Gaven van de Geest

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Gaven van de Geest

Bericht door vogeltje »

jakobmarin schreef:
vogeltje schreef:Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt over wonderen nav Markus 16: 15-18. De wonderen waren een de alarmklok/bel in de wereld, die geluid werd om de aandacht van alle mensen in de wereld te vestigen op het feit dat het grote evangelie-feest gereed was. Wij hebben deze alarmbel niet meer nodig... ( Wij hebben het Woord)

Maar in byzondere situatie is het heel goed mogelijk dat God werkt op een manier die wij niet doorzien. Door een wonder, droom etc.
Hier is zeker wat voor te zeggen, als wij mensen dan maar niet gaan bepalen wat een bijzondere situatie is :slurp
eh... :jongle
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Afgewezen »

vogeltje schreef:Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt over wonderen nav Markus 16: 15-18. De wonderen waren een de alarmklok/bel in de wereld, die geluid werd om de aandacht van alle mensen in de wereld te vestigen op het feit dat het grote evangelie-feest gereed was. Wij hebben deze alarmbel niet meer nodig... ( Wij hebben het Woord)

Maar in byzondere situatie is het heel goed mogelijk dat God werkt op een manier die wij niet doorzien. Door een wonder, droom etc.
Inderdaad mooi gezegd door Spurgeon. Als we er dan maar geen dogma van maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
vogeltje schreef:Ik vind het mooi wat Spurgeon zegt over wonderen nav Markus 16: 15-18. De wonderen waren een de alarmklok/bel in de wereld, die geluid werd om de aandacht van alle mensen in de wereld te vestigen op het feit dat het grote evangelie-feest gereed was. Wij hebben deze alarmbel niet meer nodig... ( Wij hebben het Woord)

Maar in byzondere situatie is het heel goed mogelijk dat God werkt op een manier die wij niet doorzien. Door een wonder, droom etc.
Inderdaad mooi gezegd door Spurgeon. Als we er dan maar geen dogma van maken.
Ik geloof dat wonderen tekenen zijn van Gods koninkrijk (Joh 2 :11 beginsel der tekenen bij het eerste wonder te Kana)
Zoals het in die wonderen gaat zo gaat het in Gods Koninkrijk , blinden worden ziende, kreupelen en lammen kunnen weer lopen, melaatsen worden genezen, doden worden opgewekt. De toepassing mogen jullie zelf maken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?

Hier zou ik graag een kleine kanttekening bij willen plaatsen. Een christen gaat naar de hemel maar een ongelovige gaat naar het dodenrijk. De hel is er nog niet die is er pas na de wederkomst van Christus en dat wordt dan de verblijf plaats van satan en zijn aanhangers zullen we maar zeggen.
Misschien niet erg belangrijk in dit topic maar het viel mij zo op en dus wilde ik het met jullie delen.

Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door henriët »

Geborenomvrijtezijn schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?

Hier zou ik graag een kleine kanttekening bij willen plaatsen. Een christen gaat naar de hemel maar een ongelovige gaat naar het dodenrijk. De hel is er nog niet die is er pas na de wederkomst van Christus en dat wordt dan de verblijf plaats van satan en zijn aanhangers zullen we maar zeggen.
Misschien niet erg belangrijk in dit topic maar het viel mij zo op en dus wilde ik het met jullie delen.

Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.
Dus de gelijkenis van de Lararus en de rijke man klopt dus niet? Jezus maakte een fout in Zijn gelijkenis?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Gaven van de Geest

Bericht door vogeltje »

@ Geborenomvrijtezijn
Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.


De wonderen van Christus waren geen patroon die de gelovigen in de kerkbedeling moesten navolgen, ze vormden het bewijs van Zijn Messiasschap.(Joh. 10:37-38).
Ook waren de wonderen bij de apostelen de tekenen van hun apostelschap. (2 Kor. 12:12).
De tekenen en wonderen, opgeschreven in het boek Handelingen, werden door apostelen gedaan (Hand. 2:43; 3:6-8; 4:33; 5:12, 15; 9:40-41; 19:12; 28:3-5, 7-9). Als élke gelovige deze wonderen had kunnen verrichten dan zouden de tekenen van de apostelen ineffectief gebleken zijn. Toen Tabitha (ook Dorkas geheten) in Joppe stierf, konden de gelovigen haar niet uit de doden opwekken. Het was enkel toen Petrus naar Joppe kwam dat Tabitha werd opgewekt (Hand. 9:36-43).

Het Evangelie moet niet tot in het oneindige gestaafd worden door tekenen en wonderen. Het is stevig gevestigd op het grootste wonder dat ooit volbracht werd: de opstanding van Jezus Christus.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

vogeltje schreef:@ Geborenomvrijtezijn
Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.


De wonderen van Christus waren geen patroon die de gelovigen in de kerkbedeling moesten navolgen, ze vormden het bewijs van Zijn Messiasschap.(Joh. 10:37-38).
Ook waren de wonderen bij de apostelen de tekenen van hun apostelschap. (2 Kor. 12:12).
De tekenen en wonderen, opgeschreven in het boek Handelingen, werden door apostelen gedaan (Hand. 2:43; 3:6-8; 4:33; 5:12, 15; 9:40-41; 19:12; 28:3-5, 7-9). Als élke gelovige deze wonderen had kunnen verrichten dan zouden de tekenen van de apostelen ineffectief gebleken zijn. Toen Tabitha (ook Dorkas geheten) in Joppe stierf, konden de gelovigen haar niet uit de doden opwekken. Het was enkel toen Petrus naar Joppe kwam dat Tabitha werd opgewekt (Hand. 9:36-43).

Het Evangelie moet niet tot in het oneindige gestaafd worden door tekenen en wonderen. Het is stevig gevestigd op het grootste wonder dat ooit volbracht werd: de opstanding van Jezus Christus.
Dus God deed in de tijd van de apostel Paulus wel wonderen om het evangelie te staven en dat zou Hij heden ten dage niet meer doen? Waar staat dit in de bijbel of zijn dit aannames van jou persoonlijk. Hoe kan het dan dat als ik verhalen lees van evangelisten in het midden oosten, china en afrika, dat daar nog steeds wonderen gebeuren van zieken genezing doden opwekkingen en ander grote wonderen. En sommige van deze mensen heb ik persoonlijk gesproken, maar dat terzijde.

Liegen deze mensen dan of zijn ze verblind door hun fantasie hoe moet ik dat dan zien.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat ik jou compleet verkeerd begrepen heb maar dan bied ik bij deze mijn excuses aan
Geborenomvrijtezijn
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 feb 2009, 20:33

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geborenomvrijtezijn »

henriët schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?

Hier zou ik graag een kleine kanttekening bij willen plaatsen. Een christen gaat naar de hemel maar een ongelovige gaat naar het dodenrijk. De hel is er nog niet die is er pas na de wederkomst van Christus en dat wordt dan de verblijf plaats van satan en zijn aanhangers zullen we maar zeggen.
Misschien niet erg belangrijk in dit topic maar het viel mij zo op en dus wilde ik het met jullie delen.

Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.
Dus de gelijkenis van de Lararus en de rijke man klopt dus niet? Jezus maakte een fout in Zijn gelijkenis?

Absoluut niet, Hij heeft het daar over het dodenrijk en niet over de hel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Waar lees je dat de rijke man in het dodenrijk was en niet in de hel, en Korach,Dathan en Abiram dan uit Numeri 16:30-34
En de twaalf artikelen art4 Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; en openbaring 20:13
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Dit zijn toch bewijzen dat de hel er nu al is?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Joannah »

huisman schreef:Waar lees je dat de rijke man in het dodenrijk was en niet in de hel, en Korach,Dathan en Abiram dan uit Numeri 16:30-34
En de twaalf artikelen art4 Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; en openbaring 20:13
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Dit zijn toch bewijzen dat de hel er nu al is?
is verkeerd vertaald.
ja, ook dat blijft mensenwerk.
Gehenna, sheool en hades zijn niet altijd juist vertaald.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
huisman schreef:Waar lees je dat de rijke man in het dodenrijk was en niet in de hel, en Korach,Dathan en Abiram dan uit Numeri 16:30-34
En de twaalf artikelen art4 Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle; en openbaring 20:13
13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
14 En de dood en de hel werden geworpen in den poel des vuurs; dit is de tweede dood.
Dit zijn toch bewijzen dat de hel er nu al is?
is verkeerd vertaald.
ja, ook dat blijft mensenwerk.
Gehenna, sheool en hades zijn niet altijd juist vertaald.
Die woorden ken ik ook allemaal waar het om gaat is dat de hel vor de Heere Jezus zo'n werkelijkheid was dat Hij er vaak over sprak ter waarschuwing. Verder wil ik hier niet over spreken omdat wij de wijsheid Gods ook met betrekking tot de hel niet begrijpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gaven van de Geest

Bericht door blijmoedig »

jakobmarin schreef:ds. Van Campen heeft een serie preken gehouden over Geestesgaven. Wat best opmerkelijk is, voor een reformatorische predikant.

Ik heb ze allevier beluisterd en wordt toch wel aan het denken gezet, of het bijv. terecht is wat veel Refo-theologen - en predikanten zeggen, dat deze gaven na het sluiten van de canon niet meer voor zouden komen. En nu niet meer 'beschikbaar' zouden zijn.

Als ik die preken zo hoor, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het steeds meer en meer gaat leven, ook onder refo's.

Hoe zijn andere gedachten hierover?
Ik ben er van overtuigd dat de Gaven van de Geest ook nu nog volledig voor de gelovigen beschikbaar zijn. Ik denk dat we God's almacht te kort zouden doen, als we dit niet meer zouden mogen geloven. Tegelijkertijd denk ik dat een 'eenzijdige hang' naar het verkrijgen van deze Gaven ook niet goed is. De Gaven van de Geest moeten mijns inziens worden gezien in de totale context van de Bijbel en de opbouw van Gods' Koninkrijk. Als het mensen alleen maar te doen zou zijn om bijzondere ervaringen te krijgen (ten diepste ik-gericht), dan denk ik dat de Gaven van de Geest daar niet voor zijn bedoeld. Soms denk ik dat mensen zich ook wel eens zouden mogen afvragen hoe het met de vruchten van de Geest in hun leven gesteld is, voordat om de Gaven van de Geest wordt gevraagd. Met steeds als belangrijkste vraag: Hoe kan ik de Heere God de eer geven, die Hem toekomt?!
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Gaven van de Geest

Bericht door learsi »

Ik heb net het hele draadje gelezen(de preken van van Campen ook) en dan komt er een vraag bij mij naar boven. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er hier op RF mensen zijn die zich (wel eens) gedrongen voelden, om een van die negen genade gaven te begeren; die in zich een verlangen voelden, om die gave van de Heere(die de Geest is) te ontvangen?
Bij deze dus gesteld.

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

als dingen die je voor verleden tijd houd voor je ogen gebeuren, dan moet je wel geloven. Onverklaarbaar en stichtend voor je geloof. Maar niet de basis van je geloof. Toch horen de gaven van de Geest er net zo goed bij als de vruchten. Alleen zijn we er wat verlegen mee.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marijke »

Geduld schreef:als dingen die je voor verleden tijd houd voor je ogen gebeuren, dan moet je wel geloven. Onverklaarbaar en stichtend voor je geloof. Maar niet de basis van je geloof. Toch horen de gaven van de Geest er net zo goed bij als de vruchten. Alleen zijn we er wat verlegen mee.
En heel veel mensen die ergens verlegen mee zijn die schieten door naar de ontkenningsfase en dan gebeuren er daar waar die wonderen gebeuren worden dan toegeschreven aan andere bronnen. Zou dat loochenen van de Heilige Geest zijn of denk je dat die uitdrukking daarbij niet op zijn plaats is ?
Plaats reactie