Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:Tja, als we een vrijzinnige PKN nemen zoals die predikant die het bestaan van Jezus ontkende.
Word dan het complete protestantisme gekwalificeerd als zijnde een leugenleer?
Dat niet, maar dit kerkgenootschap staat wel toe dat deze leer vanaf "hun" kansel, onder hun vlag dus, verkondigt wordt!
Dat klopt.
En zo kent de RKK ook tientallen stromingen, allen met hun eigen dwalingen.
Het gaat dus te ver om de RKK in één adem als leugenkerk of antichrist te bestempelen, net zo min je dat bij de PKN kan doen als ds Hendrikse een leugenleer verkondigd.
Dat neem ik gaarne aan, ik neem aan dat ook de Islam zo zijn vleugels heeft, en (hoewel ik me daar niet zo in verdiept heb, ook het Boeddhisme en het Hummanisme en het Sinterklaasgeloof.
Toch is een verschil als we over "roomsen" en "protestanten" spreken. We hoeven niet zo
naïef te vallen of er ook mogelijk een rechtzinnig (ofwel reformatorische) stroming onder de 'roomsen' is. Ware dat het geval, dan zou het nooit verborgen kunnen blijven. Want als het om de leer der Waarheid gaat is de tegenpartijder, de duivel er sneller bij als de paus, om het eens zo uit te drukken. We hebben het dus bij "roomsen" over een dwaalleer, die de protestanten hebben uitgeworpen en vervloekt. Ik had hier toch een meer nuchtere reactie verwacht. Straks evolueren we verder: Wie weet, zit er ook nog wel een behoudende tak in de Islam... Voorzichtig dus lieve mensen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Dat neem ik gaarne aan, ik neem aan dat ook de Islam zo zijn vleugels heeft, en (hoewel ik me daar niet zo in verdiept heb, ook het Boeddhisme en het Hummanisme en het Sinterklaasgeloof.
Toch is een verschil als we over "roomsen" en "protestanten" spreken. We hoeven niet zo
naïef te vallen of er ook mogelijk een rechtzinnig (ofwel reformatorische) stroming onder de 'roomsen' is. Ware dat het geval, dan zou het nooit verborgen kunnen blijven. Want als het om de leer der Waarheid gaat is de tegenpartijder, de duivel er sneller bij als de paus, om het eens zo uit te drukken. We hebben het dus bij "roomsen" over een dwaalleer, die de protestanten hebben uitgeworpen en vervloekt. Ik had hier toch een meer nuchtere reactie verwacht. Straks evolueren we verder: Wie weet, zit er ook nog wel een behoudende tak in de Islam... Voorzichtig dus lieve mensen!
Ik denk wel zeker dat God Zijn Volk ook uit de r.k. kerk zal halen, maar dan kunnen ze daar niet blijven zitten. Dan gaan ze op zoek, daar waar het Woord recht en zuiver wordt gepredikt.
Ook uit de Islam worden mensen bekeerd. Maar dan blijven ze niet de koran lezen en de vijandschap jegens hen, ook uit eigen familie, is zeer groot.
Aangrijpend, als je die verhalen hoort en leest.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Ik denk wel zeker dat God Zijn Volk ook uit de r.k. kerk zal halen, maar dan kunnen ze daar niet blijven zitten. Dan gaan ze op zoek, daar waar het Woord recht en zuiver wordt gepredikt.
Ook uit de Islam worden mensen bekeerd. Maar dan blijven ze niet de koran lezen en de vijandschap jegens hen, ook uit eigen familie, is zeer groot.
Aangrijpend, als je die verhalen hoort en leest.
En ik denk dat God Zijn volk ook heeft in de RKK, misschien onder mensen die met verdriet de dwalingen gadeslaan, of de dwalingen niet als dwalingen herkennen, zoals Luther bijvoorbeeld met de dwaling van het avondmaal.
Net zoals er kinderen van God in een vrijzinnige gemeente kunnen zitten, of zoals DIA wel eens zei over een vrouw meen ik die niet weg kon uit een kerk met dwalingen.
Zo denk ik ook dat er mensen in de RKK zitten die wel een kind van God zijn.

We hoeven de dwalingen niet goed te keuren, maar @DIA, we hoeven de RKK ook niet te blijven beoordelen uit de tijd der reformatie, stel je voor dat ze het protestantisme blijven beoordelen aangaande daden van 500 jaar of langer geleden (Michael Servet bijvoorbeeld...).
Probeer je ook in de hedendaagse RKK leer te verdiepen, wat word er nu verkondigd? Wat zijn de dwalingen heden ten dage, ik ben zeer benieuwd in jou bijdrage in het RKK dwalingen topic van Luther bijvoorbeeld.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Eppo Gremdaat »

Piet werkt in Limburg en is bij een RK-familie in de kost. Hij heeft verteld dat hij ook Rooms-Katholiek is.
De familie twijfelt of dat wel zo is, zijn manier van doen (Rk-rituelen) roept vragen op.
Op zeker moment vraagt zijn kostbaas:`Bèn je wel echt katholiek?`waarop Piet antwoord: `Natuurlijk weet je, mijn vader was pater en mijn moeder was non!`
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
Mara schreef: Ik denk wel zeker dat God Zijn Volk ook uit de r.k. kerk zal halen, maar dan kunnen ze daar niet blijven zitten. Dan gaan ze op zoek, daar waar het Woord recht en zuiver wordt gepredikt.
Ook uit de Islam worden mensen bekeerd. Maar dan blijven ze niet de koran lezen en de vijandschap jegens hen, ook uit eigen familie, is zeer groot.
Aangrijpend, als je die verhalen hoort en leest.
En ik denk dat God Zijn volk ook heeft in de RKK, misschien onder mensen die met verdriet de dwalingen gadeslaan, of de dwalingen niet als dwalingen herkennen, zoals Luther bijvoorbeeld met de dwaling van het avondmaal.
Net zoals er kinderen van God in een vrijzinnige gemeente kunnen zitten, of zoals DIA wel eens zei over een vrouw meen ik die niet weg kon uit een kerk met dwalingen.
Zo denk ik ook dat er mensen in de RKK zitten die wel een kind van God zijn.

We hoeven de dwalingen niet goed te keuren, maar @DIA, we hoeven de RKK ook niet te blijven beoordelen uit de tijd der reformatie, stel je voor dat ze het protestantisme blijven beoordelen aangaande daden van 500 jaar of langer geleden (Michael Servet bijvoorbeeld...).
Probeer je ook in de hedendaagse RKK leer te verdiepen, wat word er nu verkondigd? Wat zijn de dwalingen heden ten dage, ik ben zeer benieuwd in jou bijdrage in het RKK dwalingen topic van Luther bijvoorbeeld.
De Heidelberger Catechismus dan maar afschaffen? Dat zijn dan wel de consequenties! Toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door ejvl »

Lees nog eens wat ik zeg DIA over gedragingen van 500 jaar geleden (ook ten tijde van de opstelling van de HC) en nu door de RKK.
Tevens de dwalingen van Luther aangaande het avondmaal o.a.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:Tja, als we een vrijzinnige PKN nemen zoals die predikant die het bestaan van Jezus ontkende.
Word dan het complete protestantisme gekwalificeerd als zijnde een leugenleer?
Dat niet, maar dit kerkgenootschap staat wel toe dat deze leer vanaf "hun" kansel, onder hun vlag dus, verkondigt wordt!
Dat klopt.
En zo kent de RKK ook tientallen stromingen, allen met hun eigen dwalingen.
Het gaat dus te ver om de RKK in één adem als leugenkerk of antichrist te bestempelen, net zo min je dat bij de PKN kan doen als ds Hendrikse een leugenleer verkondigd.
Dat neem ik gaarne aan, ik neem aan dat ook de Islam zo zijn vleugels heeft, en (hoewel ik me daar niet zo in verdiept heb, ook het Boeddhisme en het Hummanisme en het Sinterklaasgeloof.
Toch is een verschil als we over "roomsen" en "protestanten" spreken. We hoeven niet zo
naïef te vallen of er ook mogelijk een rechtzinnig (ofwel reformatorische) stroming onder de 'roomsen' is. Ware dat het geval, dan zou het nooit verborgen kunnen blijven. Want als het om de leer der Waarheid gaat is de tegenpartijder, de duivel er sneller bij als de paus, om het eens zo uit te drukken. We hebben het dus bij "roomsen" over een dwaalleer, die de protestanten hebben uitgeworpen en vervloekt. Ik had hier toch een meer nuchtere reactie verwacht. Straks evolueren we verder: Wie weet, zit er ook nog wel een behoudende tak in de Islam... Voorzichtig dus lieve mensen!
Hoho, er is wel degelijk een enorm verschil natuurlijk.
De islam erkent de Heere Jezus niet als de Christus, de Zoon van God.
Dat doet de RK Kerk wel.
En als je de bijbel goed leest is die belijdenis wel een kernpunt!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Luther »

