Verbondsleer

Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Verbondsleer

Bericht door Vlek »

Ik ben op dit moment bezig om me te verdiepen in de verbondsleer en het dispensationalisme.

Hebben mensen hier voor mij interessante (boek)verwijzingen die de verbondsleer (en evt het dispensationalisme) verduidelijken op Bijbelse grond?

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die het dispensationalisme aanhangen, terwijl ikzelf de verbondsleer aanhang. Echter, het lukt mij niet om de Bijbelse gronden en bewijzen voor de verbondsleer aan te wijzen en die van het dispensationalisme te ontkrachten, terwijl die er wel moeten zijn.

Ik zou dus erg blij zijn met wat reacties :-)

bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: verbondsleer

Bericht door refo »

Vlek schreef:Ik ben op dit moment bezig om me te verdiepen in de verbondsleer en het dispensationalisme.

Hebben mensen hier voor mij interessante (boek)verwijzingen die de verbondsleer (en evt het dispensationalisme) verduidelijken op Bijbelse grond?

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die het dispensationalisme aanhangen, terwijl ikzelf de verbondsleer aanhang. Echter, het lukt mij niet om de Bijbelse gronden en bewijzen voor de verbondsleer aan te wijzen en die van het dispensationalisme te ontkrachten, terwijl die er wel moeten zijn.

Ik zou dus erg blij zijn met wat reacties :-)

bij voorbaat dank!
Boston - Het genadeverbond

Geldt voor zowel tweeverbonden- als drieverbondenaanhangers als standaardwerk voor hun visie.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: verbondsleer

Bericht door Gian »

Vlek schreef:Ik ben op dit moment bezig om me te verdiepen in de verbondsleer en het dispensationalisme.

Hebben mensen hier voor mij interessante (boek)verwijzingen die de verbondsleer (en evt het dispensationalisme) verduidelijken op Bijbelse grond?

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die het dispensationalisme aanhangen, terwijl ikzelf de verbondsleer aanhang. Echter, het lukt mij niet om de Bijbelse gronden en bewijzen voor de verbondsleer aan te wijzen en die van het dispensationalisme te ontkrachten, terwijl die er wel moeten zijn.

Ik zou dus erg blij zijn met wat reacties :-)

bij voorbaat dank!
Ik zou je verschillende boeken aan willen raden.
Misschien is onderstaand boek wel aardig om mee te beginnen;
http://www.marktplaats.nl/a/boeken/gods ... ousPage=lr

Online is er ook veel betrouwbare info;
http://bijbelcollege.nl/downloads/sbc_p ... alisme.pdf
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: verbondsleer

Bericht door Vlek »

Bedankt voor de reacties.

Echter: Het boek van Boston is volgens mij vooral uitleggend mbt de verbondsleer.

De boeken die Gian aanraadt zijn vooral geschreven als betoog voor dispensationalisme.

Ik zoek eigenlijk iets over de verbondsleer dat op de kritiek vanuit het dispensationalisme ingaat. Daar moet toch wel wat van zijn?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: verbondsleer

Bericht door Gian »

Het boek van Maljaars/Fijnvandraat wordt juist door beide aanbevolen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: verbondsleer

Bericht door Vlek »

O excuus, ik ga me er dan eens verder in verdiepen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verbondsleer

Bericht door Posthoorn »

Dit zegt à Brakel over het genadeverbond, ook onder het OT:
4. Dat geen onbekeerden in het verbond der genade zijn, schoon zij zich uitwendig ingegeven hebben, maar dat ze waarlijk en dadelijk zijn in het verbond der werken, gelijk alle heidenen zijn. Of wel het verbond, in Adam gemaakt, verbroken is door overtreding, en de wet alzo door het vlees krachteloos gemaakt is om de mens te rechtvaardigen, en het leven te geven, zo blijven ze nochtans onder dezelfde verbintenis, en zo dikwijls als ze zondigen, zo verbreken zij het verbond. Gelijk een vrouw, overspel bedreven hebbende, daarmee niet vrij is van de wet des mans, maar telkens wederom overspel bedrijft. Zo ook hier: Een onbekeerde zondigende, verbreekt telkens het verbond der werken, in 't welk hij is, en zich uitwendig in het genadeverbond ingelaten hebbende, en niet wandelende in het geloof, zo versmaadt hij Christus, en verstoot het aangeboden verbond der genade.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verbondsleer

Bericht door Luther »

Ik zou aan @huisman willen vragen, wat het verschil is tussen de drie-verbondenleer en de twee-verbondeleer in de variant die in paragraaf 2.4 van dit artikel wordt beschreven? (en 1.3 daaronder)
http://www.500jaarluther.nl/leeslint-doopbelofte.html
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verbondsleer

Bericht door Herman »

Luther schreef:Ik zou aan @huisman willen vragen, wat het verschil is tussen de drie-verbondenleer en de twee-verbondeleer in de variant die in paragraaf 2.4 van dit artikel wordt beschreven? (en 1.3 daaronder)
http://www.500jaarluther.nl/leeslint-doopbelofte.html
Ik ben huisman wel niet. Maar het lijkt me dat alleen het aantal (3) en de daarbij horende namen (verbond der verlossing / verbond der genade) verschillen en dat het inhoudelijk overeenstemt met het onderscheid van wezen en bediening zoals hier samengevat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verbondsleer

Bericht door huisman »

Luther schreef:Ik zou aan @huisman willen vragen, wat het verschil is tussen de drie-verbondenleer en de twee-verbondeleer in de variant die in paragraaf 2.4 van dit artikel wordt beschreven? (en 1.3 daaronder)
http://www.500jaarluther.nl/leeslint-doopbelofte.html
Het verschil is toch echt deze zin: 'Waar Calvijn het probleem tussen belofte en werkelijkheid oploste door te spreken over twee soorten van verbondskinderen, losten de latere gereformeerden het probleem op door te spreken over het wezen, de werkelijkheid van Gods verbond en de bediening.

Bij Calvijn zijn het voluit verbondskinderen en bij Harinck (hoe sympathiek ook) zijn er toch kinderen die niet "echt" in het genadeverbond zijn opgenomen. Ze leven wel onder de bediening (het erf) van het verbond. Ik blijf dat te mager vinden en blijf toch liever bij de leer van de reformatoren verwoord in onze H.C. vr en antw 74 en ons doopformulier.
Onze kinderen zijn in het genadeverbond. Daarom de doop (H.C. vr 74)
Maar dan moeten wij wel af van de stelling dat het genadeverbond is opgericht met uitsluitend de uitverkorenen. Anders krijg je Kuyperiaanse brokken.

Toch ben ik dankbaar dat steeds meer in de GG geluiden klinken die dicht naar een gezonde verbondsleer opschuiven. (Helaas niet de in het artikel genoemde Ds. A Schot)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Verbondsleer

Bericht door Brbndr »

Hoe zouden deze dominees uitleggen hoe iemand een verbondsbreker zou worden? Dat het verbond gebroken door mensen kan worden is bijbels. Is dat mogelijk als we niet in het verbond zijn? Serieuze vraag.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Verbondsleer

Bericht door Junia »

Vlek schreef:Ik ben op dit moment bezig om me te verdiepen in de verbondsleer en het dispensationalisme.

Hebben mensen hier voor mij interessante (boek)verwijzingen die de verbondsleer (en evt het dispensationalisme) verduidelijken op Bijbelse grond?

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die het dispensationalisme aanhangen, terwijl ikzelf de verbondsleer aanhang. Echter, het lukt mij niet om de Bijbelse gronden en bewijzen voor de verbondsleer aan te wijzen en die van het dispensationalisme te ontkrachten, terwijl die er wel moeten zijn.

Ik zou dus erg blij zijn met wat reacties :-)

bij voorbaat dank!
Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik sta versteld van je vraag. Je bent een aanhanger van de verbondsleer, en vraagt anderen voor Bijbelse onderbouwing. Op grond waarvan ben je dan aanhanger van deze leer? Omdat je bent geboren in een kerk die dit aanhangt?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verbondsleer

Bericht door Herman »

Forummer Vlek was voor het laatst op 19 Nov 2014 07:07 pm actief. Dus die geeft je geen antwoord.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verbondsleer

Bericht door Herman »

Junia schreef:
Vlek schreef:Ik ben op dit moment bezig om me te verdiepen in de verbondsleer en het dispensationalisme.

Hebben mensen hier voor mij interessante (boek)verwijzingen die de verbondsleer (en evt het dispensationalisme) verduidelijken op Bijbelse grond?

In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die het dispensationalisme aanhangen, terwijl ikzelf de verbondsleer aanhang. Echter, het lukt mij niet om de Bijbelse gronden en bewijzen voor de verbondsleer aan te wijzen en die van het dispensationalisme te ontkrachten, terwijl die er wel moeten zijn.

Ik zou dus erg blij zijn met wat reacties :-)

bij voorbaat dank!
Ik bedoel het niet aanvallend, maar ik sta versteld van je vraag. Je bent een aanhanger van de verbondsleer, en vraagt anderen voor Bijbelse onderbouwing. Op grond waarvan ben je dan aanhanger van deze leer? Omdat je bent geboren in een kerk die dit aanhangt?
De bijbel heeft 314 hits op het woord verbond. De theologie onderzoek de samenhang van al deze teksten en dan kan je dus op verschillende visies uitkomen.

Dat je iets aanneemt op het gezag van je directe (kerkelijke) leermeester is overigens niets fout aan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verbondsleer

Bericht door Posthoorn »

Brbndr schreef:Hoe zouden deze dominees uitleggen hoe iemand een verbondsbreker zou worden? Dat het verbond gebroken door mensen kan worden is bijbels. Is dat mogelijk als we niet in het verbond zijn? Serieuze vraag.
Dat is precies het Bijbelse standpunt: je kunt het verbond alleen verbreken als je er nooit werkelijk in geweest bent. "Zij zijn uit ons uitgegaan, maar ze waren uit ons niet, want indien ze uit ons geweest waren, zo zouden ze met ons gebleven zijn."
Plaats reactie