Rome of Mekka, of beide?

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

We zouden misschien deze brochure van wijlen ds. J. van Haaren eens kunnen lezen?
De stof is actueel, maar houden we er wel rekening mee dat toen deze rede werd uitgesproken de afval groot werd in de Gereformeerde Kerken, en dat we dit thans waarnemen in de Reformatorische kerken. Deze rede is in 1969 uitgesproken in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... te-afval/0
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:We zouden misschien deze brochure van wijlen ds. J. van Haaren eens kunnen lezen?
De stof is actueel, maar houden we er wel rekening mee dat toen deze rede werd uitgesproken de afval groot werd in de Gereformeerde Kerken, en dat we dit thans waarnemen in de Reformatorische kerken. Deze rede is in 1969 uitgesproken in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... te-afval/0
Ik vraag me bij het lezen van deze brochure (ik heb het al eerder gelezen, want je hebt al meer dan eens hiernaar verwezen) altijd wel af: zou ds. Van Haaren zelf hebben gedacht dat er nog een jaar 2016 zou aanbreken?

Het 'verstaan van de tekenen des tijds' is eigenlijk al vanaf mijn kinderjaren niet anders dan: Gods oordelen hangen laag, we leven midden in de tijd die de Bijbel het 'laatste der tijden' noemt, enzovoorts.

Nu weet ik wel dat er óók in de Bijbel staat dat er mensen zullen komen die spotten met de jongste dag omdat alles altijd maar blijft zoals het was, maar het komt mij toch voor dat er wel preciezer gekeken moet worden naar de tekenen des tijds.

Als klein ventje zat ik onder het gehoor van een dominee die dit ook altijd zei. Ik werd daar best wel bang van, maar de grote mensen om mij heen niet: die hoorden dat altijd!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:We zouden misschien deze brochure van wijlen ds. J. van Haaren eens kunnen lezen?
De stof is actueel, maar houden we er wel rekening mee dat toen deze rede werd uitgesproken de afval groot werd in de Gereformeerde Kerken, en dat we dit thans waarnemen in de Reformatorische kerken. Deze rede is in 1969 uitgesproken in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Amersfoort.

http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... te-afval/0
Ik vraag me bij het lezen van deze brochure (ik heb het al eerder gelezen, want je hebt al meer dan eens hiernaar verwezen) altijd wel af: zou ds. Van Haaren zelf hebben gedacht dat er nog een jaar 2016 zou aanbreken?

Het 'verstaan van de tekenen des tijds' is eigenlijk al vanaf mijn kinderjaren niet anders dan: Gods oordelen hangen laag, we leven midden in de tijd die de Bijbel het 'laatste der tijden' noemt, enzovoorts.

Nu weet ik wel dat er óók in de Bijbel staat dat er mensen zullen komen die spotten met de jongste dag omdat alles altijd maar blijft zoals het was, maar het komt mij toch voor dat er wel preciezer gekeken moet worden naar de tekenen des tijds.

Als klein ventje zat ik onder het gehoor van een dominee die dit ook altijd zei. Ik werd daar best wel bang van, maar de grote mensen om mij heen niet: die hoorden dat altijd!
Er zijn tijden geweest waarin men vroeg: waar blijft de belofte van Zijn toekomst? Dan zien we een verband met de dagen van Noach en van Lot. We lezen elders ook: De HEERE vertraagd de belofte niet, zoals enigen dat traagheid noemen (ik citeer even wat vrij want ik de letterlijke tekst niet voorhanden).
Voorts is op te merken, dat als we onze tijd met de tijd van ds. van Haaren vergelijken dat er toch heel, heel veel veranderd is ten kwade. En ik denk dat we juist daarop moeten zien. Ook het niet opmerken, zoals ik ronden me heen waarneem. Een gesprek over de actualiteit is in eigen huis niet meer te doen, want dan komt er felle tegenstand, zo van: Jij ziet het allemaal veel de donker in. En als dan vraag: Onderzoekt dat dan eens, dan weigert men bot en wuift alles weg, en men zegt: "Jij ook altijd met die regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten!" Dan vraag ik: "Zijn er dan regeltjes van de Gereformeerde Gemeenten? Onderzoekt de belijdenisgeschriften eens?" Maar dat weigert men dan ook. En...dan krijg je te horen, zoals ook elders op dit forum is te lezen: "Ik geloof niet dat God zoveel mensen naar de hel gaat sturen". Dat uit de mond van een mens die in het zelfde gezin als ik ben opgegroeid. Hier merkt men een zo brede scheur, die van 's mensen kant nooit meer te herstellen is. De consciëntie lijkt te zwijgen en een verharding (oordeel dat voorafgaat aan de verwoesting) lijkt in te treden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door eilander »

Moeilijke situatie, DIA, dat begrijp ik! Ja zeker, is er de laatste tientallen jaren veel ten kwade veranderd. Natuurlijk blijft God Dezelfde, en Zijn woord ook, en ik geloof ik dat de tekenen des tijds uit Zijn woord te lezen zijn, maar ik vind het moeilijk om dat concreet te maken. Ik merk ook dat mijn kinderen veel vragen stellen over zaken die in mijn jeugd vanzelfsprekend waren. Ook zij hebben recht op goede en Bijbelse antwoorden; ik ben wel blij met de vragen die ze aan ons en aan de dominee stellen.

Maar goed, dat is inmiddels niet meer on-topic.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Moeilijke situatie, DIA, dat begrijp ik! Ja zeker, is er de laatste tientallen jaren veel ten kwade veranderd. Natuurlijk blijft God Dezelfde, en Zijn woord ook, en ik geloof ik dat de tekenen des tijds uit Zijn woord te lezen zijn, maar ik vind het moeilijk om dat concreet te maken. Ik merk ook dat mijn kinderen veel vragen stellen over zaken die in mijn jeugd vanzelfsprekend waren. Ook zij hebben recht op goede en Bijbelse antwoorden; ik ben wel blij met de vragen die ze aan ons en aan de dominee stellen.

Maar goed, dat is inmiddels niet meer on-topic.
Als men weigert is men uitgepraat toch? Dan is de keuze: Zwijgen of in onenigheid leven. Wat zal dan de keuze moeten zijn? Ik vrees: Zwijgen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sabbat777
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 mar 2016, 15:14

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door sabbat777 »

---knip--- Sabbatdrijverij hier niet toegestaan.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

IS doet bijbelstudie om eigen gelijk te halen...
Hoe nu? Gaat IS zich nu openlijk als de antichrist openbaren?
Zie RD... Voorpagina.

IS: We haten jullie vooral omdat jullie claimen dar Allah een zoon heeft.
Ze willen dus bewijzen dat de Christus niet bestaat, hoewel ze wel in Hem geloven als komend in het einde der eeuwen.
Heeft ons dit iets te zeggen? Lees daarvoor het hele artikel.

En ik nee, meen geen spoken te zien maar mensen die letterlijk en uitgesproken ANTI-CHRISTUS zijn.
Hoe zich dit gaat ontwikkelen weten we vanzelf niet, en ik denk hier nogal wat reacties op te krijgen of ze
allemaal nog wel op een rijtje heb, zoals ik gewend ben geraakt op dit forum als het over tekenen der tijden gaat.

laten we gewoon zeggen zoals het is, dan draaien we er niet omheen. en dat lijkt me niet verkeerd.
Ik heb (gelet op bovenstaande) een poos getwijfeld op ik hier op zou ingaan.
We zien wel welke reacties er komen.
Ik acht het in ieder geval een verontrustend bericht.
Laten we het daar dan maar op houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door eilander »

Dat is altijd al hét bezwaar van de islam tegen het christendom geweest (ook van het jodendom trouwens): God heeft geen Zoon volgens hen. Dus in die zin is het niets nieuws.
Oppervlakkig beschouwd is het niet anders dan de publiciteit halen, angst zaaien, etc. zoals hun strategie steeds is.

Maar je hebt gelijk, christenen mogen dit niet alleen maar oppervlakkig bekijken omdat deze dingen tekenen zijn in de wereldgeschiedenis. Het is wel moeilijk om alles precies een plaats te geven en (bij wijze van spreken) op Gods klok te kijken, maar opmerken moeten we het wel. In de wetenschap dat de Heere alles bestuurt en ook gezegd heeft dat we moeten waken!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door Desiree »

Nou ja, ze zijn nog steeds geen doctor in de theologie. Wat dat betreft wens ik ze succes met hun studie...

Het is jammer dat ze niet in discussie gaan zoals de Roomsen (die in feite hetzelfde willen, maar dan door diplomatie) maar gelijk baf een bom erop. Eerlijk gezegd kan ik het eerste veel meer waarderen.

Het spoort mij wel aan, mijn kennis net zo goed te vergroten... om in ieder geval ook 'mijn' versie van de Bijbel uit te leggen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door Bonny »

Ik hoop dat ze er maar veel van zullen leren. Ook in IS-gebied gaat Hij door met Zijn werk.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Dat is altijd al hét bezwaar van de islam tegen het christendom geweest (ook van het jodendom trouwens): God heeft geen Zoon volgens hen. Dus in die zin is het niets nieuws.
Oppervlakkig beschouwd is het niet anders dan de publiciteit halen, angst zaaien, etc. zoals hun strategie steeds is.

