Gaven van de Geest

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

ds. Van Campen heeft een serie preken gehouden over Geestesgaven. Wat best opmerkelijk is, voor een reformatorische predikant.

Ik heb ze allevier beluisterd en wordt toch wel aan het denken gezet, of het bijv. terecht is wat veel Refo-theologen - en predikanten zeggen, dat deze gaven na het sluiten van de canon niet meer voor zouden komen. En nu niet meer 'beschikbaar' zouden zijn.

Als ik die preken zo hoor, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het steeds meer en meer gaat leven, ook onder refo's.

Hoe zijn andere gedachten hierover?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Terri »

Ik heb niet zo lang geleden de uitleg gehoord, dat in (vergeef me even de manier van uitdrukken) Gods magazijn alles klaar ligt, ook die speciale gaven, maar wij vragen er niet om.
Er liggen schatten voor ons, waar we nooit om vragen.
Dus ligt het er ongebruikt.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door henriët »

jakobmarin schreef:ds. Van Campen heeft een serie preken gehouden over Geestesgaven. Wat best opmerkelijk is, voor een reformatorische predikant.

Ik heb ze allevier beluisterd en wordt toch wel aan het denken gezet, of het bijv. terecht is wat veel Refo-theologen - en predikanten zeggen, dat deze gaven na het sluiten van de canon niet meer voor zouden komen. En nu niet meer 'beschikbaar' zouden zijn.

Als ik die preken zo hoor, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het steeds meer en meer gaat leven, ook onder refo's.

Hoe zijn andere gedachten hierover?
zou je hier misschien eens wat voorbeelden kunnen noemen?
Ik heb geen tijd om die preken te gaan beluisteren op dit moment, maar ik ben wel benieuwd wat er dan precies gaat leven zeg maar.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

henriët schreef:
jakobmarin schreef:ds. Van Campen heeft een serie preken gehouden over Geestesgaven. Wat best opmerkelijk is, voor een reformatorische predikant.

Ik heb ze allevier beluisterd en wordt toch wel aan het denken gezet, of het bijv. terecht is wat veel Refo-theologen - en predikanten zeggen, dat deze gaven na het sluiten van de canon niet meer voor zouden komen. En nu niet meer 'beschikbaar' zouden zijn.

Als ik die preken zo hoor, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het steeds meer en meer gaat leven, ook onder refo's.

Hoe zijn andere gedachten hierover?
zou je hier misschien eens wat voorbeelden kunnen noemen?
Ik heb geen tijd om die preken te gaan beluisteren op dit moment, maar ik ben wel benieuwd wat er dan precies gaat leven zeg maar.
Dat ik het nu al oneens ben met van Campen (zonder te luisteren ..goed hè) m.a.w geef eens wat voorbeelden waar jij denkt dat onze gezindte er anders over denkt dan ds van Campen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door memento »

Dat het bijzondere steeds belangrijker wordt, is een kenmerk van deze tijd, waarin ervaring heel belangrijk is. Wanneer leren we nu eens gewoon genoeg te hebben aan Gods Woord...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaven van de Geest

Bericht door helma »

Ik heb vorige week een begin gemaakt met die preken; maar nog niet aan toegekomen om ze af te luisteren.
Maar ik heb van ds van Campen eigenlijk helemaal niet de indruk dat hij niet genoeg heeft aan Gods Woord.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door memento »

helma schreef:Ik heb vorige week een begin gemaakt met die preken; maar nog niet aan toegekomen om ze af te luisteren.
Maar ik heb van ds van Campen eigenlijk helemaal niet de indruk dat hij niet genoeg heeft aan Gods Woord.
Dat zei ik ook niet. Maar het feit dat juist nú deze onderwerpen steeds populairder worden, is wél een teken van onze tijd.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Joannah »

memento schreef:
helma schreef:Ik heb vorige week een begin gemaakt met die preken; maar nog niet aan toegekomen om ze af te luisteren.
Maar ik heb van ds van Campen eigenlijk helemaal niet de indruk dat hij niet genoeg heeft aan Gods Woord.
Dat zei ik ook niet. Maar het feit dat juist nú deze onderwerpen steeds populairder worden, is wél een teken van onze tijd.
Er is natuurlijk niets mis met bezinning en onderzoek, waarom de geestesgaven al dan niet rechtmatig, niet(?) tot ons komen en of dat dat aan ons ligt.Want wat de bijbel hierover zegt is natuurlijk onbetwistbaar.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

memento schreef:Dat het bijzondere steeds belangrijker wordt, is een kenmerk van deze tijd, waarin ervaring heel belangrijk is. Wanneer leren we nu eens gewoon genoeg te hebben aan Gods Woord...
Gods Woord is vol van de (gaven van de) Heilige Geest. Dus 'genoeg hebben aan Gods Woord' kan goed samengaan met de Geestesgaven.
Dat we het 'bijzonder' vinden, zegt misschien wel meer over onszelf dan over die gaven zelf.
In de bijbel zijn die gaven 'normaal' en gaat Paulus er heel nuchter mee om, als je 1 kor 12 leest. Heel Handelingen staat vol van deze 'krachten en tekenen'.

in Matth 22 zegt Jezus tegen de Sadduceeën die leren dat er geen opstanding is: Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods. Dus zowél de 'Schriften' moeten we kennen, maar óók de 'kracht Gods'.

Kernpunt waar ik nu mee zit: is uit de bijbel te leren dat bij het sluiten van de canon die krachten ook gestopt zijn?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Hinde »

Die theorie heb ik nog nooit gehoord; dat deze gaven na het sluiten van de canon niet beschikbaar zouden zijn.
Ik zie ze tenminste om me heen wel voorkomen. En ik zou niet durven concluderen dat dat niet klopt.

Heb ik het juist als er sprake is van 3 soorten gaven?
(openbaringsgaven, krachten, spreken in tongen/profeteren)
Want vanuit dat idee lijkt het mij dat sommige gaven wel 'algemeen geaccepteerd' zijn, en andere niet.

Het Geloof zelf is toch ook een gave van de Heilige Geest?
Waar wordt dan het onderscheid gemaakt?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Joannah »

wellicht een leerzame uitleg wat betreft spreken in vreemde talen.
(glossa (gr) betekent taal en tong).
http://www.goedbericht.nl/NT/Handelingen/2-tongen.html
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

Hinde schreef:Heb ik het juist als er sprake is van 3 soorten gaven?
(openbaringsgaven, krachten, spreken in tongen/profeteren)
Want vanuit dat idee lijkt het mij dat sommige gaven wel 'algemeen geaccepteerd' zijn, en andere niet.

Het Geloof zelf is toch ook een gave van de Heilige Geest?
Waar wordt dan het onderscheid gemaakt?
1 kor 12 maakt verschil in 9 geestesgaven, die voor iedere gelovige beschikbaar zijn (zonen én dochters zullen profeteren, zegt Petrus Joel na, hieronder staat 'ieder', dochters van Filippus profeteerden ook, etc. ), zegt ds van Campen.

1 kor 12:
Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.

Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Joannah schreef:wellicht een leerzame uitleg wat betreft spreken in vreemde talen.
(glossa (gr) betekent taal en tong).
http://www.goedbericht.nl/NT/Handelingen/2-tongen.html
Weet je wat zo jammer is als er over de Gaven van de Geest gesproken wordt dat je dan zo weinig hoort over het eigelijke werk van de Heilige Geest
Jonannes 16 :7-14
7 ¶ Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga ; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn , namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken , maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen
Hij(de Heilige Geest) zal van Zichzelf niet spreken ,maar zal het uit Christus nemen en het verkondigen aan diegene die door de Geest zijn wedergeboren.
Laten wij eerst maar onderzoeken of wij deze Gave(levendmaking) van de Geest ontvangen hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaven van de Geest

Bericht door helma »

het werk van de Geest is Christus verheerlijken.
Dat is denk ik een van de belangrijkste kenmerken of je kan toetsen of het een gave van de Geest is: Wordt Christus erdoor verheerlijkt?
Als ik een blaadje van een bekende 'genezer' doorblader en ik zie in het 6 bladige foldertje minstens tien foto's van de genezer zelf dan heb ik niet het idee dat Christus verheerlijkt wordt maar dat het inmiddels om de gebedsgenezer draait.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

huisman schreef:Weet je wat zo jammer is als er over de Gaven van de Geest gesproken wordt dat je dan zo weinig hoort over het eigelijke werk van de Heilige Geest
Dat is zeker een gevaar en zie je ook gebeuren bij sommige groeperingen.
Maar uitgaande van wat je zegt, is het toch goed om hier een eerlijke discussie over te voeren en door het misbruik ervan niet het goede 'gebruik' na te laten?
helma schreef:het werk van de Geest is Christus verheerlijken.
Dat is denk ik een van de belangrijkste kenmerken of je kan toetsen of het een gave van de Geest is: Wordt Christus erdoor verheerlijkt?
Als ik een blaadje van een bekende 'genezer' doorblader en ik zie in het 6 bladige foldertje minstens tien foto's van de genezer zelf dan heb ik niet het idee dat Cjristus verheerlijkt wordt maar dat het inmiddels om de gebedsgenezer draait.
Dat is ook één van kentekenen die Jonathan Edwards (gerespecteerd onder ons) opgeeft om de geestesgaven te toetsen, die in zijn tijd voorkwamen. Hij wees ze zeker niet zomaar af!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie