Autisme en geloof.

Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Autisme en geloof.

Bericht door vogeltje »

Jongeren met een autistische stoornis die een normaal of bovengemiddeld verstand hebben, beleven hun geloof niet anders dan mensen zonder die stoornis.

Dat concluderen de psychologe drs. Gerdien Bouwman en pedagoge drs. Marieke van der Maten-Abbink in hun afstudeeronderzoek.
Vooraf verwachtten beide onderzoekers alsmede hun opdrachtgever, Eleos, dat jongeren met een zogeheten Autisme Spectrum Stoornis (ASS) het geloof in God op gevoelsmatig vlak individueler zouden (willen) beleven of beschouwen. Deze hypothese kwam niet uit. Noch op verstandelijk, noch op gevoelsmatig gebied verschilden de onderzochte jongeren met autisme in hun geloofsbeleving van jongeren zonder autisme


Toch hoorde ik van een moeder dat haar kind met ASS wel moeite had met de dubbele lading van een preek. Het zat normaal niet in de kerk waar de tale kanaäns gebruikt werd, maar als ze met haar gastgezin naar de kerk ging kwam ze daarmee in aanraking. De dienst duurde eindeloos en ze begreep er niets van.
Gelukkig zijn votum en groet hetzelfde en aan het eind de zegenbede ook. :)

Wat is jullie mening over geloof en autisme?
Moet de preek aangepast worden bijvoorbeeld? :?
of is hier al een topic over?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Hendrikus »

Afgelopen week een artikel in de Waarheidsvriend over dit onderwerp, door dr. Hanneke Schaap-Jonker.
~~Soli Deo Gloria~~
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Marie-Henriëtte »

vogeltje schreef:Wat is jullie mening over geloof en autisme?
Moet de preek aangepast worden bijvoorbeeld? :? of is hier al een topic over?
Op de site van het RD verscheen deze ochtend ook een artikel in het van kader autisme: "Autist angstiger en onzekerder in geloof”
Je kunt het hier lezen: http://www.refdag.nl/artikel/1446423/Au ... eloof.html

Onderaan de pagina staan onder andere tips voor "Autisme in de kerk".
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Autisme en geloof.

Bericht door refo »

vogeltje schreef:Jongeren met een autistische stoornis die een normaal of bovengemiddeld verstand hebben, beleven hun geloof niet anders dan mensen zonder die stoornis.

Dat concluderen de psychologe drs. Gerdien Bouwman en pedagoge drs. Marieke van der Maten-Abbink in hun afstudeeronderzoek.
Vooraf verwachtten beide onderzoekers alsmede hun opdrachtgever, Eleos, dat jongeren met een zogeheten Autisme Spectrum Stoornis (ASS) het geloof in God op gevoelsmatig vlak individueler zouden (willen) beleven of beschouwen. Deze hypothese kwam niet uit. Noch op verstandelijk, noch op gevoelsmatig gebied verschilden de onderzochte jongeren met autisme in hun geloofsbeleving van jongeren zonder autisme


Toch hoorde ik van een moeder dat haar kind met ASS wel moeite had met de dubbele lading van een preek. Het zat normaal niet in de kerk waar de tale kanaäns gebruikt werd, maar als ze met haar gastgezin naar de kerk ging kwam ze daarmee in aanraking. De dienst duurde eindeloos en ze begreep er niets van.
Gelukkig zijn votum en groet hetzelfde en aan het eind de zegenbede ook. :)

Wat is jullie mening over geloof en autisme?
Moet de preek aangepast worden bijvoorbeeld? :?
of is hier al een topic over?
De conclusie kan ook zijn: alle gelovigen hebben een ASS.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Bloempje28 »

Autisten hebben altijd moeite met de dubbele lading van woorden. Als je hen wilt bereiken moet je recht toe recht aan praten en dat is heel moeilijk. Natuurlijk mogen predikanten hier rekening mee houden, maar het moet geen verplichting worden. Als je met een ras-autist praat is het zowiezo al heel moeilijk om in wereld te komen. Met licchtere vormen van autisme is dit weer makkelijker. Wel vind ik dat er in de aangepaste dienst voor gehandicapten wel duidelijk rekening met autisten moet gehouden worden!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Autisme en geloof.

Bericht door helma »

ik herken het ook wel hier in het gezin
als iets niet rechtstreeks in de bijbel staat is het moeilijk om te geloven.
verbanden leggen van O.T. naar N.T. kan ze niet zo goed

Ik herken wel wat Vogeltje zegt over dat meisje.
Ze hebben het liefst een bijbellezing dan een preek bijvoorbeeld. Omdat dat veel concreter is allemaal.

En een normaalbegaafde met een aan autistisch verwante contactstoornis ga je toch niet naar de gehandcaptendienst 'sturen' .....
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Autisme en geloof.

Bericht door FlyingEagle »

helma schreef:ik herken het ook wel hier in het gezin
als iets niet rechtstreeks in de bijbel staat is het moeilijk om te geloven.
verbanden leggen van O.T. naar N.T. kan ze niet zo goed

Ik herken wel wat Vogeltje zegt over dat meisje.
Ze hebben het liefst een bijbellezing dan een preek bijvoorbeeld. Omdat dat veel concreter is allemaal.

En een normaalbegaafde met een aan autistisch verwante contactstoornis ga je toch niet naar de gehandcaptendienst 'sturen' .....
nee, ik denk niet dat ik mijn vrouw naar zo'n dienst zou sturen. ze is niet gehandcapt maar heeft alleen een pdd-nos.
wel is het belangrijk dat dominees begrijpelijk preken en gelukkig doet onze ds dat ook :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autisme en geloof.

Bericht door -DIA- »

vogeltje schreef:Jongeren met een autistische stoornis die een normaal of bovengemiddeld verstand hebben, beleven hun geloof niet anders dan mensen zonder die stoornis.

Dat concluderen de psychologe drs. Gerdien Bouwman en pedagoge drs. Marieke van der Maten-Abbink in hun afstudeeronderzoek.
Vooraf verwachtten beide onderzoekers alsmede hun opdrachtgever, Eleos, dat jongeren met een zogeheten Autisme Spectrum Stoornis (ASS) het geloof in God op gevoelsmatig vlak individueler zouden (willen) beleven of beschouwen. Deze hypothese kwam niet uit. Noch op verstandelijk, noch op gevoelsmatig gebied verschilden de onderzochte jongeren met autisme in hun geloofsbeleving van jongeren zonder autisme


Toch hoorde ik van een moeder dat haar kind met ASS wel moeite had met de dubbele lading van een preek. Het zat normaal niet in de kerk waar de tale kanaäns gebruikt werd, maar als ze met haar gastgezin naar de kerk ging kwam ze daarmee in aanraking. De dienst duurde eindeloos en ze begreep er niets van.
Gelukkig zijn votum en groet hetzelfde en aan het eind de zegenbede ook. :)

Wat is jullie mening over geloof en autisme?
Moet de preek aangepast worden bijvoorbeeld? :?
of is hier al een topic over?
Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen! En een aagepaste dienst voor normaal (of zelfs hoogbegaafde autisten) zouden velen zelfs een belediging kunnen vinden. Alsof ze het gewoon niet zouden begrijpen... Ik bedoel maar, als autist ben je beslist niet verstandelijk gehandicapt, en als mensen op een bepaald toontje gaan praten wordt het echt wel een beetje vreemd! Je bent tenslotte geen kind of je hebt geen syndroom van Down of zo!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Autisme en geloof.

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef: en als mensen op een bepaald toontje gaan praten wordt het echt wel een beetje vreemd!
Roerend mee eens. :hum
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen! En een aagepaste dienst voor normaal (of zelfs hoogbegaafde autisten) zouden velen zelfs een belediging kunnen vinden. Alsof ze het gewoon niet zouden begrijpen... Ik bedoel maar, als autist ben je beslist niet verstandelijk gehandicapt, en als mensen op een bepaald toontje gaan praten wordt het echt wel een beetje vreemd! Je bent tenslotte geen kind of je hebt geen syndroom van Down of zo!
Punt is natuurlijk dat er zo veel verschillende vormen en mates van autisme zijn. Hanneke Schaap-Jonker noemt in haar artikel in de Waarheidsvriend het voorbeeld dat (bepaalde) autisten alles letterlijk nemen, en dus in verwarring raken door een zin in de preek over bloed dat reinigt. Bloed is vies, dat kan niet reinigen, dat bestaat niet. Als een predikant z'n preken zou moeten screenen op zulk soort opmerkingen, zinnen die verkeerd begrepen zouden kunnen worden door mensen die het beeld letterlijk opvatten, dan betekent dat wel een enorme beperking. Want predikanten spreken vaak juist graag in beelden.

Terecht merkt DIA op dat autisme niets met intelligentie van doen heeft, en dat er heel wat hoogintelligente autisten rondlopen. Dat ze door hun autisme sociaal niet zo soepel functioneren, is een ander verhaal, maar qua intelligentie scoren ze niet zelden juist heel hoog.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Autisme en geloof.

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen! En een aagepaste dienst voor normaal (of zelfs hoogbegaafde autisten) zouden velen zelfs een belediging kunnen vinden. Alsof ze het gewoon niet zouden begrijpen... Ik bedoel maar, als autist ben je beslist niet verstandelijk gehandicapt, en als mensen op een bepaald toontje gaan praten wordt het echt wel een beetje vreemd! Je bent tenslotte geen kind of je hebt geen syndroom van Down of zo!
Punt is natuurlijk dat er zo veel verschillende vormen en mates van autisme zijn. Hanneke Schaap-Jonker noemt in haar artikel in de Waarheidsvriend het voorbeeld dat (bepaalde) autisten alles letterlijk nemen, en dus in verwarring raken door een zin in de preek over bloed dat reinigt. Bloed is vies, dat kan niet reinigen, dat bestaat niet. Als een predikant z'n preken zou moeten screenen op zulk soort opmerkingen, zinnen die verkeerd begrepen zouden kunnen worden door mensen die het beeld letterlijk opvatten, dan betekent dat wel een enorme beperking. Want predikanten spreken vaak juist graag in beelden.

Terecht merkt DIA op dat autisme niets met intelligentie van doen heeft, en dat er heel wat hoogintelligente autisten rondlopen. Dat ze door hun autisme sociaal niet zo soepel functioneren, is een ander verhaal, maar qua intelligentie scoren ze niet zelden juist heel hoog.
Mijn ervaringen met autisten sluiten aan bij deze posting.
Zou het niet zelden hoge IQ juist het autisme niet versterken?
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Autisme en geloof.

Bericht door gertje »

jvdg schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen! En een aagepaste dienst voor normaal (of zelfs hoogbegaafde autisten) zouden velen zelfs een belediging kunnen vinden. Alsof ze het gewoon niet zouden begrijpen... Ik bedoel maar, als autist ben je beslist niet verstandelijk gehandicapt, en als mensen op een bepaald toontje gaan praten wordt het echt wel een beetje vreemd! Je bent tenslotte geen kind of je hebt geen syndroom van Down of zo!
Punt is natuurlijk dat er zo veel verschillende vormen en mates van autisme zijn. Hanneke Schaap-Jonker noemt in haar artikel in de Waarheidsvriend het voorbeeld dat (bepaalde) autisten alles letterlijk nemen, en dus in verwarring raken door een zin in de preek over bloed dat reinigt. Bloed is vies, dat kan niet reinigen, dat bestaat niet. Als een predikant z'n preken zou moeten screenen op zulk soort opmerkingen, zinnen die verkeerd begrepen zouden kunnen worden door mensen die het beeld letterlijk opvatten, dan betekent dat wel een enorme beperking. Want predikanten spreken vaak juist graag in beelden.

Terecht merkt DIA op dat autisme niets met intelligentie van doen heeft, en dat er heel wat hoogintelligente autisten rondlopen. Dat ze door hun autisme sociaal niet zo soepel functioneren, is een ander verhaal, maar qua intelligentie scoren ze niet zelden juist heel hoog.
Mijn ervaringen met autisten sluiten aan bij deze posting.
Zou het niet zelden hoge IQ juist het autisme niet versterken?
Goed voorbeeld van Hendrikus, autisten nemen inderdaad alles letterlijk.
Nadat broertje mijn zoontje weer eens plaagde, zei mijn man: ...... trek dan ook je mond open, niet laten doen
Zoontje stond vervolgens met mond wagenwijd open..........

Ik denk niet dat een hoger IQ het autisme versterkt. Wel is het zo dat van iemand met een normaal of hoog IQ met autisme veel meer wordt verwacht. Deze personen draaien mee in de maatschappij, hebben net als een ander een baan, enz, maar zijn toch '" anders".
Iemand met autisme en een verstandelijke beperking, is duidelijker denk voor de maatschappij?
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Ariene »

(ik kan het niet laten me even hierin te mengen..)

Eerst wil ik reageren op DIA
Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen!
Ik zou willen dat het wel aangepast werd.
En niet zoals jij zegt met kinderlijke taal, maar dat de preek minder bestaat uit "vaste termen"
Zoals je stenen hart moet een vlezen hart worden en zoals Hendrikus schreef over het bloed.
Wanneer een predikant daar alert op is en probeert wat minder beeldspraak te gebruiken is dat voor een autist echt veel beter en de andere leden zullen er w.s. niet eens veel van merken.

Dan over het IQ.
Nee het IQ versterkt het autisme niet. Een hoog IQ maakt het voor autisten juist makkelijker om met beeldspraak om te gaan en nog veel meer andere aspecten.
Het is nl. zo dat ze door hun inteligentie snel kunnen onthouden welke betekenis bij welke beeldspraak hoort.
Wanneer ze een keer de uitspraak horen " Hij heeft de kat in de zak gekocht" denken ze in de eerste instantie echt dat diegene een kat in een zak heeft gekocht. Maar wanneer het hem een keer uitgelegd is kan hij het door zijn inteligentie opslaan en wanneer hij het de volgende keer weer hoort zal hij in "zijn bestand" gaan zoeken naar de betekenis die er bij hoort.
In die zin is het dan weer fijn als een autist een hoog IQ heb zodat ze veel aan kunnen leren.
De andere kant is dat ze ook heel goed hun zwakten kennen en daardoor ook depressief kunnen raken.
Maar je moet je voorstellen dat het voor een autist ontzettend vermoeiend is om 3 kwartier lang naar een preek te luisteren die uit veel beeldspraak bestaat. Hij moet nl. de hele preek zoveel energie stoppen in het " vertalen" dat de inhoud hem vaak ontgaat en het heel veel energie kost.
Je zou het kunnen vergelijken dat wij naar een franse preek moeten luisteren terwijl we de taal niet geheel beheersen.

Als laatste de opmerking van Gertje:
Wel is het zo dat van iemand met een normaal of hoog IQ met autisme veel meer wordt verwacht. Deze personen draaien mee in de maatschappij, hebben net als een ander een baan, enz, maar zijn toch '" anders".
Iemand met autisme en een verstandelijke beperking, is duidelijker denk voor de maatschappij?
Deze zin is uit mijn hart gegrepen.
In het laatste handelingsplan van mijn zoon (ja, ik ben ervaringsdeskundige :huhu )
stond: Omdat ik verbaal sterk ben wordt ik vaak te hoog ingeschat.
Dat is een groot probleem. Mijn zoon is een gezellige, gezonde hollandse knul
kan overal over meepraten maar als het er echt op aan komt zoals op school of mee functioneren in het gezin is het echt heel moeilijk. Maar dat ziet de buitenwereld niet en heeft dus ook andere verwachtingen van hem.
Hoewel hij de Trajectklas volgt op de Driestar, een klasje met 7 leerlingen, 2 leraren en een juf heb ik eergister weer te horen gekregen dat hij eigenlijk te slecht is voor die klas en dat ze hem niet tot werken kunnen krijgen. (Een IQ van 152!)
Ook thuis is het soms niet eens haalbaar om mee te eten aan tafel omdat hij gek wordt van alle geluiden. Daarbij moet hij alles aan elkaar puzzelen en is niets logisch voor hem.
Ook begrijpt hij de emotionele lading van veel uitspraken niet (zoals b.v. wanneer iemand is " opgegeven" )

Maar om terug te komen op de beginvraag;
Ik zou het heel fijn vinden als er eens bij stil gestaan werd hoeveel voor ons vanzelfsprekende termen er worden gebruikt die voor autisten niet altijd begrijpelijk zijn.
Het zou fijn zijn als de predikanten hetzelfde zouden zeggen in logischere taal.
Dat hoeft niets af te doen van de preek!
Zo heb ik het enorm gewaardeerd dat er een ouderling bij ons op bezoek kwam, speciaal voor ons en hem n.a.v. de problematiek. Hij heeft samen met mijn zoon gesproken en ter afsluiting een stukje uit de bijbel gelezen. Hij heeft toen de NBV gebruikt. Dit is absoluut bij ons in de gemeente niet gewoon, maar deze ouderling begreep dat dat voor onze zoon veel duidelijker was dan de SV.
Kijk en dan hoeft er echt niet ook in de eredienst uit de NBV gelezen te worden maar er kan heel veel anders gezegd worden waardoor de preek voor een autist veel duidelijker wordt.
Want ik als moeder wil niets liever dan dat mijn zoon trouw naar de kerk gaat en daar ook gesterkt mag worden door de woorden die de Heere tot hem wil zeggen, maar dan moet hij het wel begrijpen.

(Mijn zoon heeft ADHD en het syndroom van Asperger)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autisme en geloof.

Bericht door -DIA- »

Ariene schreef:(ik kan het niet laten me even hierin te mengen..)

Eerst wil ik reageren op DIA
Voor mij alstublieft de preek niet aanpassen!
Ik zou willen dat het wel aangepast werd.
En niet zoals jij zegt met kinderlijke taal, maar dat de preek minder bestaat uit "vaste termen"
Zoals je stenen hart moet een vlezen hart worden en zoals Hendrikus schreef over het bloed.
Wanneer een predikant daar alert op is en probeert wat minder beeldspraak te gebruiken is dat voor een autist echt veel beter en de andere leden zullen er w.s. niet eens veel van merken.

Dan over het IQ.
Nee het IQ versterkt het autisme niet. Een hoog IQ maakt het voor autisten juist makkelijker om met beeldspraak om te gaan en nog veel meer andere aspecten.
Het is nl. zo dat ze door hun inteligentie snel kunnen onthouden welke betekenis bij welke beeldspraak hoort.
Wanneer ze een keer de uitspraak horen " Hij heeft de kat in de zak gekocht" denken ze in de eerste instantie echt dat diegene een kat in een zak heeft gekocht. Maar wanneer het hem een keer uitgelegd is kan hij het door zijn inteligentie opslaan en wanneer hij het de volgende keer weer hoort zal hij in "zijn bestand" gaan zoeken naar de betekenis die er bij hoort.
In die zin is het dan weer fijn als een autist een hoog IQ heb zodat ze veel aan kunnen leren.
De andere kant is dat ze ook heel goed hun zwakten kennen en daardoor ook depressief kunnen raken.
Maar je moet je voorstellen dat het voor een autist ontzettend vermoeiend is om 3 kwartier lang naar een preek te luisteren die uit veel beeldspraak bestaat. Hij moet nl. de hele preek zoveel energie stoppen in het " vertalen" dat de inhoud hem vaak ontgaat en het heel veel energie kost.
Je zou het kunnen vergelijken dat wij naar een franse preek moeten luisteren terwijl we de taal niet geheel beheersen.
Hierin herken ik me totaal niet! 3 kwartier naar een preek luisteren is me vaak veel te kort. Als de dominee dan AMEN zegt, dank denk vaak: wat jammer, je zou zo nog wel een uurtje door mogen gaan...

Niet aanpassen dus! Ook geen termen aanpassen,
want andere termen hebben vaak weer nét een wat andere betekenis of leggen een ander accent...

Wat betreft autisme betreft zijn en heel veel soorten en gradaties, wat wordt samengevat onder de noemer ASS (Autisme Spectrum Stoornissen). Ik heb daarvan wat men noemt een 'milde vorm'. Onder het Syndroom van Asperger wordt het gerangschikt... Maar daarin zijn nog weer veel verschillen. Ik ben destijds op advies van een psycholoog een Lotgenoten groepje gestart, en via MSN hebben we contact met elkaar. Dan merk je het grote verschil. Ook al is de diagnose bij de ander ook Syndroom van Asperger, dan nog kan het IQ zo laag zijn dat je moeilijk 'normaal' kunt communiceren op het niveau zoasl je gewend bent...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Autisme en geloof.

Bericht door helma »

gertje schreef:
Goed voorbeeld van Hendrikus, autisten nemen inderdaad alles letterlijk.
Nadat broertje mijn zoontje weer eens plaagde, zei mijn man: ...... trek dan ook je mond open, niet laten doen
Zoontje stond vervolgens met mond wagenwijd open..........

Zo zei de meester ooit tegen mijn zoon (syndr. van Asperger): jij kunt het buiten spelen wel op je buik schrijven....
Mijn zoon was helemaal ondersteboven van het feit dat hij straf kreeg omdat hij die opdracht ook uitvoerde....

verder zie ik juist bij mijn dochter (PDDNOS) een kinderlijk vertrouwen. Het staat er, dus het is zo.
al heeft ze wel weer moeite om bijvoorbeeld de verbondslijn te zien.
Ook kan ze geen twee dingen die niet kloppend lijken laten staan.
Bijvoorbeeld aanbod van genade en uitverkiezing. Dat klopt niet en het moet (in haar denken) wél kloppen
Plaats reactie