Maar je hebt gelijk, christenen mogen dit niet alleen maar oppervlakkig bekijken omdat deze dingen tekenen zijn in de wereldgeschiedenis. Het is wel moeilijk om alles precies een plaats te geven en (bij wijze van spreken) op Gods klok te kijken, maar opmerken moeten we het wel. In de wetenschap dat de Heere alles bestuurt en ook gezegd heeft dat we moeten waken!
En toch... ik hoor er hier niets van, maar als je Gods volk hoort, hoe laag de oordelen hangen. Dit heeft ons wat te zeggen, juist en vooral omdat het gros van de mensheid het niet zo ziet of niet zo opmerkt. Ja, ze merken wel iets,
maar niet wat ik bedoel. Ik denk ook met vrees aan (als het zover komt) de herdenking van Refo500. Wellicht dat niet
veel mensen daarbij stilstaan?
Alles lijkt gewoon door te gaan. Er wordt door gediscussieerd, er wordt gegeten, geslapen, gespot, gewerkt... en
achten we het onwaarschijnlijk dat zware oordelen en verdrukking aanstaande zijn?
Is er geen vrees, wat zal het aardrijk overkomen? Ik kan het niet kwijt, maar er gebeuren wel zeer opmerkelijke dingen.
Maar ik zal er verder over zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door Orchidee »

Welk "volk van God" u spreekt weet ik niet natuurlijk, maar het "volk van God" die ik ken en spreek hebben het gelukkig niet alleen maar over "de laaghangende oordelen"!
Als dat wel het geval is, straal je nu niet echt jaloersheid uit naar het eeuwige leven met de HEERE
Het zou moeten uitstralen: "kom ga met ons en doe als wij..."
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Welk "volk van God" u spreekt weet ik niet natuurlijk, maar het "volk van God" die ik ken en spreek hebben het gelukkig niet alleen maar over "de laaghangende oordelen"!
Als dat wel het geval is, straal je nu niet echt jaloersheid uit naar het eeuwige leven met de HEEREAfbeelding
Het zou moeten uitstralen: "kom ga met ons en doe als wij..."
Uit uw berichten te lezen zult ze waarschijnlijk niet kennen. Ze worden ook een steeds kleinere groep. Ook een volkje dat altijd een veracht hoopje was. Maar ik doel op mensen die zo bevindelijk van God geleerd en onderwezen zijn als bv. in de Heidelberger, en zoals de NBG zo treffend omschrijft. Die nieuwe geboorte, niet minder als de eerste schepping van hemel en aarde. Denk nu weer niet dat ik (dat gevaar is hier ook aanwezig) doel op extraordinaire zaken. Nee, eenvoudig zoals God Zijn volk altijd bekeert, bij Wien geen schaduw van omkeer is, en nooit veranderd in wat Hij werkt, en dat alles tot verheerlijking van Zichzelf. Men zei vroeger wel: waar de mens verdwijnt en God verschijnt, of waar de mens op het diepst vernederd wordt (het is wat om daaronder te vallen!) en God op het hoogst wordt verheerlijkt.
Dit werk is door Gods alvermogen
Door 's Heeren hand alleen geschied
Het is een wonder in onze ogen en
we zien het maar doorgronden dat niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door Orchidee »

Wat is dat nu weer voor uitspraak en conclusie @Dia
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Rome of Mekka, of beide?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Wat is dat nu weer voor uitspraak en conclusie @Dia Afbeelding
Dat is nu juist het hele probleem. Men onderscheidt het niet meer, en wie nog over is hoeft nergens op de wereld op begrip te reken. Ik zou zeggen: Kennen we de kerkgeschiedenis en de Bijbelse geschiedenis nog wel? Als we die kenden zou het in principe begrepen worden. Maar dat is het niet. Dit volk is niet van deze wereld en ze zijn er ook niet thuis. Als er lering is, bij oudvaders, bij nog levende bevindelijke predikers worden die weggewuifd, en niet zelden met de nodige (ingehouden) smaad overladen. Maar dar is nooit anders geweest, hoewel nu de "godsdienst" de overhand krijgt worden de tijden wel zwaarder in elk opzicht. Zowel onder de oordelen Gods als de verwijten en het misverstaan van de "godsdienst". Ik vraag me trouwens af, of men de term die onder ons gangbaar was, "godsdienst" nog begrijpt?
Er komt een tijd dat de wereld en de godsdienst deze mensen gaat uitspuwen, maar dan is het kort voor de komst van Christus ten oordeel. Dan wordt geen plaats meer voor hen gevonden. Toch worden ze bewaard onder het oordeel.
Ik weet niet of het zin heeft hierop verder te gaan, maar dit speelt al zo lang ik op dit forum post. Wellicht zijn velen dit niet bewust door ontwenning van de ernstige bevindelijke prediking. Men hoort liever een Rijk en Vol Evangelie... Maar ook voor een ellendige en arm zondaar?
Misschien (heb het talloze malen opgemerkt) is het beter te stoppen, al is het ook zo dat je niet weet waarvoor. Immers geldt in zekere zin wellicht ook voor een forum: Zaait aan alle wateren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie