Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.
Misschien mag ik dan hardop zeggen dat ik de stukken van Janse niet mis en vaak erg verrassingsloos vindt.
Weet je waarom? Dhr. Janse sprak geen nieuwe dingen. Allemaal dingen die we als vertrouwd
kenden... Of althans behoorden te kennen. Zijn visie is een Bijbelse visie, zonder compromis
met anderen aan te gaan, als dat niet nodig was. We zouden zelfs nu geneigd zijn, -spits je
oren
- hem een Christenfundamentalist te noemen...
De EMG Media Groep is een commercieel bedrijf geworden. Ik vraag me soms af waar de
SRP is gebleven? Je hoort er bijna niets meer over....

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel de Stichting Reformatorische Publicatie. Heeft die afgedaan
binnen EMG?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.
Misschien mag ik dan hardop zeggen dat ik de stukken van Janse niet mis en vaak erg verrassingsloos vindt.
Weet je waarom? Dhr. Janse sprak geen nieuwe dingen. Allemaal dingen die we als vertrouwd
kenden... Of althans behoorden te kennen. Zijn visie is een Bijbelse visie, zonder compromis
met anderen aan te gaan, als dat niet nodig was. We zouden zelfs nu geneigd zijn, -spits je
oren
- hem een Christenfundamentalist te noemen...
Nee, zijn stukken kenmerken zich vooral door het conserveren van uiterlijke vormen die belangrijk zijn om de reformatorische gezindte in sociologisch opzicht te onderscheiden van de rest van Nederland. Het teloor gaan van die vormen staat in die stukken meer centraal dan het gebrek aan geestelijk leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.
Misschien mag ik dan hardop zeggen dat ik de stukken van Janse niet mis en vaak erg verrassingsloos vindt.
Weet je waarom? Dhr. Janse sprak geen nieuwe dingen. Allemaal dingen die we als vertrouwd
kenden... Of althans behoorden te kennen. Zijn visie is een Bijbelse visie, zonder compromis
met anderen aan te gaan, als dat niet nodig was. We zouden zelfs nu geneigd zijn, -spits je
oren
- hem een Christenfundamentalist te noemen...
Nee, zijn stukken kenmerken zich vooral door het conserveren van uiterlijke vormen die belangrijk zijn om de reformatorische gezindte in sociologisch opzicht te onderscheiden van de rest van Nederland. Het teloor gaan van die vormen staat in die stukken meer centraal dan het gebrek aan geestelijk leven.
Beste Luther,
Hoe wilt u bewijzen dat er gebrek aan geestelijk leven is in de Gereformeerde gezindte ?
We kunnen niet in cijfers uit drukken of er gebrek aan geestelijk leven is.
Welke maatstaven zouden we daarvoor moeten hanteren?
Inhoud en Vorm hoort bij elkaar, net zo als de rechtvaardigmaking door het geloof en de heiliging des levens bij elkaar horen.
Als we goed van de Heere spreken, dan komt dat openbaar in de vruchten van onze daad, spraak, gelaat en gewaad. Het is in alles, hoewel met gebrek, te merken dat men een leesbare brief van Christus is.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door DDD »

Zolang boeken van predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten in kloosters gelezen en verkocht worden zie ik niet in waarom er niet gezegd kan worden dat er geen reformatorische stromingen zijn in de RKK. Natuurlijk zijn die er wel. Maar sommige mensen op dit forum kijken niet verder dan hun neus lang is en zijn al verbaasd als ze in de vrijgemaakte kerken een christen ontdekken, bij wijze van spreken.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Inhoud en Vorm hoort bij elkaar, net zo als de rechtvaardigmaking door het geloof en de heiliging des levens bij elkaar horen.
Als we goed van de Heere spreken, dan komt dat openbaar in de vruchten van onze daad, spraak, gelaat en gewaad. Het is in alles, hoewel met gebrek, te merken dat men een leesbare brief van Christus is.
Dit vind ik interessant om te lezen en die uitdrukking hoor ik vaker.
Zou je kunnen aangeven waar en hoe dit in Gods woord verwoord word?
En wie of wat bepaald de vorm? En het gelaat en gewaad dan?
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Eppo Gremdaat »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:En daar komt geachte schrijver nú pas achter?
Nou, de geachte schrijver wist het al, alleen de 5 predikanten nog niet die menen dat de paus de antichrist is (dat mag van mij overigens) maar dan een krant (nieuws!) aanraden om er weinig aandacht aan te besteden. (fail) Ik lees een krant om uitgebreid op de hoogte gehouden te worden....
Het RD hoort ook breed opiniërend te schrijven. We zouden in het RD een krant, en een
opinieblad moeten hebben. Een opinie heeft een wortelgrond. Maar die opinie lijkt te gaan schuiven...
Schuivende panelen, weet je wel?
Wat je nu in onze krant leest was 20 jaar geleden niet of nauwelijks mogelijk geweest.
Allemaal negatief? Dat zou ik niet voor alles willen zeggen. Toch heb ik wel mijn bezorgdheid
omtrent de tendens, en de richting waar naartoe wordt geschoven. Er moet meer kunnen.
Er moet meer gezegd kunnen worden, en er, en dat baart me wel zorgen, er moeten geen
lezers gekwetst worden als ze niet zuiver de Waarheid brengen. Men gaat de kant op van:
Elkaar respecteren in het geloof zonder af te vragen of mijn broeder dwaalt. Dit is een
wereldse geest die zich meer en meer in onze krant openbaart.
Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.

Zou het geen tijd worden om een `Hersteld Reformatorisch Dagblad binnen verband` op te richten??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door SecorDabar »

ejvl schreef:
SecorDabar schreef: Inhoud en Vorm hoort bij elkaar, net zo als de rechtvaardigmaking door het geloof en de heiliging des levens bij elkaar horen.
Als we goed van de Heere spreken, dan komt dat openbaar in de vruchten van onze daad, spraak, gelaat en gewaad. Het is in alles, hoewel met gebrek, te merken dat men een leesbare brief van Christus is.
Dit vind ik interessant om te lezen en die uitdrukking hoor ik vaker.
Zou je kunnen aangeven waar en hoe dit in Gods woord verwoord word?
En wie of wat bepaald de vorm? En het gelaat en gewaad dan?
Beste ejvl,
Het gaat er mij niet om om alles minitieus tot in details genoemde vorm weer te geven.
Al genoemde zaken blijven, wat ik al schreef: met gebreken.
Vorm is niet het wezenlijke, maar het wezenlijke is ook niet zonder vorm.
Wat in het innerlijke van de ziel plaatsvindt, komt ook tot uiting in het uiterlijke.
Maar er kan ook uiterlijk vertoon zijn, terwijl het innerlijke ontbreekt.
Over dat laatste kunnen wij niet oordelen, want de Heere is de Hartenkenner en Nierenproever.

Ik wil het hierbij maar laten, aangezien dit onderwerp anders on-topic wordt:
Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door helma »

Die jongen zat bij mijn zoon in de klas. Aangrijpend.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: De EMG Media Groep is een commercieel bedrijf geworden. Ik vraag me soms af waar de
SRP is gebleven? Je hoort er bijna niets meer over....

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel de Stichting Reformatorische Publicatie. Heeft die afgedaan
binnen EMG?
Even on topic in een stukje off-topic:
Wie weet het: Waar is de SRP gebleven? Bestaat die nog? En heeft het RD nog
verantwoording af te leggen in wat ze schrijft aan de SRP?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33282
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:
-DIA- schreef: De EMG Media Groep is een commercieel bedrijf geworden. Ik vraag me soms af waar de
SRP is gebleven? Je hoort er bijna niets meer over....

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel de Stichting Reformatorische Publicatie. Heeft die afgedaan
binnen EMG?
Even on topic in een stukje off-topic:
Wie weet het: Waar is de SRP gebleven? Bestaat die nog? En heeft het RD nog
verantwoording af te leggen in wat ze schrijft aan de SRP?
RD is onderdeel van EMG. Voor zover ik weet, doet SRP alleen beheerwerkzaamheden voor EMG, het is geen Raad van Toezicht of zo.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:
-DIA- schreef: De EMG Media Groep is een commercieel bedrijf geworden. Ik vraag me soms af waar de
SRP is gebleven? Je hoort er bijna niets meer over....

Voor de duidelijkheid: Ik bedoel de Stichting Reformatorische Publicatie. Heeft die afgedaan
binnen EMG?
Even on topic in een stukje off-topic:
Wie weet het: Waar is de SRP gebleven? Bestaat die nog? En heeft het RD nog
verantwoording af te leggen in wat ze schrijft aan de SRP?
RD is onderdeel van EMG. Voor zover ik weet, doet SRP alleen beheerwerkzaamheden voor EMG, het is geen Raad van Toezicht of zo.
In vroegere jaren vermelden de jaaroverzichten altijd het toezicht van genoemde Stichting.
Deze vermeldingen zijn voor mij eigenlijk geruisloos verdwenen....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Gian »

Gian schreef:
J.C. Philpot schreef:
Julian Brasser schreef:En toen dacht ik: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden. Beweegt iemand mij hier weer terug?
Lees eens het boek "De twee babylons" van Alexander Hislop, een Schotse predikant uit de 19e eeuw. Het gaat over de oorsprong van veel zaken die in de RK te vinden zijn.

Nederlandse versie:
http://www.levendwater.org/boeken/hislo ... _index.htm
http://www.zijnboodschap.nl/index.php?p ... &Itemid=49
Hier is het nog goedkoper, zonder porto;

http://www.bazuintesion-shop.nl/a-24824 ... -a-hislop/

Ps, het is een site van de zevende dag adventisten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door SecorDabar »

Gian schreef:
Gian schreef:
J.C. Philpot schreef:
Julian Brasser schreef:En toen dacht ik: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden. Beweegt iemand mij hier weer terug?
Lees eens het boek "De twee babylons" van Alexander Hislop, een Schotse predikant uit de 19e eeuw. Het gaat over de oorsprong van veel zaken die in de RK te vinden zijn.

Nederlandse versie:
http://www.levendwater.org/boeken/hislo ... _index.htm
http://www.zijnboodschap.nl/index.php?p ... &Itemid=49
Hier is het nog goedkoper, zonder porto;

http://www.bazuintesion-shop.nl/a-24824 ... -a-hislop/

Ps, het is een site van de zevende dag adventisten.
Beste Gian,
Ja dat heb ik gelezen.
Fijn dat u het hier digitaal hebt geplaatst.
Al zullen er helaas wel een klein percentage forumleden er weer tegen in gaan.
Maar ja, dat blijven we houden....
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Bookreader »

Het begin van dit draadje roept best wel wat vragen bij mij op.
Helaas heb ik niet meer de tijd om het uit te werken. Laat ik hiermee beginnen:
Julian Brasser schreef:1. De Reformatie is nergens voor nodig geweest.
Nou, het broeide anders aardig rond die tijd, als je het mij vraagt. Johannes Hus, John Knox, Savonarola, etc. ... Symptomen ergens van. Er was genoeg aan de hand. En in de Rooms-Katholieke Kerk werd zelfs een reformatie doorgevoerd: de Contra-Reformatie. Dus hoezo geen reformatie nodig?

Een reformatie is niet zuiver als die niet de kerk zelf op het oog heeft, als afsplitsing het doel zou zijn. Maar dat was het doel van de Reformatie ook niet. Die wilde de bestaande kerk reformeren. Helaas bleek de werkelijkheid bijzonder weerbarstig...
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Plaats reactie