Schriftuurlijk bevindelijke prediking

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door PvS »

memento schreef:
PvS schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Wilde je zeggen, dat Paulus in de drie dagen dat hij in Damascus was, niet in Christus was?
...we zien in deze bekeringsgeschiedenis dat God dwars tegen Zijn normale wijze in (niet eerst ontdekking door de wet), begint bij Paulus met een Christus-openbaring.
En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden...
Henry schreef:Veeleer hebben wij reden te denken, dat hij al dien tijd in den buik des grafs, of der hel, is geweest, lijdende onder de verschrikking Gods vanwege zijne zonden, die hem nu ordelijk voor ogen waren gesteld. Hij was in duisternis ten opzichte van zijn geestelijken staat, en zo verslagen van geest vanwege zijne zonde, dat hem spijs noch drank kon bekoren.
Gods werk is volmaakt, als Hij begint zal Hij voleinden, er was een goed werk begonnen in Saulus, toen hij aan Christus’ voeten was gebracht met dat woord: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? En nooit heeft Christus iemand verlaten, die daartoe gebracht was. Hoewel Saulus zwaar getuchtigd was, toen hij drie dagen blind neerlag, was hij toch niet verlaten. Christus zorgt hier voor het werk Zijner handen, Hij, Die verscheurd had, zal genezen, Die geslagen heeft, zal verbinden, Die van zonde overtuigd heeft, zal vertroosten.
Wat ik bedoelde te zeggen: Paulus bekering begint met de evangelische ellendekennis. Christus leert hem zijn zonden zien! Paulus was een Farizeeër die de wet op zijn duimpje kon. Maar toen kwam Christus in zijn leven. Die ontmoeting liet hem zijn zonden zien.

Terwijl Gods normale weg is, om voorafgaand aan de ontmoeting met Christus, eerst een zekere ellendekennis voortvloeiend uit de wet te geven.

Maargoed, dit is een zijspoort. Je citeerde hier niet het hoofdpunt wat ik met mijn posting maken wilde. Het gaat mij om de vraag: Valt het werkhuis binnen of buiten de bekering. Ik wilde met mijn post aantonen dat de tot nu toe gegeven voorbeelden niet juist zijn. Om daarna te vragen om nieuwe voorbeelden, waar de tekst zelf duidelijk aangeeft dat het werkhuis binnen de bekering valt.
Als het bij Paulus een 'evangelische ellendekennis' zou zijn geweest, dan had hij wel geschreven: "En zonder het Evangelie, zo leefde ik eertijds...", en dat staat er nu net niet!
En Evangelische ellendekennis is er m.i. alleen na ontvangen genade.

Om op je hoofdpunt te komen; de tekst uit Rom. 7 zegt genoeg dat het werkhuis buiten de bekering valt; "En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven".
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door -DIA- »

Jo-Ann schreef:Ben niet zo gewend om in dit soort topics te reageren. En weet niet zoveel dan heel veel van jullie.
Maar vorige week preek gehoord over Filippenzen 3. over de werken of verdiensten van Paulus:
- besneden ten achtsten dage
- uit het geslacht van Israël
- van den stam van Benjamin
- een Hebreeër uit de Hebreeën
- naar de wet een farizeeër
- naar de ijver een vervolger der gemeente
- naar de rechtvaardigheid die in de wet is, zijnde onberispelijk
Dit achtte Paulus als gewin, het was schade. Hij achtte het drek te zijn. Het was alles buiten Christus.

Punten waren:
- Alles buiten Christus verlies
- Alles in Christus winst

En de hoogste stand in dit alles? 'opdat ik Christus moge gewinnen'.

Zelf heb ik nog veel over deze preek nagedacht. Het komt aan op de kennis van Christus.
DAT is het - als de mens eens mag verdwijnen, dan kan God verschijnen.
Geen meerder goed, HEER', Gij mij geven meugt,
Dan dat Gij mij vernedert en maakt kleine.
.
(Datheen)
Johannes: Hij moet wassen, ik minder worden.

En wat zien we in de praktijk? Begrijpen we dat altijd? Zijn we het met God eens als we geleid worden in diepe wegen?
Als je leert inleven wie en wat een mens is...
Dit alles schijnt geen zaak van vreugde te zijn, tegenwoordig zijnde, maar van droefheid, doch daarna... ingeleidt in het
heiligdom... geeft het wel een vreedzame vrucht, dengene die door dezelve geoefend worden.
Soms moeten we wel eens dingen opmerken en zeggen dat het goed is, maar waar ons vlees tegen briest.
Wie het vatten kan, vatte het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eenvoudige
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 nov 2010, 22:13

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door eenvoudige »

PvS schreef:
memento schreef:
PvS schreef: En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden...
Henry schreef:Veeleer hebben wij reden te denken, dat hij al dien tijd in den buik des grafs, of der hel, is geweest, lijdende onder de verschrikking Gods vanwege zijne zonden, die hem nu ordelijk voor ogen waren gesteld. Hij was in duisternis ten opzichte van zijn geestelijken staat, en zo verslagen van geest vanwege zijne zonde, dat hem spijs noch drank kon bekoren.
Gods werk is volmaakt, als Hij begint zal Hij voleinden, er was een goed werk begonnen in Saulus, toen hij aan Christus’ voeten was gebracht met dat woord: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? En nooit heeft Christus iemand verlaten, die daartoe gebracht was. Hoewel Saulus zwaar getuchtigd was, toen hij drie dagen blind neerlag, was hij toch niet verlaten. Christus zorgt hier voor het werk Zijner handen, Hij, Die verscheurd had, zal genezen, Die geslagen heeft, zal verbinden, Die van zonde overtuigd heeft, zal vertroosten.
Wat ik bedoelde te zeggen: Paulus bekering begint met de evangelische ellendekennis. Christus leert hem zijn zonden zien! Paulus was een Farizeeër die de wet op zijn duimpje kon. Maar toen kwam Christus in zijn leven. Die ontmoeting liet hem zijn zonden zien.

Terwijl Gods normale weg is, om voorafgaand aan de ontmoeting met Christus, eerst een zekere ellendekennis voortvloeiend uit de wet te geven.

Maargoed, dit is een zijspoort. Je citeerde hier niet het hoofdpunt wat ik met mijn posting maken wilde. Het gaat mij om de vraag: Valt het werkhuis binnen of buiten de bekering. Ik wilde met mijn post aantonen dat de tot nu toe gegeven voorbeelden niet juist zijn. Om daarna te vragen om nieuwe voorbeelden, waar de tekst zelf duidelijk aangeeft dat het werkhuis binnen de bekering valt.
Als het bij Paulus een 'evangelische ellendekennis' zou zijn geweest, dan had hij wel geschreven: "En zonder het Evangelie, zo leefde ik eertijds...", en dat staat er nu net niet!
En Evangelische ellendekennis is er m.i. alleen na ontvangen genade.

Om op je hoofdpunt te komen; de tekst uit Rom. 7 zegt genoeg dat het werkhuis buiten de bekering valt; "En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven".
Paulus beschrijft in Galaten 2:19 het werkhuis als volgt: "Want ik ben door de wet der wet gestorven."
Dan volgt het leven door het geloof in Christus: "Opdat ik Gode loven zou."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Ad Anker »

Mooi stukje in RD van 28-3:

ROTTERDAM – „Kenmerkend voor Comrie is dat hij mensen in het gemis plaatst. Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”

Ds. A. Moerkerken, rector aan de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten te Rotterdam, ging dinsdag kort in op de betekenis van de theologie van dr. A. Comrie. Hij deed dat bij de overhandiging van het eerste exemplaar van de hertaalde ”Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof” van Comrie (uitg. De Banier, Apeldoorn). De docenten en studenten van de predikantenopleiding in Rotterdam kregen een exemplaar aangeboden door J. K. van Klaveren, manager bij De Banier. Het boek is hertaald, naar de eerste uitgave uit 1744, door neerlandicus C. Bregman.

Ds. Moerkerken riep ds. A. Vergunst in herinnering, die hem in 1970 wees op de ”Eigenschappen” van Comrie. „Op zijn eigen karakteristieke wijze zei ds. Vergunst: „Als je straks een goede preek wilt houden, moet je de ”Eigenschappen” lezen. Daaruit leer je preken.””

De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.”

Van Klaveren stelde dat ”Eigenschappen” een boek is dat echt aan de predikantenopleiding in Rotterdam thuishoort. „Ds. Kersten, de eerste docent aan de Theologische School, was het die de eerst uitgegeven editie van het boek, uit 1744, in 1930 opnieuw uitgaf bij De Banier. Hij koos voor een uitgave waarbij de oorspronkelijke tekst nauwkeurig werd gevolgd, maar de spelling werd gemoderniseerd.”
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Auto »

Anker schreef:Mooi stukje in RD van 28-3:

ROTTERDAM – „Kenmerkend voor Comrie is dat hij mensen in het gemis plaatst. Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”

Ds. A. Moerkerken, rector aan de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten te Rotterdam, ging dinsdag kort in op de betekenis van de theologie van dr. A. Comrie. Hij deed dat bij de overhandiging van het eerste exemplaar van de hertaalde ”Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof” van Comrie (uitg. De Banier, Apeldoorn). De docenten en studenten van de predikantenopleiding in Rotterdam kregen een exemplaar aangeboden door J. K. van Klaveren, manager bij De Banier. Het boek is hertaald, naar de eerste uitgave uit 1744, door neerlandicus C. Bregman.

Ds. Moerkerken riep ds. A. Vergunst in herinnering, die hem in 1970 wees op de ”Eigenschappen” van Comrie. „Op zijn eigen karakteristieke wijze zei ds. Vergunst: „Als je straks een goede preek wilt houden, moet je de ”Eigenschappen” lezen. Daaruit leer je preken.””

De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.”

Van Klaveren stelde dat ”Eigenschappen” een boek is dat echt aan de predikantenopleiding in Rotterdam thuishoort. „Ds. Kersten, de eerste docent aan de Theologische School, was het die de eerst uitgegeven editie van het boek, uit 1744, in 1930 opnieuw uitgaf bij De Banier. Hij koos voor een uitgave waarbij de oorspronkelijke tekst nauwkeurig werd gevolgd, maar de spelling werd gemoderniseerd.”
Even voor mijn beleving, wat vind je mooi in dit artikel?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Anker schreef:Mooi stukje in RD van 28-3:

ROTTERDAM – „Kenmerkend voor Comrie is dat hij mensen in het gemis plaatst. Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”

Ds. A. Moerkerken, rector aan de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten te Rotterdam, ging dinsdag kort in op de betekenis van de theologie van dr. A. Comrie. Hij deed dat bij de overhandiging van het eerste exemplaar van de hertaalde ”Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof” van Comrie (uitg. De Banier, Apeldoorn). De docenten en studenten van de predikantenopleiding in Rotterdam kregen een exemplaar aangeboden door J. K. van Klaveren, manager bij De Banier. Het boek is hertaald, naar de eerste uitgave uit 1744, door neerlandicus C. Bregman.

Ds. Moerkerken riep ds. A. Vergunst in herinnering, die hem in 1970 wees op de ”Eigenschappen” van Comrie. „Op zijn eigen karakteristieke wijze zei ds. Vergunst: „Als je straks een goede preek wilt houden, moet je de ”Eigenschappen” lezen. Daaruit leer je preken.””

De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.”

Van Klaveren stelde dat ”Eigenschappen” een boek is dat echt aan de predikantenopleiding in Rotterdam thuishoort. „Ds. Kersten, de eerste docent aan de Theologische School, was het die de eerst uitgegeven editie van het boek, uit 1744, in 1930 opnieuw uitgaf bij De Banier. Hij koos voor een uitgave waarbij de oorspronkelijke tekst nauwkeurig werd gevolgd, maar de spelling werd gemoderniseerd.”
Even voor mijn beleving, wat vind je mooi in dit artikel?
Voor jouw beleving dan een paar citaten die ik wel aansprekend vind:
"Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”
Ik zat zondag nog wat in die uitleg te lezen, is inderdaad heel helder.
"De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.”
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door huisman »

Anker schreef:Mooi stukje in RD van 28-3:

ROTTERDAM – „Kenmerkend voor Comrie is dat hij mensen in het gemis plaatst. Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”

Ds. A. Moerkerken, rector aan de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten te Rotterdam, ging dinsdag kort in op de betekenis van de theologie van dr. A. Comrie. Hij deed dat bij de overhandiging van het eerste exemplaar van de hertaalde ”Verhandeling van enige eigenschappen van het zaligmakend geloof” van Comrie (uitg. De Banier, Apeldoorn). De docenten en studenten van de predikantenopleiding in Rotterdam kregen een exemplaar aangeboden door J. K. van Klaveren, manager bij De Banier. Het boek is hertaald, naar de eerste uitgave uit 1744, door neerlandicus C. Bregman.

Ds. Moerkerken riep ds. A. Vergunst in herinnering, die hem in 1970 wees op de ”Eigenschappen” van Comrie. „Op zijn eigen karakteristieke wijze zei ds. Vergunst: „Als je straks een goede preek wilt houden, moet je de ”Eigenschappen” lezen. Daaruit leer je preken.””

De rector van de Theologische School zei dat het bij Comrie „glashelder” is dat het begin van het geestelijk leven ligt bij de inlijving in Christus. „Dat blijkt uit de eerste twee preken van de ”Eigenschappen”, die handelen over ”Het geloof is een genade, die de ziel zo nauw mogelijk met Christus verenigt” en ”Het geloof is een genade, waardoor de ziel gerechtvaardigd wordt”.” Dat is niet hetzelfde als het aannemen van en de persoonskennis van de Middelaar. Wat wij wel de toeleidende weg noemen, geeft Comrie een plaats ín het geestelijk leven, niet vóór het geestelijk leven.”

Van Klaveren stelde dat ”Eigenschappen” een boek is dat echt aan de predikantenopleiding in Rotterdam thuishoort. „Ds. Kersten, de eerste docent aan de Theologische School, was het die de eerst uitgegeven editie van het boek, uit 1744, in 1930 opnieuw uitgaf bij De Banier. Hij koos voor een uitgave waarbij de oorspronkelijke tekst nauwkeurig werd gevolgd, maar de spelling werd gemoderniseerd.”
Ik blijf het een uiterst gevaarlijk onderscheid vinden .Inlijving en rechtvaardiging buiten persoonskennis van de Middelaar.
Deze discussie is hier al vaker gevoerd en hoeft wat mij aangaat niet nog een keer.
Laatst gewijzigd door huisman op 28 mar 2012, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Yep
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Deeluitgave, in de zin van dat de andere delen nog verschijnen of dat er selectief is gewinkeld in het boek?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

Mister schreef:
Afgewezen schreef:Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Deeluitgave, in de zin van dat de andere delen nog verschijnen of dat er selectief is gewinkeld in het boek?
Het hele boek verschijnt bij De Banier. En er wordt een apart boekje uitgegeven van twee - bewerkte - preken uit deze bundel, met een levensbeschrijving vooraf van de hand van ds. Moerkerken.
Deze laatste informatie lees ik net vijf minuten geleden in de nieuwe kerkbode, waarin de bewerker er een stukje aan wijdt. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Deeluitgave, in de zin van dat de andere delen nog verschijnen of dat er selectief is gewinkeld in het boek?
Het hele boek verschijnt bij De Banier. En er wordt een apart boekje uitgegeven van twee - bewerkte - preken uit deze bundel, met een levensbeschrijving vooraf van de hand van ds. Moerkerken.
Deze laatste informatie lees ik net vijf minuten geleden in de nieuwe kerkbode, waarin de bewerker er een stukje aan wijdt. :)
Is dit ter ere van het "Comriejaar" :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Mister schreef:
Afgewezen schreef:Even tussendoor: klopt het nu dat bij De Banier het hele boek weer wordt uitgegeven en bij Gebr. Koster een deeluitgave?
Deeluitgave, in de zin van dat de andere delen nog verschijnen of dat er selectief is gewinkeld in het boek?
Het hele boek verschijnt bij De Banier. En er wordt een apart boekje uitgegeven van twee - bewerkte - preken uit deze bundel, met een levensbeschrijving vooraf van de hand van ds. Moerkerken.
Deze laatste informatie lees ik net vijf minuten geleden in de nieuwe kerkbode, waarin de bewerker er een stukje aan wijdt. :)
Is dit ter ere van het "Comriejaar" :hum
Comriejaar?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

Dan loop je heel wat jaartjes achter. Volgens mij is 1985 uitgeroepen tot het Comrie-jaar.
Cees
Berichten: 301
Lid geworden op: 08 nov 2011, 12:05

Re: Schriftuurlijk bevindelijke prediking

Bericht door Cees »

Anker schreef:
"Wie Comries uitleg van zondag 7 nooit gelezen heeft, kan de prediking van de Gereformeerde Gemeenten niet goed begrijpen.”
Ik zat zondag nog wat in die uitleg te lezen, is inderdaad heel helder.
Dus om de prediking van de GG te begrijpen dien je eerst de uitleg van Comrie lezen van zondag 7?

Het moet volgens mij niet gekker worden :bobo ..................
Plaats reactie