Een schare die niemand tellen kan ?

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door SecorDabar »

Openbaring 7: 9 Na dezen zag ik, en ziet, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten, en volken, en talen, staande voor den troon, en voor het Lam, bekleed zijnde met lange witte klederen, en palm takken waren in hun handen.

Beste Forumleden,
Ik heb op diverse manieren gezocht naar de betekenis van de woorden:
Een grote schare, die niemand tellen kon.
Het gaat me dus alleen om de verklaring van deze woorden.

Ik vond een gedeelte uit een meditatie in het tijdschrift "Alle Volken", van de Gereformeerde Zendingsbond, gepubliceerd op: 1 december 1953 door J. T. D.
Daar las ik het volgende:

Het zal zijn een grote schare, die niemand tellen kan, het vol getal der uitverkorenen uit Israël en uit de heidenen. Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon is niet vergeefs gevloeid. Klaagde Hij eenmaal: „Ik heb vergeefs gearbeid en mijn kracht onnut besteed, " Zijn loon was nochtans van de Heere en Zijn arbeidsloon van Zijn God. Als Zijn ziel zich tot een schuldoffer heeft gesteld, heeft Hij zaad gezien. In ontelbare rijen staan ze geschaard voor Gods troon. Het geestelijk zaad van Abraham is als de sterren des hemels in menigte. Niemand kan ze tellen, maar de Heere kent ze van eeuwigheid. Op aarde vaak onbekend, eenzaam en verlaten, benauwd en bestreden, maar in Gods handpalmen gegraveerd en daarom zullen ze daar zijn en geen klauw blijft er achter.Dat onze hoop daarop verlevendigd moge worden. Hoevelen zijn reeds daar gekomen, gekomen uit de grote verdrukking en ieder jaar wordt hun aantal groter. Nog zullen ze komen van alle zijden der aarde, om toegevoegd te worden tot die ontelbare schare, om eeuwig God groot te maken.


In deze meditatie wordt gesteld, dat niemand ze tellen kan, maar dat alleen de Heere ze kent van eeuwigheid.
Het is mijns inziens dan ook een schare die alleen God geteld heeft, en bij God bekend is.En die bij het mensdom niet geteld kan worden, of bij hen bekend is.
Niemand kan die dus tellen. Ik denk daarbij aan 2 Tim. 2: 19 Evenwel het vaste fondament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn.

Weer anderen zijn er, die hieronder verstaan: het zullen er zovelen miljoenen mensen zijn, dat ze niet te tellen zijn. Dus worden er zeer veel zalig, en dan kunt u ervan uit gaan, dat u dat ook wel zult worden. wees niet ongerust, geloof maar dat u daar ook zult bij horen.

Mijn vraag dus: wat verstaan de forumleden onder deze verschillende meningen over deze bijbeltekst ??
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 07 mar 2013, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Mara »

Deze tekst kan misbruikt worden. Dat zie ik helaas hier en daar gebeuren. Zo van: die schare is zo groot, daar zal ik dan vast ook wel bij horen.
Datzelfde zie je gebeuren bij: alzo lief heeft God de wereld. Dus: de gehele wereld, de Heere Jezus is voor iedereen gekruisigd.
Er is een toenemende groepering, ook onder christenen, die niet meer in de hel geloven. Althans, niet zoals dit ons geleerd wordt.
Dat is zorgelijk!
De hel verschrikt niet meer. (zoals de hemel niet kan verkwikken)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door eilander »

Ik vat de uitdrukking "een schare die niemand tellen kan" niet letterlijk op, evenals de beloften aan Abraham dat zijn nageslacht zo groot zou worden, als de sterren of het zand der zee.

Bedoeld wordt dan mijns inziens dat het er zeer veel zullen zijn.

Overigens staat dit duidelijk in verband met de 144.000 verzegelden. Die worden eerst genoemd, daarna volgt deze tekst. Hoe je dat precies moet zien, weet ik ook niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Mara »

Op RW was hier een vraag over gesteld:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/233 ... n-waarom-/
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door huisman »

Mara schreef:Deze tekst kan misbruikt worden. Dat zie ik helaas hier en daar gebeuren. Zo van: die schare is zo groot, daar zal ik dan vast ook wel bij horen.
Datzelfde zie je gebeuren bij: alzo lief heeft God de wereld. Dus: de gehele wereld, de Heere Jezus is voor iedereen gekruisigd.
Er is een toenemende groepering, ook onder christenen, die niet meer in de hel geloven. Althans, niet zoals dit ons geleerd wordt.
Dat is zorgelijk!
De hel verschrikt niet meer. (zoals de hemel niet kan verkwikken)
Ik zie ook vaak het tegenovergestelde. Dat er te klein over Gods genade in Christus gesproken wordt.
Wij leven in de lijdensweken laat het ons maar verwonderen dat de Heere Jezus Borg is voor zo'n grote schare die niemand tellen kan en dat Hij er geen één van de door de Vader aan Hem gegevenen heeft verloren.

Wij hoorden hier zondag een mooie preek over.
4 Jezus dan, wetende alles, wat over Hem komen zou, ging uit, en zeide tot hen: Wien zoekt gij?
5 Zij antwoordden Hem: Jezus den Nazarener . Jezus zeide tot hen: Ik ben het. En Judas, die Hem verried , stond ook bij hen.
6 Als Hij dan tot hen zeide: Ik ben het; gingen zij achterwaarts , en vielen ter aarde.
7 Hij vraagde hun dan wederom: Wien zoekt gij? En zij zeiden: Jezus den Nazarener.
8 Jezus antwoordde: Ik heb u gezegd , dat Ik het ben. Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan.
9 Opdat het woord vervuld zou worden, dat Hij gezegd had: Uit degenen, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door -DIA- »

Een grote schare die niemand tellen kan...

Het zal een grote schare zijn, uit alle volken talen en natiën.
Hoeveel? 144.000? Neen.
Het is een grote schare waarvan wij mensen het getal niet
kennen, maar bij God is hun aantal wel bekend.
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.

Looft den HEER', die wondren werkt;
Israel, Zijn volk, versterkt.
Hem, die Jakobs heilig kroost
Zeegnen zal met vreed' en troost
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Een grote schare die niemand tellen kan...

Het zal een grote schare zijn, uit alle volken talen en natiën.
Hoeveel? 144.000? Neen.
Het is een grote schare waarvan wij mensen het getal niet
kennen, maar bij God is hun aantal wel bekend.
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.

Looft den HEER', die wondren werkt;
Israel, Zijn volk, versterkt.
Hem, die Jakobs heilig kroost
Zeegnen zal met vreed' en troost
Dus om de meditatie in het zendingsblad van de Gereformeerde Bond
mee te citeren:
Niemand kan ze tellen, maar de Heere kent ze van eeuwigheid.
Op aarde vaak onbekend, eenzaam en verlaten, benauwd en bestreden
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:Een grote schare die niemand tellen kan...

Het zal een grote schare zijn, uit alle volken talen en natiën.
Hoeveel? 144.000? Neen.
Het is een grote schare waarvan wij mensen het getal niet
kennen, maar bij God is hun aantal wel bekend.
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.

Looft den HEER', die wondren werkt;
Israel, Zijn volk, versterkt.
Hem, die Jakobs heilig kroost
Zeegnen zal met vreed' en troost
Dus om de meditatie in het zendingsblad van de Gereformeerde Bond
mee te citeren:
Niemand kan ze tellen, maar de Heere kent ze van eeuwigheid.
Op aarde vaak onbekend, eenzaam en verlaten, benauwd en bestreden
Dat is het. Kernachtig en kort gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door huisman »

Hier een preek van wijlen ds P. Beekhuis over Openbaring 7:9 en 10

"Een ontelbare schare brengt God de eer"

http://downloadpreken.nl/preken/zoeken/1/12383
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Johannes 3:16 »

Lukas 13
22 En Hij reisde van de ene stad en vlek tot de andere, lerende, en richtende Zijn reis naar Jeruzalem.
23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.
29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn; en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:
Niemand kan ze tellen, maar de Heere kent ze van eeuwigheid.
Op aarde vaak onbekend, eenzaam en verlaten, benauwd en bestreden
Wat een troostvolle en bemoedigende woorden!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Jvslooten »

Volgens J van Genderen en W.H. Velema in het boek beknopte gereformeerde domatiek (blz 793) wijst deze uitdrukking op de grote verscheidenheid van de mensen voor de troon, uit alle natieën, volken en geslachten, die toch één zijn in de aanbidding van God en Christus. Het zijn degenen die de grote verdrukking hebben doorstaan (vers 14)
Deo servire vera libertas -Augustinus
Jvslooten
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 mei 2012, 20:08

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door Jvslooten »

-DIA- schreef:Een grote schare die niemand tellen kan...
...
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.
...
Als er -zoals jij zegt- veel méér verloren zullen gaan dan dat er zullen ingaan in Gods heerlijkheid, wie heeft er dan eigenlijk gewonnen; de Satan of het Lam?
Deo servire vera libertas -Augustinus
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door eilander »

Jvslooten schreef:
-DIA- schreef:Een grote schare die niemand tellen kan...
...
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.
...
Als er -zoals jij zegt- veel méér verloren zullen gaan dan dat er zullen ingaan in Gods heerlijkheid, wie heeft er dan eigenlijk gewonnen; de Satan of het Lam?
De satan zal zelf eeuwig worden gestraft. Niemand zal dan durven beweren dat hij overwonnen heeft. Overduidelijk zal dan voor de hele wereld zijn dat het Lam overwonnen heeft!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Een schare die niemand tellen kan ?

Bericht door SecorDabar »

Jvslooten schreef:
-DIA- schreef:Een grote schare die niemand tellen kan...
...
En tegenover degenen die verloren gaan zal die grote schare
een klein kuddeke zijn.
...
Als er -zoals jij zegt- veel méér verloren zullen gaan dan dat er zullen ingaan in Gods heerlijkheid, wie heeft er dan eigenlijk gewonnen; de Satan of het Lam?
Het Lam heeft dood en graf overwonnen:
Ook over degenen die niet zalig worden:
2 Thessalonisenzen 1:8 Met vlammend vuur wraak doende over degenen, die God niet kennen, en over degenen, die het Evangelie van onzen Heere Jezus Christus niet gehoorzaam zijn.
9 Dewelken zullen tot straf lijden het eeuwig verderf, van het aangezicht des Heeren, en van de heerlijkheid Zijner sterkte,

Ik denk ook aan Romeinen 9:18-21
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Ik weet het niet, wie weet mag het zeggen,
maar misschien geven deze bijbelteksten aan
dat de Heere ook verheerlijkt wordt in degenen
die verloren gaan: om eigen schuld.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie