Gaven van de Geest

learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Gaven van de Geest

Bericht door learsi »

Germanicus schreef:Elders in het boekje herhaald ds. Van Campen diverse keren dat de negen Geestesgaven de gelovigen ter beschikking staan, wanneer Gods Geest het voor de bediening van die gelovigen nodig acht. Dus het initiatief voor het ter beschikking stellen van één of meerdere geestesgaven blijft bij God - ook de mate waarin deze gaven geschonken worden.
Het initiatief (om ter beschikking te stellen) ligt bij de Heere. Als de Heere ze in een bepaalde tijd ter beschikking wil stellen, dan kan het niet anders dan dat er gelovigen gevonden zullen worden die zich er naar uitstrekken? Dat zich er naar uitstrekken zal de Heere dan toch werken?

h.g. Learsi
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Desiree »

jakobmarin schreef:ds. Van Campen heeft een serie preken gehouden over Geestesgaven. Wat best opmerkelijk is, voor een reformatorische predikant.

Ik heb ze allevier beluisterd en wordt toch wel aan het denken gezet, of het bijv. terecht is wat veel Refo-theologen - en predikanten zeggen, dat deze gaven na het sluiten van de canon niet meer voor zouden komen. En nu niet meer 'beschikbaar' zouden zijn.

Als ik die preken zo hoor, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het steeds meer en meer gaat leven, ook onder refo's.

Hoe zijn andere gedachten hierover?

Ik ken Ds. van Campen wel.. maar dat boek heb ik niet gelezen. Nog niet. Het kwam bij mij vrij heftig binnen. Ik zat ooit in zo'n situatie. Iemand die stervende was en ik las toen juist Jacobus 5. Maar op de een of andere wijze, hebben we dat niet gedaan. Er was toen vaak een dominee. Ik weet het nog heel goed. De persoon stierf.. Zelf kende ik de Heere nog niet. Ik verwijt niemand niks, want ik verweet mezelf dat ik God toen pas nodig had voor hem.
Bij Ds. van Campen is er echt een persoon genezen. Blijkbaar mag deze jongeman wel blijven leven en heeft God een plan met hem. Heerlijk om te horen.
Nu ken ik de Heere en ben erg gelukkig op aarde. Maar dit vergeet je nooit.. En ik ben ook niet (meer) boos op God omdat ik weet dat Zijn wegen veel hoger zijn dan onze wegen. God's weg is volmaakt. Ik wil niet anders meer.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie