De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Geest?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:In logische orde, komt de levendmaking door Gods Geest, een onmiddelijk werk, voor de roeping door middel van het Woord. Het is de eerste stap, in logische orde, in de ordo salutis.
Je bedoelt hiermee wellicht de inwendige roeping om de daarop volgende uitwendige roeping te kunnen verstaan?
precies
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Reformatie over orde des heils.

Luther:
Orde van 1 punt. Rechtvaardigmaking door het geloof, wie gelooft die heeft alles.

Orde des heils, Wolfgang Capito, eerste die orde salutis noemt.
Orde des heils volgens Romeinen 10: Geloof is door gehoor, gehoor door gepreekte woord van God.

Calvijn noemt orde des heils, ook de prediking van Gods woord, en dat men door de werking van de Heilige Geest dit gaat geloven.

Zo eenvoudig en Bijbels sprak de Reformatie erover.
Dus volgens de Reformatie door het Woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:In logische orde, komt de levendmaking door Gods Geest, een onmiddelijk werk, voor de roeping door middel van het Woord. Het is de eerste stap, in logische orde, in de ordo salutis.
De bijbel gaat niet uit van menselijke logica.
En God is niet een God van orde dus...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Bert Mulder schreef:In logische orde, komt de levendmaking door Gods Geest, een onmiddelijk werk, voor de roeping door middel van het Woord. Het is de eerste stap, in logische orde, in de ordo salutis.
De bijbel gaat niet uit van menselijke logica.
En God is niet een God van orde dus...
God is zeer zeker een God van orde, van goddelijke orde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:In logische orde, komt de levendmaking door Gods Geest, een onmiddelijk werk, voor de roeping door middel van het Woord. Het is de eerste stap, in logische orde, in de ordo salutis.
Je bedoelt hiermee wellicht de inwendige roeping om de daarop volgende uitwendige roeping te kunnen verstaan?
precies
Dat is gewoon gereformeerd. Alleen, je moet er wel bij zeggen dat de reformatoren tevens benadrukten dat de orde des heils wel in orde te onderscheiden is, maar niet in tijd als het gaat om de levendmaking. Anders gezegd: De inwendige roeping komt nooit zonder uitwendige roeping door de prediking.
Conclusie: Zowel Bert als JGW hebben gelijk. :huhu
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

Deze wedergeboorte vóór of terstond na de geboorte is daarom mogelijk, wijl men onderscheiden moet tusschen eene onmiddellijke en eene middellijke werking des Heiligen Geestes. De onmiddellijke bestaat, naar het oordeel van hen, die deze heilsorde voorstaan, daarin, dat de Heilige Geest zonder en vóór het Woord de kiem des nieuwen levens in het hart der uitverkorenen inplant, en hen alzoo uit den dood doet overgaan in het leven. En men betoogt de stelling, dat deze onmiddellijke wedergeboorte moet voorafgaan, daarmede, dat een doove niet hooren, een doode niet opstaan, een natuurlijk mensch niet aan de roepstem des evangelies tot geloof en bekeering gevolg kan geven.

http://www.neocalvinisme.nl/hb/broch/hbrnw01.html
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

De tweede opmerking die wij maken is deze, dat beide, wedergeboorte en rechtvaardiging, geschieden door het Woord Gods. Als God zondaren tot het nieuwe leven wekt, dan geschiedt het dat de doden horen de stem des Zoons van God en die ze gehoord hebben • zullen leven. In dit verband valt te wijzen op de middellijke en onmiddellijke wedergeboorte. In hun strijd tegen de Wederdopers hebben Voetius en Maccovius e.a. aangetoond dat God de Heere bij machte was om aan de kinderen bij of voor hun geboorte het nieuwe leven in te planten. In die strijd kwamen zij er

toe om te spreken'' van een onderstelling van de wedergeboorte, waardoor een recht verkregen werd en een plicht was opgelegd om die kinderen te dopen in hun eerste levensdagen. Wij hebben deze quaestie hier verder niet uit te werken, hun gedachte, welke voor ons onderwerp van belang is, was deze, dat er sprake was in de Schrift van een onmiddellijke wedergeboorte door de Heilige Geest zonder inwerking des Woords. Dit feit kan niet ontkend worden j wel kan dit gebeuren slechts met een enkele Schriftuurplaats worden waar gemaakt. Als de enige Schriftbewijzen voor deze opvatting hebben zij aangewezen Jeremia, die gekend is van de moederschoot aan, en Johannes de Dooper, met wie dat eveneens het geval was. Dit was genoeg om de algemeen genomen stelling van de Wederdopers te breken, maar het komt mij voor dat Voetius bij deze bestrijding niet de bedoeling gehad heeft om de werking van de Heilige Geest door het Woord als een uitzondering te beschouwen. Integendeel heeft Voetius in zijn Disputationes Selectae II, pag. 433, geschreven : De zaligmakende, krachtdadige roeping gaat in orde aan de wedergeboorte vooraf. Hij zet dan uiteen dat het de gemene wijze van doen is dat de Heilige Geest door het Woord der roeping de wedergeboorte tot stand brengt. Bij Van Mastrigt vinden wij dezelfde gedachtengang.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... vaardiging
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

De tweede opmerking die wij maken is deze, dat beide, wedergeboorte en rechtvaardiging, geschieden door het Woord Gods. Als God zondaren tot het nieuwe leven wekt, dan geschiedt het dat de doden horen de stem des Zoons van God en die ze gehoord hebben • zullen leven. In dit verband valt te wijzen op de middellijke en onmiddellijke wedergeboorte. In hun strijd tegen de Wederdopers hebben Voetius en Maccovius e.a. aangetoond dat God de Heere bij machte was om aan de kinderen bij of voor hun geboorte het nieuwe leven in te planten. In die strijd kwamen zij er

toe om te spreken'' van een onderstelling van de wedergeboorte, waardoor een recht verkregen werd en een plicht was opgelegd om die kinderen te dopen in hun eerste levensdagen. Wij hebben deze quaestie hier verder niet uit te werken, hun gedachte, welke voor ons onderwerp van belang is, was deze, dat er sprake was in de Schrift van een onmiddellijke wedergeboorte door de Heilige Geest zonder inwerking des Woords. Dit feit kan niet ontkend worden j wel kan dit gebeuren slechts met een enkele Schriftuurplaats worden waar gemaakt. Als de enige Schriftbewijzen voor deze opvatting hebben zij aangewezen Jeremia, die gekend is van de moederschoot aan, en Johannes de Dooper, met wie dat eveneens het geval was. Dit was genoeg om de algemeen genomen stelling van de Wederdopers te breken, maar het komt mij voor dat Voetius bij deze bestrijding niet de bedoeling gehad heeft om de werking van de Heilige Geest door het Woord als een uitzondering te beschouwen. Integendeel heeft Voetius in zijn Disputationes Selectae II, pag. 433, geschreven : De zaligmakende, krachtdadige roeping gaat in orde aan de wedergeboorte vooraf. Hij zet dan uiteen dat het de gemene wijze van doen is dat de Heilige Geest door het Woord der roeping de wedergeboorte tot stand brengt. Bij Van Mastrigt vinden wij dezelfde gedachtengang.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... vaardiging
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Julian Brasser »

Bert Mulder schreef:
Julian Brasser schreef:en werkt dus uitsluitend door Zijn Woord én door tekens.
Woord en tekens????
Ja, ook door tekens.
Twee voorbeelden:
1. Eliëzer, de belangrijkste dienaar van Abraham moest naar Mesopotamië om een vrouw te zoeken voor Abrahams zoon izak. Toen hij daar aankwam wist hij niet hoe hij het aan moest pakken en dus vroeg hij aan God of Hij de vrouw wilde aanwijzen.
Hij bad:
Genesis 24 vers 12 t/m 14: En hij zeide: HEERE! God van mijn heer Abraham! doe haar mij toch heden ontmoeten, en doe weldadigheid bij Abraham, mijn heer.
Zie, ik sta bij de waterfontein, en de dochteren der mannen dezer stad zijn uitgaande om water te putten;
Zo geschiede, dat die jonge dochter, tot welke ik zal zeggen: Neig toch uw kruik, dat ik drinke; en zij zal zeggen: Drink, en ik zal ook uw kemelen drenken; diezelve zij, die Gij Uw knecht Izak toegewezen hebt, en dat ik daaraan bekenne, dat Gij weldadigheid bij mijn heer gedaan hebt.

2. Jonathan, de zoon van koning Saul, kwam bij een wachtpost van de Filistijnen die op dat moment Israël overheersten. Hij overwoog of hij omhoog zou klimmen naar de heuvel waar hij ze zag staan, maar wilde eerst van God weten of dat een goed plan was. Hij maakte een soort afspraak met zichzelf, dat we als een indirect gebed tot God kunnen opvatten. Hij zei bij die gelegenheid het volgende tegen zijn schildknaap:
1 Samuël 14 vers 8 t/m 10: Jónathan nu zeide: Zie, wij zullen overgaan tot die mannen, en wij zullen ons aan hen ontdekken.
Indien zij aldus tot ons zeggen: Staat stil, totdat wij aan ulieden komen; zo zullen wij blijven staan aan onze plaats, en tot hen niet opklimmen.
Maar zeggen zij aldus: Klimt tot ons op; zo zullen wij opklimmen, want de HEERE heeft hen in onze hand gegeven; en dit zal ons een teken zijn.

Het is niet handig om te zeggen: "God, als ik beslissing A moet nemen, laat het dan morgen om twaalf uur regenen. Als het dan droog is neem ik aan dat U wilt dat ik beslissing B moet nemen".
Nee, ik zou het zo doen:
1. Bedenk een sleutelgedachte, bijvoorbeeld het getal 14.
2. Bid of God je die sleutelgedachte duidelijk wil doen terugkomen als... (vul zelf maar in).
Het zou mooi handig zijn als je elke belangrijke beslissing die je moet maken in je leven aan God kon voorleggen, en dat Hij dan antwoordde.
Maar zo werkt het niet, God geeft alleen antwoord als hij je ermee wil sterken, of Hij er een hele speciale bedoeling mee heeft.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Bert Mulder »

8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door GJdeBruijn »

@Julian, ik snap jouw systeem niet in relatie tot je aangehaalde Bijbelgedeelten. Het komt op mij over als een soort experimenteren met Gods voorzienigheid.
Kun jij ook een Nieuw Testamentisch voorbeeld geven?
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: De wedergeboorte: een onmiddelijk werk van de Heilige Ge

Bericht door Julian Brasser »

GJdeBruijn schreef:@Julian, ik snap jouw systeem niet in relatie tot je aangehaalde Bijbelgedeelten. Het komt op mij over als een soort experimenteren met Gods voorzienigheid.
Kun jij ook een Nieuw Testamentisch voorbeeld geven?
Inderdaad, eigenlijk moet ik wat completer zijn:
vr. is het gek om een teken te vragen van God?
antw. Enerzijds is het niet gek om een teken te vragen, namelijk dat deden Eliëzer en Jonathan ook, en met goed gevolg, zie Genesis 24 vers 12 t/m 14 en 1 Samuël 14 vers 8 t/m 10.
Anderzijds heeft Jezus Christus zwaarlijk moeten zuchten over degenen die een teken vroegen tijdens Zijn omwandeling op aarde, Markus 8 vers 12: En Hij, zwaarlijk zuchtende in Zijn geest, zeide: Wat begeert dit geslacht een teken? Voorwaar, Ik zeg u: Zo aan dit geslacht een teken gegeven zal worden!
Plaats reactie