alleen maar te zeggen dat je beter wil worden (zondaarsgebed), en dan word je al beter ! Vervolgens moet je vooral heel blij zijn dat je beter bent ! Bepaalde aspecten van gezond leven (christelijke regels) blijven belangrijk, maar andere weer helemaal niet. Je kunt ook tegelijk nog ziek zijn (verslavingen) maar toch al Genezen zijn (behouden). Het is vooral ook belangrijk om andere mensen maar zo veel mogelijk te wijzen op die Genezer ! Maar waarvan ben je precies genezen? Was je wel ooit ziek? Sommigen weten het antwoord niet eens...

In een bepaalde, grote afdeling van het Ziekenhuis (RKK), wordt geleerd dat je vooral zelf aan de slag moet gaan om beter te worden. Behalve de Grote Dokter hebben ze hier ook Hulpdoktors (mediums of heiligen), bijvoorbeeld Hulpdoktor Maria, aan wie je om genezing kan vragen. Een soort huisarts dus. De opperhuisarts heet 'Paus', en die is tegelijk ook directeur van deze grote keten van ziekenhuizen. Vroeger verkocht dit ziekenhuis 'bewijzen van genezing' (aflaten), maar dat is tegenwoordig afgeschaft. De gewone man leest niet in de Medische Encyclopedie (de Bijbel), dat doen de hulpdoktoren wel voor jou.

Er zijn gelukkig ook ziekenhuizen waar op de juiste manier wordt uitgelegd wat er precies met je aan de hand is, en hoe je genezen kunt worden, die ook nog eens aandacht schenken aan het verspreiden van deze boodschap aan de buitenwereld. ;)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Om de oude gereformeerde leer een beetje te vatten zou ik aanraden (maar weet niet of die
online te beluisteren zijn) een preek van ds. J. Karens die hij ooit in Klaaswaal heeft gedaan.
De tekst weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Maar het ging in grote lijnen over dezelfde zaken
die ik hier een beetje in het licht wilde zetten. Hij kreeg er wel boze brieven door van vrome
luisteraars,
en de oude ds. P. Honkoop had hem daarvoor al gewaarschuwd in 1961: Jan, jij zult, als
je ouder mag worden niet meer geduld worden, ze zullen je gaan verwerpen. Wij

(hij bedoelt de generatie van de oude ds. Honkoop) werden nog begeerd, de tijd komt dat
je niet meer geduld gaat worden.
Dat was wat ds. Honkoop, 3 jaar voor zijn sterven aan
ds. Karens had meegedeeld. Het ging daar over de prediking van een Jezus waar in feite
geen plaats voor was, waar mensen boos werden als ze hun grondjes onder zich zouden
verliezen.
Hij heeft zeker gelijk gekregen. En nu gaat het me er niet om dat dit wel vervuld is en daarom
van gelijk te spreken, maar om de leer van de waarheid recht te verstaan. En hiermee zal ik
dan maar eindigen. Lijkt me beter om geestelijke zaken die diepgravend zijn niet meer op
dit forum ter sprake te brengen tenzij deze waarheid zeer veel geweld aan gedaan wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door sirdanilot »

Ik vind het jammer, dat je dat soort zaken niet wil delen, DIA. Toen ik net op dit forum begon vond ik je postings ook maar raar en verwarrend, maar nu ik hier langer lees begin ik ze juist steeds meer te waarderen, ook al hebben wij soms verschillende visies. Vooral de motivatie waarom je post waardeer ik ten zeerste !
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

sirdanilot schreef:Ik vind het jammer, dat je dat soort zaken niet wil delen, DIA. Toen ik net op dit forum begon vond ik je postings ook maar raar en verwarrend, maar nu ik hier langer lees begin ik ze juist steeds meer te waarderen, ook al hebben wij soms verschillende visies. Vooral de motivatie waarom je post waardeer ik ten zeerste !
Nee ik kan dat niet, want er wordt de spot mee gedreven. Dan is het beter hier
te zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:Ik vind het jammer, dat je dat soort zaken niet wil delen, DIA. Toen ik net op dit forum begon vond ik je postings ook maar raar en verwarrend, maar nu ik hier langer lees begin ik ze juist steeds meer te waarderen, ook al hebben wij soms verschillende visies. Vooral de motivatie waarom je post waardeer ik ten zeerste !
Nee ik kan dat niet, want er wordt de spot mee gedreven. Dan is het beter hier
te zwijgen.
Nee DIA, je moet je nooit het zwijgen op laten leggen!
Een levende vis zwemt tegen de stroom in en al lijkt het of je alleen staat misschien, maar dat is niet zo.
Zo zie je hier, je hebt onverwachte "fans". ;)
Je hebt gelijk als je geen paarlen voor de zwijnen wilt gooien, maar ik denk dat de mods hier wel tegen zullen optreden.
Jij mag je mening hebben over een preekje voor kinderen.
Of iedereen het er nu mee eens is of niet!
Ik probeer altijd naar de gedachte erachter te zoeken, waarom zeg je dit, en dan besef ik dat je een zeldzame bent, die we niet vaak op fora tegenkomen.
Zo mag je een taak hebben DIA, al is het maar voor 1 of 2 personen. Maar ik denk dat het er meer zijn, ze zullen alleen niet altijd mee-reageren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:Ik vind het jammer, dat je dat soort zaken niet wil delen, DIA. Toen ik net op dit forum begon vond ik je postings ook maar raar en verwarrend, maar nu ik hier langer lees begin ik ze juist steeds meer te waarderen, ook al hebben wij soms verschillende visies. Vooral de motivatie waarom je post waardeer ik ten zeerste !
Nee ik kan dat niet, want er wordt de spot mee gedreven. Dan is het beter hier
te zwijgen.
Nee DIA, je moet je nooit het zwijgen op laten leggen!
Een levende vis zwemt tegen de stroom in en al lijkt het of je alleen staat misschien, maar dat is niet zo.
Zo zie je hier, je hebt onverwachte "fans". ;)
Je hebt gelijk als je geen paarlen voor de zwijnen wilt gooien, maar ik denk dat de mods hier wel tegen zullen optreden.
Jij mag je mening hebben over een preekje voor kinderen.
Of iedereen het er nu mee eens is of niet!

Ik probeer altijd naar de gedachte erachter te zoeken, waarom zeg je dit, en dan besef ik dat je een zeldzame bent, die we niet vaak op fora tegenkomen.
Zo mag je een taak hebben DIA, al is het maar voor 1 of 2 personen. Maar ik denk dat het er meer zijn, ze zullen alleen niet altijd mee-reageren.
Ik heb geen behoefte aan 'fans'...
Al begrijp ik je integere bedoeling wel.
Toch moeten we ook tijd en plaats kennen.
Het is naar mijn vaste overtuiging ook niet voor niets dat preken
van predikanten uit de rechterflank van onze gezindte internet mijden.
Er zou zeker mee gespot worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:
sirdanilot schreef:Ik vind het jammer, dat je dat soort zaken niet wil delen, DIA. Toen ik net op dit forum begon vond ik je postings ook maar raar en verwarrend, maar nu ik hier langer lees begin ik ze juist steeds meer te waarderen, ook al hebben wij soms verschillende visies. Vooral de motivatie waarom je post waardeer ik ten zeerste !
Nee ik kan dat niet, want er wordt de spot mee gedreven. Dan is het beter hier
te zwijgen.
Nee DIA, je moet je nooit het zwijgen op laten leggen!
Een levende vis zwemt tegen de stroom in en al lijkt het of je alleen staat misschien, maar dat is niet zo.
Zo zie je hier, je hebt onverwachte "fans". ;)
Je hebt gelijk als je geen paarlen voor de zwijnen wilt gooien, maar ik denk dat de mods hier wel tegen zullen optreden.
Jij mag je mening hebben over een preekje voor kinderen.
Of iedereen het er nu mee eens is of niet!

Ik probeer altijd naar de gedachte erachter te zoeken, waarom zeg je dit, en dan besef ik dat je een zeldzame bent, die we niet vaak op fora tegenkomen.
Zo mag je een taak hebben DIA, al is het maar voor 1 of 2 personen. Maar ik denk dat het er meer zijn, ze zullen alleen niet altijd mee-reageren.
Ik heb geen behoefte aan 'fans'...
Al begrijp ik je integere bedoeling wel.
Toch moeten we ook tijd en plaats kennen.
Het is naar mijn vaste overtuiging ook niet voor niets dat preken
van predikanten uit de rechterflank van onze gezindte internet mijden.
Er zou zeker mee gespot worden.
Dat is erg. Want wat zegt dat in feite?
Dat er veel rechtzinnigheid is, meer niet meer dan dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef: Nee DIA, je moet je nooit het zwijgen op laten leggen!
Een levende vis zwemt tegen de stroom in en al lijkt het of je alleen staat misschien, maar dat is niet zo.
Zo zie je hier, je hebt onverwachte "fans". ;)
Je hebt gelijk als je geen paarlen voor de zwijnen wilt gooien, maar ik denk dat de mods hier wel tegen zullen optreden.
Jij mag je mening hebben over een preekje voor kinderen.
Of iedereen het er nu mee eens is of niet!

Ik probeer altijd naar de gedachte erachter te zoeken, waarom zeg je dit, en dan besef ik dat je een zeldzame bent, die we niet vaak op fora tegenkomen.
Zo mag je een taak hebben DIA, al is het maar voor 1 of 2 personen. Maar ik denk dat het er meer zijn, ze zullen alleen niet altijd mee-reageren.
Ik heb geen behoefte aan 'fans'...
Al begrijp ik je integere bedoeling wel.
Toch moeten we ook tijd en plaats kennen.
Het is naar mijn vaste overtuiging ook niet voor niets dat preken
van predikanten uit de rechterflank van onze gezindte internet mijden.
Er zou zeker mee gespot worden.
Dat is erg. Want wat zegt dat in feite?
Dat er veel rechtzinnigheid is, meer niet meer dan dat?
Gelukkig is er tóch nog meer...
Al is er wel meer vorm dan wezen.
En dan moeten we allemaal maar eerst bij onszelf beginnen.
Vanavond nog weer een preek beluisterd, en we werden
er zo met klem op gewezen: Niet eerst op anderen zien,
want dan krijg je Asafs, die het met Gods weg niet eens zijn.
Maar Asaf werd toch ook nog weer in het Heiligdom geleid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door sirdanilot »

Zal ik hier eens een klemmende preek delen, die niks te maken heeft met NL reformatorische richtingen maar toch geclassificeerd kan worden als zwaar? Ik denk dat zelfs DIA deze preek graag zal luisteren, ik hoop dan ook dat hij hier open voor wil staan. Luister in ieder geval het begin, totdat het overgaat in een getuigenis over de ramp in haiti enkele jaren terug (ook interessant maar heeft minder met de preek zelf vandoen die voorafgaat).

Jezus, de smalle deur:
http://youtu.be/AYLlcN8s0CY
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Tiberius »

Hier wat berichten geknipt.
Verder on-topic aub, anders :lock .
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door sirdanilot »

^Nou zeg :bobo
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door DDD »

Welke forumregel is er nu overschreden?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:Hier wat berichten geknipt.
Verder on-topic aub, anders :lock .
Haha, hele discussie weg.... Wat mij betreft liever in de berichten knippen.
Vond het juist wel mooi dat er aan de hand van preekjes gediscussieerd kon worden. Dan weet je waar je het over hebt.
Maargoed.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door Fjodor »

DDD schreef:Welke forumregel is er nu overschreden?
ad hominem heb ik sowieso gezien.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een goed preekje voor onze kinderen?

Bericht door DDD »

Ik zou de discussie over wat zwaar christendom is toch graag verder kunnen voeren. Het is een belangrijk onderwerp.
Plaats reactie