Het hedendaags geloof

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het hedendaags geloof

Bericht door Mara »

Wat een nare blog op EO.nl, n.a.v. de oproep om te bidden voor het herstel van de heer Knevel.
Natuurlijk komen daar ongepaste reacties op, dat is te verwachten.
Het hedendaags geloof lijkt er een te zijn van een soort sinterklaasniveau, ik vraag en God geeft het maar, zo niet, haak ik af.
Enkele citaten:
Maar hoe reageer je op de mensen die kwaad zijn dat de EO durft te vragen om gebed? Vaak is de strekking van de reacties: als God zou bestaan, als bidden zin zou hebben, waarom is er dan zoveel leed op de wereld? Is God daar blind voor? Zou hij Andries voortrekken?

De schrijvers van sommige reacties lijken te denken aan een god die op een wolk met een soort Playstation-spel bezig is. Grijnzend kijkt hij hoe hij missies volbrengt en willekeurig laat hij soms bommen ontploffen en steekt hij op andere momenten de helpende hand toe.
Ik kan me de verontwaardigde reacties overigens goed voorstellen. Hoe kan het nu dat christenen geloven in een God die alle macht heeft, en gebeuren er toch elke dag weer verschrikkelijke dingen.


In feite wordt hier de schuld aan God gegeven. Hij grijpt niet in, daarom zijn er zulke verschrikkelijke dingen gaande.

Het artikel eindigt met de oproep:
En tot die tijd: blijven bidden, blijven geloven. Voor Andries, voor de wereldterreur, voor alles wat je bezighoudt, ver weg en dichtbij. Ook al begrijpen we er vaak niets van. En toch!
BIDDEN VOOR ANDRIES
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Wat een nare blog op EO.nl, n.a.v. de oproep om te bidden voor het herstel van de heer Knevel.
Natuurlijk komen daar ongepaste reacties op, dat is te verwachten.
Het hedendaags geloof lijkt er een te zijn van een soort sinterklaasniveau, ik vraag en God geeft het maar, zo niet, haak ik af.

De schrijvers van sommige reacties lijken te denken aan een god die op een wolk met een soort Playstation-spel bezig is. Grijnzend kijkt hij hoe hij missies volbrengt en willekeurig laat hij soms bommen ontploffen en steekt hij op andere momenten de helpende hand toe.
Ik kan me de verontwaardigde reacties overigens goed voorstellen. Hoe kan het nu dat christenen geloven in een God die alle macht heeft, en gebeuren er toch elke dag weer verschrikkelijke dingen.

BIDDEN VOOR ANDRIES
Dit citaat heb ik al eerder gelezen, volgens mij in het RD. Het lijkt inderdaad wel een gedachte de moderne mens die probeert een gedachte van God voor te stellen. De geestelijke dimensie in feite valt weg ten gunste van een gefantaseerde dimensie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Van Ewijk »

Remedie: Niet alleen maar bidden maar ook eens een keer een bijbel ter hand nemen...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Marco
Berichten: 3592
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Marco »

Van Ewijk schreef:Remedie: Niet alleen maar bidden maar ook eens een keer een bijbel ter hand nemen...
Inderdaad. En dan nog (of vooral dan, lees Gods antwoorden aan Job maar) zal je God niet kunnen volgen in alles wat Hij besluit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Mara »

Gisteravond hoorde ik van een familielid dat in hun kerk morgenochtend een dienst zal worden gehouden waarin een kerstspel zal worden uitgevoerd.
Want: dat is toch leuheuk?
Dan zouden de mensen het kerstevangelie beter begrijpen.
Ik zou het een nieuw triest dieptepunt willen noemen.
Je merkt dat mensen meeglijden hierin. Waar ze 10 jaar geleden nog verontwaardigd over waren en dreigden met opstappen, praten ze het nu zelf goed.
Het voornemen was ook om een film te draaien tijdens een kerkdienst. De kerk als bioscoop, wie had dat ooit kunnen denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Gisteravond hoorde ik van een familielid dat in hun kerk morgenochtend een dienst zal worden gehouden waarin een kerstspel zal worden uitgevoerd.
Want: dat is toch leuheuk?
Dan zouden de mensen het kerstevangelie beter begrijpen.
Ik zou het een nieuw triest dieptepunt willen noemen.
Je merkt dat mensen meeglijden hierin. Waar ze 10 jaar geleden nog verontwaardigd over waren en dreigden met opstappen, praten ze het nu zelf goed.
Het voornemen was ook om een film te draaien tijdens een kerkdienst. De kerk als bioscoop, wie had dat ooit kunnen denken.
Zulke verhalen vertel je vaak. Maar wat wil je daar nou mee bereiken? Wat hebben dié mensen eraan dat jij hier op dit o zo rechtzinnige forum gaat lopen klagen hoe diep hullie daarginds wel niet zijn gezonken? Zoek ze op, ga het hen vertellen!
Ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar ik signaleer wel. Net zo goed als ik ook signaleer hoe nutteloos de column van ds Belder is
http://www.rd.nl/opinie/column-het-zit- ... -1.1357487
Die gaat eigenlijk nog verder: want daar deugt niemand meer, links noch rechts, iedereen doet het fout. :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Zulke verhalen vertel je vaak. Maar wat wil je daar nou mee bereiken? Wat hebben dié mensen eraan dat jij hier op dit o zo rechtzinnige forum gaat lopen klagen hoe diep hullie daarginds wel niet zijn gezonken?
Omdat hier altijd naar bewijzen wordt gevraagd. Ik kan het ook anders zeggen, in sommige kerken gebeurt dit....
Dan komt prompt de vraag: hoe weet jij dat?
Hendrikus schreef:Zoek ze op, ga het hen vertellen!
We waren daar gisteravond! Het is familie. Het gaat er niet om hoe diep zij gezonken zijn, maar hoe slinks mensen worden meegetrokken, naar waar ze eerst niet willen zijn.
Ik vermijd liever dergelijke gesprekken, het leidt nergens toe nl. Maar gisteravond vertelden ze uitgebreid over het aanstaande toneelstuk dat zal worden opgevoerd, hun dochter zal ook meedoen en of wij het "leuk" vonden om dan ook te komen.

En waarom zeg je "o zo rechtzinnige forum"? Je bent hier toch ook lid? :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Orchidee »

@Hendrikus is een zeer rechtzinnig man hoor, zover ik kan beoordelen
Dus waarom zou hij niet op dit rechtzinnige forum thuis horen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Gisteravond hoorde ik van een familielid dat in hun kerk morgenochtend een dienst zal worden gehouden waarin een kerstspel zal worden uitgevoerd.
Want: dat is toch leuheuk?
Dan zouden de mensen het kerstevangelie beter begrijpen.
Ik zou het een nieuw triest dieptepunt willen noemen.
Je merkt dat mensen meeglijden hierin. Waar ze 10 jaar geleden nog verontwaardigd over waren en dreigden met opstappen, praten ze het nu zelf goed.
Het voornemen was ook om een film te draaien tijdens een kerkdienst. De kerk als bioscoop, wie had dat ooit kunnen denken.
Zulke verhalen vertel je vaak. Maar wat wil je daar nou mee bereiken? Wat hebben dié mensen eraan dat jij hier op dit o zo rechtzinnige forum gaat lopen klagen hoe diep hullie daarginds wel niet zijn gezonken? Zoek ze op, ga het hen vertellen!
Ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar ik signaleer wel.
Als de insteek inderdaad zou zijn: 'kijk toch eens hoe slecht de anderen zijn' dan lijkt mij nogal logisch dat dit niet goed is. Dat hoeft echter helemaal niet: het is juist wel goed om ook dit soort signalen van de ontwikkelingen binnen de breedte van onze gezindte (of net daarbuiten) aan te geven. Ik lees binnen dit forum regelmatig dat mensen bijgepraat worden over de verschillen in gewoontes, gebruiken, tradities, etc. binnen onze achterban. Dat lijkt mij goed.

Als iemand aan de rechterzijde van onze gezindte een pleidooi houdt om niet-ritmisch te blijven zingen, ga ik er ook vanuit dat @Hendrikus, als hij opnieuw(!) zijn zorgen daarover uit, dat niet bedoelt om aan te geven hoe slecht ze daar wel zijn....
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef: Net zo goed als ik ook signaleer hoe nutteloos de column van ds Belder is
http://www.rd.nl/opinie/column-het-zit- ... -1.1357487
Die gaat eigenlijk nog verder: want daar deugt niemand meer, links noch rechts, iedereen doet het fout. :sweat
Deze column is niet nutteloos. Ik zie het in het bedrijfsleven om me heen gebeuren. Je wordt niet alleen gedwongen tot verandering, het gebeurt in zekere zin vanzelf en als daar geen sturing aan gegeven wordt, dan slaat verandering om in angst. Niet iedereen maakt elke veranderingsproces mee, en niet elke verandering wordt op een correcte en juiste manier begeleidt.

En er zijn ook veel veranderingen die gemotiveerd worden uit de angst, dat als je niet meegaat met de tijd je achter zal gaan lopen. dat is een wet opzich geworden. en daarmee een doel in zichzelf. Met als gevolg dat je core business ingeruild wordt door een hele horde fee burners om uit te zoeken hoe je de verandering te lijf moet gaan. Of adviseurs die je strategische plannen laat maken, die vervolgens maar deels worden uitgerolt en gemonitord en vervolgens zit het hele management te staren naar een dalende saleslijn omdat de verkoopmedewerkers vooral bezig zijn met het registeren en meten van wat ze niet meer doen.

En het derde. Er zijn gewoon mensen die conservatief zijn in de behoudende zin van het woord. 'Vroeger is alles beter' is een oprecht menselijk gevoel, wat je zeker niet moet negeren en als ouwbollig zielig moet wegzetten. Ze zullen alleen maar meer in hun schulp kruipen.

Met de vriendelijke groeten van een ouwe aardsconservatieveling :-)
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Paal »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Gisteravond hoorde ik van een familielid dat in hun kerk morgenochtend een dienst zal worden gehouden waarin een kerstspel zal worden uitgevoerd.
Want: dat is toch leuheuk?
Dan zouden de mensen het kerstevangelie beter begrijpen.
Ik zou het een nieuw triest dieptepunt willen noemen.
Je merkt dat mensen meeglijden hierin. Waar ze 10 jaar geleden nog verontwaardigd over waren en dreigden met opstappen, praten ze het nu zelf goed.
Het voornemen was ook om een film te draaien tijdens een kerkdienst. De kerk als bioscoop, wie had dat ooit kunnen denken.
Zulke verhalen vertel je vaak. Maar wat wil je daar nou mee bereiken? Wat hebben dié mensen eraan dat jij hier op dit o zo rechtzinnige forum gaat lopen klagen hoe diep hullie daarginds wel niet zijn gezonken? Zoek ze op, ga het hen vertellen!
Ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar ik signaleer wel. Net zo goed als ik ook signaleer hoe nutteloos de column van ds Belder is
http://www.rd.nl/opinie/column-het-zit- ... -1.1357487
Die gaat eigenlijk nog verder: want daar deugt niemand meer, links noch rechts, iedereen doet het fout. :sweat
Oei oei Hendrikus, heb jij ds Belder persoonlijk al verteld hoe jij over zijn column denkt voordat je het hier spuit..
Laat Mara gewoon...
Overigens, geheel eens met ds Belder. Slaat de spijker op z'n kop!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Isala »

Paal schreef:Overigens, geheel eens met ds Belder. Slaat de spijker op z'n kop!
Ik ben het wel eens met wat hij zegt.
Alleen, dit is al veel vaker ook door anderen gezegd. Wat ik jammer vindt is dat het zo deprimerend van toon is.
Mag ik de volgende zin er uit halen:
Soms vraag ik me zelfs af of de Geest niet bezig is Zich terug te trekken uit ons kerkelijke leven.
Als je alleen dit zegt, en er vervolgens geen oproep aan verbind om ons te verenigen tot een bidstond (landelijk, gemeentelijk ) om de uitstorting van de Heilige Geest, komt dat op mij over als een grote twijfel aan de almacht en gewilligheid van God.
God wil Zijn Geest uitstorten, we hebben het al zoveel en zo vaak mogen zien in de opwekkingen in het verleden, toen het ook dor en doods in de kerken was.
Maar waar is het gebed? Zijn er wekelijkse bidstonden in de kerk, om herleving? Voor wie is die nood hoog? Zijn er hier mensen die de nood van de ingezonken kerk zien en samen roepen tot de Heere? De Heere wil gebeden zijn, juist in deze tijd. Niet om een grond in ons, maar om de eer van Zijn Naam.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door samanthi »

Isala schreef:
Paal schreef:Overigens, geheel eens met ds Belder. Slaat de spijker op z'n kop!
Ik ben het wel eens met wat hij zegt.
Alleen, dit is al veel vaker ook door anderen gezegd. Wat ik jammer vindt is dat het zo deprimerend van toon is.
Mag ik de volgende zin er uit halen:
Soms vraag ik me zelfs af of de Geest niet bezig is Zich terug te trekken uit ons kerkelijke leven.
Als je alleen dit zegt, en er vervolgens geen oproep aan verbind om ons te verenigen tot een bidstond (landelijk, gemeentelijk ) om de uitstorting van de Heilige Geest, komt dat op mij over als een grote twijfel aan de almacht en gewilligheid van God.
God wil Zijn Geest uitstorten, we hebben het al zoveel en zo vaak mogen zien in de opwekkingen in het verleden, toen het ook dor en doods in de kerken was.
Maar waar is het gebed? Zijn er wekelijkse bidstonden in de kerk, om herleving? Voor wie is die nood hoog? Zijn er hier mensen die de nood van de ingezonken kerk zien en samen roepen tot de Heere? De Heere wil gebeden zijn, juist in deze tijd. Niet om een grond in ons, maar om de eer van Zijn Naam.
Dat zinnetje ken ik al uit mijn vroege jeugd en nog meer van dit soort constateringen.
En idd zonder emotie oproep tot gebed ed.
God wil de Geest geven de gene die Hem erom vragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Posthoorn »

Paal schreef:Oei oei Hendrikus, heb jij ds Belder persoonlijk al verteld hoe jij over zijn column denkt voordat je het hier spuit..
Gaap. Dat hoeft dus niet. Column in 't openbaar mag in 't openbaar bekritiseerd worden.

Hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? ::please
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door refo »

De Geest is allang uitgestort. Maar als we over Hem spreken in de trant van 'hier een drupje en daar een drupje' kan het inderdaad zijn dat Hij vertrekt. Hij is uitgestort opdat de evangeliedienaars de grote daden van God zouden verkondigen. En dat is niet verhalen hoe de Geest in een mens werkt.
Plaats reactie