Charismatische gemeentes

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1163

Deze preek heeft me beschaamd.
Dit wilde ik graag met jullie delen.
Maar moeten wij dan deze hele preek beluisteren om er achter te komen wat jou beschaamd heeft?
En waarin dan, w.b. een charismatische gemeente of w.b. opwekkingsliederen?
En dan kan het ook nog zo zijn, dat het jou persoonlijk heeft geraakt maar iemand anders niet.
Terri schreef:En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.
Ja dat zeg je goed.
Bij de zwarte mensen zit dat ritmegevoel en liggen er andere diepere gevoelens aan ten grondslag, zoals de slavernij.
De Nederlander is van oorsprong overwegend blank, heeft een heel ander verleden en onze volksaard is ook anders.
Wij worden nuchter genoemd.
Dat haal je er niet zomaar uit met een kerkdienst.
Terri schreef:maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.
Ik op een bepaalde manier ook wel.
Ik voel me geremd als ik anderen zo uitbundig zie springen of klappen.
Onze reformatorische kerkdienst is daar al helemaal niet op ingericht.
Maar ik vraag mij af hoeveel mensen er echt, van binnenuit, "natuurlijk" uitbundig zijn. Als je week in week uit in een drukke kerkdienst zit, ga je uit de toon vallen als je niet meedoet.
W.b. het lied, we staan in een kerk toch niet op heilige grond?
De preek gaat over: wie is voor ons, wie is tegen ons Lukas 9 : 49 en 50 aanbevolen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
Mara schreef:
Bonny schreef: We leven in een beleef-cultuur, je moet van alles meemaken: reizen, vakanties, concerten, festival et cetera. "Heb je je bucketlist al afgewerkt?", is een veel gestelde vraag.
Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....
Exact.
Emoties mogen vrijelijk stromen, huilen, lachen, handen omhoog, dansen en springen... allemaal tot God's eer.
Maar als een Elia onder de bremstruik, hebben ze geen weet van.
Of zoals David het verwoordde in Psalm 25.
De verborgen omgang, de binnenkamer, men kent het niet.

Wees stil, want de heerlijkheid van God
omgeeft ons in dit uur.
Wij staan nu op heilige grond,
waar Hij verschijnt met vuur;

wordt er gezongen, denkt men dan echt dat ze op heilige grond staan?
En toch..ik zeg het voorzichtig, want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.
Als ik dan wel eens de zwarte kerken zag met hun negro sprituals was ik jaloers...ik voel me daar aan verwant.
Dus om met Maxima te zeggen, dat stijve in de heupen van de Nederlanders zat me soms dwars.
De Heere loven en prijzen met lichaam en ziel heeft m'n hart.
En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.
2Terri Ik kan hier helemaal in meekomen.
@Mara ik kan ook niet zeggen dit of dat kent men niet, want de binnenkamer is verborgen, daar loop je niet mee te koop.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Van Ewijk »

Ik, oorspronkelijk onkerkelijk, ben voor ik bij de PKN terecht kwam verschillende kerken bezocht, van de RKK tot Gereformeerd en van Hervormd tot Evangelisch.
Uiteindelijk toch gekozen voor de PKN omdat het uiteindelijk toch de voortzetting was van de NH wat wij van huis uit waren en de protestantse theologie mij toch meer aansprak.
Van de ene Evangelisch/Charismatische gemeente tot de andere zit ook een verschil, ikzelf vond het allemaal wat te carnavalesk.
Natuurlijk erken ik het werk van de Geest en zal ik daar nooit en te nimmer wat aan afdoen, maar sommige van deze gemeenten denken de ultieme wijsheid in pacht te hebben door het accent te leggen op een specifiek bijbels iets, bijvoorbeeld het spreken en tongen en/of totale onderdompeling terwijl de rest naar willekeur genegeerd word.
Bovendien hebben deze gemeenschappen ook nog wel eens de neiging om door te schieten wat het geheel naar mijn smaak wat te sektarisch maakt.
Buiten mijn eigen kerk bezoek ik ook wel eens een dienst van de plaatselijke GVK die toch ook op een levendige manier de diensten
organiseert en toch inhoudelijk weet te blijven.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum, heb zelf niet echt een kerkelijke achtergrond maar mijn lieve vrouw (mijn schoonfamilie) wel, mijn vrouw heeft ook op het lodenstein college gezeten, en kijkt daar met vreugde aan terug..
In sommige situatie's weet ik niet precies waar het om gaat, als ze met elkaar praten en hoop op deze manier ( refoforum) wat meer te weten te komen,

zelf ben ik uit nieuwsgierigheid over al eens wezen kijken, in binnen en buitenland, ook veel gelezen o.a. een tekst van Ds Fraanje en
deze ervaringen zou je behoorlijk Charismatisch kunnen noemen,
Hij noemt ""het God zette de stroom even open !!""


https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Laatst gewijzigd door Koninklijk op 20 nov 2017, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

sorry oeps was ff dubbel :?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Charismatische beweging. De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof en de ervaring hiervan, door de gaven van de Heilige Geest, zoals het spreken in tongen, genezing door handoplegging en ontvangen van visioenen en openbaringen van God.

Charismatische beweging - volgens Wikipedia

De ervaring van ds Fraanje komt hier behoorlijk mee overeen..

Ik kan verder nergens vinden of hij ook in tongentaal sprak, en in genezing door handoplegging geloofde, maar de rest sluit naadloos aan :)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Koninklijk schreef:Charismatische beweging. De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof en de ervaring hiervan, door de gaven van de Heilige Geest, zoals het spreken in tongen, genezing door handoplegging en ontvangen van visioenen en openbaringen van God.

Charismatische beweging - volgens Wikipedia

De ervaring van ds Fraanje komt hier behoorlijk mee overeen..

Ik kan verder nergens vinden of hij ook in tongentaal sprak, en in genezing door handoplegging geloofde, maar de rest sluit naadloos aan :)
Ds Fraanje en de charismatische beweging liggen verder uit elkaar dan de noordpool en de zuidpool. De vergelijking die u maakt is dan ook ongepast. Gaven van de Geest en de liefde van God in Christus ervaren door de werking van de Heilige Geest zijn totaal verschillende dingen. De liefde van God in Christus te proeven en te ervaren is (bij tijden) de zielservaring van Gods volk. Gaven van de Geest kan iedereen hebben (voor een tijdje) denk aan Bileam, Saul enz. De Geest komt nooit op de voorgrond zoals bij de charismatische beweging, want "Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen." Johannes 16.
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 21 nov 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

De vergelijking is zeer wel mogelijk. Het gaat hier niet zozeer om de theologische invulling van wat charismata zijn, maar het gaat hier om het feit dat er uiting wordt gegeven allerlei zielsbevindingen, die nagenoeg los van de schrift staan en bijna geheel stoelen op emotie.

Het directe leven door de Geest los van de schrift kan je op verschillende wijzen typeren. Dr. K. van der Zwaag noemt dat dopers. Koninklijk noemt dat charismatisch.

Fraanje en de de charismatische beweging zijn in het kerkelijke veld dus uitersten, maar als zo vaak raken de uitersten elkaar. Als je maar lang genoeg aan de andere kant van de wereld na de noordpool doorvlieg, dan kom je vanzelf op de zuidpool.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

Een aardig citaat van K. van der Zwaag.

Fraanje heeft op onmiddelijke wijze geleerd, dat God middelijkerwijs werkt.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Herman schreef:De vergelijking is zeer wel mogelijk. Het gaat hier niet zozeer om de theologische invulling van wat charismata zijn, maar het gaat hier om het feit dat er uiting wordt gegeven allerlei zielsbevindingen, die nagenoeg los van de schrift staan en bijna geheel stoelen op emotie.

Het directe leven door de Geest los van de schrift kan je op verschillende wijzen typeren. Dr. K. van der Zwaag noemt dat dopers. Koninklijk noemt dat charismatisch.

Fraanje en de de charismatische beweging zijn in het kerkelijke veld dus uitersten, maar als zo vaak raken de uitersten elkaar. Als je maar lang genoeg aan de andere kant van de wereld na de noordpool doorvlieg, dan kom je vanzelf op de zuidpool.
Ik doe mn best om geen ongepaste opmerkingen te plaatsen, ik las alleen gedeelte uit een brief voor van deze dominee,

""Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken.""

en in mijn bevindingen kom ik deze uitingen en uitspraken ook tegen in de omschrijving van de ""Charismatische beweging "" waar net zoals bij Paulus die opgetrokken werd in de derde hemel, of Petrus die een visioen kreeg, Philippus die zich op een wonderbaarlijke manier zich verplaatste, en net zoals bij ds Fraanje deze dingen zich voordoen.

Ik wil bij voorbaat God, De Heilige Geest niet in een doos plaatsen, en een kind met het badwater weggooien, en besef ik ook dat er in al het echte ook imitatie is ..
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:De vergelijking is zeer wel mogelijk. Het gaat hier niet zozeer om de theologische invulling van wat charismata zijn, maar het gaat hier om het feit dat er uiting wordt gegeven allerlei zielsbevindingen, die nagenoeg los van de schrift staan en bijna geheel stoelen op emotie.
Gij maakt eerlang mij 't levenspad bekend,
Waarvan, in druk, 't vooruitzicht mij verheugde;
Uw aangezicht, in gunst tot mij gewend,
Schenkt mij in 't kort verzadiging van vreugde;
De lieflijkheên van 't zalig hemelleven
Zal eeuwiglijk Uw rechterhand mij geven.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

Koninklijk schreef:
-DIA- schreef:Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Ja hoor, dit gebeurt nog steeds want Gods werk gaat door. Maar net zoals het in de tijd van ds. Fraanje was: niet iedereen beleeft het op precies dezelfde manier.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef:
-DIA- schreef:
Koninklijk schreef: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... as-fraanje
en daar kwam God onverwacht met Zijn volle majesteit over in Christus met Zijn Geest. Wat ben ik schuldig geworden als mens, man en vader, kind en knecht. Wat heb ik mogen bukken en alles af mogen leggen en over mogen geven. Gods kerk, mijn werk, o ik kwam op niets terecht, maar was zo verslonden in Gods deugden en God zette de stroom even open. O, geliefde broeder, daar werd ik verslonden in Gods zuivere liefde, alle zonde en haat en alles wat hinderlijk is verteerde en vol van Zijn liefde zakte ik weg en daar nam God mij op. Uitwendig wist ik niet meer waar ik was, maar waar ik was, was geen tijd, geen zonde, geen strijd; daar ontbrak niets. Wat er niet was kan ik zeer veel van zeggen, maar o geliefde broeder, de volle heerlijkheid in haar glans en haar stralen, wat ik zag en wat ik hoorde en wat ik was, geen oog heeft het gezien, geen oor heeft het gehoord en het is geen hart opgeklommen, geen mond kan het uitspreken. O, wat heb ik in mijn beste ogenblikken nog ver beneden het peil van die glans gestaan. O, gelijk een blinde over kleuren zal spreken, zo zal het in het licht ook wat anders blijken te zijn. Ik ben weggeweest, ik ben boven geweest, de heerlijkheid zweeft me nog soms in de gedachten, maar uitspreken kan ik het niet. Ik ben weer gekomen, doch was een beetje gekrenkt, ik dacht

een stukje uit een brief van deze dominee, klinkt voor mij erg Charismatisch "" de heerlijkheid zweeft me nog soms in mijn gedachten""
Hier beschrijft ds. Fraanje 'gewoon' (wie hoort het nog?) een stukje bevindelijk leven. We kunnen meer dergelijke citaten van oude bevindelijke christenen weten. Het moderne reformatorische (neo-reformatorische) denken is hier heel veel van 'vergeten', misschien wel omdat veel voorgangers het zelf ook niet meer kennen uit de praktijk. Dan komt er een tijd dat er met een zeker onbegrip of zelfs minachting wordt neergekeken op 'het oude volk'. Dan denkt men, of zegt het zelfs hardop: Zo hoeft het nu niet meer, en men gaat verwijzen naar ervaringen die men als 'mystiek' afdoet. Toch is dit iets van de oude reformatorische bevinding.
Ik ben heel blij om dat te horen, ik weet niet uit ervaring of hier op neer gekeken wordt en hoe deze ds Fraanje te boek staat, maar kijk er
dus redelijk objectief naar.

Maar als ik het goed begrijp, gebeuren deze gebeurtenissen, dan niet meer, is dit veranderd, en wat is hier dan de oorzaak van, want God is immers dezelfde ??
Het is iets wat er altijd is geweest. Het is in deze tijd en in ons land wel een grote zeldzaamheid geworden. Ik weet dat we beter de Bijbel zelf kunnen lezen dan bekeringsgeschiedenissen. Maar juist in bekeringsgeschiedenissen komen zulke zaken wel eens naar voren. Hier probeert ds. Fraanje in menselijke bewoordingen iets te zeggen van de liefde Gods in Christus. Hier ontbreken als het ware de woorden voor. Daarom raad ik aan:
1. Lees de Bijbel, met kanttekingen.
2. Daarnaast uit het leven van 'het oude volk' kunnen we veel bekeringsgeschiedenissen lezen.
Lees die wel met onderscheid toetsend aan de Schrift.
We noemen als voorbeeld een Duitse vrouw, Geesjen Pamans uit Neuenhaus, ze leefde eind 19e eeuw, Ze was een van de zeldzame mensen die in haar leven altijd in de eerste liefde is gebleven. Dit is vanzelf een zeer grote genade en een uitzondering. En ik wil er bij zeggen: bijzondere mensen bestaan niet. Wel bijzondere genade.
Haar boeken zijn wellicht als tweedehands wel te koop:
Zielsverlustiginhen in Jehovah, over Psalm 23, en Gods genade verheerlijkt. Beide boeken werden uitgegeven
bij P. Stuut. Of er herdrukken van zijn verschenen weet ik niet. Wel weet ik dat de boeken 'zware kost' zijn die
niet ieder kan vatten. Daarvoor is de bevindelijke kennis nodig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie