Autisme en geloof.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Tot iedereen die onder het Woord zit komt het welmenende aanbod van genade. Dat kan niet ruim genoeg gesteld worden. Maar iedereen die onder het Woord der Waarheid zit weet tevens dat het alleen de uitverkorenen daadwerkelijk zullen geloven en aannemen... Het mag nooit een excuses zijn: Ik was niet uitverkoren. Niemand heeft in de Raad Gods gebklikt, en daarin moeten we ook niet in trachten door te dringen. Dat zal nooit kunnen, en betaamt ons ook niet.
Helemaal met je eens DIA.
Maar mag ik je n.a.v. bovenstaande een vraag stellen.
Er werd eergisteren in het RD gesteld dat autisten het moeilijk vinden als een boodschap niet klopt. Nu is het zo dat logisch gezien de Bijbelse boodschap niet klopt. Je ziet dat bijvoorbeeld aan wat je hierboven schrijft. Ik bedoel dan dit:
Als je verloren gaat is dat 100% eigen schuld; als je behouden wordt is dat 100% genade.
Logisch gezien loop je daarmee vast.
Of - ander voorbeeld - : De Heere roept iedereen door het Evangelie welmenend tot de zaligheid. Wat Hij zegt, meent Hij ook. Toch gaan er mensen verloren. Logisch gezien klopt dat ook niet.
Men zegt dan: autisten kunnen met zo'n boodschap eigenlijk niet leven. Want het is of het één of het ander. (zoals bijvoorbeeld dr. Steenblok uitwerkt)
Hoe beleef jij dat?
Weet je wat het is? Hier loopt IEDER mens van nature in vast! Voor velen een steen des aanstoots, waar ze zich dood over struikelen. In feite is het genade als je ingewonnen wordt voor deze waarheid, en deze waarheid leert aanbidden ipv daar over te vallen...
Dit is een Goddelijke weg, geen mensenweg, daarom juist is het het voor velen zo'n struikelblok is... Maar heb je een beetje inzicht gekregen in eigen hart, dan zul je moeten zeggen: Uit mij geen vrucht meer in der eeuwigheid! Als je dit mag weten kan deze leer alleen maar tot troost zijn: Er IS nog een weg, niet vanuit de mens, maar vanuit God. Zoekt de Heere en leeft! Dat is het grote wonder dat in de prediking tot ons komt...
Dat ben ik met je eens. De vraag was echter (en die heb je dus eigenlijk beantwoord) of jij een extra drempel hebt t.o.v. een ander?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Afgewezen »

Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autisme en geloof.

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Dit is gewoon 100 % waar.
Vroeger waren er net zoveel mensen met een stoornis in Autistisch Spectrum,
alleen het werd niet benoemd.
Mensen zeiden dan van zo'n persoon: Die is een beetje een vreemde. Verder
werd er niks achter gezocht...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Ik lees gewoon wat in de krant en ik vraag aan DIA of dat klopt. Meer niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autisme en geloof.

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Tot iedereen die onder het Woord zit komt het welmenende aanbod van genade. Dat kan niet ruim genoeg gesteld worden. Maar iedereen die onder het Woord der Waarheid zit weet tevens dat het alleen de uitverkorenen daadwerkelijk zullen geloven en aannemen... Het mag nooit een excuses zijn: Ik was niet uitverkoren. Niemand heeft in de Raad Gods gebklikt, en daarin moeten we ook niet in trachten door te dringen. Dat zal nooit kunnen, en betaamt ons ook niet.
Helemaal met je eens DIA.
Maar mag ik je n.a.v. bovenstaande een vraag stellen.
Er werd eergisteren in het RD gesteld dat autisten het moeilijk vinden als een boodschap niet klopt. Nu is het zo dat logisch gezien de Bijbelse boodschap niet klopt. Je ziet dat bijvoorbeeld aan wat je hierboven schrijft. Ik bedoel dan dit:
Als je verloren gaat is dat 100% eigen schuld; als je behouden wordt is dat 100% genade.
Logisch gezien loop je daarmee vast.
Of - ander voorbeeld - : De Heere roept iedereen door het Evangelie welmenend tot de zaligheid. Wat Hij zegt, meent Hij ook. Toch gaan er mensen verloren. Logisch gezien klopt dat ook niet.
Men zegt dan: autisten kunnen met zo'n boodschap eigenlijk niet leven. Want het is of het één of het ander. (zoals bijvoorbeeld dr. Steenblok uitwerkt)
Hoe beleef jij dat?
Weet je wat het is? Hier loopt IEDER mens van nature in vast! Voor velen een steen des aanstoots, waar ze zich dood over struikelen. In feite is het genade als je ingewonnen wordt voor deze waarheid, en deze waarheid leert aanbidden ipv daar over te vallen...
Dit is een Goddelijke weg, geen mensenweg, daarom juist is het het voor velen zo'n struikelblok is... Maar heb je een beetje inzicht gekregen in eigen hart, dan zul je moeten zeggen: Uit mij geen vrucht meer in der eeuwigheid! Als je dit mag weten kan deze leer alleen maar tot troost zijn: Er IS nog een weg, niet vanuit de mens, maar vanuit God. Zoekt de Heere en leeft! Dat is het grote wonder dat in de prediking tot ons komt...
Dat ben ik met je eens. De vraag was echter (en die heb je dus eigenlijk beantwoord) of jij een extra drempel hebt t.o.v. een ander?
In deze zaken niet, wel in andere zaken, die ik echter liever privé houdt... Waarom denk je dat ik op dit forum zit? Juist!
Autisten maken vaak erg moeilijk contacten met anderen, worden op die manier eenzaam, en... Vicieuze circel hè!
Voor mij (en ik neem aan voor veel autisten!) zal een forum een uitkomst zijn om zich te uiten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Autisme en geloof.

Bericht door vogeltje »

Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Wat dan bijvoorbeeld?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Ariene »

-DIA- schreef:
Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Dit is gewoon 100 % waar.
Vroeger waren er net zoveel mensen met een stoornis in Autistisch Spectrum,
alleen het werd niet benoemd.
Mensen zeiden dan van zo'n persoon: Die is een beetje een vreemde. Verder
werd er niks achter gezocht...
Klopt, maar twee dingen:

Nu pas zie ik dat anderen vroeger ook Autistisch waren of ADHD hadden
(ik zat vroeger bij een "lastige" jongen in de klas. smeet regelmatig een stoel naar de juf of ontplofte op een andere manier)
en
de prikkels waar een kind nu mee te maken krijgt zijn echt versterkt t.o. van vroeger (zeker als je van het platteland komt)

Door dit laatste punt is de problematiek ook groter.

Wij zijn eigenlijk pas de laatste jaren tot de conclusie gekomen dat een oom van ons ook een dergelijke stoornis had.
is al jong aan de drank geraakt en helaas jong overleden.
Achteraf denk je wel eens, wellicht al hadden we toen geweten wat we nu weten had het (menselijkerwijs gesproken) voorkomen kunnen worden,
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Afgewezen »

vogeltje schreef:
Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Wat dan bijvoorbeeld?
Bijv. die sociale onzekerheid.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Autisme en geloof.

Bericht door vogeltje »

Afgewezen schreef:
vogeltje schreef:
Afgewezen schreef:Hoe meet je zoiets af? Worden tegenwoordig niet allerlei dingen opgehangen aan de diagnose 'autisme', die er in feite niets mee te maken hebben?
Wat dan bijvoorbeeld?
Bijv. die sociale onzekerheid.
Ik weet het niet. Heel veel symptonen vallen gewoon onder de paraplu van ASS.
Sociale onhandigheid ook en kan echt komen door het niet-snappen van het sociale verkeer.

Een psychiatrisch onderzoek is niet niks en er komt niet zomaar een etiketje 'autisme' uitgerold.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Treur
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2010, 18:53

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Treur »

Je bent tenslotte geen kind of je hebt geen syndroom van Down of zo!

nee, als je ASS hebt, heb je geen syndroom van Down. Maar dat wil niet zeggen dat je deze personen moet of kunt onderschatten. Mensen met syndroom van Down kunnen soms nog meer van de preek begrijpen dan mensen met -sommige vormen van- autisme
Treur
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2010, 18:53

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Treur »

- knip -

Geen vermeende aandoeningen bij predikanten bespreken; laat staan bij overleden predikanten!
Uw moderator
Eskon
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2010, 18:11

Re: Autisme en geloof.

Bericht door Eskon »

Als Asperger vind ik de te lange kerkdiensten een goede oefening in stilzitten. Met het ouder worden snapte ik beeldtaal beter en boeide de preek ook meer.
Ik vond het altijd uierst irritant als de dominee op meerdere manieren hetzelfde omschreef. Ik houd van simpel maar kan dat op een moeilijke manier doen :bobo
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Autisme en geloof.

Bericht door -DIA- »

Onder Aspergers heb je nog weer oneindig veel varianten. Er zijn er die qua IQ echt niet ver komen, en er zijn ook hoogbegaafden onder.
Er wordt (met de kennis die we nu hebben) zelfs beweerd dat Einstein het Syndroom van Asperger had... Dat kan ik niet bewijzen, en waar ze dat op gronden weet ik ook niet.

Wel merk ik een enorm verchil. Destijds heb ik mede op advies van een behandelend arts een MSN-lijstje aangmaakt met 'lotgenoten'. Het valt me erg moeilijk met sommigen op een normaal peil een gesprek te voeren... Vandaar dat mijn MSN veelal ongebruikt blijft wegens desinteresse...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Autisme en geloof.

Bericht door helma »

mijn neefje ernst (autistisch) dacht wel dat het in de hemel érg mooi moest zijn.
Want daar zijn straks al die nieuwe hartjes !!!

Hij begrijpt het niet als mensen zeggen dat je 'er ernst mee moet maken'.
Want ik ben helemaal niet kapot!!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Autisme en geloof.

Bericht door jvdg »

helma schreef:mijn neefje ernst (autistisch) dacht wel dat het in de hemel érg mooi moest zijn.
Want daar zijn straks al die nieuwe hartjes !!!

Hij begrijpt het niet als mensen zeggen dat je 'er ernst mee moet maken'.
Want ik ben helemaal niet kapot!!
Dat begrijp ik.
Juist, plat gezegd, omdat Jezus hem begrijpt.

Geloofd zij God die Zijn Genade.....etc..
Plaats reactie