Lees allemaal vanavond even de column van dr. Huijgen in het RD: Pasen of Pavlov
Kon me er geheel in vinden!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Cees »

Luther schreef:Lees allemaal vanavond even de column van dr. Huijgen in het RD: Pasen of Pavlov
Kon me er geheel in vinden!
Toch wel aardig dat hij ook een Pavlov reactie geeft nav het andere stuk .......... zoiets van pot verwijt de ketel dat hij zelf zwart ziet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Luther »

Cees schreef:
Luther schreef:Lees allemaal vanavond even de column van dr. Huijgen in het RD: Pasen of Pavlov
Kon me er geheel in vinden!
Toch wel aardig dat hij ook een Pavlov reactie geeft nav het andere stuk .......... zoiets van pot verwijt de ketel dat hij zelf zwart ziet.
Nou nee, dat vind ik niet. Hij zegt dingen die 20 jaar geleden nog niet hardop gezegd konden worden in reformatorische kringen, die nu gelukkig wel genuanceerd gebracht kunnen worden. Kranendonk had het zelf ook al min of meer gedaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Cees schreef:
Luther schreef:Lees allemaal vanavond even de column van dr. Huijgen in het RD: Pasen of Pavlov
Kon me er geheel in vinden!
Toch wel aardig dat hij ook een Pavlov reactie geeft nav het andere stuk .......... zoiets van pot verwijt de ketel dat hij zelf zwart ziet.
Nou nee, dat vind ik niet. Hij zegt dingen die 20 jaar geleden nog niet hardop gezegd konden worden in reformatorische kringen, die nu gelukkig wel genuanceerd gebracht kunnen worden. Kranendonk had het zelf ook al min of meer gedaan.
En daar komt geachte schrijver nú pas achter?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:En daar komt geachte schrijver nú pas achter?
Nou, de geachte schrijver wist het al, alleen de 5 predikanten nog niet die menen dat de paus de antichrist is (dat mag van mij overigens) maar dan een krant (nieuws!) aanraden om er weinig aandacht aan te besteden. (fail) Ik lees een krant om uitgebreid op de hoogte gehouden te worden....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:En daar komt geachte schrijver nú pas achter?
Nou, de geachte schrijver wist het al, alleen de 5 predikanten nog niet die menen dat de paus de antichrist is (dat mag van mij overigens) maar dan een krant (nieuws!) aanraden om er weinig aandacht aan te besteden. (fail) Ik lees een krant om uitgebreid op de hoogte gehouden te worden....
Het RD hoort ook breed opiniërend te schrijven. We zouden in het RD een krant, en een
opinieblad moeten hebben. Een opinie heeft een wortelgrond. Maar die opinie lijkt te gaan schuiven...
Schuivende panelen, weet je wel?
Wat je nu in onze krant leest was 20 jaar geleden niet of nauwelijks mogelijk geweest.
Allemaal negatief? Dat zou ik niet voor alles willen zeggen. Toch heb ik wel mijn bezorgdheid
omtrent de tendens, en de richting waar naartoe wordt geschoven. Er moet meer kunnen.
Er moet meer gezegd kunnen worden, en er, en dat baart me wel zorgen, er moeten geen
lezers gekwetst worden als ze niet zuiver de Waarheid brengen. Men gaat de kant op van:
Elkaar respecteren in het geloof zonder af te vragen of mijn broeder dwaalt. Dit is een
wereldse geest die zich meer en meer in onze krant openbaart.
Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door ZWP »

Maar kun je ook ingaan op de argumenten van dsHuijgen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gij beweegt mij om een Rooms-Katholiek te worden

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Mag ik het eens hardop zeggen? Ik mis soms wel eens het geluid van dhr. C.S.L. Janse.
Geen compromis sluiten met ongereformeerd gedachtengoed.
Misschien mag ik dan hardop zeggen dat ik de stukken van Janse niet mis en vaak erg verrassingsloos vindt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie