Charismatische gemeentes

Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Ik heb in de Charismatische-evangelische hoek deze wel eens voor bij zien komen

bedacht door meneer engel (zijn echte naam sorry)

En heet daarom ""de schaal van Engel""

wordt gebruikt als hulp middel om in te schatten waar een persoon waar je contact mee hebt zich bevind.

lezen van beneden naar boven

+4 Doorlopende groei naar het beeld van Christus
+3 Ontdekken van geestelijke gaven
+2 Integratie in de christelijke gemeenschap
+1 Begrijpen van de consequenties van het geloof
0 Persoonlijke overgave/bekering
- 1 Beslissing tot overgave aan God
- 2 Persoonlijk betrokken zijn bij het evangelie
- 3 Een positieve houding tegenover het evangelie
- 4 Begrijpen van de kern van het evangelie
- 5 Interesse in het geloof
- 6 Vaag beeld van het christelijk geloof
- 7 Rekening houden met het feit dat er iets bovennatuurlijks kan bestaan
- 8 Atheïsme/Afwijzing van al het bovennatuurlijke

bij -1 wordt er vaak een zondaars gebed gebeden, en vergeving gevraagd, en als dit uit God geboren is, dan noemen ze iemand daar wedergeboren Christen.. of een kind van God..
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mannetje »

En wat vind jij van die schaal?
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:Levensgevaarlijk dit op één hoop schuiven van de drie stukken die gekend moeten worden tot zaligheid. Daar is een orde in de wijze waarin het geleerd en doorleefd wordt. Dat is niet schematisch, dat is niet hypercalvinistisch, dat is de gewone weg die God ons voorhoud in de Schrift. Dat is niet het op een hoop schuiven, dat is Bijbels-evenwichtig. Is het uit elkaar trekken van de hoofdzaken? Nee. Want het vloeit uit elkaar voort en vloeit in elkaar over. Het is verbonden aan elkaar.
Geef eens Bijbelse voorbeelden waar het precies zo gaat als jij vindt dat het gaat de drie stukken worden gekend door ieder kind van God. Ik weet niet wat ik verkeerd zeg.
Lees het boek Handelingen alleen al en je zult vele voorbeelden vinden.
Welke gedeelten?
Bv Stokbewaarder..en ik heb in een vorige post diverse Schriftplaatsen genoemd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Levensgevaarlijk dit op één hoop schuiven van de drie stukken die gekend moeten worden tot zaligheid. Daar is een orde in de wijze waarin het geleerd en doorleefd wordt. Dat is niet schematisch, dat is niet hypercalvinistisch, dat is de gewone weg die God ons voorhoud in de Schrift. Dat is niet het op een hoop schuiven, dat is Bijbels-evenwichtig. Is het uit elkaar trekken van de hoofdzaken? Nee. Want het vloeit uit elkaar voort en vloeit in elkaar over. Het is verbonden aan elkaar.

Geef eens Bijbelse voorbeelden waar het precies zo gaat als jij vindt dat het gaat de drie stukken worden gekend door ieder kind van God. Ik weet niet wat ik verkeerd zeg.

Lees het boek Handelingen alleen al en je zult vele voorbeelden vinden.

Welke gedeelten?


Bv Stokbewaarder..en ik heb in een vorige post diverse Schriftplaatsen genoemd.
Deze vraag was niet aan jou gericht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef: Geef eens Bijbelse voorbeelden waar het precies zo gaat als jij vindt dat het gaat de drie stukken worden gekend door ieder kind van God. Ik weet niet wat ik verkeerd zeg.
Bv Psalm 130, gelijkenis van de verloren zoon, Jeremia 31,Ezechiel 36. De indeling van de Romeinenbrief enz.
Overal zien wij in Gods Woord de chronologie van ellende, verlossing en dankbaarheid. Prof Baars heeft in een publicatie van de TUA ook laten zien dat de opstellers van de H.C. de volgorde van deze stukken chronologisch hebben bedoeld.
Hier van afwijken lijkt mij niet naar de Schrift.
Hiervan afwijken ís niet naar de Schrift!
Tén éérste: hoe groot mijn zonden en ellenden zijn...;
ten twééde: hoe ik van mijn zonden verlost worde...;
ten derde: hoe men Gode voor zúlk een verlossing zál dankbaar zijn.

Hóe kun je dankbaar zijn voor iets wat je nog niet hebt meegemaakt?
Dat kan toch niet?
Je gaat toch pas naar de dokter om een middel ter verlossing van de kwaal, als je aan die kwaal ontdekt bent? En je bent de dokter dan toch pas dankbaar als je verlost bent van die kwaal?
Zeg ik wat anders? Heb jij mijn post wel gelezen?
Ter verduidelijking:
Het is bedoelt als ondersteuning van je post.
Ik ben het er volledig mee eens en vind de beweringen van Koninklijk zeer gevaarlijk... Pas toch op, ja, pas toch op...!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Mannetje schreef:En wat vind jij van die schaal?
in grote lijnen kan ik me daar wel in vinden, ook al werkt het ook niet als een systeem, en in de praktijk heb ik vreselijke Atheïsten, in een mum van tijd zo'n zonde besef zien krijgen en dus stappen zien overslaan, en radicaal tot bekering zien komen, door een openbaring van de Heilige Geest..

dus pas op voor het systeem..

maar anderzijds met mensen over zonde, en schuldbesef, hemel en hel te praten die absoluut geloven dat er niets is, is ook niet altijd handig

deze termen zijn behoorlijk nieuw voor me maar bezitten wel een enorme waarheid

Tén éérste: hoe groot mijn zonden en ellenden zijn...; ( maar als je in je grote mercedes rijd, 4 keer per jaar op vakantie gaat, en je hele omgeving niet in God geloofd, zijn er dus stappen hiervoor nodig.)

ten twééde: hoe ik van mijn zonden verlost worde...; amen Als iemand dat beseft (zonde besef ) krijgt door De heilige Geest , kun je ook de vraag stellen wie gaat dit doen of sterker nog wie heeft dit gedaan, de mogelijkheid tot vergeving "" het kruis waar jezus aan hing ""
en is dit mogelijk door geloof door genade.

ten derde: hoe men Gode voor zúlk een verlossing zál dankbaar zijn.

Als een persoon, begrijpt waar die van gered is heb ik nog nooit iemand gezien, die niet dankbaar is, en zal dit zeker zichtbaar zijn in zijn leven..
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jeremiah »

Jantje schreef:beweringen van Koninklijk zeer gevaarlijk... Pas toch op, ja, pas toch op...!!!
Weet je wat ook gevaarlijk is? Te wachten op ellendekennis.

"Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden."
Het is niet zo dat je gevoelig moet zijn om te mogen geloven. Of je nu bekeerd bent of onbekeerd, je wordt uitgenodigd en zelfs opgeroepen om op Christus te vertrouwen. “Het is God aangenaam dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen die geloven en tot Hem komen, de rust der zielen en het eeuwige leven” (DL III/IV,8)
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/254 ... eerd-bent/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
Levensgevaarlijk dit op één hoop schuiven van de drie stukken die gekend moeten worden tot zaligheid. Daar is een orde in de wijze waarin het geleerd en doorleefd wordt. Dat is niet schematisch, dat is niet hypercalvinistisch, dat is de gewone weg die God ons voorhoud in de Schrift. Dat is niet het op een hoop schuiven, dat is Bijbels-evenwichtig. Is het uit elkaar trekken van de hoofdzaken? Nee. Want het vloeit uit elkaar voort en vloeit in elkaar over. Het is verbonden aan elkaar.

Geef eens Bijbelse voorbeelden waar het precies zo gaat als jij vindt dat het gaat de drie stukken worden gekend door ieder kind van God. Ik weet niet wat ik verkeerd zeg.

Lees het boek Handelingen alleen al en je zult vele voorbeelden vinden.

Welke gedeelten?


Bv Stokbewaarder..en ik heb in een vorige post diverse Schriftplaatsen genoemd.
Deze vraag was niet aan jou gericht.
Maar mijn post gaat over dezelfde zaak. Dat heb je op een forum dat ierdereen mag reageren.

Maar inhoudelijk zou ik graag een reactie op mijn post van 3:25 pm ontvangen van jou.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:@JCRyle is dit je ervaring of praat je iemand na? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Mag ik vragen waarom je deze vraag stelt? Naar aanleiding van wat? Ik snap dat je reageert op een posting, maar ik zie de link/verband niet.
Omdat ik dit soort opmerkingen heel vaak hoor, terwijl het geen beleving is maar elkaar napraten.
Dezeopmerking komt bij Boston vandaan, het gevaar is dat mensen op de naald gaan zitten wachten, zie ook een vraag op refoweb, mag ik om zondekennis bidden, terwijl je met zondekennis verloren gaat.

Ellende verlossing en dankbaarheid zijn er alle drie of er is er niet een ( ds P. Beekhuis).
Om eerlijk te zijn vind ik dergelijke reacties een gevaarlijke ondertoon hebben. En het gaat mij hierom alleen om de inhoud. Maar als er gesteld wordt dat er niet voor ontdekking aan ons zondaarsbestaan gebeden mag worden, bid dan maar niet. Want juist het bidden om het werk van de Heilige Geest in ons leven is noodzakelijk. En we weten allebei wat er staat over de komst van Gods Geest. In de weg van ontdekking, ontgronding en ontbloting leert een volk hier op aarde een afgesneden zaak. Als dat niet als noodzaak geacht wordt is het einde zoek. Van nature zit een mens op de troon en om nu eens koning af te worden, dat is een les die geleerd moet worden.
Houd het daar op? Nee! En dan komen we bij de uitspraak van wijlen ds. Beekhuis. Een door God gewerkte ellendekennis houdt het niet uit buiten Christus. Ware ellendekennis drijft uit naar Christus. 'Is er dan nog een Middel om die welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen?'. Deze vraag is ons aller bekend, maar let op het gegeven van de welverdiende straf. De ontdekte zondaar wordt uitgedreven tot de Middelaar van God gegeven. Daarom het beeld van de naald en de draad: het één volgt het ander op. Maar het is wel eerst de ontdekking aan ons Godsgemis en zondaarsbestaan dat voorop gaat. En de naald van de draad trekt de zondaar tot de kennis van Christus. "Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE.". En dat komt in de vruchten van ware dankbaarheid openbaar. Het is een simpele uitdrukking, maar ons aller bekend: Als we niet weten waar we van verlost zijn, weten we ook niet waar we dankbaar voor moeten zijn. Net als de uitdrukking: het begint niet met Jezus. Nee het begint niet met Hem, maar het drijft wel uit naar Hem. Want waar God in het leven komt, wordt er een verlangen geboren naar de Heere Jezus.

Je zult wellicht denken: naprater, dat is dan maar zo. Maar dan stel ik jou de vraag (waar ik geen antwoord op hoeft en ik stel hem evenzo aan mezelf): Is zalig worden nu een onmogelijkheid geworden bij ons vandaan? Want God werkt door de onmogelijkheid heen. Dat zie je overal in Gods Woord terug komen: door de onmogelijkheid heen!
Jeremiah,
Ik ben het soms absoluut niet met JCRyle eens, maar hier toch wel van harte. Neem en lees het nogmaals eens.

Dat heeft niks te maken met 'wachten op ellendekennis'.
De mens blijft ten volle verantwoordelijk!
Maar we moeten oppassen om alle soorten van kerkverbanden (pinksergemeenten, vergadering der gelovigen, enz.) goed te praten, als zijnde dat zij ook de drie stukken leren. Er staat niet voor niks in de toestemming van deze website dat we lid van een reformatorische kerk moeten zijn, of de belijdenis in elk geval moeten ondersteunen.
En Koninklijk: Lees van de Heidelbergse Catechismus, zondag 1, zondag 2, zondag 3 en zondag 4 maar eens. Daar staat letterlijk wat ik citeerde over de drie stukken die nodig zijn om de welverdiende straf voor eeuwig te ontgaan. We kunnen niet eerst God danken als we onze eigen slechte, mismaakte, en vol zonden zijnde hart niet kennen. Beseffen we dat nog?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mannetje »

Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:En wat vind jij van die schaal?
in grote lijnen kan ik me daar wel in vinden, ook al werkt het ook niet als een systeem, en in de praktijk heb ik vreselijke Atheïsten, in een mum van tijd zo'n zonde besef zien krijgen en dus stappen zien overslaan, en radicaal tot bekering zien komen, door een openbaring van de Heilige Geest..
(...)
Met welk doel postte je deze schaal dan? Wil je weten wat wij er van vinden? Wil je het spiegelen aan de Heidelbergse Catechismus?
-
karel de grote
Inactief
Berichten: 50
Lid geworden op: 23 nov 2017, 12:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door karel de grote »

---knip--- Niet op de persoon aub
Luctor et emergo
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Mannetje schreef:
Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:En wat vind jij van die schaal?
in grote lijnen kan ik me daar wel in vinden, ook al werkt het ook niet als een systeem, en in de praktijk heb ik vreselijke Atheïsten, in een mum van tijd zo'n zonde besef zien krijgen en dus stappen zien overslaan, en radicaal tot bekering zien komen, door een openbaring van de Heilige Geest..
(...)
Met welk doel postte je deze schaal dan? Wil je weten wat wij er van vinden? Wil je het spiegelen aan de Heidelbergse Catechismus?
Ik wil niets afdoen van jullie geloofsbelijdenis, en probeer dingen te begrijpen, woorden, inhoud, perceptie, ik vind dit niet eenvoudig,

een simpel woord zoals "' zondaar, zondig, gezondigd hebben "" moet ik proberen te begrijpen zoals jullie er naar kijken, en welke beleving hieraan gegeven wordt, maar geloof me dit is niet zo eenvoudig als het lijkt, boven dit onderwerp staat "" Charismatische gemeenten ""
ik denk wel te weten hoe zij dit zien, ook al zijn daar ook weer grote onderlinge verschillen.

Ik doe mijn best, en ik heb bij inschrijving belooft dit te onderstrepen ( oa.belijdenis uit de Heidelberger catechismus ), maar nu besef ik hoe kun je iets onderschrijven, waar je misschien de juiste betekenis niet van begrijpt (ik bedoel niet de kleine lettertjes) maar wat zou Gods Woord en deze belijdenis nu bedoelen met bijv. het woord "zonden "" of andere terminologie.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Mannetje »

Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:
Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:En wat vind jij van die schaal?
in grote lijnen kan ik me daar wel in vinden, ook al werkt het ook niet als een systeem, en in de praktijk heb ik vreselijke Atheïsten, in een mum van tijd zo'n zonde besef zien krijgen en dus stappen zien overslaan, en radicaal tot bekering zien komen, door een openbaring van de Heilige Geest..
(...)
Met welk doel postte je deze schaal dan? Wil je weten wat wij er van vinden? Wil je het spiegelen aan de Heidelbergse Catechismus?
Ik wil niets afdoen van jullie geloofsbelijdenis, en probeer dingen te begrijpen, woorden, inhoud, perceptie, ik vind dit niet eenvoudig,

een simpel woord zoals "' zondaar, zondig, gezondigd hebben "" moet ik proberen te begrijpen zoals jullie er naar kijken, en welke beleving hieraan gegeven wordt, maar geloof me dit is niet zo eenvoudig als het lijkt, boven dit onderwerp staat "" Charismatische gemeenten ""
ik denk wel te weten hoe zij dit zien, ook al zijn daar ook weer grote onderlinge verschillen.

Ik doe mijn best, en ik heb bij inschrijving belooft dit te onderstrepen ( oa.belijdenis uit de Heidelberger catechismus ), maar nu besef ik hoe kun je iets onderschrijven, waar je misschien de juiste betekenis niet van begrijpt (ik bedoel niet de kleine lettertjes) maar wat zou Gods Woord en deze belijdenis nu bedoelen met bijv. het woord "zonden "" of andere terminologie.
Nu weet ik nog het doel niet waarmee je de schaal postte.
Wil je daar ook nog antwoord op geven?
-
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:
Koninklijk schreef:
Mannetje schreef:En wat vind jij van die schaal?
in grote lijnen kan ik me daar wel in vinden, ook al werkt het ook niet als een systeem, en in de praktijk heb ik vreselijke Atheïsten, in een mum van tijd zo'n zonde besef zien krijgen en dus stappen zien overslaan, en radicaal tot bekering zien komen, door een openbaring van de Heilige Geest..
(...)
Met welk doel postte je deze schaal dan? Wil je weten wat wij er van vinden? Wil je het spiegelen aan de Heidelbergse Catechismus?
Ik wil niets afdoen van jullie geloofsbelijdenis, en probeer dingen te begrijpen, woorden, inhoud, perceptie, ik vind dit niet eenvoudig,

een simpel woord zoals "' zondaar, zondig, gezondigd hebben "" moet ik proberen te begrijpen zoals jullie er naar kijken, en welke beleving hieraan gegeven wordt, maar geloof me dit is niet zo eenvoudig als het lijkt, boven dit onderwerp staat "" Charismatische gemeenten ""
ik denk wel te weten hoe zij dit zien, ook al zijn daar ook weer grote onderlinge verschillen.

Ik doe mijn best, en ik heb bij inschrijving belooft dit te onderstrepen ( oa.belijdenis uit de Heidelberger catechismus ), maar nu besef ik hoe kun je iets onderschrijven, waar je misschien de juiste betekenis niet van begrijpt (ik bedoel niet de kleine lettertjes) maar wat zou Gods Woord en deze belijdenis nu bedoelen met bijv. het woord "zonden "" of andere terminologie.
Mannetje Nu weet ik nog het doel niet waarmee je de schaal postte.
Wil je daar ook nog antwoord op geven?
ik dacht hetzelfde te lezen maar dan in normaal nederlands.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Jantje »

karel de grote schreef:Een goede reactie van Jantje, met wie ik het eens ben. Al is het zo, Jantje, dat ik al meelas op RF toen jij nog met de kindervraagjes van Ledeboer op de bank zat in je pyjamaatje. :langue
Misschien ben ik wel 10 jaar ouder als u...
Hoe komt u toch aan die wijsheid? :modo :blush
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie