Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Wandelende »

Ik lees verontrustende berichten hierboven ;)
(~)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef: Maar is die leer dan alleen in de (O)GG(iN) te vinden dan? Of ook in (behoudende delen van) de Herv. Kerk, en in (grote delen van) de HHK en de CGK?Als jij zegt dat de dominees die jij graag hoort, alléén de ware leer verkondigen, dan geloof je van het merendeel in Reformatorisch Nederland dus niet dat ze de wáre leer verkondigen?
Beste Jantje,
Nee ik zal nooit beweren dat er uitsluitend in de GG,OGG,of GGiN de enige ware leer te horen is. Of er behoudende resten zijn in de hervormde kerk neem ik wel van je over,al moet ik zeggen dat ik daar maar zelden kom.Af en toe ga ik eens naar Ouddorp bij vd Berg luisteren.Vroeger was de HK van Ouddorp zeer behoudend.Denk aan S de Jong,en W.J.op,t Hof,Dat is ook enorm veranderd.Ook Nieuwe Tonge hoorde daarbij met J.P.Verkade.ook dat is veranderd.Maar hier ter plaatse en Sommelsdijk zowel PKN als de HHK zijn het spoor bijster.Maar zoals je misschien aan mijn kerkgang hebt gemerkt,kom ik in verschillende kerkverbanden.

Af en toe ga ik naar de CGK hier bij Procee,M.C.Tanis,Droger,de Haan,en anderen.Op Strijensas komen veel HHK,ers(rechterflank)denk aan Britstra,K.Veldman,Rijken,Pieters,Lassche,W.J.op,t Hof,J de Boer(preekheer uit Rijnsburg),enz maar ook uit de OGG J.van Prooijen.Verder luister ik in de GGiN,en de OGG,van s,Gravendeel,Puttershoek,tot St.Philipsland en Stavenisse toe.Maar het meeste wel in de Ger.gemeente rondom.Ik selecteer bewust wél de leraars die ik graag hoor ja,dat klopt.En ik ben zeker van de mening dat het merendeel in Reformatorisch Nederland,zoals jij dat beschrijft,ver is afgedwaald,zeker wat leer en wat gepaste kleding betreft.Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Jantje schreef: Maar is die leer dan alleen in de (O)GG(iN) te vinden dan? Of ook in (behoudende delen van) de Herv. Kerk, en in (grote delen van) de HHK en de CGK?Als jij zegt dat de dominees die jij graag hoort, alléén de ware leer verkondigen, dan geloof je van het merendeel in Reformatorisch Nederland dus niet dat ze de wáre leer verkondigen?
Beste Jantje,
Nee ik zal nooit beweren dat er uitsluitend in de GG,OGG,of GGiN de enige ware leer te horen is. Of er behoudende resten zijn in de hervormde kerk neem ik wel van je over,al moet ik zeggen dat ik daar maar zelden kom.Af en toe ga ik eens naar Ouddorp bij vd Berg luisteren.Vroeger was de HK van Ouddorp zeer behoudend.Denk aan S de Jong,en W.J.op,t Hof,Dat is ook enorm veranderd.Ook Nieuwe Tonge hoorde daarbij met J.P.Verkade.ook dat is veranderd.Maar hier ter plaatse en Sommelsdijk zowel PKN als de HHK zijn het spoor bijster.Maar zoals je misschien aan mijn kerkgang hebt gemerkt,kom ik in verschillende kerkverbanden.

Af en toe ga ik naar de CGK hier bij Procee,M.C.Tanis,Droger,de Haan,en anderen.Op Strijensas komen veel HHK,ers(rechterflank)denk aan Britstra,K.Veldman,Rijken,Pieters,Lassche,W.J.op,t Hof,J de Boer(preekheer uit Rijnsburg),enz maar ook uit de OGG J.van Prooijen.Verder luister ik in de GGiN,en de OGG,van s,Gravendeel,Puttershoek,tot St.Philipsland en Stavenisse toe.Maar het meeste wel in de Ger.gemeente rondom.Ik selecteer bewust wél de leraars die ik graag hoor ja,dat klopt.En ik ben zeker van de mening dat het merendeel in Reformatorisch Nederland,zoals jij dat beschrijft,ver is afgedwaald,zeker wat leer en wat gepaste kleding betreft.Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Maar als jij expliciet beweert dat bepaalde predikanten (die jij niet graag hoort) zó ver zouden zijn afgedwaald dat ze niet meer de wáre weg verkondigen..., moet we dan niet als eerste afvragen, óf hun het spoor bijster zijn, of wijzelf?
Misschien verkondigen al die predikanten juist wél de ware weg en zijn wijzelf op de foute weg.

Als die éne Naam, die twee wegen en die drie stukken (in volle evenwicht, dus niet alleen ellende!!!) allen verkondigd worden, horen we er te blijven kerken, als we daar opgevoed zijn!!! Dit geldt voor zowel degenen die het spoor aan de linkerkant bijster zijn én die het spoor aan de rechterkant bijster zijn!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef: Maar als jij expliciet beweert dat bepaalde predikanten (die jij niet graag hoort) zó ver zouden zijn afgedwaald dat ze niet meer de wáre weg verkondigen..., moet we dan niet als eerste afvragen, óf hun het spoor bijster zijn, of wijzelf?Misschien verkondigen al die predikanten juist wél de ware weg en zijn wijzelf op de foute weg.
Als die éne Naam, die twee wegen en die drie stukken (in volle evenwicht, dus niet alleen ellende!!!) allen verkondigd worden, horen we er te blijven kerken, als we daar opgevoed zijn!!! Dit geldt voor zowel degenen die het spoor aan de linkerkant bijster zijn én die het spoor aan de rechterkant bijster zijn!
In dit geval ben ik het deels met je eens.Ik ben zelf niet zo voor kerkmuren,anders zou ik ook niet zoveel verschillende kerkverbanden bezoeken.Ik stel me liever achter de geloofsbelijdenis waar men aldus belijd: één Heilige Algemene Christelijke kerk.En ik stel niet dat iemand die NIET mijn voorkeur heeft,per definitie geen zuivere leer verkondigd.Maar ik kan wél kiezen,als er op 1 avond een aanbod is van wel 4 diensten,waar ik ga luisteren.Dat is wel een groot verschil,met hoe jij het hier beschrijft.Dat wij op de foute weg zitten behoeft geen twijfel.Met het laatste kan ik niet instemmen.Ik ben niet kerkelijk opgevoed,dus ben ik vrij te kerken in eigen gemeente of daarbuiten.Wel is het zo,wanneer in eigen kerk een dienst is,zondags en/of doordeweeks,dat ik dan altijd in eigen(GG) kerk blijf.Daar komt nog bij dat ik alleen ben.Iemand met en gezin met kinderen, zal niet kiezen om overal te gaan luisteren.Hoewel ik in doordeweekse diensten toch veel bekende gezichten zie,die ook graag doordeweeks elders gaan luisteren,ook dikwijls met vrouw en kinderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Ik denk dat nu wel voldoende duidelijk is hoe Johannes van Dijk over deze dingen denkt, we gaan daar niet verder op door.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

Wat is de strekking van deze mededeling? Als JvD iets roept: niet op reageren?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Het meest verontrustend is wel dat, getuige vele verontrustende berichten hierboven, niemand echt verontrust lijkt te zijn.
Als we slapen overkomt ons heel makkelijk een haastig en spoedig bederf.
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.
Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden.
Als we rond ons heen zien, zouden we dan niet iets kunnen waarnemen van de dagen Noach en van Lot? Of we moeten, en dat gebeurt ook, heel bewust, de ogen daarvoor sluiten.
Dat is ook de reden dat ik verder niet veel meer zal zeggen. Er wordt alleen maar mee gespot. Ook aan Johannes zou ik willen aanraden, hoe goed bedoeld wellicht, stop er mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Het meest verontrustend is wel dat, getuige vele verontrustende berichten hierboven, niemand echt verontrust lijkt te zijn.
Als we slapen overkomt ons heel makkelijk een haastig en spoedig bederf.
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.
Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden.
Als we rond ons heen zien, zouden we dan niet iets kunnen waarnemen van de dagen Noach en van Lot? Of we moeten, en dat gebeurt ook, heel bewust, de ogen daarvoor sluiten.
Dat is ook de reden dat ik verder niet veel meer zal zeggen. Er wordt alleen maar mee gespot. Ook aan Johannes zou ik willen aanraden, hoe goed bedoeld wellicht, stop er mee.
En wie spotten er dan ?
Ik heb veel op Johannes gereageerd, maar zeker niet gespot.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:Het meest verontrustend is wel dat, getuige vele verontrustende berichten hierboven, niemand echt verontrust lijkt te zijn.
Als we slapen overkomt ons heel makkelijk een haastig en spoedig bederf.
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.
Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden.
Als we rond ons heen zien, zouden we dan niet iets kunnen waarnemen van de dagen Noach en van Lot? Of we moeten, en dat gebeurt ook, heel bewust, de ogen daarvoor sluiten.
Dat is ook de reden dat ik verder niet veel meer zal zeggen. Er wordt alleen maar mee gespot. Ook aan Johannes zou ik willen aanraden, hoe goed bedoeld wellicht, stop er mee.
En wie spotten er dan ?
Ik heb veel op Johannes gereageerd, maar zeker niet gespot.
Een ding nog: Het betreft beslist niet enkel dit topic. En niet iedereen zal even bewust spotten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

@Dia: spot u zelf niet?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:Het meest verontrustend is wel dat, getuige vele verontrustende berichten hierboven, niemand echt verontrust lijkt te zijn.
Als we slapen overkomt ons heel makkelijk een haastig en spoedig bederf.
Opdat gij gedachtig zijt aan de woorden, die van de heilige profeten te voren gesproken zijn, en aan ons gebod, die des Heeren en Zaligmakers apostelen zijn; dit eerst wetende, dat in het laatste der dagen spotters komen zullen, die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.
Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden.
Als we rond ons heen zien, zouden we dan niet iets kunnen waarnemen van de dagen Noach en van Lot? Of we moeten, en dat gebeurt ook, heel bewust, de ogen daarvoor sluiten.
Dat is ook de reden dat ik verder niet veel meer zal zeggen. Er wordt alleen maar mee gespot. Ook aan Johannes zou ik willen aanraden, hoe goed bedoeld wellicht, stop er mee.
En wie spotten er dan ?
Ik heb veel op Johannes gereageerd, maar zeker niet gespot.
Een ding nog: Het betreft beslist niet enkel dit topic. En niet iedereen zal even bewust spotten.
Ik begrijp dat, maar ik kan het geen spotten noemen als ik vanuit de Schrift probeert te verklaren dat Christus een volkomen Zaligmaker is voor een volkomen zondaar, zonder voorwaarden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Het zit in het laatste: 'zonder voorwaarden'.

Er zijn mensen die voorwaarden stellen, zoals je moet dit of dat beleefd hebben. Zij hebben het beleefd (?), dus de ander moet aan hun norm voldoen. Hiermee stellen zij zichzelf boven God (of in ieder geval gelijk aan). Zelf beseffen ze niet dat ze op de brede weg wandelen. Dit beseft geen mens van nature!
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

CvdW schreef:Het zit in het laatste: 'zonder voorwaarden'.Er zijn mensen die voorwaarden stellen, zoals je moet dit of dat beleefd hebben. Zij hebben het beleefd (?), dus de ander moet aan hun norm voldoen. Hiermee stellen zij zichzelf boven God (of in ieder geval gelijk aan). Zelf beseffen ze niet dat ze op de brede weg wandelen. Dit beseft geen mens van nature!
Hier wil ik even op reageren.De Heilige Schrift staat vol met voorwaarden,en zou CvdW nu stellen dat het moet zijn"zonder voorwaarden?'of begrijp ik dit niet helemaal? Jesaja 55:1 O alle gij dorstigen. Dat zijn alleen diegene die dorst hebben.Niet voor degenen die geen dorst hebben.En gij die geen geld hebt.Dat zijn dus de grootste armoedzaaiers in ons midden,want als we nog en paar geestelijke munten in onze knip hebben hebben we geld,en is het voor ons niet.Voor een doorn zal een dennenboom opgaan.Zijn wij niet alleen voor de Heere,maar ook in eigen oog al een stekelende doorn geworden? Dat is hier de voorwaarde.En voor een distel een mirteboom opgaan. Dat is wat mensen? Uit hen waarvan de Heere zegt:Uit u geen vrucht in der eeuwigheid,zullen door genade vruchten van geloof en bekering opgaan(dennen en mirten)Zalig zijn de armen van geest Matt 5:3 dus allemaal(zie de rest van de zaligsprekingen)voorwaarden die gesteld worden.Echter de zondaar mag tot de Heere bidden zoals hij is.Geen opknapbeurten,en ingrijpende veranderingen vooraf.Gaan in gebed zoals je bent.Op dit punt is het gaan tot de Heere onvoorwaardelijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
CvdW schreef:Het zit in het laatste: 'zonder voorwaarden'.Er zijn mensen die voorwaarden stellen, zoals je moet dit of dat beleefd hebben. Zij hebben het beleefd (?), dus de ander moet aan hun norm voldoen. Hiermee stellen zij zichzelf boven God (of in ieder geval gelijk aan). Zelf beseffen ze niet dat ze op de brede weg wandelen. Dit beseft geen mens van nature!
Hier wil ik even op reageren.De Heilige Schrift staat vol met voorwaarden,en zou CvdW nu stellen dat het moet zijn"zonder voorwaarden?'of begrijp ik dit niet helemaal? Jesaja 55:1 O alle gij dorstigen. Dat zijn alleen diegene die dorst hebben.Niet voor degenen die geen dorst hebben.En gij die geen geld hebt.Dat zijn dus de grootste armoedzaaiers in ons midden,want als we nog en paar geestelijke munten in onze knip hebben hebben we geld,en is het voor ons niet.Voor een doorn zal een dennenboom opgaan.Zijn wij niet alleen voor de Heere,maar ook in eigen oog al een stekelende doorn geworden? Dat is hier de voorwaarde.En voor een distel een mirteboom opgaan. Dat is wat mensen? Uit hen waarvan de Heere zegt:Uit u geen vrucht in der eeuwigheid,zullen door genade vruchten van geloof en bekering opgaan(dennen en mirten)Zalig zijn de armen van geest Matt 5:3 dus allemaal(zie de rest van de zaligsprekingen)voorwaarden die gesteld worden.Echter de zondaar mag tot de Heere bidden zoals hij is.Geen opknapbeurten,en ingrijpende veranderingen vooraf.Gaan in gebed zoals je bent.Op dit punt is het gaan tot de Heere onvoorwaardelijk.
Als je maar geen enkele belemmering oplegt aan mensen (wie dan ook) om tot Christus te gaan, is het goed.
Iets anders is dat mensen die wel het Evangelie horen, maar zich nergens om bekommeren, niet zullen gaan. Maar dat staat een algemene nodiging niet in de weg.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

eilander schreef: Als je maar geen enkele belemmering oplegt aan mensen (wie dan ook) om tot Christus te gaan, is het goed.
Iets anders is dat mensen die wel het Evangelie horen, maar zich nergens om bekommeren, niet zullen gaan. Maar dat staat een algemene nodiging niet in de weg.
Daarom is het altijd weer met de oproep tot bekering,en het aanbod van genade,deze een reuke des levens ten leven,of gene een reuke des doods ten dode.Maar naar menselijke begrippen gesproken.Een halfnaakte zwerver,zonder schoenen hoeft zich niet eerst te waassen en netjes te kleden,maar gaan in de nood van zijn ziel tot Hem zoals hij is.De rest komt dan vanzelf. De verloren zoon zag zijn vader op hem toelopen.Hij stonk naar de varkens,zijn kleren vol gaten en kapot.Hij sprak tot zijn vader dat hij het niet meer waardig was een zoon genaamd te worden enz.Maar zijn vader pakte hem vast en kuste hem,waar hij hem maar kussen kon.Hij zei niet: Je bent te vies om aan te pakken.Ga je eerst maar eens douchen en omkleden,en daarna krijg je een proeftijd van 3 maanden,en dan zullen we wel eens zien!Zo is ook de liefde Gods voor een zondaar die met al zijn noden,zonden en schuld tot Hem komt.(Ps 25:3) Denk aan,t vaderlijk meêdogen,HEER waarop ik biddend pleit; milde handen, vriend,lijk ogen,zijn bij U van eeuwigheid.
Gesloten