Nieuw calvinisme

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door Jongere »

François Turretini schreef:In ieder geval, wat ik dus even duidelijk wil maken, mocht daar al verwarring over zijn, is dat neo-calvinisme en nieuw-calvinisme (of eigenlijk new-calvinism, aangezien het toch een Amerikaans fenomeen is) twee zeer verschillende dingen zijn. Neo-calvinisme refereert naar calvinistisch a la Kuyper zeg maar, en nieuw-calvinisme refereert naar een tegenwoordige opleving van het calvinisme is Amerika.
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het verband met neo-calvinisme is niet zo vergezocht als je suggereert. Iemand als Tim Keller heeft in interviews herhaaldelijk aangegeven veel van Herman Bavinck te hebben geleerd, een van de voormannen van het neocalvinisme. Op dezelfde manier haalt bijv. John Piper geregeld Abraham Kuyper instemmend aan. Niet voor niets is er op dit moment internationeel heel veel belangstelling voor Bavinck en Kuyper.
Keller gaf ook in een interview aan dat zijn generatie theologische studenten is opgeleid rond bijv. een neocalvinistische dogmatiek (Louis Berkhof, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Berkhof). Het neocalvinisme is, zeker voor Keller, heel belangrijk in de doordenking van de cultuur.

Dus dat neocalvinisme en new-calvinism niet hetzelfde zijn kan ik in meekomen, maar niet dat het "twee zeer verschillende dingen zijn". Het is op verschillende punten nauw aan elkaar verbonden. Het ziet er naar uit dat Kuyper en Bavinck in de VS meer voet aan de grond hebben gekregen dan in Nederland.
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Nieuw calvinisme

Bericht door François Turretini »

Ja, daar heb je wel een punt. Sommige vertegenwoordigers van het new calvinism zijn erg beïnvloed door neo-calvinisten.
parsifal schreef:Nieuw Calvinisme zie je niet alleen in het Westen. In Zuid-Oost Azie groeit de kerk van Stephen Tong sterk. Ik hoor regelmatig preken van hem of andere predikanten uit die gemeente en daar gaat veel kracht vanuit, met veel verwijzingen naar Calvijn, de Catechismus, de Westminster confessies enz. Deze kerk staat trouwens wel de kinderdoop voor in tegenstelling tot veel Amerikaanse Calvinisten.
Dat klopt, ik hoorde laatst van iemand die in Zuid-Korea was geweest, dat hij daar theologie studenten tegenkwam, die Nederlands aan het leren zijn om Bavinck en Dooyeweerd etc. in de grondtaal te kunnen lezen! Nou ja, het zullen er wel maar een paar zijn geweest die daar toevallig onderzoek naar deden, maar toch. Hij wist me ook te vertellen dat niet Nederland of Schotland of Amerika, maar Zuid-Korea het land met het grootste aantal verschillende gereformeerde denominaties is! Dus blijkbaar nemen ze ook de minder positieve kanten van de Nederlandse gereformeerden over.
Plaats reactie