Verontrustende berichten

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Jantje schreef: Beste broeder Van Dijk,
Helaas bestaat er ook extreem gedrag van mensen die zich 'christen' noemen. U snapt toch ook wel, als al de helft van dit artikel waar is, dat zo iemand gewoonweg níet bekeerd kan zijn. Een bekeerde kan in veel zonden (ver)vallen, maar als de liefde gemist naar elkaar toe (en zeker naar je eigen vlees en bloed!) gemist wordt, dan is de grond net zo gevaarlijk als van de dwaze bouwer...
Beste Jantje,
Dank dat je mij broeder noemt. Ik ben het direct met je eens dat er onder de vlag van Christen zijn,veel extreem gedrag is.Maar vergis je niet in het feit, dat ook de waarachtig bekeerde mens,in een onwenselijke,ja verschrikkelijk diepe val terecht kan komen.je kan nooit aan de hand van een misdaad stellen dat zo iemand onbekeerd is.Dat is niet aan ons.Al ben ik wel met je eens dat niet aan de bladeren,maar aan de vruchten de boom gekend word.Je leest(laat het je dus niet verbazen)in de kleine profeet: Een mans vijanden,zijn zijn huisgenoten!De scheiding gaat dwars door de kerk.Dwars door de gezinnen,dwars door het huwelijk! En er zijn meer dwaze dan wijze bouwers.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

1967-2017 De breuk geheeld... Of...? En... hoe?
Het lijkt buiten ons... maar heeft het niet wat te zeggen?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gkv-omhe ... -1.1409557
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Verontrustende berichten

Bericht door CvdW »

Johannes van Dijk schreef:
-DIA- schreef: Vroeger ook regelmatig Eilanden Nieuws gelezen. :) Toen stonden er soms zelfs nog goede meditaties in. Ik meen zelfs wel eens een meditatie van ds. P. Blok te hebben gezien.

Net even online Eilanden Nieuws weer eens nagezien. Kan er niets aan doen. Maar ook dit blad heeft veel van zijn degelijkheid verloren. Ik had het graag anders gezegd.
Ja ook het Eilanden Nieuws is aan verandering onderhevig. Er staat ook elke week nog een meditatie in.Maar alles gaat schijnbaar met de tijd mee.Wij zijn een uitstervend ras. En je moet het altijd zó verwoorden DIA, zoals het in je hart ligt. Daar moeten anderen maar mee leven,vind je niet.
Arglistig is het hart, meer dan enig ding.
Verwoorden zoals Gods Woord het aangeeft. Daar moeten anderen mee leven.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

CvdW schreef:
Johannes van Dijk schreef:
-DIA- schreef: Vroeger ook regelmatig Eilanden Nieuws gelezen. :) Toen stonden er soms zelfs nog goede meditaties in. Ik meen zelfs wel eens een meditatie van ds. P. Blok te hebben gezien.
Net even online Eilanden Nieuws weer eens nagezien. Kan er niets aan doen. Maar ook dit blad heeft veel van zijn degelijkheid verloren. Ik had het graag anders gezegd.
Ja ook het Eilanden Nieuws is aan verandering onderhevig. Er staat ook elke week nog een meditatie in.Maar alles gaat schijnbaar met de tijd mee.Wij zijn een uitstervend ras. En je moet het altijd zó verwoorden DIA, zoals het in je hart ligt. Daar moeten anderen maar mee leven,vind je niet.
Arglistig is het hart, meer dan enig ding.
Verwoorden zoals Gods Woord het aangeeft. Daar moeten anderen mee leven.
Het is dan tot troost dat anderen óók een arglistig hart hebben.Ik vind het geen goede zaak als je gaat wikken en wegen, hoe je iets gaat zeggen met een grote omweg,en van het eigenlijke wat je wilde zeggen niets meer overblijft.Vandaar,zeg zoals je het bedoelt.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

-DIA- schreef:1967-2017 De breuk geheeld... Of...? En... hoe?
Het lijkt buiten ons... maar heeft het niet wat te zeggen?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gkv-omhe ... -1.1409557
Beuken maken is mensenwerk, breuken erkennen Geesteswerk,en breuken helen is Christus werk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Maar deze ontwikkelingen komen niet zomaar, plotseling.

Als er zwaar weer op komst is, dan horen we doorgaans een poos van tevoren de doffe donderslagen.

Als er een ding van de plaats komt te liggen, als er iets gaat schuiven. Dan horen we dat vaak in het eerste begin nog niet.
Toch er is iets losgewrikt. Er gaat wat schuiven. En er liggen lessen in de historie. Maar er liggen eveneens lessen in het negeren van de historie. Bakens worden zo verzet, dat men de gestrande schepen niet meer ziet. Niet meer wil zien.
De kerken van de vrijmaking hebben lang geroepen: Des Heeren tempel zijn dezen. En dan zag men voornamelijk nog wel op de synodelen... Zo zou het niet moeten.
Maar de geschiedenis ging verder. We weten wat er zo rond 1967 ging schuiven. We weten de gang daarna. We weten dat het baken, het schip op het strand uit het oog werd verloren.
En wat deed men? Men ging de weg, dezelfde weg als de synodaal gereformeerden. Was de breuk van 1944 een vergissing?

Ik zei: Het lijkt buiten ons. Toch, als we goed luisteren, horen we in de vanouds bevindelijke kerken ook de doffe dreunen van een naderend noodweer. Dat zou ons terdege op de hoede moeten doen zijn.
Er word iets losgewrikt. Dan gaat er iets schuiven. We letten er niet op, het zijn maar kleine zaken, en dat heeft onze aandacht niet zo.
Maar soms is er heel weinig voor nodig om schuivende, in beweging zijnde bouwwerken ineens heel snel in te doen storten.
Als door een onzichtbare hand is er dan geen houden meer aan. Het gaat door. Men heeft de op de eerste doffe dreunen van het naderend noodweer geen acht geslagen.

Daarom een waarschuwing voor ons allen, denk ik dan: Let op de doffe dreunen die we horen in de bevindelijke kerken.
Als we goed luisteren horen we de dreunen naderbij komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
Nee hoor, dat heet "vergeven".
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
Nee hoor, dat heet "vergeven".
Maar dat gaat toch niet op voor wat wij als 'refo's' (raar woord) zien op de ontwikkelingen in de (vrijgemaakte) kerken en de NGK? En denk u dat ons dat onberoerd laat? Ik dacht het niet. Het gaat ons wel degelijk aan als we het in zijn geheel bezien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
Nee hoor, dat heet "vergeven".
Mensen kunnen geen breuken helen,wel breuken groter maken. De geest van onze tijd wil een breuk op het lichtst genezen. Doch zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Dit leert de geschiedenis,en ook het heden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Als mensen de breuk niet willen helen, doet Christus het ook niet. Daarom: breuken helen is aan de mens. Daar doen clichés niets aan af of toe.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Als mensen de breuk niet willen helen, doet Christus het ook niet. Daarom: breuken helen is aan de mens. Daar doen clichés niets aan af of toe.
Ik meen als God iets wil dat de mens dan niets in te brengen heeft. Een mens kan alleen maar afbreken, en niet opbouwen: En als er wat geheeld mag worden is het toch: Zij zullen, omdat God het gewild heeft. Als u het anders leert hoop ik dat u me dat uitlegt. En alstublieft, zwijg nu niet, weet uw verantwoordelijkheid, loop er niet voor weg. Antwoord u mij alstublieft? Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
Nee hoor, dat heet "vergeven".
Maar dat gaat toch niet op voor wat wij als 'refo's' (raar woord) zien op de ontwikkelingen in de (vrijgemaakte) kerken en de NGK? En denk u dat ons dat onberoerd laat? Ik dacht het niet. Het gaat ons wel degelijk aan als we het in zijn geheel bezien.
Dat is geen breuk. Er is een kloof tussen sommige kerkverbanden, en een van die kloven is nu dieper geworden. Het is niet bepaald zo dat je hiervoor de GKV en de NGK als hartsbroeders zag.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Johannes van Dijk schreef:
Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef:
refo schreef:Dat is al te makkelijk. Breuken helen is ook mensenwerk.
Weet je hoe de Heere Jezus het noemt, als mensen breuken gaan helen?.....Pleisteren met loze kalk!
Nee hoor, dat heet "vergeven".
Mensen kunnen geen breuken helen,wel breuken groter maken. De geest van onze tijd wil een breuk op het lichtst genezen. Doch zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Dit leert de geschiedenis,en ook het heden.
Natuurlijk kunnen we wel breuken helen. We leren dat al aan de kleine kinderen. Sorry zeggen, ik zal het nooit meer doen, en weer door een deur kunnen.
In het groot is het meestal niet anders. Dat veel mensen dat moeilijk vinden is wat anders (het is ook moeilijk), maar als een breuk niet geheeld wordt, is dat meestal door ons harde hart en door onwil. Geen onvermogen.
Gesloten