'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Curatorium »

-DIA- schreef: Spreekt Paulus dan in deze brief alleen tot de ware gelovigen? Ja wel, maar hij waarschuwt wel dat er in het midden van hun (in de gemeente) mensen zijn die niet leven als een christen. Deze mensen worden opgeroepen om de zonden te laten en zich te bekeren.
Je laatste zin is in de midden/rechter GB flank gelukkig nog iedere zondag te horen, zover mijn kennis reikt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Wim Anker »

Ik zie dat in dit topic wordt gesuggereerd dat de st. jan gemeente in gouda een goed voorbeeld is van een gemeente in het midden van de Gereformeerde Bond

Als dat waar dan is het uiteraard volkomen terecht dat gewaarschuwd wordt tegen de onbijbelse opvattingen in de GB. Daarmee spreken we de goeden niet te na, netzomin als de Heere middels de profeten het overblijsel - die door genade wel horen - te na komt als wordt gezegd dat het het volk niet wil horen en voortgaat in de zonden.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door mulder »

Wim Anker schreef:Ik zie dat in dit topic wordt gesuggereerd dat de st. jan gemeente in gouda een goed voorbeeld is van een gemeente in het midden van de Gereformeerde Bond
maar dat is feitelijk echt niet juist hoor. das linkerkant. al is de linkse flank wel groter dan voorheen er zijn nog genoeg middengemeenten, sommige middengemeenten ontwikkelen wel snel naar links, maar stjan is niet echt midden.

trouwens: misschien moet de redactie van de saambinder even goed nadenken aan wie ze een boek ter recensie stellen. toen in chilliwack de gemeente gescheurd was, ging ds. van Ruitenburg een boek van ds. Beeke recenseren. ja, dat was niet zo'n positieve recensie. de bondsgemeente te middelburg zit vol met ex-gergemmers uit de gemeente van ds. de Heer en de uittocht blijft bezig (misschien moet je dan ook eens de hand in de eigen boezem steken). is dat erg? nee, maar dan kunnen recensies waarschijnlijk soms wat meer objectief zijn. of tenminste het idee wekken dat het wat meer objectief is, nu zeurt iedereen weer op de bekende toon van de saambinder, begrijpelijk!!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Posthoorn »

@ Mulder, mankeert er iets aan je shifttoets? Zo niet, gebruik van svp hoofdletters. Staat wat verzorgder.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door DDD »

mulder schreef:
Wim Anker schreef:Ik zie dat in dit topic wordt gesuggereerd dat de st. jan gemeente in gouda een goed voorbeeld is van een gemeente in het midden van de Gereformeerde Bond
maar dat is feitelijk echt niet juist hoor. das linkerkant. al is de linkse flank wel groter dan voorheen er zijn nog genoeg middengemeenten, sommige middengemeenten ontwikkelen wel snel naar links, maar stjan is niet echt midden.

trouwens: misschien moet de redactie van de saambinder even goed nadenken aan wie ze een boek ter recensie stellen. toen in chilliwack de gemeente gescheurd was, ging ds. van Ruitenburg een boek van ds. Beeke recenseren. ja, dat was niet zo'n positieve recensie. de bondsgemeente te middelburg zit vol met ex-gergemmers uit de gemeente van ds. de Heer en de uittocht blijft bezig (misschien moet je dan ook eens de hand in de eigen boezem steken). is dat erg? nee, maar dan kunnen recensies waarschijnlijk soms wat meer objectief zijn. of tenminste het idee wekken dat het wat meer objectief is, nu zeurt iedereen weer op de bekende toon van de saambinder, begrijpelijk!!
Ik betwijfel of in dit draadje is gesuggereerd dat de Sint-Jan een middengemeente is. Wel meldde Vorst dat het een degelijke gemeente is, en Curatorium dat de gemeente in 15 jaar veranderd is.

Maar voor het overige: de keuze van de redactie is waarschijnlijk opzettelijk. Het is in mijn beleving al jaren bij vlagen een tamelijk eenzijdig blad. Als het even eenzijdig links zou zijn, zou er naar mijn verwachting allang een BHP-variant verschijnen binnen de Gereformeerde Gemeenten. Maar goed. Er is gelukkig ook De Wekker en De Waarheidsvriend.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
mulder schreef:
Wim Anker schreef:Ik zie dat in dit topic wordt gesuggereerd dat de st. jan gemeente in gouda een goed voorbeeld is van een gemeente in het midden van de Gereformeerde Bond
maar dat is feitelijk echt niet juist hoor. das linkerkant. al is de linkse flank wel groter dan voorheen er zijn nog genoeg middengemeenten, sommige middengemeenten ontwikkelen wel snel naar links, maar stjan is niet echt midden.

trouwens: misschien moet de redactie van de saambinder even goed nadenken aan wie ze een boek ter recensie stellen. toen in chilliwack de gemeente gescheurd was, ging ds. van Ruitenburg een boek van ds. Beeke recenseren. ja, dat was niet zo'n positieve recensie. de bondsgemeente te middelburg zit vol met ex-gergemmers uit de gemeente van ds. de Heer en de uittocht blijft bezig (misschien moet je dan ook eens de hand in de eigen boezem steken). is dat erg? nee, maar dan kunnen recensies waarschijnlijk soms wat meer objectief zijn. of tenminste het idee wekken dat het wat meer objectief is, nu zeurt iedereen weer op de bekende toon van de saambinder, begrijpelijk!!
Ik betwijfel of in dit draadje is gesuggereerd dat de Sint-Jan een middengemeente is. Wel meldde Vorst dat het een degelijke gemeente is, en Curatorium dat de gemeente in 15 jaar veranderd is.

Maar voor het overige: de keuze van de redactie is waarschijnlijk opzettelijk. Het is in mijn beleving al jaren bij vlagen een tamelijk eenzijdig blad. Als het even eenzijdig links zou zijn, zou er naar mijn verwachting allang een BHP-variant verschijnen binnen de Gereformeerde Gemeenten. Maar goed. Er is gelukkig ook De Wekker en De Waarheidsvriend.
En toch... als je de inhoud van De Waarheidsvriend vergelijkt met de inhoud van het Gereformeerd Weekblad (ook GB) uit de tijd van kort na de tweede wereldoorlog, dan is er ook in de GB wel veel opgeschoven. Ik denk dat daar geen kerkverband aan is ontkomen. De een gaat sneller dan de ander, maar alles schuift op.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Kohlbrugge
Berichten: 55
Lid geworden op: 02 jul 2011, 17:28

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Kohlbrugge »

-DIA- schreef:En toch... als je de inhoud van De Waarheidsvriend vergelijkt met de inhoud van het Gereformeerd Weekblad (ook GB) uit de tijd van kort na de tweede wereldoorlog, dan is er ook in de GB wel veel opgeschoven. Ik denk dat daar geen kerkverband aan is ontkomen. De een gaat sneller dan de ander, maar alles schuift op.
In de praktijk zie je dat gemeenten een meer behoudende koers gaan varen, in reactie op naar modernisering neigende gemeenten.
Dit zie je nogal eens bij HHK-gemeenten. Een predikant kwam enkele jaren geleden in een HHK-gemeente om een doopdienst van een familielid bij te wonen. Dit was tot 2004 een GB-gemeente. Deze predikant herkende deze gemeente niet meer als GB-gemeente zoals voorheen, maar deze gemeente zou in de praktijk zomaar een Ger Gem gemeente kunnen zijn.

Je ziet in kerkelijke gemeenten verschuivingen in verschillende richtingen.

Het Gereformeerd Weekblad is opgericht in 1896 door o.a. dr. Hugo Visscher. In 1909 kwam de Waarheidsvriend als tegenhanger van het Ger. Weekblad. Hoe de verhouding na de tweede wereldoorlog was tussen die twee bladen weet ik niet. Ik was abonnee op het Ger Weekblad van 1986 tot 2005, het jaar waarin het blad werd opgeheven. Ik had niet het idee dat er wezenlijke verschillen waren tussen die twee bladen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door DDD »

Ik ken maar een paar HHK-gemeenten, maar is het niet zo dat de meeste HHK-gemeenten zich meer midden en rechts van de GG positioneren?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ken maar een paar HHK-gemeenten, maar is het niet zo dat de meeste HHK-gemeenten zich meer midden en rechts van de GG positioneren?
Dat is mijn indruk absoluut niet. Nu woon ik te midden van rechtse GG's en midden HHK's
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door Herman »

De vraag voegt natuurlijk weinig toe vanwege haar generaliserend karakter. De diversiteit en cultuur van de HHK is geheel anders dan 'de gemiddelde GG' met als gevolg dat je een heel knip en plakwerk krijgt om gemeentes en kerkverbanden op elkaar te laten lijken.

Overigens blijkt dus de GB een brochure te hebben geschreven over de prediking. Heeft iemand daar iets over te melden?
zie deze link
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'Bondstheologie', Uit: Pinksteren

Bericht door -DIA- »

Kohlbrugge schreef:
-DIA- schreef:En toch... als je de inhoud van De Waarheidsvriend vergelijkt met de inhoud van het Gereformeerd Weekblad (ook GB) uit de tijd van kort na de tweede wereldoorlog, dan is er ook in de GB wel veel opgeschoven. Ik denk dat daar geen kerkverband aan is ontkomen. De een gaat sneller dan de ander, maar alles schuift op.
In de praktijk zie je dat gemeenten een meer behoudende koers gaan varen, in reactie op naar modernisering neigende gemeenten.
Dit zie je nogal eens bij HHK-gemeenten. Een predikant kwam enkele jaren geleden in een HHK-gemeente om een doopdienst van een familielid bij te wonen. Dit was tot 2004 een GB-gemeente. Deze predikant herkende deze gemeente niet meer als GB-gemeente zoals voorheen, maar deze gemeente zou in de praktijk zomaar een Ger Gem gemeente kunnen zijn.

Je ziet in kerkelijke gemeenten verschuivingen in verschillende richtingen.

Het Gereformeerd Weekblad is opgericht in 1896 door o.a. dr. Hugo Visscher. In 1909 kwam de Waarheidsvriend als tegenhanger van het Ger. Weekblad. Hoe de verhouding na de tweede wereldoorlog was tussen die twee bladen weet ik niet. Ik was abonnee op het Ger Weekblad van 1986 tot 2005, het jaar waarin het blad werd opgeheven. Ik had niet het idee dat er wezenlijke verschillen waren tussen die twee bladen.
Vooral ds. I. Kievit heeft een bevindelijk stempel gedrukt op het Gereformeerd Weekblad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie