God in de stad

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: God in de stad

Bericht door Auto »

Mara schreef:
blijmoedig schreef:
Wilhelm schreef:Ik kan deze gedachte deels wel begrijpen. Maar toch moet ik denken aan Lot in zijn keuze voor een woonplaats bij en later in de stad. Dit werd niet positief beoordeeld en we zien wat de gevolgen waren.
Als ik daar tegenover echter het boek Handelingen plaats, dan valt mij op dat veel christelijke gemeenten werden gesticht in grote steden. Alleen Efeze had in die dagen al zo'n 250.000 inwoners. En natuurlijk was er in zo'n stad - Efeze was een havenstad, met veel zeelui die wel in waren voor een verzetje - veel liederlijkheid en afgodendienst ('Groot is de Artemis van Efeze!'). Dat weerhielt de apostel Paulus en Johannes, Apollos, en Priscilla en Aquilla (en mogelijk Maria) er echter niet van om er jaren te verblijven en daar in Gods wijngaard te arbeiden.

Ik denk overigens dat Lot niet naar Sodom en Gomorra verhuisde om daar de inwoners veel over de Heere God te vertellen. Tenminste daarover lees ik in de Bijbel niets. De reden waarom Lot in Sodom en Gomorra verzeild geraakte, kwam meer voort uit hebzucht. De mooiste weidegronden lagen immers daar. Wellicht dat het daarom wel uitmaakt, met welke intentie je in een stad gaat wonen.
Is zo ! Maar daartegenover zie je ook dat de HEERE het individu opzoekt. De Samaritaanse vrouw, de kamerling.
Dus 1 mens is al de moeite waard. Hij MOEST door Samaria gaan.
Dat geeft de grotestadbewoner moed. Ze zullen niet alleen uit Elspeet of Staphorst komen, maar uit de heggen en de steggen.
Inderdaad en moet je nagaan dat Filippus met zegen aan het arbeiden was in Samaria en dan moet je opeens uit zo'n opwekkingsgebied weg en dan naar een gebied dat als slecht bekend stond.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: God in de stad

Bericht door blijmoedig »

Filippus heeft volgens de overlevering overigens ook nog in een grote stad gewerkt. Namelijk in Hierapolis, een stad in Klein-Azie (huidige Turkije) van rond de 100.000 inwoners, genoemd in Kol. 4:13, op een steenworp afstand van Laodicea en Collosse. In deze stad zou hij de marteldood zijn gestorven. De restanten van een basiliek die er een paar honderd jaar na Chr. ter nagedachtenis aan zijn marteldood was opgericht, zijn er nu nog te vinden.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: God in de stad

Bericht door Wilhelm »

Dat vind ik het vervelende in veel discussies, er wordt zo hyperig gedaan.
Wil je in de stad gaan wonen ? Prima ! Want natuurlijk heeft de Heere Zijn Kerk overal ook in de stad. Maar of je er beter aan doet om in de stad te wonen ... ???

Ik ben blij met het dorp waar ik woon. Mn kinderen kunnen naar een eigen school, kerk is vlakbij en ze worden op straat niet geconfronteerd met allerlei zaken waarmee ze in de stad wel mee geconfronteerd worden.
Teruglezend, voelt het gewoon een beetje raar als je je kinderen zo beschermd wilt opvoeden ....
Voor diegene die er moeite mee hebben : excuses.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: God in de stad

Bericht door Mara »

Hyperig ? Voorzover ik het kan lezen, doet niemand dat.
Een ieder zal zo zn voorkeur hebben, maar helaas, soms heb je geen keus.
Ik zou best in Drenthe willen wonen bijv, maar helaas, hier heeft mn man een goede baan en op zijn leeftijd is het onmogelijk ergens anders een soortgelijke baan te krijgen.
Ik zou dan weer niet in zo'n slaperig dorpje willen wonen, wil wel graag wat levendigheid.
Dus ook niet in een buitengebied.
Maar nogmaals, soms heb je niets te kiezen en ben ik gewoon tevreden met wat we nu hebben.
1gezinswoning, in een middelgrote stad, geen doorlopende straat, dus drukte valt wel mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: God in de stad

Bericht door blijmoedig »

Wilhelm schreef:Dat vind ik het vervelende in veel discussies, er wordt zo hyperig gedaan.
Wil je in de stad gaan wonen ? Prima ! Want natuurlijk heeft de Heere Zijn Kerk overal ook in de stad. Maar of je er beter aan doet om in de stad te wonen ... ???

Ik ben blij met het dorp waar ik woon. Mn kinderen kunnen naar een eigen school, kerk is vlakbij en ze worden op straat niet geconfronteerd met allerlei zaken waarmee ze in de stad wel mee geconfronteerd worden.
Teruglezend, voelt het gewoon een beetje raar als je je kinderen zo beschermd wilt opvoeden ....
Voor diegene die er moeite mee hebben : excuses.
Er zijn allerlei redenen waarom het soms beter is om op het platteland te wonen en soms in de stad. Dat is voor iedereen persoonlijk. Ik heb er dan ook niets hyperigs van willen maken.

Ik kan me ook goed indenken dat ouders hun kinderen beschermd willen laten opgroeien. Tegelijkertijd zou ik mijn kinderen niet alleen beschermd willen laten opgroeien, maar ook willen voorbereiden op het leven en getuigen in de 'boze buitenwereld'. Een stad lijkt daartoe een geschiktere plek dan een dorp.
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: God in de stad

Bericht door scape »

blijmoedig schreef:
Wilhelm schreef:Ik kan deze gedachte deels wel begrijpen. Maar toch moet ik denken aan Lot in zijn keuze voor een woonplaats bij en later in de stad. Dit werd niet positief beoordeeld en we zien wat de gevolgen waren.
Als ik daar tegenover echter het boek Handelingen plaats, dan valt mij op dat veel christelijke gemeenten werden gesticht in grote steden. Alleen Efeze had in die dagen al zo'n 250.000 inwoners. En natuurlijk was er in zo'n stad - Efeze was een havenstad, met veel zeelui die wel in waren voor een verzetje - veel liederlijkheid en afgodendienst ('Groot is de Artemis van Efeze!'). Dat weerhielt de apostel Paulus en Johannes, Apollos, en Priscilla en Aquilla (en mogelijk Maria) er echter niet van om er jaren te verblijven en daar in Gods wijngaard te arbeiden.

Ik denk overigens dat Lot niet naar Sodom en Gomorra verhuisde om daar de inwoners veel over de Heere God te vertellen. Tenminste daarover lees ik in de Bijbel niets. De reden waarom Lot in Sodom en Gomorra verzeild geraakte, kwam meer voort uit hebzucht. De mooiste weidegronden lagen immers daar. Wellicht dat het daarom wel uitmaakt, met welke intentie je in een stad gaat wonen.
agree, in mijn ervaring zijn de meeste steden m.i. verre van groene weidegronden. Het leven is er harder, sneller en je bent meer op jezelf aangewezen. Ik verblijf in grote steden altijd bij vrienden die in minder chiquere buurten wonen.
Tegelijkertijd ben ik altijd geinspireerd hoe mensen weer geloofsgemeenschappen vormen. Niet alleen via bestaande Kerkgenootschappen. Maar ook via netwerken die weer met de diverse kerkgenootschappen verbonden zijn.
Ik vindt het Lot-argument dan ook niet een gepast argument dat in deze discussie zou moeten vallen. Het doet tekort aan de motivatie / roeping die veel christenen hebben om juist op moeilijke plekken te gaan wonen.

Als mensen nog een tip willen: Utrecht Overvecht: veel ruimte, veel kinderen, redelijk betaalbaar en veel mogelijkheden om te investeren, veel noodzaak. Overigens woon ik zelf in A'dam west. Daar zijn ook veel kinderen maar is er weinig betaalbare grotere woonruimte.
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: God in de stad

Bericht door blijmoedig »

Ter lezing aanbevolen:

Duijn, C. van. 2001. Kernteksten over de STAD (in de serie Schriftwerk, Handreiking voor persoonlijke meditatie en
gemeenschappelijke Bijbelstudie). Kampen: De Groot Goudriaan.

McClung, F. 1991. De stad in Gods ogen. Westervoort: Inter Media

Wat je al zo niet in je eigen boekenkast kan vinden :huhu
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: God in de stad

Bericht door Josephus »

blijmoedig schreef:Ter lezing aanbevolen:

Duijn, C. van. 2001. Kernteksten over de STAD (in de serie Schriftwerk, Handreiking voor persoonlijke meditatie en
gemeenschappelijke Bijbelstudie). Kampen: De Groot Goudriaan.
Dat is inderdaad een erg mooi boekje (en het kost bijna niks)!
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: God in de stad

Bericht door jakobmarin »

Geweldige reactie van Dirk de Korne: „Reformatorische studenten zijn hard nodig in de stad”

op eerdere column van Joop Hardeman (die pleitte voor het wonen in een refo-dorp).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: God in de stad

Bericht door DDD »

Heel goed inderdaad.

Ik heb nog nooit met genoegen de bijdragen van de heer Hardeman gelezen, maar de laatste tijd is het wel bar. Ik troost me maar met de gedachte dat er vast mensen zijn die het wel met hem eens zijn, anders zouden niet zoveel mensen naar de Veluwe verhuisd zijn. Om er daar achter te komen dat het christendom zo diep helemaal niet zit en dat de groepsdruk om te zondigen er stukken groter kan zijn dan in de stad.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God in de stad

Bericht door Erasmiaan »

Ik vond het ook wel een mooi stuk van die De Korne. Aan de andere kant drong zich gelijk de Bijbelse geschiedenis van Abraham en Lot bij mij op.

Ik heb zelf gestudeerd vanuit mijn ouderlijk huis. Dat bewaart wel voor afdwalen van je roots.

Ik zou dan ook zeggen: niet zozeer studenten moeten naar de stad, maar gezinnen. Kinderloze echtparen. Ouderen. Maar ja, als je zit waar je zit en je zit er goed...
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 05 sep 2013, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28711
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: God in de stad

Bericht door DDD »

Maar dat was wel een andere situatie. Want als je nu in de zogenaamd orthodoxe plaatsen gaat wonen woon je helemaal niet alleen. Dan woon je met mensen die voor een deel net zo min gelovig zijn, maar wel naar de kerk gaan.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God in de stad

Bericht door Jongere »

Mooi stuk van Dirk inderdaad. Ook heel nodig om dit te blijven benoemen.

Ik ben het met Erasmiaan eens dat het wel altijd goed blijft ook de andere kant te benoemen:
- de stad blijft een plaats waar de zonde aan de oppervlakte ligt. Je moet zo'n keuze bewust en biddend doen, of niet doen.
- uiteindelijk is met name de vraag essentieel waar God roept. Dat kan ook heel goed in een 'voorstad' zijn. Of midden in de Bible Belt. Als we dan maar weten dat dát de plaats is waar we moeten zijn...

Maar ik ben blij met de column van Dirk die duidelijk maakt dat dat óók de stad kan zijn. En ik verlang er ook naar dat er meer mensen deze keuze (blijven) maken.
Inderdaad vooral jonge gezinnen, want studenten hebben wel eens de neiging zich niet echt te commiteren aan hun buurt en gemeente. Maar vaak wordt in de studententijd wel de 'liefde voor de stad' geboren.

Zo ging dat bij ons in ieder geval. En we wonen met veel genoegen in de stad. (Met voor ons al één verrassing in de afgelopen tijd: iedere zondag is de straat vol met kleurrijke Afrikaanse christenen die naar de twee kerken in de straat gaan...)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: God in de stad

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Maar dat was wel een andere situatie. Want als je nu in de zogenaamd orthodoxe plaatsen gaat wonen woon je helemaal niet alleen. Dan woon je met mensen die voor een deel net zo min gelovig zijn, maar wel naar de kerk gaan.
Tja. Wil je het niet begrijpen of begrijp je het echt niet?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: God in de stad

Bericht door Afgewezen »

Wat is er nu zo bijzonder aan 'de stad'? Ik woon bijna mijn hele leven in een stad en weet niet beter of je wordt omringd door buren die niet of nauwelijks ergens aan doen, een uitzondering daargelaten.
Plaats reactie