Bidden om bekering

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Wandelende »

mirjam schreef:Ik vind het niet kies om zo op de persoon te spelen.
Dat klopt. Alleen je geeft zo vaak aan "je moet het doen", "jij moet geloven", "je moet actief zijn, niet passief", etc. dat dergelijke uitspraken toch wel vragen om een persoonlijke reactie?

Wanneer je het hebt over de eis van bekering en geloof, dan denk ik dat je niemand op dit forum hebt die jou zal tegenspreken. Als je het hebt over de eigen verantwoordelijkheid wanneer wij blijven in ongeloof, dan geldt denk ik hetzelfde.
De wijze zoals jij het echter verwoord komt over als een activistisch christendom dat bekering en wedergeboorte zelf kan bewerkstelligen. Alsof mensen ook maar iets (!) zelf kunnen toevoegen.

Wel is het onze plicht vanuit de eis om te zoeken, te bidden, te pleiten, te geloven, etc. Alleen hoe meer je dat uit eigen kracht zal proberen, hoe meer je er achter komt dat je geen steek verder komt. Tótdat de Heilige Geest het werk van Christus toe gaat passen in jouw hart en dat leidt hoe dan ook tot volledige overgave. Dan ga je steeds meer en opnieuw leren dat het niet uit eigen kracht, niet uit eigen werken, niet uit eigen geloven is gekomen, maar uit enkel genade om Christus' wil. "Vader, Ik wil dat die bij Mij zijn die Gij Mij gegeven hebt".

En dan is het wonder van wedergeboorte de oorzaak tot een voortdurende bekering van je leven en het steeds weer teruggeworpen te worden op het werk van Christus. Dan te leren, steeds opnieuw; "Hij moet wassen en ik minder worden". Met het doel om uit dankbaarheid eeuwig God te loven, te prijzen en te eren "omdat Gij het hebt gedaan".
(~)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Bidden om bekering

Bericht door Isala »

We hoeven Gods verkiezing en onze verantwoordelijkheid niet tegen elkaar uit te spelen.

Wat ik uit het artikel een zorgwekkende zaak vind, is het volgende:
"Iemand kan belijdenis gedaan hebben, zonder dat er sprake is van ware kentekenen van geestelijk leven".

Ligt hier niet een oorzaak van de slapende kerk? Als er lidmaten bij komen, die wel belijdenis doen, maar niet aan het HA kunnen deelnemen, hoe kan men dan een levende, christelijke gemeente zijn? Waarvan heeft men dan belijdenis gedaan?
Hora est!
Jan Pieterszoon
Inactief
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 jan 2018, 12:04

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jan Pieterszoon »

Moderators, kunt u ingrijpen in dit onschriftuurlijk belijden van de belijdenis en een remonstrantse gedachtegang?
Wij kunnen als mens niks en liggen van nature dood in de misdaden. Beseft u dat, Mirjam?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bidden om bekering

Bericht door Herman »

Als we zelf enigszins onze positie kennen in het gereformeerde belijden, dan hoeven we echt niet te piepen als er eens iemand wat uit de bocht vliegt. Alsof forummer m de eerste is die deze vragen stelt.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Bidden om bekering

Bericht door Moderamen »

Precies. Het lijkt mij beter, ook voor de persoon met de verkeerde gedachtegang, om het standpunt gewoon te weerleggen met Schrift en belijdenis i.p.v. alles weg te knippen. Daar leren we allemaal van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bidden om bekering

Bericht door Mara »

Jan Pieterszoon schreef:Moderators, kunt u ingrijpen in dit onschriftuurlijk belijden van de belijdenis en een remonstrantse gedachtegang?
Hoe doe je dit in het dagelijks leven dan?
Iemand het zwijgen opleggen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Wandelende »

Jan Pieterszoon schreef:Wij kunnen als mens niks en liggen van nature dood in de misdaden.
En drijft die gedachte al naar Christus uit? Of werkt het lijdelijkheid in de hand?
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bidden om bekering

Bericht door samanthi »

Wandelende schreef:
Jan Pieterszoon schreef:Wij kunnen als mens niks en liggen van nature dood in de misdaden.
En drijft die gedachte al naar Christus uit? Of werkt het lijdelijkheid in de hand?
Dit is idd de andere kant van de mens moet het doen ik raad ook JPzoon aan de bovenstaande link te luisteren. God heeft beloofd te werken door de prediking. Als je al bij voorbaat zegt God moet het doen en niet luistert naar de nodiging.
Tja dan kom je er nooit.

100 % Gods genade. Hij gaf Zijn Zoon, Hij geeft ons Zijn Woord. Hij geeft alles.
Laatst gewijzigd door samanthi op 16 jan 2018, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bidden om bekering

Bericht door Desiree »

Natuurlijk moet je als dominee preken zoals je denkt dat God het wil. Dat doet ook elke dominee.

Maar als je merkt dat er zowel in de PKN als GGIN om verdere grenzen maar niet te nemen, kinderen van de Heere zijn, (of ze ervoor uitkomen is een tweede) dan kun je er best wat relaxer mee omgaan, denk ik.

Ik denk dat je wel.. hoed Mijn schapen, weid Mijn lammeren enz proberen moet iedereen in de dienst mee te nemen in de lieflijke nodiging naar Christus.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bidden om bekering

Bericht door Desiree »

samanthi schreef:
Wandelende schreef:
Jan Pieterszoon schreef:

100 % Gods genade. Hij gaf Zijn Zoon, Hij geeft ons Zijn Woord. Hij geeft alles.
Mooie zin.. dat raakt je he.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jan Pieterszoon schreef:Moderators, kunt u ingrijpen in dit onschriftuurlijk belijden van de belijdenis en een remonstrantse gedachtegang?
Hoe doe je dit in het dagelijks leven dan?
Iemand het zwijgen opleggen?
Ik plaatste expres zo'n reactie.
Als er wordt gezegd dat wij ons zélf moeten bekeren (wat niets minder is als een remonstrants gedachtegoed!), moet je dit ontkrachten met Bijbelse argumenten en teksten als Psalm 14 en 53 en Romheinen 3. En ja, er zijn en waren er op dit forum ook die zo ver gaan dat er een valse lijdelijkheid ontstaat. Daar heb ik in het verleden ook zeer tegen geageerd. We zijn van nature dood en liggen in de zonde en de misdaden. Maar dat betekent niet dat we met onze armen over elkaar moeten gaan zitten en aan het eind van ons leven kunnen zeggen dat God ons niet wilde bekeren. we moeten juist bidden tot God of Hij ons bekeren wil. En als we iets van Gods soevereine genade gaan leren kennen, zullen we ook zien dat wij slechte mensen zijn en dan gaat de hand op de mond. Dan zeggen we absoluut niet dat we ons zélf tot God hebben gewend, en dat we zélf de eerste stap hebben gezet! In tegendeel; dan leren we juist zien dat wij adderengebroedsels zijn en er van onzelf niks bij kan, geen één nagelschrapje! Maar we leren dan ook dat God genade wíl en kán geven, zelfs bij het naderen van de dood. En dát zal dan ook merkbaar worden in ons leven. Dan gunnen we het iedereen, maar blijven we tegelijk wel wijzen op én dat we van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten en we God zélf de rug hebben toegekeerd én dat dit onze eigen verantwoordelijkheid nochtans niet uitsluit en we ons onder Gods woord en de daarop gegronde belijdenissen horen te begeven en Hem te bidden om bekering en kennis van onze ellende en onze zonden, met de bede of Hij ons tot Hem wil bekeren.

Voor alle duidelijkheid, lees ook mijn onderschrift.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Bidden om bekering

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jan Pieterszoon schreef:Moderators, kunt u ingrijpen in dit onschriftuurlijk belijden van de belijdenis en een remonstrantse gedachtegang?
Hoe doe je dit in het dagelijks leven dan?
Iemand het zwijgen opleggen?
Ik plaatste expres zo'n reactie.
Als er wordt gezegd dat wij ons zélf moeten bekeren (wat niets minder is als een remonstrants gedachtegoed!), moet je dit ontkrachten met Bijbelse argumenten en teksten als Psalm 14 en 53 en Romheinen 3. En ja, er zijn en waren er op dit forum ook die zo ver gaan dat er een valse lijdelijkheid ontstaat. Daar heb ik in het verleden ook zeer tegen geageerd. We zijn van nature dood en liggen in de zonde en de misdaden. Maar dat betekent niet dat we met onze armen over elkaar moeten gaan zitten en aan het eind van ons leven kunnen zeggen dat God ons niet wilde bekeren. we moeten juist bidden tot God of Hij ons bekeren wil. En als we iets van Gods soevereine genade gaan leren kennen, zullen we ook zien dat wij slechte mensen zijn en dan gaat de hand op de mond. Dan zeggen we absoluut niet dat we ons zélf tot God hebben gewend, en dat we zélf de eerste stap hebben gezet! In tegendeel; dan leren we juist zien dat wij adderengebroedsels zijn en er van onzelf niks bij kan, geen één nagelschrapje! Maar we leren dan ook dat God genade wíl en kán geven, zelfs bij het naderen van de dood. En dát zal dan ook merkbaar worden in ons leven. Dan gunnen we het iedereen, maar blijven we tegelijk wel wijzen op én dat we van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten en we God zélf de rug hebben toegekeerd én dat dit onze eigen verantwoordelijkheid nochtans niet uitsluit en we ons onder Gods woord en de daarop gegronde belijdenissen horen te begeven en Hem te bidden om bekering en kennis van onze ellende en onze zonden, met de bede of Hij ons tot Hem wil bekeren.

Voor alle duidelijkheid, lees ook mijn onderschrift.
1. Dus Johannes de Doper en de Heere Jezus deden remonstrantse uitspraken?

2. Waar staat dit in de bijbel?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Harry65
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 jun 2017, 09:35

Re: Bidden om bekering

Bericht door Harry65 »

Er blijft toch altijd wat wringen tussen "ik kan helemaal niks en ben van nature dood" en anderzijds "ik heb geen enkele verontschuldiging". (oftewel: ik kan er helemaal niks aan doen, en toch is het mijn eigen schuld.)
Als dat weer eens wringt (gebeurt niet zo vaak meer), houd ik mijzelf het volgende voorbeeld voor ogen.

De mens (waarmee bedoeld de hele mensheid, met 'dank' aan Adam en Eva) heeft tegen God gekozen.
(Terzijde: ja ja, dat kon de mens dus wel zelf...)
(Ook terzijde: ik zelf geloof dat de mens best wel 'wat' kan, maar niet als het gaat om z'n eigen zielenheil / redding.)

Beschouw dat alsof we in een woeste rivier zijn gevallen (of mogelijk zelfs gesprongen), die naar een afgrond (naar de dood) leidt,
en we hebben geen enkele mogelijkheid eruit te klimmen.
En God staat aan de kant, en grijpt ons vast om ons uit die rivier te halen.
Waarom?
Liefde.
Als wij ons door God laten vasthouden, dan worden wij gered.
We hoeven niet eens zelf Zijn hand te pakken. Hij pakt ons.
En Hij pakt IEDEREEN. Iedereen wordt op één of andere manier door Hem vastgegrepen.

Maar mensen gaan tegenstribbelen. Of ze zeggen tegen God "ik wil niet, laat me los".
En ja, dan zal God wel eens los kunnen laten.
Maar je kunt nooit zeggen: "God heeft mij niet vastgegrepen, Hij heeft mij blijkbaar gemist".

Ik vat het zelf meestal samen als:
1. Wij kunnen helemaal niets, nul komma nul, bijdragen aan onze redding.
2. Wij kunnen die redding wel verspelen.


En dan onze bekering.
Daarvan is pas sprake als we al uit die rivier zijn getrokken.
We moeten dan ons leven anders aan gaan pakken, anders komen we weer op de rand van die rivier en zijn we er zo maar weer in gevallen (of zijn sommigen er zelfs 'bewust' weer ingesprongen.)
We moeten dus bij die rivier uit de buurt blijven.
Terwijl het onze 'natuur' is om naar die rivier toe te gaan.


(Misschien kun je wat met dit beeld, misschien ook niet.)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bidden om bekering

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:
Mara schreef:
Jan Pieterszoon schreef:Moderators, kunt u ingrijpen in dit onschriftuurlijk belijden van de belijdenis en een remonstrantse gedachtegang?
Hoe doe je dit in het dagelijks leven dan?
Iemand het zwijgen opleggen?
Ik plaatste expres zo'n reactie.
Als er wordt gezegd dat wij ons zélf moeten bekeren (wat niets minder is als een remonstrants gedachtegoed!), moet je dit ontkrachten met Bijbelse argumenten en teksten als Psalm 14 en 53 en Romheinen 3. En ja, er zijn en waren er op dit forum ook die zo ver gaan dat er een valse lijdelijkheid ontstaat. Daar heb ik in het verleden ook zeer tegen geageerd. We zijn van nature dood en liggen in de zonde en de misdaden. Maar dat betekent niet dat we met onze armen over elkaar moeten gaan zitten en aan het eind van ons leven kunnen zeggen dat God ons niet wilde bekeren. we moeten juist bidden tot God of Hij ons bekeren wil. En als we iets van Gods soevereine genade gaan leren kennen, zullen we ook zien dat wij slechte mensen zijn en dan gaat de hand op de mond. Dan zeggen we absoluut niet dat we ons zélf tot God hebben gewend, en dat we zélf de eerste stap hebben gezet! In tegendeel; dan leren we juist zien dat wij adderengebroedsels zijn en er van onzelf niks bij kan, geen één nagelschrapje! Maar we leren dan ook dat God genade wíl en kán geven, zelfs bij het naderen van de dood. En dát zal dan ook merkbaar worden in ons leven. Dan gunnen we het iedereen, maar blijven we tegelijk wel wijzen op én dat we van nature geneigd zijn God en onze naaste te haten en we God zélf de rug hebben toegekeerd én dat dit onze eigen verantwoordelijkheid nochtans niet uitsluit en we ons onder Gods woord en de daarop gegronde belijdenissen horen te begeven en Hem te bidden om bekering en kennis van onze ellende en onze zonden, met de bede of Hij ons tot Hem wil bekeren.

Voor alle duidelijkheid, lees ook mijn onderschrift.
1. Dus Johannes de Doper en de Heere Jezus deden remonstrantse uitspraken?

2. Waar staat dit in de bijbel?
Bij mij kwamen dezelfde vragen op. Verder is het absoluut geen vraag of God je wil bekeren. Hij wil. En Hij gaat daarin zelfs zo ver dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 18 jan 2018, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bidden om bekering

Bericht door Herman »

Een van de aspecten van bekering is het breken met de zonde. Ik zou dat maar snel gaan doen. Haast u om uws levens wil.
Wel daarom bidden, maar dat niet doen, daar klopt ook geen hout van.
Plaats reactie