Nieuw calvinisme

Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Nieuw calvinisme

Bericht door Sola Scriptura »

De mensen die mijn reacties hebben gelezen weten wel dat ik een beetje tussen gereformeerd en arminiaans in zit.
Al neig ik toch meer naar het calvinisme. Het enige waar ik me echt niet in kan vinden is de kinderdoop,de vervangings theologie van israel, en de totale afschaffing van de geestelijke gaven, dat vind ik te ver gaan. ( wel ben ik ook voor waakzame, toetsende terughoudendheid, zeker na alle pinkster/charismatische excessen).

Na wat studie gedaan te hebben in amerikaanse kringen (boeken, preken, youtube), moet ik zeggen dat ik EINDELIJK mijn positie heb gevonden.
Mensen als tim keller, mark driscoll en John Piper verwoorden precies wat ik vind.

New calvinism:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Calvinism

Is dit te vinden in nederland?
Ik weet van heartcry, maar dat is meer een stichting.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Tiberius »

Sola Scriptura schreef:De mensen die mijn reacties hebben gelezen weten wel dat ik een beetje tussen gereformeerd en arminiaans in zit.
Al neig ik toch meer naar het calvinisme. Het enige waar ik me echt niet in kan vinden is de kinderdoop,de vervangings theologie van israel, en de totale afschaffing van de geestelijke gaven, dat vind ik te ver gaan. ( wel ben ik ook voor waakzame, toetsende terughoudendheid, zeker na alle pinkster/charismatische excessen).

Na wat studie gedaan te hebben in amerikaanse kringen (boeken, preken, youtube), moet ik zeggen dat ik EINDELIJK mijn positie heb gevonden.
Mensen als tim keller, mark driscoll en John Piper verwoorden precies wat ik vind.

New calvinism:

http://en.wikipedia.org/wiki/New_Calvinism

Is dit te vinden in nederland?
Ik weet van heartcry, maar dat is meer een stichting.
Ik denk dat Jongere daar je wel een eindje mee op weg kan helpen; die leest en adviseert de door jou genoemde mensen nogal.
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Sola Scriptura »

Super!!!!!!!!! Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Tiberius »

Ik heb even wat zitten googelen, maar denk dat je dan toch bij de sola 5 baptisten uitkomt; een vrij klein clubje in Nederland.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door parsifal »

delen van de vergadering van gelovigen zouden zomaar bij je in de buurt kunnen komen.

(het valt me trouwens op dat je nog niet op je vingers bent getikt vanwege het weglaten van titels :) )
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:(het valt me trouwens op dat je nog niet op je vingers bent getikt vanwege het weglaten van titels :) )
Sinds Jongere zijn modschap beëindigd heeft, zijn wij niet meer zo op de hoogte van Angelsaksische titels en beperken we ons maar tot de inheemse. :)
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Sola Scriptura »

dank jullie zover. elke info en links zijn welkom!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:(het valt me trouwens op dat je nog niet op je vingers bent getikt vanwege het weglaten van titels :) )
Sinds Jongere zijn modschap beëindigd heeft, zijn wij niet meer zo op de hoogte van Angelsaksische titels en beperken we ons maar tot de inheemse. :)
In die richting zijn ze niet ze gesteld op titles. In Nederlandse begrippen zou het Rev. Driscol, Rev. Piper, Rev. Keller zijn...

Zullen ze daar, als ze titel gebruiken, eerder van pastor John (Piper) spreken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Hansie »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
parsifal schreef:(het valt me trouwens op dat je nog niet op je vingers bent getikt vanwege het weglaten van titels :) )
Sinds Jongere zijn modschap beëindigd heeft, zijn wij niet meer zo op de hoogte van Angelsaksische titels en beperken we ons maar tot de inheemse. :)
In die richting zijn ze niet ze gesteld op titles. In Nederlandse begrippen zou het Rev. Driscol, Rev. Piper, Rev. Keller zijn...

Zullen ze daar, als ze titel gebruiken, eerder van pastor John (Piper) spreken....
Ach, de apostelen benoemen we toch ook gewoon bij de voornaam...Paul, John, Timotheus ..?
Rochus
Berichten: 451
Lid geworden op: 26 jun 2007, 21:38

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Rochus »

Hansie schreef:
Ach, de apostelen benoemen we toch ook gewoon bij de voornaam...Paul, John, Timotheus ..?
http://refoforum.nl/forum/forumregels.php :livre :livre
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Bert Mulder »

Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door rekcor »

Overigens vind ik Tim Keller en John Piper wel van een andere orde dan Driscoll (ze zijn ook een stuk ouder, misschien dat dat scheelt :))
wikipedia schreef:The New Calvinism is a growing perspective within conservative Evangelicalism that embraces the fundamentals of 16th century Calvinism while also trying to be relevant in the present day world.
Met het streven is niets mis, toch?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door parsifal »

Hansie schreef:
Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
parsifal schreef:(het valt me trouwens op dat je nog niet op je vingers bent getikt vanwege het weglaten van titels :) )
Sinds Jongere zijn modschap beëindigd heeft, zijn wij niet meer zo op de hoogte van Angelsaksische titels en beperken we ons maar tot de inheemse. :)
In die richting zijn ze niet ze gesteld op titles. In Nederlandse begrippen zou het Rev. Driscol, Rev. Piper, Rev. Keller zijn...

Zullen ze daar, als ze titel gebruiken, eerder van pastor John (Piper) spreken....
Ach, de apostelen benoemen we toch ook gewoon bij de voornaam...Paul, John, Timotheus ..?
Oh ik spreek altijd over St Paul and St John.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Desiree »

Gefeliciteerd dat je je positie weet. Dat geeft rust.

Ik weet ook wel mensen die denk ik, hetzelfde denken als jij. Ik weet zelf nog niet hoe ik het moet zien. Te weinig nog onderzocht, zeg maar.

Ff 1 aantekening. Ik voel me geen calvinist of hervormd, of luthers of wat dan ook voor term om aan te duiden in welk hokje in de kerkgeschiedenis ik zit. Het functioneert om ergens een plaatsje te hebben mogen innemen en om daar vruchtbaar te zijn.
Maar of ik hoor, in dit of dat 'kamp' van de christelijke indeling.. mijn identiteit ligt in het verlossingswerk van Christus. Daardoor ben ik, naar ik hoop, een zusje van jou. Zullen we dat op reis maar ook bij een rustplaats, dat niet vergeten?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Jongere »

Sola Scriptura schreef:Is dit te vinden in nederland?
Ik weet van heartcry, maar dat is meer een stichting.
Ik zou niet goed een antwoord weten op je vraag.

Wat Tiberius zegt klopt; ik verdiep me wel in deze mensen. (Driscoll niet, die ken ik slechts 'zijdelings')
Wat me erg aanspreekt is hun totaalvisie die ze hebben. Zowel een heel duidelijke en radicale zonde en genade-boodschap, maar tegelijkertijd hebben ze 'feeling' met het dagelijks leven en de wereld waar ze midden in staan.

Wat het lastig maakt dit naar de Nederlandse situatie te vertalen, is dat we in Nederland een heel andere geschiedenis hebben. In Nederland zijn de conservatieve baptisten bijvoorbeeld lang niet zo invloedrijk als in de VS. Hier maken vragen rond de doop ook een grotere scheiding in het kerkelijk leven: de personen die jij noemt hebben daar een verschillende visie op (Keller is geen baptist, Piper wel). Dus naast wat hen verbindt, zou naar Nederlandse kerkbegrippen toch weer veel hen scheiden.
Wat het ook lastig maakt het te 'vertalen' naar Nederland, is dat de hele Amerikaanse cultuur anders is dan de onze. Iemand als Keller is eigenlijk neocalvinist. Piper en Keller citeren bijvoorbeeld ook Kuyper en Bavinck! Eigenlijk zijn er in Nederland - naar mijn weten - niet heel veel kerken meer waar die visie wordt gecombineerd met een radicale evangelieboodschap die je bij Piper en Keller ziet.

Er zijn wel heel wat predikanten die ook veel van Piper en Keller lezen, ik denk dat je 'onderhuids' toch wel veel lijnen zou kunnen vinden.
Maar ik zou je in Nederland geen directe raad kunnen geven. Ds. de Jong uit Rotterdam-Delfshaven is iemand die zich geïnspireerd weet door Keller (hij is daar geweest), maar ik voel me bij hem weer veel minder "thuis" dan bij wat ik bij Keller lees. Ik denk misschien nog het meeste aan missionaire gemeenten, zoals de projecten van Theo Visser. Misschien komt dat inhoudelijk nog wel het dichtst bij wat Keller doet/denkt.
Plaats reactie