Rechte bediening van...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechte bediening van...

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Als het Heilig Avondmaal maar door kan gaan ondanks dat er zaken liggen die
niet goed zijn is dat geen goed teken.
Dit is omgekeerd waar: als er zaken liggen, terwijl er Avondmaal wordt gevierd, is dat geen goed teken.
Avondmaal vieren is een opdracht, evenals onderling geruzie van te voren oplossen.
Zei ik dan wat anders? Dat bedoelde ik toch niet. Als er iets in de gemeente ligt kan er geen
Avondmaal worden gehouden. Maar ik weet dat er ook kerken zijn die overal overheen walsen.
Maar daar had ik het niet over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Rechte bediening van...

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:
jakobmarin schreef:
-DIA- schreef:Als het Heilig Avondmaal maar door kan gaan ondanks dat er zaken liggen die
niet goed zijn is dat geen goed teken.
Dit is omgekeerd waar: als er zaken liggen, terwijl er Avondmaal wordt gevierd, is dat geen goed teken.
Avondmaal vieren is een opdracht, evenals onderling geruzie van te voren oplossen.
Zei ik dan wat anders? Dat bedoelde ik toch niet. Als er iets in de gemeente ligt kan er geen
Avondmaal worden gehouden. Maar ik weet dat er ook kerken zijn die overal overheen walsen.
Maar daar had ik het niet over.
Het klonk wat anders, dacht ik ;)

Er mag niets in de gemeente liggen, dát moet verholpen worden. Avondmaal uitstellen of niet vieren is geen oplossing.

Maar ik denk dat we hetzelfde bedoelen! :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Rechte bediening van...

Bericht door refo »

Op het eerste Avondmaal lagen er ook dingen niet goed.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rechte bediening van...

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Op het eerste Avondmaal lagen er ook dingen niet goed.
Nee toch... Er is wat een verwarring of Judas daarbij aanwezig was.
Verschillende goede verklaarders menen van niet, anderen menen
weer van wel.
Hij was wel aanwezig bij de viering van het Pascha, vóór dat het
Heilig Avondmaal werd ingesteld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Rechte bediening van...

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
refo schreef:Op het eerste Avondmaal lagen er ook dingen niet goed.
Nee toch... Er is wat een verwarring of Judas daarbij aanwezig was.
Verschillende goede verklaarders menen van niet, anderen menen
weer van wel.
Hij was wel aanwezig bij de viering van het Pascha, vóór dat het
Heilig Avondmaal werd ingesteld.
De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt van wel. (Hoewel dat inderdaad niet perse goed onderbouwd is).

Maar ik vind de harde woorden naar het leger des heils een beetje vreemd als je het op hetzelfde moment opneemt voor situaties waarbij jaren geen avondmaal gevierd wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechte bediening van...

Bericht door eilander »

parsifal schreef: Maar ik vind de harde woorden naar het leger des heils een beetje vreemd als je het op hetzelfde moment opneemt voor situaties waarbij jaren geen avondmaal gevierd wordt.
Dat lees ik niet direct in de woorden van DIA. Wel stelt hij m.i. terecht dat een gemeente niet zomaar over de zonden heen moet stappen.
Dat de praktijk is dat er gemeenten zijn die om die reden dan maar geen avondmaal houden, is erg. Volgens mij verdedigt niemand deze schijnoplossing.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Johannes 3:16 »

eilander schreef:
parsifal schreef: Maar ik vind de harde woorden naar het leger des heils een beetje vreemd als je het op hetzelfde moment opneemt voor situaties waarbij jaren geen avondmaal gevierd wordt.
Dat lees ik niet direct in de woorden van DIA. Wel stelt hij m.i. terecht dat een gemeente niet zomaar over de zonden heen moet stappen.
Dat de praktijk is dat er gemeenten zijn die om die reden dan maar geen avondmaal houden, is erg. Volgens mij verdedigt niemand deze schijnoplossing.
Zou er in zo'n geval wél de bediening van het andere sacrament, de heilige doop, mogen plaatsvinden?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Rechte bediening van...

Bericht door boontje »

Maar ondertussen is nog steeds niet duidelijk WAAROM er in een ons onbekende gemeente geen avondmaal wordt gevierd. Is het überhaupt wel een gemeente? Of is het zo'n evangelisatie of vereniging die wel kerkdiensten belegt, maar geen kerkenraad heeft? In dat geval is het ook volstrekt logisch als er geen avondmaal wordt gevierd.
En terzijde: zolang er nog kerken bestaan waar de meerderheid van de kerkgangers überhaupt niet aan het avondmaal meedoen, vind ik het onderscheid ten opzichte van een gemeente die helemaal geen avondmaal viert nou ook weer niet zó groot....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechte bediening van...

Bericht door eilander »

Johannes 3:16 schreef:
eilander schreef:
parsifal schreef: Maar ik vind de harde woorden naar het leger des heils een beetje vreemd als je het op hetzelfde moment opneemt voor situaties waarbij jaren geen avondmaal gevierd wordt.
Dat lees ik niet direct in de woorden van DIA. Wel stelt hij m.i. terecht dat een gemeente niet zomaar over de zonden heen moet stappen.
Dat de praktijk is dat er gemeenten zijn die om die reden dan maar geen avondmaal houden, is erg. Volgens mij verdedigt niemand deze schijnoplossing.
Zou er in zo'n geval wél de bediening van het andere sacrament, de heilige doop, mogen plaatsvinden?
De praktijk zal zijn dat de doop wel bediend wordt in die gemeenten. Absoluut niet consequent natuurlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rechte bediening van...

Bericht door eilander »

boontje schreef:Maar ondertussen is nog steeds niet duidelijk WAAROM er in een ons onbekende gemeente geen avondmaal wordt gevierd. Is het überhaupt wel een gemeente? Of is het zo'n evangelisatie of vereniging die wel kerkdiensten belegt, maar geen kerkenraad heeft? In dat geval is het ook volstrekt logisch als er geen avondmaal wordt gevierd.
Het komt bijvoorbeeld in de OGG wel voor. Dan is er wel een gemeente. De redenen kunnen verschillend zijn. Het ligt te gevoelig om daarvan iets openbaar te maken in veel gevallen. Het gaat er mij om: is er één geldige reden te bedenken? M.i. niet. Een kleine uitzondering zou ik kunnen bedenken in plotselinge conflictsituaties, waarbij gezegd wordt dat in zo'n situatie geen avondmaal bediend kan worden. Maar dan moet er wel direct aan gewerkt worden om dit conflict uit te weg te ruimen; dit kan niet maar voortduren. Daaraan gaat de gemeente ten onder.
boontje schreef:En terzijde: zolang er nog kerken bestaan waar de meerderheid van de kerkgangers überhaupt niet aan het avondmaal meedoen, vind ik het onderscheid ten opzichte van een gemeente die helemaal geen avondmaal viert nou ook weer niet zó groot....
Heel erg oneens. Er is een heel groot principieel verschil tussen het sacrament bedienen en niet bedienen in het midden van de gemeente. Dat verschil is veel groter dan tussen gemeenten waar minder dan 50% aangaat en die waar meer dan 50% aangaat.
Ik heb trouwens een hekel aan "discussies" over het aantal avondmaalgangers: zolang niet iedereen aangaat, zijn er te weinig. Maar vooral: ga ik aan, op goede gronden?
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Rechte bediening van...

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
refo schreef:Op het eerste Avondmaal lagen er ook dingen niet goed.
Nee toch... Er is wat een verwarring of Judas daarbij aanwezig was.
Verschillende goede verklaarders menen van niet, anderen menen
weer van wel.
Hij was wel aanwezig bij de viering van het Pascha, vóór dat het
Heilig Avondmaal werd ingesteld.
Het is off-topic, maar hoe lees je Lucas 22:19-23 dan?
Plaats reactie