Verontrustende berichten

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:
refo schreef:
helma schreef:Weet je dat ik dit soort dingen (dit verhaal; maar ook bijvoorbeeld alles rondom LGBT) eigenlijk gevaarlijker vind dan alle terroristische dreigingen?
Totdat je hoort dat je kind zo is. Dan blijkt er geen gevaar aanwezig.
Dit vind ik een nare opmerking,
Zit wel een kern van waarheid in.
Wat als het de eigen deur niet voorbij gaat?
1
Zonden blijft zonden ook al treft het je eigen kind.
Dit betekend namelijk niet dat het je kind niet blijft, dat je je kind gaat verstoten.
Als je kind andere, misschien wel foute, keuzes gaat maken, ga je daar niet in mee, maar dat betekend niet dat je hem of haar verstoot.
Wat doen we met (hetero) kinderen die samenwonen?
Wat doen we met kinderen die de kerk vaarwel zeggen?
Wat doen we met kinderen die uit gewoonte of bijgelovigheid naar de kerk gaan?

Dat ga je toch niet goed praten? Daar zit toch gevaar in? Het blijft toch zeker een gevaar als zonden niet meer als zonden gezien wordt?

Het gevaar is. dat we het gevaar niet meer zien en alles gewoon gaan vinden.
2
De nood van deze mensen en van mensen die ongewild ongetrouwd zijn is heel groot, daar kun je niet omheen, maar ik denk ook weleens aan mensen met een verstandelijke beperking, daar kan de nood ook heel groot zijn, wat denken jullie ervan dat er prostituees bestaan speciaal voor mensen met een beperking?
Dat die nood er is weten we toch, ja totdat je kind zo is toch?
Laten we niet over de nood heenwalsen, maar laten we zeker ook niet alles goedkeuren want het is zo moeilijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

refo schreef:
helma schreef:Weet je dat ik dit soort dingen (dit verhaal; maar ook bijvoorbeeld alles rondom LGBT) eigenlijk gevaarlijker vind dan alle terroristische dreigingen?
Totdat je hoort dat je kind zo is. Dan blijkt er geen gevaar aanwezig.
Je kan niet zomaar conclusies trekken over situaties bij anderen.

En overigens bedoel ik met name het promoten hiervan en het feit dat we dit met z'n allen normaal moeten vinden.
Ik heb het niet over mensen die worstelen met hun geaardheid of gerichtheid. Maar wel het gevaar van het massaal loslaten van Gods geboden en het niet beseffen van de gevolgen die deze keuzes met zich mee brengen.

Het wordt benauwd op aarde. De duivel wint steeds meer terrein en door het ontwrichten van huwelijken (en daardoor gezinnen....) slaat hij een grote slag.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Delftenaar »

Het element van de promotie is inderdaad heel gevaarlijk omdat zo mensen een kant op geduwd worden die ze anders niet gekozen hadden. Niemand is 100% hetero of 100% bi. Met name de groep die rond de 50% zit (als je begrijpt wat ik bedoel) kan gevoelig zijn voor promotie.

Als maatschappij worden we steeds feminiemer. Ook dat jaagt homoseksualiteit aan.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

helma schreef:
refo schreef:
helma schreef:Weet je dat ik dit soort dingen (dit verhaal; maar ook bijvoorbeeld alles rondom LGBT) eigenlijk gevaarlijker vind dan alle terroristische dreigingen?
Totdat je hoort dat je kind zo is. Dan blijkt er geen gevaar aanwezig.
Je kan niet zomaar conclusies trekken over situaties bij anderen.

En overigens bedoel ik met name het promoten hiervan en het feit dat we dit met z'n allen normaal moeten vinden.
Ik heb het niet over mensen die worstelen met hun geaardheid of gerichtheid. Maar wel het gevaar van het massaal loslaten van Gods geboden en het niet beseffen van de gevolgen die deze keuzes met zich mee brengen.

Het wordt benauwd op aarde. De duivel wint steeds meer terrein en door het ontwrichten van huwelijken (en daardoor gezinnen....) slaat hij een grote slag.
Net als bij second love.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Sheba »

refo schreef:
helma schreef:Weet je dat ik dit soort dingen (dit verhaal; maar ook bijvoorbeeld alles rondom LGBT) eigenlijk gevaarlijker vind dan alle terroristische dreigingen?
Totdat je hoort dat je kind zo is. Dan blijkt er geen gevaar aanwezig.

Totdat je hoort dat je kind terrorist is.... dat accepteren we uiteraard niet toch? Maar als het een zondige levenswijze op nahoudt, dan moeten we voorzichtig zijn? Mogen we het niet al te stellig afwijzen? Toch gaan beiden tegen Gods geboden in. Maar wij lijken het ene wel te moeten accepteren (geen duidelijke stelling tegenin te mogen nemen ) en het andere hoeven of mogen we niet accepteren... (terrorisme)

Ja dan is inderdaad het gevaar van terrorisme minder groot... en kan het andere kwaad wortelschieten...
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verontrustende berichten

Bericht door parsifal »

helma schreef:
refo schreef:
helma schreef:Weet je dat ik dit soort dingen (dit verhaal; maar ook bijvoorbeeld alles rondom LGBT) eigenlijk gevaarlijker vind dan alle terroristische dreigingen?
Totdat je hoort dat je kind zo is. Dan blijkt er geen gevaar aanwezig.
Je kan niet zomaar conclusies trekken over situaties bij anderen.

En overigens bedoel ik met name het promoten hiervan en het feit dat we dit met z'n allen normaal moeten vinden.
Ik heb het niet over mensen die worstelen met hun geaardheid of gerichtheid. Maar wel het gevaar van het massaal loslaten van Gods geboden en het niet beseffen van de gevolgen die deze keuzes met zich mee brengen.

Het wordt benauwd op aarde. De duivel wint steeds meer terrein en door het ontwrichten van huwelijken (en daardoor gezinnen....) slaat hij een grote slag.
Hier ben ik het mee eens. Bij mezelf zie ik echter ook een groot gevaar in het ontmenselijken van bijvoorbeeld de homoseksueel of de transseksueel. En het minder verontwaardigd zijn als mensen in elkaar worden geslagen, of ontslagen vanwege hun geaardheid dan als hun huwelijk door de staat erkend wordt.

Christen zijn is leven op het randje van aan de ene kant de naaste lief hebben en volledig erkennen als God's schepping en aan de andere kant de zonde afkeuren. Het is zoveel makkelijker om de zonde af te keuren en mensen alleen te zien als bijvoorbeeld hun geaardheid of de medemens lief te hebben, maar daarbij zonde niet langer als zonde te zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bruna »

Bizar. Sorry dat ik het zeg, maar wordt er een beetje onpasselijk van.

Ik denk dat als terrorisme ook in je nabije omgeving zou zijn, je daar zeker net zo bang voor zou zij. Het gebeurt nu nog in andere landen. Maar als het in je eigen dorp of stad zou zijn dan zou je denk ik wel banger worden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Bruna schreef:Bizar. Sorry dat ik het zeg, maar wordt er een beetje onpasselijk van.

Ik denk dat als terrorisme ook in je nabije omgeving zou zijn, je daar zeker net zo bang voor zou zij. Het gebeurt nu nog in andere landen. Maar als het in je eigen dorp of stad zou zijn dan zou je denk ik wel banger worden.
Zo is dat. Het is hier een smakeloze verkleining van wat terrorisme aan schade veroorzaakt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet. Ik denk dat sommige mensen goed aanvoelen dat je terrorisme makkelijker kunt verafschuwen dan iets waar je alleen op grond van de bijbel problemen mee hebt, vooral als het dan dichterbij komt en je daar mensen in je eigen omgeving pijn mee doet.

Ik vrees dat veel homo-acceptatie ook meer samenhangt met maatschappelijke ontwikkelingen, dan met zorgvuldig Bijbellezen en -interpreteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
Bruna schreef:Bizar. Sorry dat ik het zeg, maar wordt er een beetje onpasselijk van.

Ik denk dat als terrorisme ook in je nabije omgeving zou zijn, je daar zeker net zo bang voor zou zij. Het gebeurt nu nog in andere landen. Maar als het in je eigen dorp of stad zou zijn dan zou je denk ik wel banger worden.
Zo is dat. Het is hier een smakeloze verkleining van wat terrorisme aan schade veroorzaakt.
De vraagstelling is een beetje vreemd natuurlijk: alsof je niet voor beide zaken even bang kunt zijn.

Toch begrijp ik @helma heel goed. Vroeger hadden ze het over de duivel op sokken en de duivel op klompen. Nu zou het kunnen dat je van die duivel op klompen (in dit voorbeeld terrorisme) meer tastbare schade oploopt, maar de duivel op sokken (secularisatie) is gevaarlijker.

Wie mag leven met Christus zou door terrorisme kunnen omkomen (hoe verschrikkelijk ook, ik wil er niets aan af doen!) maar eeuwig gelukkig zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Sheba »

JCRyle schreef:
Bruna schreef:Bizar. Sorry dat ik het zeg, maar wordt er een beetje onpasselijk van.

Ik denk dat als terrorisme ook in je nabije omgeving zou zijn, je daar zeker net zo bang voor zou zij. Het gebeurt nu nog in andere landen. Maar als het in je eigen dorp of stad zou zijn dan zou je denk ik wel banger worden.
Zo is dat. Het is hier een smakeloze verkleining van wat terrorisme aan schade veroorzaakt.

Ja, terrorisme zaait dood en verderf. Heel reëel. Maar heeft inderdaad voor een christen inderdaad niet het laatste woord. Een waar christen weet dan verlost te zijn van al het lijden... Maar het leven in de zonden....is een weg die andersom gaat. Op aarde lijkt je verlost te zijn van lijden op dat punt. Maar het leidt niet tot de Heere.

Verder de kans dat jij persoonlijk met zo'n aanslag te maken krijgt is lang niet zo groot als dat jij en ik in nabije omgeving binnen familie of kerk te maken krijgt met zondige levensstylen. Als ik vergelijk met wat je hoorde toen ik pakweg 16/18 was. En nu wat je om je heen ziet en hoort, ook binnen de gemeente, nu ik 42 ben...

En is dan de steeds verder groeiende acceptatie van zondige levensstylen geen reëel gevaar...?
Wanneer het in de gezinnen geaccepteerd wordt, wordt het uiteindelijk ook in de kerken geaccepteerd. Met alle gevolgen van dien... Eerst zijn er nog de worstelingen van hoe ermee om te gaan. Langzamerhand worden er dingen aangedragen om het toch maar niet te scherp af te wijzen. Wat uiteindelijk resulteert in de acceptatie ervan... (inderdaad de duivel op kousenvoeten)

En dat heeft dus echt niet alleen met maatschappelijke tendenzen te maken... het heeft te maken met niet meer Gods Woord als norm te hebben.

Het heeft m.i . dus ook te maken met door hoe we door , het denken te moeten accepteren van bepaalde zonden , geen verweer meer hebben tegen steeds meer dingen. We zijn de liefde tot de ander boven de Liefde tot de Ander gaan stellen. Het aardse geluk boven het hemelsgeluk.

De duivel heeft op deze manier zand in de ogen gestrooid . Misschien wel onder het mom van naastenliefde; En we durven gee. Consequenties te trekken. Of we gaan het bagataliseren. Want terrorisme is veel erger.

Die houding nestelt ook in de gedachten van de volgende generatie. Die er dus al helemaal niet meer over opschrikken (velen) en het (bijna) onrechtvaardig vinden als je bepaalde zonden met betrekking tot samenlevingsvormen op grond van de Bijbel afwijst.

Die ontwikkeling heeft in andere kerken al veel eerder plaatsgevonden. Maar je ziet dat dat zich steeds verder verspreid. Ook binnen de gereformeerde gezindte.
En is dat nooit dodelijk (geweest)? Ons fijn voelen, gelukkig voelen boven de norm van Gods Woord gaan stellen?
Daarnaast... terrorisme is doodslag is zonde...maar samenlevingsvormen tussen gelijk geslacht of met meerdere geslachten gaat ook rechtstreeks tegen het 7 e gebod in. Ook als het onze eigen kinderen, familieleden betreft. En uiteraard ontken ik de worstelingen niet, maar betekent dat dat als die worsteling tot gevolg heeft dat men leeft. Tegen het Woord in we dat maar moeten accepteren?
Laatst gewijzigd door Sheba op 01 sep 2017, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:
Bruna schreef:Bizar. Sorry dat ik het zeg, maar wordt er een beetje onpasselijk van.

Ik denk dat als terrorisme ook in je nabije omgeving zou zijn, je daar zeker net zo bang voor zou zij. Het gebeurt nu nog in andere landen. Maar als het in je eigen dorp of stad zou zijn dan zou je denk ik wel banger worden.
Zo is dat. Het is hier een smakeloze verkleining van wat terrorisme aan schade veroorzaakt.
De vraagstelling is een beetje vreemd natuurlijk: alsof je niet voor beide zaken even bang kunt zijn.

Toch begrijp ik @helma heel goed. Vroeger hadden ze het over de duivel op sokken en de duivel op klompen. Nu zou het kunnen dat je van die duivel op klompen (in dit voorbeeld terrorisme) meer tastbare schade oploopt, maar de duivel op sokken (secularisatie) is gevaarlijker.

Wie mag leven met Christus zou door terrorisme kunnen omkomen (hoe verschrikkelijk ook, ik wil er niets aan af doen!) maar eeuwig gelukkig zijn.
Je laatste opmerking is prachtig, maar eveneens verschrikkelijk. Eigenlijk vind ik het te ver gaan om hieremee je punt te maken, dat terrorisme minder gevaarlijk is dan de secularisatie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Herman »

Hoezo vind je dat te ver gaan? Is dat gevoelsmatig?
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ireneüs van Lyon »

https://www.rd.nl/kerk-religie/filmbeel ... -1.1426010

Ds. Kersten op filmmateriaal aangetroffen: waar gaan de gerefomeerde gemeenten naartoe? :wiz
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door JCRyle »

Om heel eerlijk te zijn, word ik van dergelijke discussies/gesprekken niet echt vrolijk.
Het ene is niet gevaarlijker of vreselijker dan het andere, nee het is ook niet vergelijken.
Het is beide op de eigen manier gevaarlijker en vreselijk.
Toch word ik moedeloos van deze gesprekken. Waarom? Omdat ik het symptoombestrijding noem.
Ja, helma heeft een terecht punt. De hele hetze rond de (weet ik wat voor letters allemaal)-beweging kan beangstigend zijn.
De promotie ervan neemt in hevigheid toe en zie dan staande te blijven op grond van Gods Woord. Mee eens!
Maar toch is het symptoombestijding. Ja zondige praktijken mogen wij niet goedkeuren. Moeten we afwijzen op grond van de Bijbel.
Alleen het is zo vaak: die zonde, die zonde, die zonde. En dan wordt het zo vaak: die wereld, die wereld, die wereld.
En dan denk ik: m'n eigen hart. Die zonde is verschrikkelijk, die wereld eveneens, maar ik ben geen haar beter dan de rest.
En het is mijn diepste overtuiging: dat de enige strijdmiddel tegen secularisatie is bekering tot God van eigen hart en vlees. Dat het enige middel dat deze hele hetze kan neerwerpen, het bloed van Christus is, het geloof in Christus. het zijn in Christus. En dat in de eerste plaats voor mij persoonlijk. Dan hoeven we namelijk niet meer beangst te zijn voor de ontmanteling van het huwelijk, want dan mogen we steunen en leunen op het werk van Christus: 'Hij heeft de gevangenis gevangelijk gevoerd'. Hij heeft overwonnen en alleen daarin kunnen wij persoonlijk, kunnen onze huwelijken en gezinnen, kunnen onze kinderen, kunnen onze kerken blijven staan tegen ons eigen dwaalziek hart, tegen secularisatie en tegen de overwonnen overste van deze wereld.
Gesloten