New City Catechism in NL

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: New City Catechism in NL

Bericht door eilander »

In zoverre wel eens met DIA, dat ik ook wel vanuit diverse kanten hoor dat er gemorreld wordt aan de belijdenisgeschriften; openlijk hoor je het meeste kritiek op de NGB - met uitzondering van de ene zondag over de paapse mis in de HC, die wordt ook vaak als achterhaald beschouwd.

En ik ben het ook met hem eens dat een vergelijking met Philpot bijvoorbeeld niet op gaat. Die kwam niet uit een kerk waar de 3 FvE als grondslag golden, om daar vervolgens stapsgewijs afscheid van te nemen.
De meeste kritiek die ik hoor, en ook hier wel lees, is meestal toch zoiets als: (1) het zijn toch menselijke geschriften, die je niet op één lijn met de Bijbel moet stellen? (eens) (2) artikel 36 van de NGB is wel erg tijdsgebonden, dat kun je nu niet meer in de praktijk brengen (3) sabbat/zondag/ceremoniële wetten die afgedaan hebben, is dat wel zo Bijbels? (4) kinderdoop, is die wel Bijbels te onderbouwen? (5) enzovoorts. En voor je het weet heb je een basis waar iedereen een klein stukje van neemt, alleen maar voor zover wij met ons enorme verstand onze achterhaalde vaderen kunnen volgen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: New City Catechism in NL

Bericht door ejvl »

eilander schreef: De meeste kritiek die ik hoor, en ook hier wel lees, is meestal toch zoiets als: (1) het zijn toch menselijke geschriften, die je niet op één lijn met de Bijbel moet stellen? (eens) (2) artikel 36 van de NGB is wel erg tijdsgebonden, dat kun je nu niet meer in de praktijk brengen (3) sabbat/zondag/ceremoniële wetten die afgedaan hebben, is dat wel zo Bijbels? (4) kinderdoop, is die wel Bijbels te onderbouwen? (5) enzovoorts. En voor je het weet heb je een basis waar iedereen een klein stukje van neemt, alleen maar voor zover wij met ons enorme verstand onze achterhaalde vaderen kunnen volgen.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie eilander.
Mijns inziens gaat het niet om het wel of niet verwerpen van punten uit de 3 formulieren, maar meer over de invulling hiervan. Ook artikel 36 of de zondagsrust. Naar mijn weten wordt er niet gezegd dit te schrappen, maar over de invulling wordt verschillend gedacht.
Dat geldt hier in Nederland, maar ook wereldweid natuurlijk. Ik denk dat die ruimte er ook is, als dit er niet zou zijn, zou slechts een klein handjevol christenen het bij het rechte eind hebben van de 2 miljard christenen wereldwijd. Ook in orthodoxe kringen wordt nogal verschillend over de zondagsrust gedacht bijvoorbeeld. Ik wil absoluut niet pleiten voor "doe maar raak" op zondag, maar wil wel proberen aan te tonen dat ook mensen die voor de zondagsrust zijn, dit nogal verschillend invullen, zonder te pleiten voor afschaffing, maar ook die mensen denken recht te doen aan het gebod.
Dit geldt ook voor het stuk der wedergeboorte. Neem het boek van ds Kort, of van Klaas van der Zwaag bijvoorbeeld. Deze verwerpen de 3 formulieren geenszins, ze pleiten zelfs dat ze er recht aan doen. Maar dat zegt ds Moerkerken bijvoorbeeld ook. Niet om een tegenstelling te creeeren, maar om te proberen aan te tonen dat er verschillende invullingen gegeven kan worden aan de 3 formulieren.

Aangaande de kinderdoop heb je natuurlijk wel gelijk. Al blijf ik het vreemd vinden dat dit bij de ons bekende baptisten nogal makkelijk opzij geschoven wordt als zijnde "randzaken" of "door omstandigheden".
Als iemand voor de geloosfdoop is, trek ik niet direct de conclusie van een afwijken van de oude waarheid of verwerping van de 3 formulieren, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: New City Catechism in NL

Bericht door rekcor »

Overigens was de discussie hier een andere, namelijk: moeten we niet met een nieuwe catechismus komen (net zoals Keller heeft gedaan), aangezien de HC - volgens sommigen - de (goede!) antwoorden geeft op vragen die niet meer leven?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: New City Catechism in NL

Bericht door parsifal »

rekcor schreef:Overigens was de discussie hier een andere, namelijk: moeten we niet met een nieuwe catechismus komen (net zoals Keller heeft gedaan), aangezien de HC - volgens sommigen - de (goede!) antwoorden geeft op vragen die niet meer leven?
Misschien is een groter punt dat de HC andere vragen niet behandelt, die op het moment wel leven (Met betrekking tot huwelijk, schepping, wederkomst e.d.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: New City Catechism in NL

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Overigens was de discussie hier een andere, namelijk: moeten we niet met een nieuwe catechismus komen (net zoals Keller heeft gedaan), aangezien de HC - volgens sommigen - de (goede!) antwoorden geeft op vragen die niet meer leven?
Dan ga je er van uit, dat een catechismus een document is, dat antwoord geeft op vragen die er (volgens sommigen) zouden leven.
Dat is niet terecht. Een catechismus is een document waarin een overzicht wordt gegeven van de beginselen en voornaamste waarheden van de geloofsleer.
Voor het soort vragen waar jij naar verwijst, kan men terecht in de rubrieken van Terdege, Gezinsgids, en dat soort bladen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: New City Catechism in NL

Bericht door Mannetje »

Of je kunt bij Refoweb terecht...
-
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: New City Catechism in NL

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zou je in de Islamitische Staat een andere straf krijgen als je wel/niet onze belijdenisgeschriften onderschrijft? Of zou je alleen maar antwoord hoeven te geven op de vraag: Ben je een Christen? Of weigert om de islamitische geloofsbelijdenis op te zeggen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: New City Catechism in NL

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Een catechismus is een document waarin een overzicht wordt gegeven van de beginselen en voornaamste waarheden van de geloofsleer.
Mee eens. Eerder schreef ik ook dat de antwoorden van 'mijn' catechismus (RC) waarschijnlijk uiteindelijk +/- dezelfde inhoud zullen hebben als de HC. De aanvliegroute zou echter een andere zijn, simpelweg omdat we in een andere tijd leven.
JolandaOudshoorn schreef:Zou je in de Islamitische Staat een andere straf krijgen als je wel/niet onze belijdenisgeschriften onderschrijft? Of zou je alleen maar antwoord hoeven te geven op de vraag: Ben je een Christen? Of weigert om de islamitische geloofsbelijdenis op te zeggen?
Dat is wel een interessante vraag: Wat zou er van de 'refowereld' overblijven als het kalifaat van ISIS zich zou uitstrekken tot de Lage Landen? Waar zouden onze gesprekken/discussies over gaan?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: New City Catechism in NL

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Overigens was de discussie hier een andere, namelijk: moeten we niet met een nieuwe catechismus komen (net zoals Keller heeft gedaan), aangezien de HC - volgens sommigen - de (goede!) antwoorden geeft op vragen die niet meer leven?
Dan ga je er van uit, dat een catechismus een document is, dat antwoord geeft op vragen die er (volgens sommigen) zouden leven.
Dat is niet terecht. Een catechismus is een document waarin een overzicht wordt gegeven van de beginselen en voornaamste waarheden van de geloofsleer.
Voor het soort vragen waar jij naar verwijst, kan men terecht in de rubrieken van Terdege, Gezinsgids, en dat soort bladen.
Dat is mijns inziens niet helemaal correct, Tiberius. Meer dan eens heb ik in HC-diensten horen uitleggen dat de opstellers uitgebreid bepaalde dwalingen weerleggen omdat ze in die tijd speelden. Natuurlijk kun je stellen dat die dingen nog steeds actueel zijn, maar het feit dat ze uitgebreid aandacht krijgen in de HC kan toch echt verbonden worden met de specifieke context van die tijd, denk ik.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: New City Catechism in NL

Bericht door Bona Fide »

Ik werd getriggerd door de titel van het derde deel, m.n. door "... groeien in genade." Was benieuwd wat ik daarover aan zou treffen. Ben nu niet in de gelegenheid om alle vragen/antwoorden door te lopen, maar las daar zo 1-2-3 niet specifiek over.

Wel viel me op dat er bij antwoord 41 twee taalfouten in 1 zin staan: "En lijd ons niet in verzoeking, maar verlos ons van het de boze.".
Tevens vroeg ik me af waarom de doxologie als besluit van dit gebed en 'het woordeke' Amen ontbreken in dit antwoord.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Plaats reactie