Nieuw calvinisme

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Sola Scriptura »

Mooi gezegd Desiree.

De sleutel is natuurlijk God kennen, of beter gezegd door Hem gekend worden.
Wedergeboorte, weg met satans blinddoek (ef 2, 2cor 4) en door de Geest verlicht worden.
Niet alleen het eenvoudige evangelie horen of snappen, maar geloven.

Maar dan begint de groei, naar wasdom in Hem, zie ook efeze 4:12-15 eneinde hebreeen 5 begin hebreeen 6.
juiste doctrine kennen is van belang, en een positie vinden als het gaat om denominatie en dogma`s is belangrijk.
Niet tot redding, want we kunnen met andere christenen samen komen op de juiste leer over Jezus (Christologie) en hoe men gered word (soterologie).

Dus ja, we kunnen samen komen in de Heer, dan zijn we broeder en zuster, samen in Zijn lichaam geplaatst(1cor 12:12--14), en als Borg de Geest ontvangen.
Zelf vind ik ook dat somige christenen elkaar zo in de haren vliegen en kerken scheuren over de meest random dingen...Jammer! En slechte getuigenis als je aan joh 17 denkt.
Dan denk ik gelijk aan:

15 Indien gij echter elkander bijt en vereet, ziet dan toe, dat gij niet door elkander verslonden wordt.


Dus dank je Desiree voor je reactie.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Sola Scriptura »

Jongere schreef:
Sola Scriptura schreef:Is dit te vinden in nederland?
Ik weet van heartcry, maar dat is meer een stichting.
Ik zou niet goed een antwoord weten op je vraag.

Wat Tiberius zegt klopt; ik verdiep me wel in deze mensen. (Driscoll niet, die ken ik slechts 'zijdelings')
Wat me erg aanspreekt is hun totaalvisie die ze hebben. Zowel een heel duidelijke en radicale zonde en genade-boodschap, maar tegelijkertijd hebben ze 'feeling' met het dagelijks leven en de wereld waar ze midden in staan.

Wat het lastig maakt dit naar de Nederlandse situatie te vertalen, is dat we in Nederland een heel andere geschiedenis hebben. In Nederland zijn de conservatieve baptisten bijvoorbeeld lang niet zo invloedrijk als in de VS. Hier maken vragen rond de doop ook een grotere scheiding in het kerkelijk leven: de personen die jij noemt hebben daar een verschillende visie op (Keller is geen baptist, Piper wel). Dus naast wat hen verbindt, zou naar Nederlandse kerkbegrippen toch weer veel hen scheiden.
Wat het ook lastig maakt het te 'vertalen' naar Nederland, is dat de hele Amerikaanse cultuur anders is dan de onze. Iemand als Keller is eigenlijk neocalvinist. Piper en Keller citeren bijvoorbeeld ook Kuyper en Bavinck! Eigenlijk zijn er in Nederland - naar mijn weten - niet heel veel kerken meer waar die visie wordt gecombineerd met een radicale evangelieboodschap die je bij Piper en Keller ziet.

Er zijn wel heel wat predikanten die ook veel van Piper en Keller lezen, ik denk dat je 'onderhuids' toch wel veel lijnen zou kunnen vinden.
Maar ik zou je in Nederland geen directe raad kunnen geven. Ds. de Jong uit Rotterdam-Delfshaven is iemand die zich geïnspireerd weet door Keller (hij is daar geweest), maar ik voel me bij hem weer veel minder "thuis" dan bij wat ik bij Keller lees. Ik denk misschien nog het meeste aan missionaire gemeenten, zoals de projecten van Theo Visser. Misschien komt dat inhoudelijk nog wel het dichtst bij wat Keller doet/denkt.

Ja....ik hoop echt dat het overwaait. Als ik naar een baptistenkerk ga en lid word, zal ik me groen en geel ergeren aan de oppervlakkige mens en wens gerichte opwekkingsliederen en pinksterinvloed die toch bij een kleine groep leeft.
En de kerk waar ik nu elke zondag ga : http://www.wijkichthus.nl/ ........daar hik ik zo aan tegen de kinderdoop en vervangingsleer. Los van de goede prediking (daar kom ik voor).

Heb nu al 4 jaar geen vaste kerk, in de zin van lidmaatschap. En hebr 10 is duidelijk en het hele Nieuwe Testament, ik moet me een keer ergens helemaal geven en inztten, IPV kerkshoppen. Er is geen perfecte kerk....Maar wat zou ik graag willen dat er een ''new calvinism'' denominatie/kerk in mijn regio was.

Dank u zeer voor de reactie Jongere.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door -DIA- »

Valt mijn oog bij het forumoverzicht op een naam, waarvan ik dacht dat die niet gehanteerd werd!
Als onderscheiding tussen de orthodox calvinistische leer en deze mengelmoes met nieuwe invloeden had ik de naam 'neo-calvinisme' bedacht, analoog aan 'neo-gereformeerd'. Ik geloof niet dat ik die eerder gelezen had, òf deze term moet ergens in mijn onderbewustzijn blijven hangen... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door François Turretini »

-DIA- schreef:Valt mijn oog bij het forumoverzicht op een naam, waarvan ik dacht dat die niet gehanteerd werd!
Als onderscheiding tussen de orthodox calvinistische leer en deze mengelmoes met nieuwe invloeden had ik de naam 'neo-calvinisme' bedacht, analoog aan 'neo-gereformeerd'. Ik geloof niet dat ik die eerder gelezen had, òf deze term moet ergens in mijn onderbewustzijn blijven hangen... :)
Ik denk dat het je onderbewustzijn is want neo-calvinisme is volgens mij al een eeuw of meer een bestaande term. :)

De term neo-calvinisme wordt volgens mij gebruikt voor het gedachtegoed van bijvoorbeeld Abraham Kuyper. Behalve dan de associatie met Kuyper weet ik eigenlijk niet echt wat precies de kenmerken van neo-calvinism zouden moeten zijn. Wikipedia biedt wel enige verheldering, maar om de een of andere reden alleen in het Engels, Spaans en Fins. Wat ik opmerkelijk vind aangezien het om een verschijnsel gaat wat toch in NL haar oorsprong vindt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Calvinism

Verder gaat dit topic over een bepaalde soort trend van de laatste aantal jaren in evangelische kerken in Amerika, waar onder leiding van enkele bekende predikers het calvinisme weer in zwang raakt. De meeste daarvan zijn overigens baptisten (maar goed, dat waren Spurgeon en Philpot ook). Sommige van de predikers die met deze trend geassocieerd worden hebben echter een nogal open houding tegenover sommige delen van de moderne cultuur, wat hen op kritiek komt te staan. Het RD had daar laatst ook een aantal artikelen over.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_737772
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_737770

In ieder geval, wat ik dus even duidelijk wil maken, mocht daar al verwarring over zijn, is dat neo-calvinisme en nieuw-calvinisme (of eigenlijk new-calvinism, aangezien het toch een Amerikaans fenomeen is) twee zeer verschillende dingen zijn. Neo-calvinisme refereert naar calvinistisch a la Kuyper zeg maar, en nieuw-calvinisme refereert naar een tegenwoordige opleving van het calvinisme is Amerika.

(P.S. voordat ik nu het 'new-calvinism' zwart aan het maken ben, sommige figuren uit die beweging hebben een meer open houding tegenover de cultuur, zoals Tim Keller en Mark Driscoll, maar anderen zijn een stuk behoudender, zoals John Piper en John McArthur. McArthur heeft trouwens openlijk heel veel kritiek laten klinken op de open houding tegenover de cultuur wat hij ziet als een grote bedreiging voor de recente opleving van calvinisme in Amerika.)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door -DIA- »

François Turretini schreef:
-DIA- schreef:Valt mijn oog bij het forumoverzicht op een naam, waarvan ik dacht dat die niet gehanteerd werd!
Als onderscheiding tussen de orthodox calvinistische leer en deze mengelmoes met nieuwe invloeden had ik de naam 'neo-calvinisme' bedacht, analoog aan 'neo-gereformeerd'. Ik geloof niet dat ik die eerder gelezen had, òf deze term moet ergens in mijn onderbewustzijn blijven hangen... :)
Ik denk dat het je onderbewustzijn is want neo-calvinisme is volgens mij al een eeuw of meer een bestaande term. :)

De term neo-calvinisme wordt volgens mij gebruikt voor het gedachtegoed van bijvoorbeeld Abraham Kuyper. Behalve dan de associatie met Kuyper weet ik eigenlijk niet echt wat precies de kenmerken van neo-calvinism zouden moeten zijn. Wikipedia biedt wel enige verheldering, maar om de een of andere reden alleen in het Engels, Spaans en Fins. Wat ik opmerkelijk vind aangezien het om een verschijnsel gaat wat toch in NL haar oorsprong vindt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Neo-Calvinism

Verder gaat dit topic over een bepaalde soort trend van de laatste aantal jaren in evangelische kerken in Amerika, waar onder leiding van enkele bekende predikers het calvinisme weer in zwang raakt. De meeste daarvan zijn overigens baptisten (maar goed, dat waren Spurgeon en Philpot ook). Sommige van de predikers die met deze trend geassocieerd worden hebben echter een nogal open houding tegenover sommige delen van de moderne cultuur, wat hen op kritiek komt te staan. Het RD had daar laatst ook een aantal artikelen over.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_737772
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_737770

In ieder geval, wat ik dus even duidelijk wil maken, mocht daar al verwarring over zijn, is dat neo-calvinisme en nieuw-calvinisme (of eigenlijk new-calvinism, aangezien het toch een Amerikaans fenomeen is) twee zeer verschillende dingen zijn. Neo-calvinisme refereert naar calvinistisch a la Kuyper zeg maar, en nieuw-calvinisme refereert naar een tegenwoordige opleving van het calvinisme is Amerika.

(P.S. voordat ik nu het 'new-calvinism' zwart aan het maken ben, sommige figuren uit die beweging hebben een meer open houding tegenover de cultuur, zoals Tim Keller en Mark Driscoll, maar anderen zijn een stuk behoudender, zoals John Piper en John McArthur. McArthur heeft trouwens openlijk heel veel kritiek laten klinken op de open houding tegenover de cultuur wat hij ziet als een grote bedreiging voor de recente opleving van calvinisme in Amerika.)

En precies de genoemde 'neo's zijn nogal populair, als ik zo'n beetje rond me heen zie,
en dat in een zeer schrille tegenstelling tot de behoudende calvinisten. Kijk eens naar de
reacties op de preek van ds. Venema. Dat zegt me enorm veel, wat er nu in de
godsdienstige wereld gaande is.
De term 'Neo-gereformeerd' was me wel bekend, en werd na de val van het
Synodaal gereformeerde Babylon vooral gebruikt als aanduiding van de GK(v) en
de NGK.

Ik denk dat we hier wel degelijk terdege alert moeten zijn. Want deze beweging is in
feite een anti-reformatorische beweging: Zie weer de felle en emotionele reacties op een
preek als die van ds. Venema, alsof die een andere leer bracht dan vanouds.
Het is echter anders: Hij bleef bij de leer zoals door onze calvinistische voorgangers
werd gebracht, terwijl de 'Neo's' beslist niet vrij zijn van remonstrantse en sociniaanse
invloeden. Het eenzijdige Godswerk moet worden aangevuld met iets van de mens.
En velen voelen zich aangetrokken door bewegingen als 'Heart Cry" en "JijDaar!" die in
feite ook zo Neo-reformartorisch zijn als maar wat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door refo »

Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
Nu ben ik dan vast en zeker ook erg dom
want ik begrijp u niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
Nu ben ik dan vast en zeker ook erg dom
want ik begrijp u niet.
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat refo bedoelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
Nu ben ik dan vast en zeker ook erg dom
want ik begrijp u niet.
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat refo bedoelt.
Maar mijn Lieve Luther!
Het kwartje wil niet vallen, geef het eens een duwtje!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Marco »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Mijn lieve jongen!
Je bent toch niet zo dom?
Gewoon je nuchtere verstand gebruiken.
Je moet ook niet alles uit één mens willen persen.
Dan kan de druk wel eens wat te hoog worden,
begrijp je?
Je weet best wat ik bedoel.
Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
Waar zijn die dan gebleven, dat in zo'n korte tijd daar zo weinig meer van werd gehoord?
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door François Turretini »

refo schreef:Wanneer was de val van het Synodaal gereformeerd Babylon?
En waarom noem je het Babylon?
Dat lijkt me toch niet zo lastig.

De Synodaal gereformeerden (zoals GKVers de Gereformeerde Kerk in Nederland noemen) werden een paar decennia na die vrijmaking vrijzinnig. Dus daarna was de term 'neo-gereformeerd' of 'neo-calvinistisch' alleen maar toepasbaar op de GKV en de NGK, omdat de GKN zo ver van haar oorsprong was afgeweken dat de theologie daar weinig meer met die van iemand als Abraham Kuyper te maken had. Dus daarom, na de 'val' (het vrijzinnig worden) van de GKN, werd die term vooral voor de GKV en NGK gebruikt.

En tsja, waarom DIA de GKN Babylon noemt; hij zal wel problemen hebben met de leer die aldaar geleerd wordt. En zeker sinds die val kan ik hem daar groot gelijk in geven.

Is het zo duidelijk? :)
refo schreef:Nee, dat weet ik niet.
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Bij de vrijmaking bleef het behoudend deel achter.Met dominees die jij wel zou kunnen waarderen.
Dat betwijfel ik. Want de bevindelijke flank van de GKN was voor de oorlog al nagenoeg helemaal overgegaan naar de CGK. De GKV was dan oorspronkelijk inderdaad wel erg behoudend, hoewel dat de laatste tijd ook al wat minder wordt, maar ze is nooit bevindelijk geweest.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door sirdanilot »

Sola Scriptura schreef:De mensen die mijn reacties hebben gelezen weten wel dat ik een beetje tussen gereformeerd en arminiaans in zit.
Al neig ik toch meer naar het calvinisme. Het enige waar ik me echt niet in kan vinden is de kinderdoop,de vervangings theologie van israel, en de totale afschaffing van de geestelijke gaven, dat vind ik te ver gaan. ( wel ben ik ook voor waakzame, toetsende terughoudendheid, zeker na alle pinkster/charismatische excessen).

Na wat studie gedaan te hebben in amerikaanse kringen (boeken, preken, youtube), moet ik zeggen dat ik EINDELIJK mijn positie heb gevonden.
Mensen als tim keller, mark driscoll en John Piper verwoorden precies wat ik vind.

New calvinism:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Calvinism

Is dit te vinden in nederland?
Ik weet van heartcry, maar dat is meer een stichting.
Eindelijk, een lotsverwant ! Ik kan me volledig vinden in jouw visie. En ik kan me ook volledig vinden in het gevoel 'tussen wal en schip te zijn geraakt'. In zowel gereformeerde als evangelische kerken stuit ik op bewaren die het lastig maken om je aan één gemeente te verbinden. Voorheen had ik gewoon mijn thuisgemeente in Zeeland maar ivm verhuizing zal ik in het seculiere Leiden een thuisgemeente moeten zoeken wat toch een stuk lastiger is. Wat is het jammer dat het NL kerkelijke landschap zo verdeeld is. Een 'tussenweg', van een gereformeerd christendom met baptische elementen, is in ons land helaas vrij onbekend. Mondjesmaat krijgt het iets meer aandacht (sola5baptisten, refobaptisten) maar het blijft bij splinterbewegingen, die vaak ook nog eens op negatieve reacties stuiten uit de refo-hoek, wat ik erg jammer vind. Het zijn namelijk geen kerkscheuringen vanuit reformatorische genootschappen, maar gewoon groeperingen die aan de visie van veel mensen uit allerlei bewegingen voldoen (zeker niet alleen uit refo-kerken).

Niet dat mijn thuisgemeente in Zeeland ideaal aan mijn visie voldeed (ik verwacht ook niet dat er kerken zijn die dat doen, dan zou iedereen in z'n eentje in een kerk zitten), maar het was wel mijn thuisgemeente, wat ook een boel helpt natuurlijk ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door parsifal »

Nieuw Calvinisme zie je niet alleen in het Westen. In Zuid-Oost Azie groeit de kerk van Stephen Tong sterk. Ik hoor regelmatig preken van hem of andere predikanten uit die gemeente en daar gaat veel kracht vanuit, met veel verwijzingen naar Calvijn, de Catechismus, de Westminster confessies enz. Deze kerk staat trouwens wel de kinderdoop voor in tegenstelling tot veel Amerikaanse Calvinisten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie