Bidden om bekering

Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Bidden om bekering

Bericht door Ezen »

Helemaal eens, Madeli. Je kunt 100 jaar bidden om bekering, dan weet je zeker dat je geen bekering krijgt. Die dominee uit de openpost heeft gelijk. Bekeren is iets wat de mens zelf doet, hoe remonstrants het ook klinkt. Als de mens de zaligheid dan maar buiten zichzelf zoekt. En daar staat inderdaad ook weer "zoekt"
Spitten en niet moe worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bidden om bekering

Bericht door eilander »

@Madel, ik laat het er maar bij, maar ik vind de leer die uit deze postings blijkt, erg gevaarlijk.
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Bidden om bekering

Bericht door Madel »

eilander schreef:@Madel, ik laat het er maar bij, maar ik vind de leer die uit deze postings blijkt, erg gevaarlijk.
@eilander,
Zoals ik het ervaren heb en verwoord in mijn posting is dat helaas voor veel (jonge) kerkgangers nog steeds de situatie. Zie de vragen hierover op refoweb. Door bepaalde uitdrukkingen wordt er een verkeerd Godsbeeld gewekt waar jongeren later mee vastlopen. Dat is pas gevaarlijk. Ik heb de dingen benoemd zoals ik ze zelf ervaren heb, zoals ik ze vernomen heb uit eigen kring en zoals ik regelmatig lees op bijv. refoweb.
En ik ben er van overtuigd dat helaas zich velen er in kunnen herkennen. En dat is o.a. het gevolg van het gebruik van bepaalde uitdrukkingen die we veelal zo niet direct in de Bijbel terugvinden. Dat is pas gevaarlijk.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Bidden om bekering

Bericht door Leerling »

Madel schreef:Het bidden om een nieuw hartje is een eigen leven gaan leiden. Als kind is mij dat ook altijd voorgehouden en ook vanuit de verhalen uit de kinderbijbel. Bij elk hoofdstuk kwam dit wel terug. Bidt er maar veel om kinderen!
En ook nergens in de evangeliën kom je deze uitdrukking tegen dat Jezus dat opdraagt aan zijn toehoorders.

De gevolgen van dergelijke uitdrukkingen voor kinderen zijn denk ik wel een groot gevaar. Er wordt namelijk per direct een Godsbeeld gecreëerd dat God wel hoort maar bitter weinig verhoort. Als je dan ook nog in een gemeente zit waar maar weinig mensen aangaan aan het avondmaal, wordt dit beeld nog eens versterkt. En als dat ook nog eens met een Bijbelse tekst wordt onderbouwd!: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren, dan is het negatieve Godsbeeld compleet.

En als de dominee in het grote gebed vraagt of de Heere de rijen en paden nog eens door wil gaan om hier een jongeling en daar een grijsaard nog eens te komen te staan te bekeren, dan zie je als kind door de bomen het bos ook niet meer.
En als dan ook nog een wordt benadrukt dat de hele bekering een eenzijdig soeverein Godswerk is waar je helemaal niets aan kunt doen en het geheel en al afhankelijk is van God!
En als dan ook nog een gezegd wordt dan je moet bedelen aan Gods genade troon en ook nog eens een diepgaand zondebesef hebben en in een uitzichtloze situatie komen, dan, ja, dan wil God misschien nog wel eens genadig zijn voor een arme zondaar. En dat moet dan een rijkdom van Gods genade voorstellen!

Hier kun je als kind toch niets mee. God is de enige die het kan doen maar het blijkbaar weinig doet gezien het weinige aantal avondmaalgangers. (ik spreek uit ervaring en kom oorspronkelijk uit een ger.gemeente).

Het gebed van Daniel vind ik ook gevaarlijk om te betrekken op een persoonlijke bekering. Dat is namelijk de context niet van het gebed. Daniel pleit op Gods beloften en treedt op voor zijn volk Israël dat in ballingschap verkeert en waar Daniel tot de ontdekking komt dat de 70 jaar ballingschap ten einde loopt. Ook hier worden bepaalde zaken ingelegd. Hetzelfde geldt voor het door mij eerder aangehaalde gedeelte in Ezechiel 36:26. Dat toepassen op een persoonlijke bekering vind ik niet terecht. De gevolgen die daar genoemd staan hebben niets met persoonlijke bekering te maken zoals dat verkondigt wordt van de kansels.
Ik snap je worsteling @Madel. Ik snap de punten die je aandraagt. Maar hoe en wat dan?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bidden om bekering

Bericht door ejvl »

Leerling schreef: Ik snap je worsteling @Madel. Ik snap de punten die je aandraagt. Maar hoe en wat dan?
Ik ben @Madel niet, maar ik zou zeggen, bijvoorbeeld zoals Spurgeon het brengt.
Spurgeon schreef: Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.
Ik verlang een vaste en onveranderlijke grond voor mijn geloof.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
als ik zo dood ben als een steen en mijn ziel aan het stof kleeft.
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
bevinding – mijn recht is om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.
Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
Maar wat een omhaal is dat mengsel van wet en evangelie waar ik tegen strijd!
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”
Maar dat staat er niet! Er staat aan alle “creaturen.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
Daar hebt u de boodschap van het evangelie tot een zondaar als zondaar.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.
Neem Hem, vertrouw op Hem en u zult leven.”

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
Zeg me niet dat u niet geschikt bent: er wordt geen geschiktheid gevraagd.
Het gebod is u gegeven, het is aan u om te gehoorzamen, niet om te redetwisten.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.
De hele preek staat hier.
http://www.downloadpreken.com/artikelen/A022.pdf
En nog een citaat:
Spurgeon schreef: Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Bidden om bekering

Bericht door Madel »

@Leerling,

De worsteling is God-zij-dank niet meer mijn worsteling maar helaas wel van vele getrouwe kerkgangers.
Maar hoe en wat dan?
Bepaalde uitdrukking zoals “ bidt maar veel om een nieuw hartje kinderen” zouden minimaal gebruikt dienen te worden daar deze onze God per direct in een verkeerd daglicht stellen als zijnde dat Hij wel dingen kan, maar (blijkbaar) zelden doet.
Juist door het gebruik van dergelijke uitdrukkingen, die we zo niet in de Bijbel tegenkomen, en al helemaal niet gebezigd werden door de Here Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde, wordt een discrepantie in het leven geroepen waar generaties op vastlopen.

Neem nu het punt van bekering. Er zijn dacht ik één of twee teksten die spreken over: bekeer mij (passief). De tientallen overige teksten spreken over: bekeer u (actief). In de gereformeerde leer wordt het passieve benadrukt en het actieve in de verdachtenhoek geplaatst. Dat geeft verwarring.

Het eerder door mij aangehaalde Bijbelgedeelte waarin de Heere zelf spreekt over hartsvernieuwing is Ezechiel 36. Maar dit één op één toepassen op een persoonlijke bekering gaat mij veel te ver en levert dan vaak ook talloze vragen op als men dat wel doet. Het geeft verwarring. Het betreffende gedeelte handelt over het volk Israël, als natie, en heeft betrekking op het oude en nieuwe verbond. Er geestelijke lessen uit trekken kan maar ook daar dient men voorzichtig mee te zijn. Helaas worden tal van Bijbelgedeelte verklaard op het individu van vandaag terwijl het niet zo bedoeld is.

Het is sowieso niet verstandig om Gods handelen met het volk Israël te vertalen naar een bekering.
Psalm 147:19 Hij maakt Jakob Zijn woorden bekend, Israël Zijn inzettingen en Zijn rechten.20 Alzo heeft Hij geen volk gedaan; en Zijn rechten, die kennen zij niet. Hallelujah!
Wij kennen die rechten ondertussen wel aangezien wij nu de Bijbel hebben. Maar dat betekent nog niet dat wat voor Israël geldt ook voor ons geldt! Ook daar ontstaat verwarring.

Het achterliggende probleem is natuurlijk de toe-eigening van het persoonlijke heil. Daar worden allerlei drempels opgeworpen. Eenvoudig geloven is blijkbaar al verdacht.

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.


Misschien zouden we (ten opzichte van de kinderen) de door mensen opgeworpen drempels eens moeten verwijderen.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jeremiah »

OP RW kwam ik een antwoord van Ds. Kot (HHK) tegen

"De grote vraag is echter of de door God aangewezen weg om een "vlesen hart" te krijgen is: bidden om een nieuw hart? En dan zou ik toch willen zeggen: het is niet erg als je erom vraagt, bid maar! Maar het kan toch de weg niet vervangen, die de Heere in Zijn Woord ons Zelf aanwijst. Welke weg? Wel, dat is de bijbelse weg om vergeving van zonden en het eeuwige leven te ontvangen? Dat is de weg van geloof en bekering. De Heere leert ons in Zijn Woord dat de goddeloze door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder de werken der wet. Wij worden dus zalig in een weg van oprecht geloof en waarachtige bekering. Als de stokbewaarder aan Paulus vraagt: wat moet ik doen om zalig te worden? Dan zegt de apostel: gelooft in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.

En deze weg is nu ook voor ons en onze kinderen de enige weg tot het behoud. En dit kan niet vervangen worden door welk gebed dan ook. God is volstrekt rechtvaardig. Hij houdt de schuldige geenszins onschuldig. Maar Hij heeft in Christus een weg geopend waardoor de grootste der zondaren kan zalig worden. maar dan in een weg van geloof en bekering.

Bid dus maar om dat nieuwe leven. Maar laat het voor alle dingen onze zorg zijn om met ons verzondigde, verloren, goddeloze, leven door het geloof tot Christus te gaan en ons geheel aan Hem toe te betrouwen en om van harte het spoor van Gods Woord te gaan. Dat is wat God uitwerkt in de wedergeboorte als Hij de zondaar met Christus verenigt. En dan geldt: wie in Christus is die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. Dan heb je een vlesen hart."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bidden om bekering

Bericht door Jeremiah »

Wat vinden de oudvaders en puriteinen eigenlijk van het gebed om bekering?

Brakel: God roept en nodigt niet alleen met de belofte tot zaligheid, maar Hij gebiedt het ook: Bekeert u en gelooft het Evangelie!

Gray: Ongeloof vertoont zich onder de schone schijn van de ene of andere deugd, als nederigheid en tederheid, hoewel men er beter van zou kunnen zeggen, dat het hoogmoed en onwetendheid is onder de dekmantel van nederigheid.

McCheyne: U denkt altijd dat u zich moet bekeren en dat u uw leven moet beteren om uzelf het medelijden van de Zaligmaker waardig te maken. Leer toch dat de Zaligmaker kwam voor goddelozen, voor hen die zich niet bekeren en geloven.

Boston: In feite is het ‘vragen en bidden’ slechts een poging van de mens om vanuit zichzelf iets te bewerkstelligen dat God aangenaam zou zijn. Het zijn mensen die een hoge dunk hebben van hun plichten en de daarmee tot God gaan. Het is niets anders dan het zoeken van het heil in het verbond der werken.

Kohlbrugge: Zuchten om een verbrijzeld hart om genade is niets anders dan zuchten om de zonde in de hand te houden, een zalig willen worden zonder zichzelf te willen overgeven. De mens roept gewoonlijk om genade en verschuilt zich daarbij achter zijn niets-zijn, achter zijn machteloosheid.

Kohlbrugge: ik kan niet, ik heb niets, ik ben niets zeggen is de zwaarste zonde. Het is een teken dat wij ons niet aan het Woord willen onderwerpen.

Bonar: Ik moet wachten, mijzelf voorbereiden, de middelen gebruiken en bidden dat ik in staat mag worden om weer terug te keren (te geloven) Nee! Umoet niet wachten, u moet opstaan en tot uw Vader gaan, en niets anders doen dan geloven in het getuigenis dat God van Zijn Zoon getuigt.

Bonar: Zij willen niet rusten op iets, zonder al hun eigen werken in aanmerking te nemen, maar zij denken dat het een rechte en veilige weg is om op het biddende, werkende en vrome IK te rusten.

Calvijn: Wij moeten geloven eer wij bidden: want met bidden geven wij getuigenis van de genade die God ons belooft van Hem te verwachten. Wie de beloften niet geloofd die bidt geveinsdelijk.

Erskine: Het hoogmoedige en wettische hart kan er echter niet toe komen Christus en het eeuwige leven voor niets aan te nemen.

Erskine: Ongeloof is te herkennen aan dat het voortdurend -en dat onder de schone schijn van nederigheid- opkomt voor de zaak van het ongeloof.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bidden om bekering

Bericht door Panny »

Jeremiah schreef:OP RW kwam ik een antwoord van Ds. Kot (HHK) tegen

"De grote vraag is echter of de door God aangewezen weg om een "vlesen hart" te krijgen is: bidden om een nieuw hart? En dan zou ik toch willen zeggen: het is niet erg als je erom vraagt, bid maar! Maar het kan toch de weg niet vervangen, die de Heere in Zijn Woord ons Zelf aanwijst. Welke weg? Wel, dat is de bijbelse weg om vergeving van zonden en het eeuwige leven te ontvangen? Dat is de weg van geloof en bekering. De Heere leert ons in Zijn Woord dat de goddeloze door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder de werken der wet. Wij worden dus zalig in een weg van oprecht geloof en waarachtige bekering. Als de stokbewaarder aan Paulus vraagt: wat moet ik doen om zalig te worden? Dan zegt de apostel: gelooft in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.

En deze weg is nu ook voor ons en onze kinderen de enige weg tot het behoud. En dit kan niet vervangen worden door welk gebed dan ook. God is volstrekt rechtvaardig. Hij houdt de schuldige geenszins onschuldig. Maar Hij heeft in Christus een weg geopend waardoor de grootste der zondaren kan zalig worden. maar dan in een weg van geloof en bekering.

Bid dus maar om dat nieuwe leven. Maar laat het voor alle dingen onze zorg zijn om met ons verzondigde, verloren, goddeloze, leven door het geloof tot Christus te gaan en ons geheel aan Hem toe te betrouwen en om van harte het spoor van Gods Woord te gaan. Dat is wat God uitwerkt in de wedergeboorte als Hij de zondaar met Christus verenigt. En dan geldt: wie in Christus is die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. Dan heb je een vlesen hart."
Mooi antwoord!
Je kan inderdaad dagelijks om bekering bidden terwijl je de Weg die God in Zijn Woord wijst (Christus) verwerpt.

Sommige mensen denken dat ze het recht (of zelfs de plicht) hebben Christus te verwerpen omdat ze niet wedergeboren zijn.
Ik heb gehoord dat iemand alleen bad om bekering, zelfontdekking, ellendekennis... maar dat smeken om genade in Christus geen onderdeel was van het gebed. Want eerst moet het ene geleerd worden voordat er plaats kan zijn voor genade. Dit is geen Bijbels gebed.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bidden om bekering

Bericht door Wim Anker »

Die ander ook altijd.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bidden om bekering

Bericht door Panny »

Wim Anker schreef:Die ander ook altijd.
Je hebt inderdaad wel gelijk.
Het grote gevaar van een forum is dat het bijna alleen maar gaat om het verdedigen van je eigen zienswijze en levenswijze. En dus ook wat er allemaal mis zou zijn met andere zienswijzen en levenswijzen.
Het is ook een valkuil waar ik steeds weer inval.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bidden om bekering

Bericht door DDD »

Panny schreef:
Wim Anker schreef:Die ander ook altijd.
Je hebt inderdaad wel gelijk.
Het grote gevaar van een forum is dat het bijna alleen maar gaat om het verdedigen van je eigen zienswijze en levenswijze. En dus ook wat er allemaal mis zou zijn met andere zienswijzen en levenswijzen.
Het is ook een valkuil waar ik steeds weer inval.
Ik ben het dan weer helemaal niet met het verwijt van Wim eens. Ik zie hier een hoop mensen die wel degelijk naar anderen proberen te luisteren. Het spijt mij oprecht, maar mijns inziens is het al dan niet bewust een manier om de ander aan de kant te schuiven. Dat is ook geen goed luisteren.
Klaas02
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jul 2016, 08:30
Locatie: Noord Holland

Re: Bidden om bekering

Bericht door Klaas02 »

Ik ben het helemaal met ds. Van Kooten eens. Het is ook wel een moedige uitspraak voor een predikant in de HHK.
Zich bekeren is een actie van degene die tot dan toe niet bekeerd was. Telkens als er in de Bijbel staat "bekeert u" roept God op tot een activiteit en niet tot passiviteit. Natuurlijk is het waar dat God de menselijke wil ombuigt. Maar wie beweert dat God dat nog niet heeft gedaan? (zie Joh 3:8 - De wind blaast waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet vanwaar hij komt en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk die uit den Geest geboren is). Iemand die uit de Geest geboren is gaat niet in zichzelf zitten wroeten, al of niet met behulp van een gebedje, maar gehoorzaamt aan Gods oproep.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bidden om bekering

Bericht door Ditbenik »

“'Ik bid al zo lang om bekering, maar God geeft het niet'
, Wie dit zegt, stelt dus dat hij of zij zelf wel wil maar dat God niet wil. Dat is inderdaad vloeken. Wie zegt zelf wel te willen maar dat God niet wil, keert de zaak radicaal om en maakt God tot een leugenaar. Dat is een afschuwelijke vloek.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bidden om bekering

Bericht door -DIA- »

De oorzaak dat het artikel (van de topicstarter) op CIP kwam staat ook op CIP:
https://cip.nl/55184-als-kerk-zijn-we-in-slaap-gevallen

Verder commentaar acht ik niet nodig, in ieder geval kan ik er niet op reageren, om bekende redenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie