Verzegeling met de Heilige Geest

Plaats reactie
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door boontje »

Onlangs kwam ik een boek tegen over de "Verzegeling met de Heilige Geest", een begrip dat bij veel oude schrijvers van groot belang wordt geacht. Ik vroeg mij af: wat moet je hier in de praktijk van het geloofsleven onder verstaan? Wat is de verzegeling met de Heilige Geest precies, en kunnen we daar ook iets van merken in ons leven?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door Erasmiaan »

In welk boek kwam je dat tegen?
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door boontje »

Een proefschrift uit Kampen van ds. J. de Boer uit 1968: "De Verzegeling met de Heilige Geest volgens de opvatting van de Nadere Reformatie".
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door J.C. Philpot »

Als je goed engels kunt lezen is het volgende artikel interessant (over hoe de puritan Richard Sibbers hierover dacht):
http://www.puritansermons.com/banner/beeke01.htm (zie het kopje The Sealer of Our Souls)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door dennis »

Op de pinksterdag werd de menigte die -door het werk van de Heilige Geest - verslagen in het hart was geworden, toegezegd dat ze de Heilige Geest zouden ontvangen.
Dat is de verzegeling, die alles te maken heeft met het ervaren van het kindschap.
"Want deze Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door Sola Scriptura »

Ik denk dat die gebeurtenis, de verzegeling niet te ervaren is, het is net als een uitspraak van een rechter, het veranderd je status van vijand van God tot vergeven zondaar en Zijn kind. Dat is de inlijving van jouw als persoon in het gezin/koninkrijk van God. De vervulling door de Geest is wel een ervaring. En as je beseft wat die inlijving is, dat die borg betekend is er zeker een ervaring van vreugde.

Als ik voor mezelf spreek kan ik niet echt een punt in de tijd aanwijzen en zeggen; op dat moment werd ik verzegeld.
Wel weet ik dat het hand in hand gaat met de wedergeboorte, nadat ik de bijbel had gelezen en Jezus als Heer erkende, ervaarde ik een verandering in mijn leven, ik begon mijn zonden te haten, en wou God dienen, en beter leren kennen, en als ik over God nadacht of sprak werd ik vaak vervult met een onuitspreekbare kracht en vreugde, wat niet met menselijke emotie`s te vergelijken is. Toen ik las over hoe God de wedergeborene een nieuwe schepping maakt(2cor 5:17), en over het werk en vervulling van de Heilige Geest, toen snapte ik pas wat er met me was gebeurd (was namelijk niet gelovig opgevoed), en zo wist ik ook zeker dat het geen placebo was of een projectie van mijn wensen.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door Geduld »

In het boek dat ik net gelezen heb komt de verzegeling met de Heilige Geest ook voor. Het boek heet: de apostolischen en is geschreven door drs. B. L. Brand

Ik citeer:

'In 1847 werd door verschillende engelen (opzieners v.d. gemeente) een algemene apathie en doodsheid in hun gemeenten gerapporteerd. Ook was er gebrek aan vertrouwen in de universele missie van de kerk. Nadat de apostelen zich hierop hadden bezonnen werd de verzegeling ingevoerd. Deze sacramentele handeling werd voltrokken door handoplegging van de apostelen en hield een uitdeling van de Heilige Geest in. Deze gave was bedoeld om stand te kunnen houden in het nieuwe leven dat men bij de doop had ontvangen. Alle verzegelden zouden als de uitverkoren schare van 144.000 de Heer in de lucht tegemoet gaan voordat de grote beproeving losbrak. Deze verzegeling werd voltrokken aan allen die de leeftijd van twintig jaar hadden bereikt.'

Dat is dan weer een hele andere invulling van de verzegeling...
let sin never hold true, that Love never broke through.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door hervormde »

De verzegeling met de Heilige Geest is de belofte die de Heilige Geest geeft aan Gods kinderen dat ze als kinderen Gods straks zullen delen in de volkomen erfenis. Jood en heiden samen.

Belangrijke teksten in de Efezebrief zijn (1:13-14; 4:30):

In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte, Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verkregene verlossing, tot prijs Zijner heerlijkheid.

En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door SecorDabar »

We hebben een preek van ds.J.Bavinck gelezen over de verzegeling der gelovigen met de Heilige Geest der belofte. Naar aanleiding van Efeze 1:13 en 14.
Daarin werd de vraag gesteld, welke plaats de verzegeling met de Heilige Geest in de orde des heils inneemt.

Het geloof gaat aan de verzegeling vooraf. Eerst geloven en daarna verzegeld worden, niet omgekeerd.
Maar staat dit vast, wij moeten intussen niet menen, dat er tussen het geloven en het verzegeld worden, dagen, maanden, ja jaren verlopen, zoals het wel eens door Gods kinderen opgevat wordt, daarbij menende, dat het verzegeld worden met de Heilige Geest, het voorrecht is van slechts enkele kinderen Gods.
Integendeel, al wie gelooft met een oprecht geloof in Jezus Christus, wordt ook verzegeld met de Geest der belofte. Wel gaat het geloof voor de verzegeling in orde, maarr niet in tijd.

Wat vinden de forumleden van deze voorstelling?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:We hebben een preek van ds.J.Bavinck gelezen over de verzegeling der gelovigen met de Heilige Geest der belofte. Naar aanleiding van Efeze 1:13 en 14.
Daarin werd de vraag gesteld, welke plaats de verzegeling met de Heilige Geest in de orde des heils inneemt.

Het geloof gaat aan de verzegeling vooraf. Eerst geloven en daarna verzegeld worden, niet omgekeerd.
Maar staat dit vast, wij moeten intussen niet menen, dat er tussen het geloven en het verzegeld worden, dagen, maanden, ja jaren verlopen, zoals het wel eens door Gods kinderen opgevat wordt, daarbij menende, dat het verzegeld worden met de Heilige Geest, het voorrecht is van slechts enkele kinderen Gods.
Integendeel, al wie gelooft met een oprecht geloof in Jezus Christus, wordt ook verzegeld met de Geest der belofte. Wel gaat het geloof voor de verzegeling in orde, maarr niet in tijd.

Wat vinden de forumleden van deze voorstelling?
Wat Paulus aan de gemeente in Rome schrijft is ook nu nog van toepassing. Gods kinderen zijn diegene die niet vreemd zijn van het getuigenis van de Heilige Geest dat zij kinderen Gods zijn.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.
15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen : Abba, Vader!
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verzegeling met de Heilige Geest

Bericht door Johann Gottfried Walther »

J.C. Philpot schreef:Als je goed engels kunt lezen is het volgende artikel interessant (over hoe de puritan Richard Sibbers hierover dacht):
http://www.puritansermons.com/banner/beeke01.htm (zie het kopje The Sealer of Our Souls)
Richard Sibbes' boek Een verzegelde fontein. Over de verzegeling en het bedroeven van de Heilige Geest is ook in het Nederlands uitgegeven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie