Charismatische gemeentes

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Koninklijk schreef:Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.
Ik denk dat je hier de zaken die Ds. Fraanje weergeeft geen recht doet met de vergelijkingen die je trekt. Het gaat bij Ds. Fraanje niet over 'bovennatuurlijke' ervaringen. Wat er door en over Ds. Fraanje gezegd wordt heeft alles te maken met het bevindelijk doorleven van het geloof. Dat is niet extra-ordinair, maar dat is de praktijk van het geloofsleven. Het persoonlijk ervaren van het geloof in eigen hart en leven. Daar is een zekere mate van onderscheid in tussen mensen, maar niet op het willekeurige af. Er zit een zekere lijn die de basis in de Bijbel heeft. Je zou ook kunnen spreken over het steeds verder onderwezen worden in de geheimen van het persoonlijk geloven.
Wat ik hier boven heb proberen te omschrijven (er is veel meer over te zeggen) moet je niet verwarren met dingen als 'tongentaal', 'vallen in de Geest', gebedsgenezingen of etc. Als je daar (het bevindelijk element van het persoonlijk geloof) meer over weten wilt, dan moet je maar even een PB sturen.
Reageert u daar dan ook op? :nonnon
Soms heb je best humor, Jantje. :super
Wie weet als ik in een gekke bui ben :D
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Koninklijk schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:
Koninklijk schreef:Maar ook de geestelijke gaven, en geestelijke bovennatuurlijke ervaringen zoals die van ds fraanje, of Tongentaal, uitleg hiervan, visioenen, woorden van kennis en wijsheid, dromen, bidden voor bevrijding van demonen en voor zieken bidden en een passie en vrijheid om erover te vertellen op de plekken waar ze werken of naar school gaan.
Ik denk dat je hier de zaken die Ds. Fraanje weergeeft geen recht doet met de vergelijkingen die je trekt. Het gaat bij Ds. Fraanje niet over 'bovennatuurlijke' ervaringen. Wat er door en over Ds. Fraanje gezegd wordt heeft alles te maken met het bevindelijk doorleven van het geloof. Dat is niet extra-ordinair, maar dat is de praktijk van het geloofsleven. Het persoonlijk ervaren van het geloof in eigen hart en leven. Daar is een zekere mate van onderscheid in tussen mensen, maar niet op het willekeurige af. Er zit een zekere lijn die de basis in de Bijbel heeft. Je zou ook kunnen spreken over het steeds verder onderwezen worden in de geheimen van het persoonlijk geloven.
Wat ik hier boven heb proberen te omschrijven (er is veel meer over te zeggen) moet je niet verwarren met dingen als 'tongentaal', 'vallen in de Geest', gebedsgenezingen of etc. Als je daar (het bevindelijk element van het persoonlijk geloof) meer over weten wilt, dan moet je maar even een PB sturen.
Reageert u daar dan ook op? :nonnon
Ik heb inderdaad de vraag ook pb gevraagd maar wacht nog even af, geduld is een schone zaak.

wel heb ik via wiki iets beter begrepen wat het betekend "" bevindelijk doorleven van het geloof ""

bron wiki
Bevindelijk gereformeerden vormen een orthodox-protestantse groepering, die zich binnen het gereformeerd protestantisme en specifiek van orthodox-gereformeerden onderscheidt door grote nadruk te leggen op het belang van bevinding of persoonlijke geloofservaring. Door het vasthouden aan oude gebruiken en het afwijzen van bepaalde technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen zijn zij tevens als sociologische groep in de samenleving te onderscheiden.
De groep is voortgekomen uit calvinisten die na de Reformatie van de zestiende eeuw, waaruit de protestantse kerken zijn ontstaan, zijn meegegaan in de vroomheidsbeweging van de Nadere Reformatie. Het persoonlijk ervaren of 'bevinden' van het christelijke geloof en het leven naar de Bijbel als het onfeilbare woord van God staan

al vind ik het woord bevinding nog niet zo makkelijk, Fraanje praat over het oa. onder stroom staan, ik begrijp dat dit metaforen zijn maar dit is andere stromingen ook niet ongebruikelijk
"een mens met ervaring met God is een totaal andere dan die met een mooie Theologie ''
Het bevindelijk doorleven van het geloof is niets anders dan het woord bevinding. Het gaat in deze definities om het persoonlijk ervaren van het geloof. Zoals het aangehaalde stuk tekst ook zegt. De Bijbel spreekt veel over het geloof. Maar wat houdt dat geloven nu in? En hoe gaat dat geloven? En hoe weet ik dat ik geloof? Dat zijn enkele vragen die te maken hebben met bevinding. Wellicht kan je het zo formuleren: bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken. Bevinding is het persoonlijk kennen van de inhoud van het geloof. Tussen gelovigen zit daar een zekere hoofdlijn in, maar ook onderscheid.

Wellicht ken je de uitdrukking: De mens moet van God geleerd zijn? Dat wordt soms aangehaald bij Theologen. Verstandskennis is niet genoeg: de mens is dan alleen over God geleerd. Maar het gaat om het persoonlijke aspect in het christelijk geloof. En daarvan is de beste samenvatting Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus. Heel persoonlijk weten wie jezelf bent, wie God is en wie je Zaligmaker is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken.
Het woord geloof is makkelijker dan je denkt: Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken.
Het woord geloof is makkelijker dan je denkt: Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het in sommige contreien wel erg abstract geworden is.
Als ik een christen uit bijvoorbeeld Irak, Iran, Syrie, of iets dergelijks spreek, hebben ze het niet over abstracte termen, of bevindelijke termen. Het is voor hun heel simpel. Zelf zijn ze vol zonden, maar door de genade van Jezus Christus mogen ze weten dat hun zonden vergeven zijn. Geen stappenplannen, gepasseerde mijlpalen, gewoon kinderlijk eenvoudig.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

JcRyle

Het bevindelijk doorleven van het geloof is niets anders dan het woord bevinding. Het gaat in deze definities om het persoonlijk ervaren van het geloof. Zoals het aangehaalde stuk tekst ook zegt. De Bijbel spreekt veel over het geloof. Maar wat houdt dat geloven nu in? En hoe gaat dat geloven? En hoe weet ik dat ik geloof? Dat zijn enkele vragen die te maken hebben met bevinding. Wellicht kan je het zo formuleren: bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken. Bevinding is het persoonlijk kennen van de inhoud van het geloof. Tussen gelovigen zit daar een zekere hoofdlijn in, maar ook onderscheid.

Wellicht ken je de uitdrukking: De mens moet van God geleerd zijn? Dat wordt soms aangehaald bij Theologen. Verstandskennis is niet genoeg: de mens is dan alleen over God geleerd. Maar het gaat om het persoonlijke aspect in het christelijk geloof. En daarvan is de beste samenvatting Zondag 1 van de Heidelbergse Catechismus. Heel persoonlijk weten wie jezelf bent, wie God is en wie je Zaligmaker is.
Fijn bedankt je uitleg, ik ben dankbaar voor deze manier van een relatie "" bevindelijkheid doorleven van het geloof "" met God hebben.

zou je het zo kunnen uitleggen (metafoor) Je wordt wedergeboren, en net zoals een klein kind, z'n ouders niet goed kent, maar dit ontwikkeld naarmate de tijd vordert en omgang heeft met zijn ouders, en je hele speciale momenten hebt, of gewoon aan tafel zit met je ouders, of lekker op schoot, en soms je ouders zijn in huis, en dat weet je wel maar je ervaart het niet..

en bij wedergeboorte je bent zijn kind maar nog wel een baby, alleen je geestelijke zintuigen, moeten ontwikkeld worden, volwassen worden in relatie met God, en dit gebeurt op heel veel verschillende manieren, net zoals de natuurlijke manier maar dan bovennatuurlijk, je gaat steeds beter doorhebben wie Je vader is, onderscheid enzo. en soms heftige momenten ,zoals de stroom van Fraanje en soms ervaar je niets ,maar papa is in het huis .

zoiets "" bevindelijk doorleeft geloof ""
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:Bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken.
Het woord geloof is makkelijker dan je denkt: Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Dat laatste verheldert een hoop. Mijn opmerking is vooral bedoelt om de kern kort en zeker weer te geven en dat vind ik doorgaans in het woord.
Dat er over het hoe en wat ook veel te zeggen is, daar ben ik het zeker mee eens. Maar de basis hoe ik over die zaken wil spreken ligt voor mij in zondag 7 van de catechismus. En niet in de vraag hoe we het geloof bevindelijk dienen uit te leggen.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door learsi »

@ Koninklijk, binnen de Charismat. Gemeent. bestaan ervaringen alsof men werkelijk stroom(spanning of schok) voelt. (tintelende handen, het lichaam voelt warm aan, alsof er een vuur doorheen trekt enz.)
Persoonlijk denk ik dat Fraanje het niet over een stroom(spanning of schok) heeft.
Fraanje heeft het over......God zette de stroom(van Zijn deugden) open en door dié stroom werden alle zonde en haat en alles wat hij als hinderlijk ervoer verteerd, uitgewist, en hij raakte zó vol van Gods liefde, enzovoort........

Of ik moet me wel erg vergissen. :livre

h.g.
Learsi
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het in sommige contreien wel erg abstract geworden is.
Als ik een christen uit bijvoorbeeld Irak, Iran, Syrie, of iets dergelijks spreek, hebben ze het niet over abstracte termen, of bevindelijke termen. Het is voor hun heel simpel. Zelf zijn ze vol zonden, maar door de genade van Jezus Christus mogen ze weten dat hun zonden vergeven zijn. Geen stappenplannen, gepasseerde mijlpalen, gewoon kinderlijk eenvoudig.
Met voorzichtigheid wil ik het toch een karikatuur noemen. Ik weet dat er uitwassen zijn in het beschrijven van het geloof. Toch wil ik voor een bepaalde prediking, wat snel als schematisch gezien wordt, een lans breken. Want het is mijn vaste overtuiging dat de grondtonen van het geloof voor een ieder hetzelfde is, overeenkomstig Gods Woord.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:Bevinding is het geloof (wat op het eerste gezicht een abstract woord is) persoonlijk mee maken.
Het woord geloof is makkelijker dan je denkt: Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven.
Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Dat laatste verheldert een hoop. Mijn opmerking is vooral bedoelt om de kern kort en zeker weer te geven en dat vind ik doorgaans in het woord.
Dat er over het hoe en wat ook veel te zeggen is, daar ben ik het zeker mee eens. Maar de basis hoe ik over die zaken wil spreken ligt voor mij in zondag 7 van de catechismus. En niet in de vraag hoe we het geloof bevindelijk dienen uit te leggen.
Het bevindelijke aspect vind ik doorgaans ook in het Woord, aangezien de bevinding op komt uit de tekst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
ejvl schreef:
JCRyle schreef:Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het in sommige contreien wel erg abstract geworden is.
Als ik een christen uit bijvoorbeeld Irak, Iran, Syrie, of iets dergelijks spreek, hebben ze het niet over abstracte termen, of bevindelijke termen. Het is voor hun heel simpel. Zelf zijn ze vol zonden, maar door de genade van Jezus Christus mogen ze weten dat hun zonden vergeven zijn. Geen stappenplannen, gepasseerde mijlpalen, gewoon kinderlijk eenvoudig.
Met voorzichtigheid wil ik het toch een karikatuur noemen. Ik weet dat er uitwassen zijn in het beschrijven van het geloof. Toch wil ik voor een bepaalde prediking, wat snel als schematisch gezien wordt, een lans breken. Want het is mijn vaste overtuiging dat de grondtonen van het geloof voor een ieder hetzelfde is, overeenkomstig Gods Woord.
Helemaal mee eens!
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Charismatische gemeentes

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
ejvl schreef:
JCRyle schreef:Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het in sommige contreien wel erg abstract geworden is.
Als ik een christen uit bijvoorbeeld Irak, Iran, Syrie, of iets dergelijks spreek, hebben ze het niet over abstracte termen, of bevindelijke termen. Het is voor hun heel simpel. Zelf zijn ze vol zonden, maar door de genade van Jezus Christus mogen ze weten dat hun zonden vergeven zijn. Geen stappenplannen, gepasseerde mijlpalen, gewoon kinderlijk eenvoudig.
Met voorzichtigheid wil ik het toch een karikatuur noemen. Ik weet dat er uitwassen zijn in het beschrijven van het geloof. Toch wil ik voor een bepaalde prediking, wat snel als schematisch gezien wordt, een lans breken. Want het is mijn vaste overtuiging dat de grondtonen van het geloof voor een ieder hetzelfde is, overeenkomstig Gods Woord.
Hoe zou jij de grondtonen beschrijven?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Charismatische gemeentes

Bericht door JCRyle »

ejvl schreef:
JCRyle schreef:
ejvl schreef:
JCRyle schreef:Het 'wat' en het 'hoe' laat je in de ogenschijnlijk simpele oplossing liggen. Met abstract wil ik niets anders zeggen dat er een wereld aan elementen achter zit.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het in sommige contreien wel erg abstract geworden is.
Als ik een christen uit bijvoorbeeld Irak, Iran, Syrie, of iets dergelijks spreek, hebben ze het niet over abstracte termen, of bevindelijke termen. Het is voor hun heel simpel. Zelf zijn ze vol zonden, maar door de genade van Jezus Christus mogen ze weten dat hun zonden vergeven zijn. Geen stappenplannen, gepasseerde mijlpalen, gewoon kinderlijk eenvoudig.
Met voorzichtigheid wil ik het toch een karikatuur noemen. Ik weet dat er uitwassen zijn in het beschrijven van het geloof. Toch wil ik voor een bepaalde prediking, wat snel als schematisch gezien wordt, een lans breken. Want het is mijn vaste overtuiging dat de grondtonen van het geloof voor een ieder hetzelfde is, overeenkomstig Gods Woord.
Hoe zou jij de grondtonen beschrijven?
Heel kort: Zondag 1 vraag en antwoord 2. In deze orde? Ja, in verbondenheid (zoals de naald voorop gaat aan het draad).
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door Koninklijk »

learsi schreef:@ Koninklijk, binnen de Charismat. Gemeent. bestaan ervaringen alsof men werkelijk stroom(spanning of schok) voelt. (tintelende handen, het lichaam voelt warm aan, alsof er een vuur doorheen trekt enz.)
Persoonlijk denk ik dat Fraanje het niet over een stroom(spanning of schok) heeft.
Fraanje heeft het over......God zette de stroom(van Zijn deugden) open en door dié stroom werden alle zonde en haat en alles wat hij als hinderlijk ervoer verteerd, uitgewist, en hij raakte zó vol van Gods liefde, enzovoort........

Of ik moet me wel erg vergissen. :livre

h.g.
Learsi
Bedankt Learsi,

De echte aanraking van God zal volgens mij altijd een verandering met zich mee brengen, ik vraag me steeds meer af (zonder te oordelen) of je na zo'n aanraking dezelfde kunt zijn, ik denk persoonlijk van niet.

en het maakt voor mij niet uit waar of in welke kerk dit gebeurt, en mensen die zo makkelijk over dit moment praten alsof ze bij de supermarkt zijn geweest heb ik mijn serieuze twijfels over.

Aan de andere kant kun je zo'n omschrijving "" ervaring "" belachelijk maken, en ook het bijkomende effect (reactie van het menselijk lichaam en ziel) allemaal als cult wegdoen en daar maken we ook een grote fout mee, net als migal de vrouw van david, of sommige toen de Heilige Geest op pinksteren viel op die 120 personen , ze dachten echt dat ze dronken waren om 0900 uur, en dat kwam echt niet alleen maar omdat ze in andere talen spraken,

Ik vind het in iedergeval erg waardevol dat dit nog steeds gebeurt en hou zelf de effecten je zou kunnen zeggen de vruchten nauwlettend in de gaten.
hoe zag zijn leven van bijv. Ds Fraanje, na zo'n ontmoeting (aanraking, beleving) er uit, er moet een geweldige verandering zijn geweest, dat kan niet anders.

:)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Charismatische gemeentes

Bericht door samanthi »

@RCRyle is dit je ervaring of praat je iemand na? Daar ben ik wel benieuwd naar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie