Onvermijdelijke Ontwikkelingen

Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door gravo
Maar een handvol definities van verschillende christelijke groepen (hoe waar ook) zegt natuurlijk niets over de wenselijkheid of onwenselijkheid van het bestaan van die groepen. Duidelijkheid wil niet zeggen dat daarmee de werkelijkheid van het christendom onveranderlijk is of dat het zo (dus) goed is.

Mijn stelling in deze discussie is, dat er grote verschuivingen aan het optreden zijn in het christendom en dat de gereformeerde gezindte daaraan niet ontkomt. In leer en leven zijn er mijns inziens onvermijdelijke ontwikkelingen te constateren en te verwachten. Daarmee veranderen op den duur de definities van de groepen inclusief de gereformeerde gezindte natuurlijk ook !!!

Ik vind dat zeer interessant. Ruwweg zie ik twee ontwikkelingen: die van het verdere isolement (denk aan bv HNHK en de sterke dogmatische aanscherping in de Ger.Gem.)
Anderzijds is er veel beweging in de gereformeerde gezindte richting cultuur. (denk aan veel bonds-predikanten, die geneigd zijn om nieuwere vormen van prediking toe te passen (website: passie voor preken), gezangen en NT-liederen willen laten zingen of evangelische elementen willen opnemen. Maar ook in de Ger.Gem. is er een vernieuwende vleugel, die vooral op het punt van de prediking andere (minder dogmatische) keuzes maakt en meer wil nadenken over de communicatie van het gereformeerd gedachtengoed.

Kortom: verschuivingen. En: misschien is alles wel niet meer zo duidelijk !!
Hallo Gravo,

Dat er verschuivingen staan te gebeuren, daarmee ben ik het wel eens. Waar ik iets meer moeite mee hebt is dit: je hebt het over modern en conservatief. Met een sterke voorkeur voor het moderne. En je kleurt het moderne dan positief in.

Maar waar gaat het nu om?
Het gaat om de prediking van Christus (zoals Adorote ook al aanhaalde). Of dat nu op een moderne manier gebeurt, of wat conservatiever, dat maakt uiteindelijk niet uit.

Maar zijn er ook inhoudelijke dwalingen?
Zoals b.v. de bijbel is er alleen voor de uitverkorenen. Dat heeft toch niets met moderniteit of oudheid te maken.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re:

Bericht door SecorDabar »

ndonselaar schreef:Alles wat belijdt dat Jezus is de Christus [gezalfde / Messias] behoort tot de gereformeerde gezindte.

Is dit alles? Nee, ik las vorige week in een kerkblad een citaat van een puritein. Ons geloofsleven is zoals de klok van een kerktoren, zoals ons inwendig / gebeds / geloofsleven is, zo is ons uiterlijk leven.

Natuurlijk zijn er dingen in de wereld gaande, maar die dingen zijn niet erger dan bijvoorbeeld de dingen door de eeuwen heen. De kerk mist één ding en dat is het levend getuigenis van Christus Jezus. Zij is niet heet, nog koud, nee zij is lauw en waard om uitgespuwd te worden. Het oordeel begint vanuit het huis van God, leert mij de Schrift. Dat is helaas de waarheid. De kerk gaat ten onder aan pluraliteit, wereldgelijkvormigheid etc. Doet mij dat geen pijn, ja dat scheurt. Dan laat ik het wel om schamper over predikanten te spreken, nee dan moet de blik naar binnen 'ben ik dat zoutend zout of dat lichtend licht?'
Het waren ook de laatste woorden van de Heere Jezus Christus voordat Hij ten hemel voer:
Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, die over u komen zal, en gij zult Mijne getuigen zijn....tot aan het uiterste der aarde.(Handelingen 1:8)
Van nature gericht op het hier en nu.
Door de Geest gericht op het toekomende.
Van de dingen, die het Koninkrijk Gods aangaan. (Handelingen 1:3b)
Al is het zwak en wankel.
Juist in deze tijd van zoveel verzoekingen en verleidingen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie