Charismatische gemeentes

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mara »

Bonny schreef: We leven in een beleef-cultuur, je moet van alles meemaken: reizen, vakanties, concerten, festival et cetera. "Heb je je bucketlist al afgewerkt?", is een veel gestelde vraag.
Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....
Exact.
Emoties mogen vrijelijk stromen, huilen, lachen, handen omhoog, dansen en springen... allemaal tot God's eer.
Maar als een Elia onder de bremstruik, hebben ze geen weet van.
Of zoals David het verwoordde in Psalm 25.
De verborgen omgang, de binnenkamer, men kent het niet.

Wees stil, want de heerlijkheid van God
omgeeft ons in dit uur.
Wij staan nu op heilige grond,
waar Hij verschijnt met vuur;

wordt er gezongen, denkt men dan echt dat ze op heilige grond staan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Herman schreef:
John Galt schreef:Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën/,
Nee, dat zei Johannes de Doper tegen de Farizeeën.
Dank voor deze correctie. :garde
Who is John Galt? :quoi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën, of over de Farizeërs tegen de mensen in de straat? (Overigens is "rotbeest" echt extremer dan "addergebroesdels"?)
Paulus vermanat in stevige woorden de Korinthiërs. Maar hij begint met: Ik dank God voor de genade die in jullie is. Jij geeft aan dat jij dat maar slap vindt als ik in iets andere woorden hetzelfde suggereer.
Ik gaf aan dat het een enorm verschil is tussen iemand stevig aanspreken of tegen anderen stevige woorden gebruikenóver iemand. Daar ga jij helemaal niet op in.
En dát is nu juist voor mij het bepalende van liefde. Jij zegt: Liefde sluit stevige taal niet uit. Dat heb ik beaamd. Ik spreek mijn kinderen soms stevig aan op hun wangedrag. Maar als ik met anderen over mijn kinderen praat, doe ik dat met mildheid. Zo wil ik ook met mijn dwalende broeders omgaan: Geen aai over de bol geven als dat niet past, maar naar andern toe met mildheid óver hen spreken en, inderdaad, het goede benadrukken. En zoals ik al zei: Paulus schreeft neit aan de Galaten of Efeziërs dat zij zich moesten distantiëren van de Korinthiërs.
Als je Paulus goed leest benadrukt hij dat de brieven ook in andere gemeenten gelezen moeten worden. In jouw visie zou dat niet kunnen, want Paulus zou alleen maar 'aardig' hebben gesproken over de Korinthe tegen bijvoorbeeld Galaten. Maar nee Paulus laat ook de andere gemeenten zien wat er in die ene gemeente fout is. Waarom? Om er van te leren! Mijn inziens ga je totaal aan de andere kant van het bootje hangen en sla je door. Eigenlijk zeg je: We schuiven het tegenover anderen maar onder het vloerkleed. Eén op één zeggen we er wat van, maar tegenover anderen zeggen we "niets aan de hand".
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:
Herman schreef:
John Galt schreef:Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën/,
Nee, dat zei Johannes de Doper tegen de Farizeeën.
Dank voor deze correctie. :garde
Lees Mattheüs 23 even. En dat in bijzijn van de scharen en de discipelen!
Laatst gewijzigd door JCRyle op 13 jul 2017, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
John Galt schreef:Dat "addergebroedsels", zei Jezus dat tegen de Farizeeën/,
Nee, dat zei Johannes de Doper tegen de Farizeeën.
Ook Jezus zei het: Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?
Mattheus 23v33
Het hoofdstuk van het "wee" over en tegen de Schriftgeleerden en Farizeeën.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

Bedankt voor deze correctie.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Oké, daar heb je gelijk in. Toch ben ik beducht voor het gevaar. Paulus sprak met apostolisch gezag, ikzelf niet. Stel dat ik met hele grote woorden over andere kerken spreek en ik zit er naast? Stel dat ik Gods volk aantast? De catechismus vermaant mij bij het negende gebod om andermans goede naam te bevorderen en iemand niet te nel te (helpen) veroordelen. Dat zit allemaal in mijn achterhoofd voor ik over iemand of in het openbaar tegen iemand spreek.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:Oké, daar heb je gelijk in. Toch ben ik beducht voor het gevaar. Paulus sprak met apostolisch gezag, ikzelf niet. Stel dat ik met hele grote woorden over andere kerken spreek en ik zit er naast? Stel dat ik Gods volk aantast? De catechismus vermaant mij bij het negende gebod om andermans goede naam te bevorderen en iemand niet te nel te (helpen) veroordelen. Dat zit allemaal in mijn achterhoofd voor ik over iemand of in het openbaar tegen iemand spreek.
Ik snap je huivering wel, maar voor mij is er nog wel een verschil tussen een kerkverband en iemand persoolijk. Misschien brengt dit ons meer samen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door John Galt »

Afbeelding
Who is John Galt? :quoi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

:super
John Galt schreef:Afbeelding
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1163

Deze preek heeft me beschaamd.
Dit wilde ik graag met jullie delen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Bonny schreef: We leven in een beleef-cultuur, je moet van alles meemaken: reizen, vakanties, concerten, festival et cetera. "Heb je je bucketlist al afgewerkt?", is een veel gestelde vraag.
Zo dient het dan ook ik de kerk en geloof te gebeuren. Jezus ervaren, spreken in tongen, de Heilige Geest beleven. Simpelweg geloven is er niet meer bij....
Exact.
Emoties mogen vrijelijk stromen, huilen, lachen, handen omhoog, dansen en springen... allemaal tot God's eer.
Maar als een Elia onder de bremstruik, hebben ze geen weet van.
Of zoals David het verwoordde in Psalm 25.
De verborgen omgang, de binnenkamer, men kent het niet.

Wees stil, want de heerlijkheid van God
omgeeft ons in dit uur.
Wij staan nu op heilige grond,
waar Hij verschijnt met vuur;

wordt er gezongen, denkt men dan echt dat ze op heilige grond staan?
En toch..ik zeg het voorzichtig, want ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.
Als ik dan wel eens de zwarte kerken zag met hun negro sprituals was ik jaloers...ik voel me daar aan verwant.
Dus om met Maxima te zeggen, dat stijve in de heupen van de Nederlanders zat me soms dwars.
De Heere loven en prijzen met lichaam en ziel heeft m'n hart.
En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door helma »

Dat heeft denk ik ook wel met karakter te maken. Als je wat uitbundig bent in het uiten van emoties dan kan ik me dat goed voorstellen. Ik heb ook zo'n vriendin (M&M). Zelf ben ik niet zo'n uitbundig.

Vorig jaar zag ik tijdens een indrukwekkende rouwdienst twee broers naast elkaar staan zingen. De ene (HHK)had zijn hoofd omhoog en zijn ogen dicht. Hij wiegde wat heen en weer met zijn hoofd. De andere knul (Baptist) stond ook van harte mee te zingen maar ik zag dat hij zijn best deed om zijn handen niet in de lucht te steken. Hij tikte met zijn ene vuist op zijn andere hand. Ook helemaal betrokken bij de psalm die hij zong.

Ik voel me zelf meer thuis bij de eerste zanger, maar ik snapte de tweede zanger ook wel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mara »

samanthi schreef:http://www.laankerk.nl/?page_id=772&sermon_id=1163

Deze preek heeft me beschaamd.
Dit wilde ik graag met jullie delen.
Maar moeten wij dan deze hele preek beluisteren om er achter te komen wat jou beschaamd heeft?
En waarin dan, w.b. een charismatische gemeente of w.b. opwekkingsliederen?
En dan kan het ook nog zo zijn, dat het jou persoonlijk heeft geraakt maar iemand anders niet.
Terri schreef:En niet om een religieus gevoel op te wekken, maar andersom.
Ja dat zeg je goed.
Bij de zwarte mensen zit dat ritmegevoel en liggen er andere diepere gevoelens aan ten grondslag, zoals de slavernij.
De Nederlander is van oorsprong overwegend blank, heeft een heel ander verleden en onze volksaard is ook anders.
Wij worden nuchter genoemd.
Dat haal je er niet zomaar uit met een kerkdienst.
Terri schreef:maar ik heb me altijd 'opgesloten' gevoeld, dat kan ook.
Ik op een bepaalde manier ook wel.
Ik voel me geremd als ik anderen zo uitbundig zie springen of klappen.
Onze reformatorische kerkdienst is daar al helemaal niet op ingericht.
Maar ik vraag mij af hoeveel mensen er echt, van binnenuit, "natuurlijk" uitbundig zijn. Als je week in week uit in een drukke kerkdienst zit, ga je uit de toon vallen als je niet meedoet.
W.b. het lied, we staan in een kerk toch niet op heilige grond?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie