Gaven van de Geest

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaven van de Geest

Bericht door helma »

In 1 Korinthe 12 en 14 wordt gesproken over verschillende gaven van de Heilige Geest
1 Woord van Wijsheid.

2 Woord van Kennis.

3 Gave van het Geloof.

4 Gave van Genezing.

5 Gave van Werking van Krachten.

6 Gave van het onderscheiden van geesten.

7 Gave van de Profetie.

8 Gave van de Tongentaal.

9 Gave van de vertolking van die Tongentaal.


In 1 Korinthe 13: 8 staat dat 3 gaven zullen ophouden te bestaan:
“De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen (tongen), zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden”

N.a.v. deze tekst wordt gezegd dat aan het einde van het boek Handelingen dus de bijzondere gaven van de Heilige Geest als bijv. tongentaal overbodig zijn geworden.

Waarom noemt Paulus hier alleen deze 3 gaven? Zou dat betekenen dat bijvoorbeeld de gave van genezing nog wel bleef?

Onze dominee zei dat die gaven alleen bedoeld waren in het begin van de jonge kerk. Toen mensen van buitenaf nog nieuwsgierig gemaakt moesten worden naar het evangelie en tekenen dus 'nodig' waren. (mijn eigen samenvatting)

Betkent dit dat als een kerk weer zendingskerk zou worden deze gaven weer 'nodig' zouden zijn?
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Hansie »

helma schreef:In 1 Korinthe 12 en 14 wordt gesproken over verschillende gaven van de Heilige Geest
1 Woord van Wijsheid.

2 Woord van Kennis.

3 Gave van het Geloof.

4 Gave van Genezing.

5 Gave van Werking van Krachten.

6 Gave van het onderscheiden van geesten.

7 Gave van de Profetie.

8 Gave van de Tongentaal.

9 Gave van de vertolking van die Tongentaal.


In 1 Korinthe 13: 8 staat dat 3 gaven zullen ophouden te bestaan:
“De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen (tongen), zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden”

N.a.v. deze tekst wordt gezegd dat aan het einde van het boek Handelingen dus de bijzondere gaven van de Heilige Geest als bijv. tongentaal overbodig zijn geworden.

Waarom noemt Paulus hier alleen deze 3 gaven? Zou dat betekenen dat bijvoorbeeld de gave van genezing nog wel bleef?

Onze dominee zei dat die gaven alleen bedoeld waren in het begin van de jonge kerk. Toen mensen van buitenaf nog nieuwsgierig gemaakt moesten worden naar het evangelie en tekenen dus 'nodig' waren. (mijn eigen samenvatting)

Betkent dit dat als een kerk weer zendingskerk zou worden deze gaven weer 'nodig' zouden zijn?
Mijn dominee zegt dat de tekenen en wonderen gedaan werden, om de joden te overtuigen, tenslotte waren tekenen en wonderen DE ''omgangstaal'' tussen God en zijn volk. En de joden waren natuurlijk het eerste doel, voor hen was Hij in princip[e gekomen, maar zij wilden Hem niet aannemen, de meesten dan...
Het Evangelie heeft bijna de hele wereld bereikt, en dan zal het einde gekomen zijn.
Paralel hiermee loopt Jeruzalem, die door de naties als steen geheven zal moeten worden, Rom 11;25-32 staat voor de deur.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Als in je Korinthe iets verder leest staat er:

9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen is ons profeteren. 10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.

Dit komt uit de NBG'51, maar in de SV zal het niet heel anders zijn vermoed ik. Dit lijkt er voor mij op te duiden dat dit soort gaven pas stopt op de Laatste Dag. Omdat we dan volkomen kennen.

Maar vaak leggen dominees en theologen dit inderdaad uit als startekens, nodig om de boodschap te versterken. Wat bijna lijkt te duiden op het aanwakkeren van een wondergeloof....
Op het zendingsveld gebeuren zeker wonderen en als het inderdaad waar is dat we weer zendingskerk worden, zou je die tekenen ook kunnen verwachten. En goed beschouwt is Nederland een zendingsveld, uit Kenia komen dominees hierheen om het evangelie te verkondigen.

Dan nog blijf ik met een probleem zitten. Als de gaven werkelijk alleen voor die situaties waren/ zijn, wat moet ik dan met de dingen waar ik getuige van mocht zijn? Het was bepaald niet in een zendingssituatie, wel een situatie waarin de nood groot was. Waren dit dan eigenlijk tekenen van de duivel, of werkt God toch hoe Hij wil, ondanks onze gedachten daarover?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Was het geen zendingssituatie? Het zendingsveld is niet meer ver weg.... het is waar we wonen, waar we leven, waar men Hem niet kent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Het was tijdens vrijwilligerswerk in Afrika, onder allemaal christenen. Ook geen niet christenen om erover te getuigen. En de meeste mensen hier in Nederland die je het verteld geloven het niet; de gaven hebben immers afgedaan....
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Tja, dat geloof ik niet. Het komt nog wel degelijk voor, op het zendingsveld, maar ook in jonge gemeenten enzo wel. En ik heb wel eens het idee dat men er niet mee bezig is, er niet naar streeft, het er dus ook niet is, we niet meer zo goed weten wat we er mee aan moeten (het lijkt soms toch wat haaks te staan op ons nuchtere gereformeerde denken) en men vervolgens de afwezigheid van die bijzondere gaven probeert goed te praten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Marnix schreef:Tja, dat geloof ik niet. Het komt nog wel degelijk voor, op het zendingsveld, maar ook in jonge gemeenten enzo wel. En ik heb wel eens het idee dat men er niet mee bezig is, er niet naar streeft, het er dus ook niet is, we niet meer zo goed weten wat we er mee aan moeten (het lijkt soms toch wat haaks te staan op ons nuchtere gereformeerde denken) en men vervolgens de afwezigheid van die bijzondere gaven probeert goed te praten.
Zo dacht ik er eerder ook over. Had er verder ook nooit zo over nagedacht. Terwijl de bijbel toch duidelijk is, dat iedere gelovige gave(n) van de Geest krijgt.

Denk jij dat het normaal is als in de gemeente alle gaven werkzaam zijn?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Marnix »

Ik denk het wel, maar ik vind het wel een lastig onderwerp. Zo heb ik wel eens mensen in tongen horen spreken, maar nognooit meegemaakt dat iemand dat ook kon vertalen. Ik ken verder ook niet zoveel gemeenten waarin mensen de gave van genezing hebben... om een ander voorbeeld te noemen. Ik geloof dat de gaven er zijn, niet alleen ver weg maar ook dichtbij, dat de Bijbel ons oproept om er naar te streven... Maar daarmee vind ik het nog wel lastig hoe en wat precies, of de afwezigheid van die gaven enkel onze schuld is of dat het ook iets met de verdeling van boven te maken heeft enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Dat met spreken in tongen is ook mijn ervaring. Velen die het doen, maar ik heb nog nooit een vertaler opgemerkt. Desgevraagds werd mij verteld dat je alleen een vertaler nodig hebt bij het spreken in tongen, in de gemeente. Als je in tongen bid of zingt is dit niet nodig. Of als je het niet in de gemeente doet, maar thuis. Voor mij kwam 1 Kor. 14: 23 wel heel dichtbij:

Indien dan de gehele gemeente bijeengekomen is en allen in tongen spreken, en er komen toehoorders of ongelovigen binnen, zullen zij niet zeggen, dat gij wartaal spreekt?

Dat iemand echt de gave van genezing heeft, ben ik ook nog niet tegengekomen. En wat houdt die gave in? Is het een bidden om genezing, of meer zoals Paulus: Ik heb niet veel, maar wat ik heb geef ik u? Het eerste heb ik direct meegemaakt, maar ik vermoed toch dat het eerder het tweede is.

In 1 kor 12: 31 Worden we opgeroepen om te streven naar de hoogste gaven. In hoofdstuk 14:1 lezen we dan: Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Maar ja, als ik eerlijk ben weet ik niet eens zeker wat er met profeteren bedoeld wordt. En heb ik m.b.t het spreken in tongen meer een instelling die er op neer komt, dat als God het mij wil geven, ik het ook wel zal krijgen....

Zelf vind ik het ook een heel lastig onderwerp. Maar wel belangrijk om over na te denken en over te bidden. Al die gaven zijn tenslotte gegeven ter welzijn van allen. Al die gaven zijn er ten dienste van de gemeente en alleen daarom al is het goed om erover na te denken hoe het komt dat ze er niet (meer) zijn, of zeer beperkt.

Uiteindelijk wijst de brief van Paulus er niet op dat deze gave alleen bedoeld zijn voor de start. Aan de andere kant, nu dat wel zo lijkt te zijn, moeten we er ons misschien bij neerleggen. Maar dan blijft voor mij de vraag, hoe de werking van de Geest dan zichtbaar is in de gelovigen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gaven van de Geest

Bericht door helma »

komt dat niet juist in de vruchten openbaar?
Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid,
goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Bert Mulder »

Geduld schreef:Dat met spreken in tongen is ook mijn ervaring. Velen die het doen, maar ik heb nog nooit een vertaler opgemerkt. Desgevraagds werd mij verteld dat je alleen een vertaler nodig hebt bij het spreken in tongen, in de gemeente. Als je in tongen bid of zingt is dit niet nodig. Of als je het niet in de gemeente doet, maar thuis. Voor mij kwam 1 Kor. 14: 23 wel heel dichtbij:
Komt dan bij me de vraag op, voor degenen die in 'tongen' bidden of zingen, verstaan ze zelf dan ook hetgeen ze zingen en bidden?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat de werking van de Geest zichtbaar is door het vruchtdragen van de gelovigen, ik raakte te gericht op de gaven in plaats van de vrucht, bedankt! :)

Over het waarom de Geest kwam leren we allereerst van Jezus zelf:

Jezus zegt over de komst van de Heilige Geest in Johannes 16:8-14

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

We weten dat Hij vrucht in ons werkt, Galatene 5:22
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

En dan heb je de volgende gaven, ik citeer helma:
helma schreef:In 1 Korinthe 12 en 14 wordt gesproken over verschillende gaven van de Heilige Geest
1 Woord van Wijsheid.

2 Woord van Kennis.

3 Gave van het Geloof.

4 Gave van Genezing.

5 Gave van Werking van Krachten.

6 Gave van het onderscheiden van geesten.

7 Gave van de Profetie.

8 Gave van de Tongentaal.

9 Gave van de vertolking van die Tongentaal.

Hij overtuigd van zonde en gerechtigheid, door Hem mogen we in ons leven die vrucht zien groeien. Daar zijn we het allemaal over eens. Maar: wat moeten we met de gaven? Horen die net zo natuurlijk bij het leven van een christen als de vrucht van de Geest? D.w.z. elk lid heeft een gave, die ten dienste van de gemeente gegeven is?
Heeft de ds. in zijn preek over de gereedschapskist van de Geest hier nog iets over verteld, helma?
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Bert Mulder schreef:
Geduld schreef:Dat met spreken in tongen is ook mijn ervaring. Velen die het doen, maar ik heb nog nooit een vertaler opgemerkt. Desgevraagds werd mij verteld dat je alleen een vertaler nodig hebt bij het spreken in tongen, in de gemeente. Als je in tongen bid of zingt is dit niet nodig. Of als je het niet in de gemeente doet, maar thuis. Voor mij kwam 1 Kor. 14: 23 wel heel dichtbij:
Komt dan bij me de vraag op, voor degenen die in 'tongen' bidden of zingen, verstaan ze zelf dan ook hetgeen ze zingen en bidden?
De meesten niet, of dat onbijbels is weet ik niet zeker. zie ook. 1 kor. 14:2. Zij die wel wisten wat ze zeiden, gaven aan dat het ging om God loven en prijzen. Maar dat het moeilijk in woorden is uit te drukken, omdat onze taal niet toereikend is.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Bert Mulder »

Geduld schreef:
Bert Mulder schreef:
Geduld schreef:Dat met spreken in tongen is ook mijn ervaring. Velen die het doen, maar ik heb nog nooit een vertaler opgemerkt. Desgevraagds werd mij verteld dat je alleen een vertaler nodig hebt bij het spreken in tongen, in de gemeente. Als je in tongen bid of zingt is dit niet nodig. Of als je het niet in de gemeente doet, maar thuis. Voor mij kwam 1 Kor. 14: 23 wel heel dichtbij:
Komt dan bij me de vraag op, voor degenen die in 'tongen' bidden of zingen, verstaan ze zelf dan ook hetgeen ze zingen en bidden?
De meesten niet, of dat onbijbels is weet ik niet zeker. zie ook. 1 kor. 14:2. Zij die wel wisten wat ze zeiden, gaven aan dat het ging om God loven en prijzen. Maar dat het moeilijk in woorden is uit te drukken, omdat onze taal niet toereikend is.
als men dan zelf niet weet wat men zingt of bid, hoe weet men dan of het niet van de duivel is?


2 Want die een vreemde taal5) spreekt, spreekt niet den mensen, maar6) Gode;7) want niemand verstaat het,8) doch met den geest9) spreekt hij verborgenheden.10)


5) een vreemde taal
Gr. met een tong; gelijk ook in het volgende.

6) den mensen, maar
Dat is, dat hij hen daarmede zou bekendmaken de gedachten zijns harten, hetwelk het doel is der spraak, waartoe zij gebruikt wordt.


7) Gode;
Dat is, dat het wel verstaan wordt door God, maar niet door de mensen. Hetwelk niet genoeg is.

8) verstaat het,
Gr. hoort het; namelijk met verstand. Zie Gen. 11:7.

9) met den geest
Dat is, met de gave, die de Heilige Geest in hem gewrocht heeft. Of, zijn gemoed.

10) verborgenheden.
Dit kan verstaan worden, òf van de verborgenheden van het koninkrijk der hemelen, Matth. 13:11; 1 Cor. 4:1, en 1 Cor. 13:2, die te treffelijk zijn, dan dat zij zonder vrucht en aandacht in onbekende taal zouden voorgesteld worden; òf dat die in onbekende taal spreekt, niet anders doet dan of hij enige verborgen dingen voorstelde, die niemand verstaan kan.



Beproef de geesten, of ze uit God zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Gaven van de Geest

Bericht door Geduld »

Daarom hoort er ook een vertaler te zijn...en/of iemand met de gave van het onderscheiden der geesten...

Ik heb gehoord van voorbeelden waar mensen in tongen spraken. Zij dachten God te aanbidden, maar toen er bezoekers kwamen bleken ze te vloeken in de taal van die bezoekers....
let sin never hold true, that Love never broke through.
Plaats reactie