Autisme en geloof.

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:Ander, een bijzonder flauwe reactie. Ook ds. Golverdingen beschrijft bepaalde dingen over dr. Steenblok, die wijzen in de richting van autisme.
Om het etiket 'autisme' vervolgens te gaan gebruiken als wapen om iemand te treffen, in dit geval Rouwendal, vind ik erg laag-bij-de-gronds. Zo ga je niet met dit soort zaken om.
En wat mijn persoonlijke leeservaring met dr. Steenblok betreft, toen ik die Goudse kerkbodes doorsnuffelde, heb ik regelmatig opgemerkt "die man is echt niet normaal". Je merkt tussen de regels door, als hij zijn stokpaardje berijdt vooral, dat er sprake is van een zekere geobsedeerdheid.
:oO :oO
Ander probeert juist te nuanceren..... en aan te geven dat je het NIET als wapen moet gebruiken.....
Ander beschuldigt Rouwendal ervan dat hij het als wapen gebruikt. Terwijl het gewoon gaat om een constatering, nota bene van iemand die het met dr. Steenblok grotendeels eens is.
Ik zal wel gek zijn, maar ik zie het niet staan, hij heeft het over iets dat niet de intentie is van Rouwendal, maar mogelijk wel een gevolg zal kunnen zijn.... ??? En als het er wel staat kruip ik in mijn bed, want dan begin ik dingen te missen....
Laat maar. Ik ga niet met jou bekvechten over wat Ander zegt over wat Rouwendal zegt over Steenblok. ::salut
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:Ander, een bijzonder flauwe reactie. Ook ds. Golverdingen beschrijft bepaalde dingen over dr. Steenblok, die wijzen in de richting van autisme.
Om het etiket 'autisme' vervolgens te gaan gebruiken als wapen om iemand te treffen, in dit geval Rouwendal, vind ik erg laag-bij-de-gronds. Zo ga je niet met dit soort zaken om.
En wat mijn persoonlijke leeservaring met dr. Steenblok betreft, toen ik die Goudse kerkbodes doorsnuffelde, heb ik regelmatig opgemerkt "die man is echt niet normaal". Je merkt tussen de regels door, als hij zijn stokpaardje berijdt vooral, dat er sprake is van een zekere geobsedeerdheid.
:oO :oO
Ander probeert juist te nuanceren..... en aan te geven dat je het NIET als wapen moet gebruiken.....
Ander beschuldigt Rouwendal ervan dat hij het als wapen gebruikt. Terwijl het gewoon gaat om een constatering, nota bene van iemand die het met dr. Steenblok grotendeels eens is.
Afgewezen, ik beschuldig Rouwendal nergens van. Ik wijs alleen op het gevaar van het trekken van zulke conclusies. En ik begrijp best dat jij het met hem eens bent. Het is voor jou een bevestiging van een vermoeden dat je al had. Maar ik vind mijn gedachte wel de moeite waard om bij de gedachten van Rouwendal te voegen. Het gevaar is volgens mij echt aanwezig om te denken 'ach ja, Steenblok, dat was toch die autist'. Die kant moeten we niet op. Dr. Steenblok is, met zijn tekorten, dienstbaar geweest in Gods Koninkrijk. Evenals ds. R. Kok, ds. Kersten en ds. Verhagen en vele anderen.
in mijn vorige posting twee woorden toegevoegd ter verduidelijking.
Laatst gewijzigd door Ander op 04 mei 2010, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Tiberius »

Overigens vind ik dit topic een wat achterklapperig karakter krijgen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Overigens vind ik dit topic een wat achterklapperig karakter krijgen.
Ben ik absoluut niet met je eens.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Autisme en geloof.

Bericht door helma »

de denkfout is dan dat mensen die autistisch zijn minder bruikbaar zijn ofzo
ik ken mensen die veel betekenen in Gods koninkrijk en autistisch zijn. So-what?
Maar autisme is vaak wél een verklaring voor bepaalde typische dingen waar andere mensen tegen aan lopen en die je beter kan hendelen als je weet dat mensen autistisch zijn/waren
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Overigens vind ik dit topic een wat achterklapperig karakter krijgen.
Ben ik absoluut niet met je eens.
Nee, er staat een artikel in het RD over de vermeende autistische stoornis van dr. Steenblok. Ik begrijp deze gedachte. Ik maak er alleen een kanttekening bij omdat ik een gevaar zie in de beschrijving van dr. Steenblok in dat artikel. Dat is geen achterklap. Maar ja, als jij dat wel vindt, moet je hem maar op slot doen. :)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Autisme en geloof.

Bericht door memento »

Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Autisme en geloof.

Bericht door henriët »

memento schreef:Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Met andere woorden.. zou dit een opening kunnen geven naar de weg tot eenheid?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Ander »

memento schreef:Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Dat is natuurlijk dé grote vraag. Mijn vader heeft altijd catechisatie gehad van dr. Steenblok. En na de scheuring heeft dr. Steenblok op catechisatie iets gezegd in de trant van: jongens, ik ben het met ds. Verhagen niet eens maar pas op, 't is wel een knecht van God. Toen mijn pa dat jááren later op huisbezoek noemde stoof één der broeders op: "dat lieg je, dat kan Steenblok nooit gezegd hebben". Hoezo, gevoeligheden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Autisme en geloof.

Bericht door memento »

henriët schreef:
memento schreef:Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Met andere woorden.. zou dit een opening kunnen geven naar de weg tot eenheid?
Precies. En een leermoment voor de toekomst...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Afgewezen »

henriët schreef:
memento schreef:Toch denk ik dat het goed is om bij discussies over ruzies en scheuringen ook rekening te houden met de sociale kant van het verhaal, en de persoonlijkheden (en persoonlijkheids-stoornissen) die meespelen. Want, hoe je het wendt of keert, veel ruzies en scheuringen hadden voorkomen kunnen worden, als men gewoon met elkaar zou gepraat hebben. Daarmee ontken je niet dat er ook inhoudelijke verschillen zijn, maar geef je aan dat er meer speelde. Dat opent de weg naar de vraag: Was een scheuring of ruzie eigenlijk wel nodig, of kunnen die verschillende visies (zeker wanneer we ze, door naar elkaar te luisteren, genuanceerd verstaan) naast elkaar in vrede bestaan?
Met andere woorden.. zou dit een opening kunnen geven naar de weg tot eenheid?
Misschien wel. Want niemand van de 'navolgers' van dr. Steenblok is zoals hij zélf was. Ook al beweert iedereen in zijn lijn te staan.
Ik denk trouwens dat veel dingen op het wereldtoneel, tot en met oorlogen toe, te maken hebben (gehad) met de persoonlijkheidsstructuur van de hoofdrolspelers. En ik denk dat dit ook geldt voor de kerkgeschiedenis.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Gian »

---knip--- Verwijzingen naar sites waar gevloekt wordt zijn niet toestaan

Edit> reacties hierop eveneens verwijderd
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Eppo Gremdaat »

---knip--- Spreek met respect over ambtsdragers aub
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Gian »

Gian schreef:---knip--- Verwijzingen naar sites waar gevloekt wordt zijn niet toestaan

Edit> reacties hierop eveneens verwijderd
Sorry, maar het was een docu over autisme.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie