Het hedendaags geloof

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door eilander »

Isala schreef:
Paal schreef:Overigens, geheel eens met ds Belder. Slaat de spijker op z'n kop!
Ik ben het wel eens met wat hij zegt.
Alleen, dit is al veel vaker ook door anderen gezegd. Wat ik jammer vindt is dat het zo deprimerend van toon is.
Mag ik de volgende zin er uit halen:
Soms vraag ik me zelfs af of de Geest niet bezig is Zich terug te trekken uit ons kerkelijke leven.
Als je alleen dit zegt, en er vervolgens geen oproep aan verbind om ons te verenigen tot een bidstond (landelijk, gemeentelijk ) om de uitstorting van de Heilige Geest, komt dat op mij over als een grote twijfel aan de almacht en gewilligheid van God.
God wil Zijn Geest uitstorten, we hebben het al zoveel en zo vaak mogen zien in de opwekkingen in het verleden, toen het ook dor en doods in de kerken was.
Maar waar is het gebed? Zijn er wekelijkse bidstonden in de kerk, om herleving? Voor wie is die nood hoog? Zijn er hier mensen die de nood van de ingezonken kerk zien en samen roepen tot de Heere? De Heere wil gebeden zijn, juist in deze tijd. Niet om een grond in ons, maar om de eer van Zijn Naam.
Ik zit een beetje op twee sporen als het hierover gaat:
- enerzijds is ook mijn ervaring dat het makkelijk gezegd kan worden. In mijn omgeving zijn er zelfs mensen die hun hele leven in de kerk zitten maar nu menen dat God niet meer werkt en daarom hardop zeggen dat ze niet meer bekeerd zullen worden. Dat is puur ongeloof. Zolang God Zijn Woord geeft, mogen wij de verwachting hebben dat Hij werkt.
- anderzijds: is het niet ook een taak van predikanten (ik denk niet via een column overigens) om te wijzen op dit gevaar? Het is ook Bijbels naar mijn mening, zie de brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azie, over het weren van de kandelaar. Als het goed is, geeft dat gebed, in de eerste plaats persoonlijk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het hedendaags geloof

Bericht door Isala »

eilander schreef:- anderzijds: is het niet ook een taak van predikanten (ik denk niet via een column overigens) om te wijzen op dit gevaar? Het is ook Bijbels naar mijn mening, zie de brieven aan de zeven gemeenten in Klein-Azie, over het weren van de kandelaar. Als het goed is, geeft dat gebed, in de eerste plaats persoonlijk.
Ik ben het met je eens dat dit "gevaar van de veranderziekte" aan de orde mag komen.
Maar dan niet zonder te zeggen dat er hoop is op God.
David klaagde ook, maar kwam toch altijd weer uit bij de hoop op Zijn God.
Zoals ik al eerder aangaf: ik vond de column erg deprimerend van toon. Er staat niets in over God, die Almachtig is, Die gister en heden Dezelfde is, en tot in eeuwigheid (Hebreeen 13:8) en boven alles staat.
Sterker nog, de dominee vraagt zich af of de Heilige Geest zich niet terugtrekt.

Als je je zelf dat afvraagt, kan je dat dan gewoon - als een zinnetje- in een column in de krant zetten?
Zonder oproep tot gebed om herleving?
Voelt dat dan vanbinnen niet als nood?
Dat waren zo even mijn gedachten toen ik de column las.



Hoe moeten we verder als wij de kandelaar menen te zien doven? Vreekamp: „Alleen bekering staat open. Terug naar de liefde van Christus, naar God Die liefde is. Zo niet, dan wordt de kandelaar, het licht van de gemeente, weggenomen. Dan wordt de gemeente verwijderd uit de nabijheid van Christus. De kandelaar is (symbool van) de gemeente zelf (Op. 1:20). Aangrijpend! En dit alles staat in het teken van de spoedig verwachte wederkomst van Christus. Hoe zal Hij Zijn gemeente aantreffen bij Zijn komst?“

Stukje uit dit artikel:
https://www.eo.nl/magazines/visie/artik ... t-uitdoen/
Hora est!
Plaats reactie