Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteit

Bericht door Pimpelmees »

Ik snap het principiële punt van WimA nu juist beter na al zijn postings. Het doet me ook denken aan een andere verstrengeling van commercie en wetenschap, de verstrengeling van medische faculteiten/artsen en farmaceutische industrie. Een dergelijke situatie moet een theologische uni zien te vermijden.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door DDD »

Maar vind je dit dan ook vergelijkbaar? De farmaceutische industrie is een uitstekend voorbeeld, maar de winsten op dit project zijn zeer bescheiden, voor zover ik kan beoordelen.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteit

Bericht door Pimpelmees »

DDD schreef:Maar vind je dit dan ook vergelijkbaar? De farmaceutische industrie is een uitstekend voorbeeld, maar de winsten op dit project zijn zeer bescheiden, voor zover ik kan beoordelen.
Ik zei "het doet mij denken aan ...". Ik wil het niet gelijkstellen. Of theologische uni's ook daadwerkelijk dezelfde fouten maken als medische faculteiten zou uitgezocht moeten worden.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

WimA schreef:http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarverslag_2013.pdf

Hier het jaarverslag 2013.
Ik kan niets vinden over de medewerking van de professor aan de studiebijbel bij de nevenfuncties.
Wel staat er voor Prof. Hofman onder het kopje "Valorisatie" uit publicaties het volgende vermeld:

Populariserende boeken gericht op breed publiek
-
Studiebijbel
bij de Herziene Statenvertaling (HSV), uitgeverij
Groen Heerenveen (hoofdredacteur voor het
nieuwtestamentisch deel).

De "baten derden" zijn naar 16.00 euro gegaan. De prognose 2014/2015 blijft gelijk aan realisatie 2013.
En wat zegt dat volgens jouw? Ik snap nog steeds het punt niet. Als Jongbloed gewoon de zaalhuur betaald en prof. Hofman niet in z'n TUA tijd werkt aan de HSV producten, dan is er toch nog steeds geen probleem? Mijn advies: zoek het eerst grondig uit en ga dan pas allerlei beschuldigingen roepen.

Kijk nou eens hoe dik aangezet je de aanklacht begon en wat er inmiddels van over is gebleven..
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

peterf schreef:
WimA schreef:http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarverslag_2013.pdf

Hier het jaarverslag 2013.
Ik kan niets vinden over de medewerking van de professor aan de studiebijbel bij de nevenfuncties.
Wel staat er voor Prof. Hofman onder het kopje "Valorisatie" uit publicaties het volgende vermeld:

Populariserende boeken gericht op breed publiek
-
Studiebijbel
bij de Herziene Statenvertaling (HSV), uitgeverij
Groen Heerenveen (hoofdredacteur voor het
nieuwtestamentisch deel).

De "baten derden" zijn naar 16.00 euro gegaan. De prognose 2014/2015 blijft gelijk aan realisatie 2013.
En wat zegt dat volgens jouw? Ik snap nog steeds het punt niet. Als Jongbloed gewoon de zaalhuur betaald en prof. Hofman niet in z'n TUA tijd werkt aan de HSV producten, dan is er toch nog steeds geen probleem? Mijn advies: zoek het eerst grondig uit en ga dan pas allerlei beschuldigingen roepen.
Ik weet niet of jullie de kranten lezen, maar prof. Hofman is met emeritaat gegaan begin van dit jaar.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

Auto schreef:
peterf schreef:
WimA schreef:http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarverslag_2013.pdf

Hier het jaarverslag 2013.
Ik kan niets vinden over de medewerking van de professor aan de studiebijbel bij de nevenfuncties.
Wel staat er voor Prof. Hofman onder het kopje "Valorisatie" uit publicaties het volgende vermeld:

Populariserende boeken gericht op breed publiek
-
Studiebijbel
bij de Herziene Statenvertaling (HSV), uitgeverij
Groen Heerenveen (hoofdredacteur voor het
nieuwtestamentisch deel).

De "baten derden" zijn naar 16.00 euro gegaan. De prognose 2014/2015 blijft gelijk aan realisatie 2013.
En wat zegt dat volgens jouw? Ik snap nog steeds het punt niet. Als Jongbloed gewoon de zaalhuur betaald en prof. Hofman niet in z'n TUA tijd werkt aan de HSV producten, dan is er toch nog steeds geen probleem? Mijn advies: zoek het eerst grondig uit en ga dan pas allerlei beschuldigingen roepen.
Ik weet niet of jullie de kranten lezen, maar prof. Hofman is met emeritaat gegaan begin van dit jaar.
Het gaat hier over het jaarverslag van 2013..
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Luther »

WimA schreef:Klopt. Dat de Ppofessoren hun kennis gebruiken en tijd steken in zo'n project voor een Stichting (in dit geval de HSV) is prima. Het is wel discutabel dat in de 'stuurgroep' ook commerciële partijen participeren. Het zou beter zijn geweest als deze Stuurgroep - als ze expertise nodig zouden hebben van uitgevers - hiervoor onafhankelijke deskundigen zou inzetten. Na voltooiing van het product kan dan gewoon - via een aanbesteding - de voor de Stichting beste uitgever worden gezocht.
Die partij is nodig met hun specifieke expertise van bijbeluitgave om in het proces naar de drukker toe dit goed te laten verlopen. Bovendien heeft Jongbloed ook niet-marktconforme doelen met hun uitgeverij. Je gaat daarvoor natuurlijk geen aanbesteding doen (bureaucratie, gemeenschapsgeld, papierwinkel e.d.
Bovendien: in Nederland is er maar 1 dundruk-drukker, die zelfs internationaal bij de top behoort. Soort monopolie dus.
WimA schreef:
Luther schreef:2. Een instelling die gemeenschapsgeld ontvangt en te weinig vraagt aan de commerciële partij, en op die wijze indirect geld van de gemeenschap onttrekt aan die gemeenschap en indirect overmaakt aan een commerciële partij. Heb ik dit goed samengevat?
Yep.
OK, nu val je dus door de mand... want een deel van de opdracht van de TUA is nu juist om geld uit te geven aan bijbelonderzoek en publicatie van de wetenschappelijke opbrengst daarvan. In dat geval is het zelfs mogelijk dat er een zogenaamde 0-factuur wordt gestuurd, en dat Jongbloed en HSV-stichting niets betalen voor zaalhuur.
WimA schreef:Ik vraag me o.a. nu ook wel af of de variant mannen en vrouwen bijbel ook onder hoofdredactie van de TUA professoren plaatsvind? Weet jij dat?
Nee, dat is niet het geval. Daar werken enkele predikanten op vrijwilligersbasis. Het worden bijbels naar analogie van de HSVJ; de tussenteksten en denkduwtjes zijn speciaal gericht op mannen of vrouwen.
(Ik haast me om erbij te zeggen dat ik dit onzinnige initiatieven vind.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.

@DDD: De zaken zijn in principe vergelijkbaar al zijn de bedragen uiteraard anders.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Mannetje »

WimA schreef:Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.

.
Voor mij als meelezer is het niet helder.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door eilander »

WimA schreef:Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.
@WimA, heb je nu al bij de TUA nagevraagd hoe het zit? Ik meen dat je zoiets wel een keer heb toegezegd. De grote woorden die je inmiddels gebruikt, vragen daar ook wel om. Ik zou zeggen: je hebt beet, nu niet meer loslaten ;)
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

WimA schreef:Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.

@DDD: De zaken zijn in principe vergelijkbaar al zijn de bedragen uiteraard anders.
Beetje flauw. Zijn je argumenten uitgeput doe je net alsof de rest het niet snapt. Komt er nog een betichting (eigenwijsheid en onbenulligheid) naar de TUA en de Stichting HSV (terwijl het eerst nog over Jongbloed ging) bij, maar bewijs is er nog steeds niet..
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Posthoorn »

peterf schreef:
WimA schreef:Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.

@DDD: De zaken zijn in principe vergelijkbaar al zijn de bedragen uiteraard anders.
Beetje flauw. Zijn je argumenten uitgeput doe je net alsof de rest het niet snapt. Komt er nog een betichting (eigenwijsheid en onbenulligheid) naar de TUA en de Stichting HSV (terwijl het eerst nog over Jongbloed ging) bij, maar bewijs is er nog steeds niet..
Je moet je ook niet in een dergelijk gedachte-experiment laten betrekken. Je wordt steeds meer ingesponnen en je krijgt jezelf er niet meer uit, doordat het weefsel steeds fijner gesponnen wordt en steeds nauwer wordt toegehaald. #pathologisch
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Luther »

WimA schreef:Sorry @Luther, je onkunde is dermate dat ik ermee stop. Het punt is wel helder en het is mij wel duidelijk geworden dat het hele zaakje behoorlijk stinkt.
Ik denk door eigenwijsheid en onbenulligheid van - in dit geval - de TUA en de Stichting HSV maar onkunde is geen excuus.
Je hebt veel te grote woorden gebruikt. En ik ben bang dat je nu niet meer terug kunt komen op eerdere stellingnames. Wat hier gebeurt, is gewoon heel normaal. En als er gemeenschapsgeld gebruikt wordt om Jongbloed bijbels te laten verkopen... nou, wat dan nog? Goed besteed toch! Ik heb liever dat het naar Jongbloed gaat dan naar een abortusboot in de Derde wereld.

Maar ik ben bang dat je het allemaal niet kunt weerleggen.
Wat is er trouwens mis mee, als de stichting HSV in zee gaat vanaf het begin van het proces met Jongbloed? Waarom zou daar geen gemeenschapsgeld heen mogen?
Als allerlei stichtingen en deputaatschappen gebruik maken van zalen van huize Winterdijk is dat toch ook niet direct corruptie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef: #pathologisch
Het onthouden van comment lijkt me heel gezond, als men zich ergert of het niet begrijpt.
Het posten van postings die een bepaalde uiting van ongenoegen weergeven over posters of postings, zonder inhoud, vind ik ziekelijk. (pathologisch is zo'n moeilijk woord)
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 31 okt 2014, 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door huisman »

Wat vreemd dat zo'n onzinnig topic zo veel postings heeft opgeleverd.

Toch vind ik de onthulling dat refo=Ezen de moeite waard.....refo is een beetje dom geweest en onthulde zijn alias. :yahoo
Ezen schreef:Dit schreef ik in het HSV topic
refo schreef: Dit lijkt me nog wel ontopic:
De TUA is niet volledig afhankelijk van ons geld.
Kijkt u eens hier op pag 40 van dit document: http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarv ... nitief.pdf

Logisch dat zo'n presentatie door Jongbloed wordt betaald. Maar in het kader van de WOB kun je het vragen aan de TUA.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie