Gaven van de Geest

Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marijke »

henriët schreef:
Geborenomvrijtezijn schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:Zeg dan meteen dat je het niet gelooft.
Ik vind dit een vervelende, insinuerende opmerking.

Ik geloof dat er leven is na de dood, ik hoop een ieder op dit forum. Ik vraag me dan ook af wat de persoon die ds. Vreugdenhil beschrijft, ervaren heeft wat dat betreft.

De persoon in dit artikel is bijna dood geweest (zoals dat schijnt te heten). Ik vraag me af of iemand die echt is overleden ook soortgelijke dingen heeft meegemaakt. We geloven toch allemaal dat de ziel, terstond na de dood, in de hemel of in de hel zal zijn?

Hier zou ik graag een kleine kanttekening bij willen plaatsen. Een christen gaat naar de hemel maar een ongelovige gaat naar het dodenrijk. De hel is er nog niet die is er pas na de wederkomst van Christus en dat wordt dan de verblijf plaats van satan en zijn aanhangers zullen we maar zeggen.
Misschien niet erg belangrijk in dit topic maar het viel mij zo op en dus wilde ik het met jullie delen.

Verder denk ik dat er heden ten dage nog wel degelijk wonderen gebeuren. God is immers nog steeds de zelfde als altijd. Dus ik geloof dat Hij ook de wonderen door laat gaan. Maar zou jet niet zo kunnen zijn dat Hij te weinig arbeiders heeft die geloof hebben dat Hij door hun handen nog wonder kan doen?
Wij worden in de evangelieboeken en in de brieven van Paulus en andere van zijn collega's herhaaldelijk op geroepen om in geloof te handelen.
Dus de gelijkenis van de Lararus en de rijke man klopt dus niet? Jezus maakte een fout in Zijn gelijkenis?
Persoonlijk denk ik dat het geen gelijkenis is, omdat in geen enkele gelijkenis namen genoemd worden en juist hier wel.
Het dodenrijk was verdeeld in twee gedeelten en daartussen zat een onoverbrugbare kloof.
De ene kant waar de rechtvaardigen zaten werd Abrahams schoot genoemd en wanneer er staat dat Jezus nedergedaald is in de hel en daaruit krijgsgevangenen mee nam dan denk ik (even los van de vertalingen van de woorden) dat Jezus op grond van Zijn offer de overleden heiligen daaruit heeft meegenomen naar het Paradijs, waarvan Jezus zei tegen de man die naast Hem hing aan het kruis: Heden zult gij bij Mij in het Paradijs zijn.
Dat is dus niet de Hemel. Maar ja is allemaal soms wat ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Marijke schreef:
Geduld schreef:als dingen die je voor verleden tijd houd voor je ogen gebeuren, dan moet je wel geloven. Onverklaarbaar en stichtend voor je geloof. Maar niet de basis van je geloof. Toch horen de gaven van de Geest er net zo goed bij als de vruchten. Alleen zijn we er wat verlegen mee.
En heel veel mensen die ergens verlegen mee zijn die schieten door naar de ontkenningsfase en dan gebeuren er daar waar die wonderen gebeuren worden dan toegeschreven aan andere bronnen. Zou dat loochenen van de Heilige Geest zijn of denk je dat die uitdrukking daarbij niet op zijn plaats is ?
Als het inderdaad uit de Geest is, dan loochen je Hem inderdaad. daarom is het zo belangrijk om hierover voorzichtig te spreken. En te kijken naar het leven met God van de mensen door wie de Geest werkt. Gaat de persoon dichterbij God leven en is zijn levenswandel daarmee in overeenstemming of is eerder het omgekeerde het geval. En zelfs dan, God kan ook werken door zondige mensen, als Hij dat nodig acht. Kijk bijvoorbeeld in 1 Koningen 13, waar een oude profeet, die niets deed tegen de afgodendienst in Betel en zelfs een godsman tot zonde bracht door God gebruikt werd om te profeten.

Wel ben ik er van overtuigd dat we God tekort doen als we zeggen dat de Geest nu niet meer op die manier werkt, of alleen nog op het zendingsveld.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Gaven van de Geest

Bericht door jakobmarin »

learsi schreef:Ik heb net het hele draadje gelezen(de preken van van Campen ook) en dan komt er een vraag bij mij naar boven. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er hier op RF mensen zijn die zich (wel eens) gedrongen voelden, om een van die negen genade gaven te begeren; die in zich een verlangen voelden, om die gave van de Heere(die de Geest is) te ontvangen?
Bij deze dus gesteld.
h.g. Learsi
Is hier al een antwoord op gekomen?
Persoonlijk heb ik niet echt een begeerte om bijv. mensen te kunnen genezen, dat is echt iets wat nog ver weg staat op een of andere manier. Een woord van kennis en wijsheid heb ik iedere dag nog in de omgang met anderen en daar heb zeker een begeren naar!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marijke »

jakobmarin schreef:
learsi schreef:Ik heb net het hele draadje gelezen(de preken van van Campen ook) en dan komt er een vraag bij mij naar boven. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er hier op RF mensen zijn die zich (wel eens) gedrongen voelden, om een van die negen genade gaven te begeren; die in zich een verlangen voelden, om die gave van de Heere(die de Geest is) te ontvangen?
Bij deze dus gesteld.
h.g. Learsi
Is hier al een antwoord op gekomen?
Persoonlijk heb ik niet echt een begeerte om bijv. mensen te kunnen genezen, dat is echt iets wat nog ver weg staat op een of andere manier. Een woord van kennis en wijsheid heb ik iedere dag nog in de omgang met anderen en daar heb zeker een begeren naar!
Als er gave staat dan moeten we niet veronderstellen dat het iets is waar we gewoon ten allen tijde gebruik van kunnen maken. Bij genezing staat er zelfs specifiek dat God Zelf genezen zal, en dat is dus niet zo dat wij mensen dat kunnen doen.

Wanneer iemand begeerd om de gave te hebben om te kunnen genezen dan neigt dit wel sterk naar werken vanuit jezelf, daarmee bedoel ik waar je zelf centraal staat. Het zou niet goed zijn denk ik om die "gave" dan te willen hebben.
Ik denk dat we meer uit moeten gaan van de andere kant, namelijk stellen wij ons er voor open dat God door ons heen wil werken, en of dat dan genezing brengt of we helpen een weduwe met dingen die ze zelf niet meer kan doen dat maakt dan wat dat betreft geen enkel verschil.
Als we kijken naar de "regels" van het Koninkrijk dan zien we daar alles tegenovergesteld zijn als onze menselijke logica.
Als wij iets met een ander delen dan krijgen we minder is de menselijke logica, maar God zegt dan hebben we meer gekregen. Zo is het ook met de werkingen die bij het Koninkrijk horen, namelijk als wij bereid zijn de laagste plaats in te nemen dan zal God ons verhogen en dan zullen wij dingen doen (lees dan zal God door ons dingen doen) die werken groter zijn dan de werken die Jezus hier deed op aarde.

Doorgaans kunnen we zien dat God juist door de mensen waarvan wij vanuit ons aardse denken het minste verwachten grote dingen doet en niet door de mensen die groot van zichzelf denken te zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Maar.... wat bedoelt Paulus dan als hij de gaven heeft opgesomd in 1 Kor 12 en dan zegt: Streef dan naar de hoogste gaven (en ik wijs u een weg die nog veel hoger voert)

Het streven naar gaven ligt toch redelijk in de lijn van "die gaven willen hebben". Streven = Je inspannen om iets te krijgen of bereiken. Je kan moeilijk ergens naar streven naar iets wat je niet wil hebben toch?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Gaven van de Geest

Bericht door albion »

Marijke schreef:
jakobmarin schreef:
learsi schreef:Ik heb net het hele draadje gelezen(de preken van van Campen ook) en dan komt er een vraag bij mij naar boven. Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er hier op RF mensen zijn die zich (wel eens) gedrongen voelden, om een van die negen genade gaven te begeren; die in zich een verlangen voelden, om die gave van de Heere(die de Geest is) te ontvangen?
Bij deze dus gesteld.
h.g. Learsi
Is hier al een antwoord op gekomen?
Persoonlijk heb ik niet echt een begeerte om bijv. mensen te kunnen genezen, dat is echt iets wat nog ver weg staat op een of andere manier. Een woord van kennis en wijsheid heb ik iedere dag nog in de omgang met anderen en daar heb zeker een begeren naar!
Als er gave staat dan moeten we niet veronderstellen dat het iets is waar we gewoon ten allen tijde gebruik van kunnen maken. Bij genezing staat er zelfs specifiek dat God Zelf genezen zal, en dat is dus niet zo dat wij mensen dat kunnen doen.

Wanneer iemand begeerd om de gave te hebben om te kunnen genezen dan neigt dit wel sterk naar werken vanuit jezelf, daarmee bedoel ik waar je zelf centraal staat. Het zou niet goed zijn denk ik om die "gave" dan te willen hebben.
Ik denk dat we meer uit moeten gaan van de andere kant, namelijk stellen wij ons er voor open dat God door ons heen wil werken, en of dat dan genezing brengt of we helpen een weduwe met dingen die ze zelf niet meer kan doen dat maakt dan wat dat betreft geen enkel verschil.
Als we kijken naar de "regels" van het Koninkrijk dan zien we daar alles tegenovergesteld zijn als onze menselijke logica.
Als wij iets met een ander delen dan krijgen we minder is de menselijke logica, maar God zegt dan hebben we meer gekregen. Zo is het ook met de werkingen die bij het Koninkrijk horen, namelijk als wij bereid zijn de laagste plaats in te nemen dan zal God ons verhogen en dan zullen wij dingen doen (lees dan zal God door ons dingen doen) die werken groter zijn dan de werken die Jezus hier deed op aarde.

Doorgaans kunnen we zien dat God juist door de mensen waarvan wij vanuit ons aardse denken het minste verwachten grote dingen doet en niet door de mensen die groot van zichzelf denken te zijn.
...dan zullen wij dingen doen (lees dan zal God door ons dingen doen) die werken groter zijn dan de werken die Jezus hier deed op aarde.

Hoe bedoel je dat? Is er een voorbeeld van?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Volgens mij staat dat ergens in de Bijbel... maar ik weet zo niet of dat klopt en waar?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Joh. 14:12, 13 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en grotere nog dan deze, want Ik ga tot de Vader; en wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijk worde. (NBG'51)

Joh. 14: 12, 13 Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader. 13 En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. (statenvertaling)
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Bij geval gisteren een preek gehoord over de gaven van de Geest. Bijbels onderwijs. Aanbevolen.

http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3DOverberg

17-07-2011 NM Ds. P. Den Butter , Joh.7:38/Ef.5:18 Zon.20(6)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marijke
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 jul 2011, 16:54

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marijke »

Marnix schreef:Maar.... wat bedoelt Paulus dan als hij de gaven heeft opgesomd in 1 Kor 12 en dan zegt: Streef dan naar de hoogste gaven (en ik wijs u een weg die nog veel hoger voert)

Het streven naar gaven ligt toch redelijk in de lijn van "die gaven willen hebben". Streven = Je inspannen om iets te krijgen of bereiken. Je kan moeilijk ergens naar streven naar iets wat je niet wil hebben toch?
Natuurlijk mag je er naar streven en moet je er ook naar streven, maar ik denk dat je intentie van belang is waarom je jezelf er naar uit gaat strekken. Als je er naar streeft of naar jaagt met de intentie om meer een afspiegeling van Jezus te zijn en om een ander en Hem er mee te dienen is er niks mis mee, maar het zit wel mis als je intentie is dat jezelf meer in de picture komt te staan en je er dan door gaat verheffen boven de ander, terwijl Jezus het voorbeeld laat zien dat je de ander de voeten moet wassen. Na de voetwassing zijn de discipelen nog steeds aan het praten onderling wie de hoogste zal zijn of de belangrijkste dus ze begrepen er nog niks van toen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Klopt (zie het verhaal van Simon de Tovenaar)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaven van de Geest

Bericht door huisman »

Marijke schreef:
Marnix schreef:Maar.... wat bedoelt Paulus dan als hij de gaven heeft opgesomd in 1 Kor 12 en dan zegt: Streef dan naar de hoogste gaven (en ik wijs u een weg die nog veel hoger voert)

Het streven naar gaven ligt toch redelijk in de lijn van "die gaven willen hebben". Streven = Je inspannen om iets te krijgen of bereiken. Je kan moeilijk ergens naar streven naar iets wat je niet wil hebben toch?
Natuurlijk mag je er naar streven en moet je er ook naar streven, maar ik denk dat je intentie van belang is waarom je jezelf er naar uit gaat strekken. Als je er naar streeft of naar jaagt met de intentie om meer een afspiegeling van Jezus te zijn en om een ander en Hem er mee te dienen is er niks mis mee, maar het zit wel mis als je intentie is dat jezelf meer in de picture komt te staan en je er dan door gaat verheffen boven de ander, terwijl Jezus het voorbeeld laat zien dat je de ander de voeten moet wassen. Na de voetwassing zijn de discipelen nog steeds aan het praten onderling wie de hoogste zal zijn of de belangrijkste dus ze begrepen er nog niks van toen.
Als wij de gaven van de Geest maar niet loskoppelen van de vrucht van de Geest (Gal 5) Daar waarschuwt Paulus dan ook tegen in 1 Kor 13
1 ¶ Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal , of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het , dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf , opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 ¶ De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren ; de liefde is niet afgunstig ; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk , zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 ¶ De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden ; hetzij talen, zij zullen ophouden ; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden .
9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;
10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn , dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.
11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, was ik gezind als een kind, overlegde ik als een kind; maar wanneer ik een man geworden ben, zo heb ik te niet gedaan hetgeen eens kinds was.
12 Want wij zien nu door een spiegel in een duistere rede, maar alsdan zullen wij zien aangezicht tot aangezicht; nu ken ik ten dele, maar alsdan zal ik kennen, gelijk ook ik gekend ben.
13 En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.
Let op vers 8: De gaven van profetie, talen, kennis zal te niet gedaan worden. Maar de Vrucht (De liefde) van de Geest zal nimmermeer vergaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaven van de Geest

Bericht door helma »

Wij hadden juist op vakantie met het gezin het boekje van Ds van Campen behandeld over de gereedschapskist van de Heilige Geest.
Dat onze dominee hier gister over preekte vond ik niet toevallig.

Ik heb veel om over na te denken en ook liggen er nog wel wat vragen open.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

@ Huisman: Precies.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Gaven van de Geest

Bericht door dennis »

Al met al lijkt me deze hele discussie best belangrijk. Alleen daardoor al ga je over deze zaken nadenken, wat binnen de Reformatorische gezindte toch geen vanzelfsprekende zaak is.

Hoe het precies zit? Ik blijf het erg lastig vinden. En omdat ik het e.e.a. afweet van de wederdopers etc. blijf ik ook huiverig. Wel geloof ik dat in situaties waarin er geen bijbel (beschikbaar) is, de Heilige Geest ook buiten het Woord om kan werken, bijvoorbeeld door dromen. Ik heb hier het e.e.a. over gehoord (Christenen in Iran) en twijfel daar niet aan.
Plaats reactie