Joodse feestdagen houden?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraagje

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef: Er wordt ook vrij gegeven, maar niet voor een hele week.
Maar wat drijft mensen uit de reformatorische gezindte om hierop over te stappen?
En ook de tamelijk fanatieke manier waarop er overgestapt wordt. Ik ken inmiddels zo al 4 voorbeelden uit mijn (directe) omgeving. Natuurlijk, de omgeving reageert terughoudend omdat je ineens de zondag inruilt voor een andere rustdag. Dat past niet in ons systeem. Ik ben in dit opzicht soms nog mild, ze worden geen orthodoxe joden immers. Anderzijds houdt het nogal wat in. Voor het loofhuttenfeest wordt volgens mij alleen de eerste en de achtste dag vrijgevraagd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Vraagje

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef: Er wordt ook vrij gegeven, maar niet voor een hele week.
Maar wat drijft mensen uit de reformatorische gezindte om hierop over te stappen?
En ook de tamelijk fanatieke manier waarop er overgestapt wordt. Ik ken inmiddels zo al 4 voorbeelden uit mijn (directe) omgeving. Natuurlijk, de omgeving reageert terughoudend omdat je ineens de zondag inruilt voor een andere rustdag. Dat past niet in ons systeem. Ik ben in dit opzicht soms nog mild, ze worden geen orthodoxe joden immers. Anderzijds houdt het nogal wat in. Voor het loofhuttenfeest wordt volgens mij alleen de eerste en de achtste dag vrijgevraagd.
Klopt dat het inderdaad zeer fanatiek en vrij abrupt gebeurd. Kan iemand zeggen waar het precies vandaan komt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Vagari »

Ik heb er ook van gehoord. Het lijkt wel alsof ze door iemand overgehaald worden. Jammer dat ze niet meer weten dat alle inzettingen in het OT die wijzen naar het offer van het Lam, nu vervuld zijn door de Heere Jezus.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Zonderling »

Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Bonny »

Bezoekt men dan ook een Messiaanse gemeente?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Auto »

Bonny schreef:Bezoekt men dan ook een Messiaanse gemeente?
Ja, de kern (naar wat ik begreep) gaat uit van een messiaanse gemeente uit Nieuw Lekkerland. Het grootste deel is afkomstig uit reformatorische kring. En die gemeente heeft een grote aantrekkingskracht.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door ejvl »

Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
Was het niet ds de Jong van de OGG die de feestdagen niet wilde vieren?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zonderling schreef:
Anker schreef:Mijn dochter komt thuis met de vraag waarom we het loofhuttenfeest niet vieren. Ik weet het antwoord niet (helemaal).
Bij ons in de straat woont een gezin dat de Joodse feesten en de Sabbat viert, sinds kort. Tja, dan krijg je zulke vragen.
Wat moet ik mijn dochter antwoorden?
Het antwoord is dat Christus alle ceremoniën van de wet vervuld heeft, zodat we aan deze ceremoniën niet meer gehouden zijn (zie o.a. Galaten en Kolossenzen 2).
Dat geldt ook voor de sabbat voor zover deze ceremonieel is (hoewel ook het vierde gebod wat betreft de rustdag iedere zeven dagen altijddurend is).
Met de kanttekening dat de invulling van de rustdag niet dezelfde MOET zijn als de invulling van de sabbat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Terri »

Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
:?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Hendrikus »

Terri schreef:
Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
:?
hm, wie hier een vraagteken plaatst
-zoekt laag water op spijkers
-verwart de splinter in eigen oog met de balk bij de naaste
-verkoopt de beer, terwijl de huid nog niet geschoten is
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
De dagen zijn menselijke inzettingen, de feiten niet. En om daar speciaal bij stil te staan, is ook goed.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
De dagen zijn menselijke inzettingen, de feiten niet. En om daar speciaal bij stil te staan, is ook goed.
Precies. In die zin vind ik "tegen de Schrift strijden" nogal sterk uitgedrukt. Je kan hoogstens zeggen "niet direct aan de Schrift ontleend". Ik zou niet weten waarom het houden van gedenkdagen van heilsfeiten tegen de Schrift zou zijn.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door PvS »

eilander schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:Overigens moeten wij reformatorischen wel de boezem in eigen hand steken met onze zogenaamde christelijke feestdagen, die evenzeer tegen de Schrift strijden en niet door Christus noch de apostelen ons zijn nagelaten, maar slechts menseninzettingen zijn
De dagen zijn menselijke inzettingen, de feiten niet. En om daar speciaal bij stil te staan, is ook goed.
Precies. In die zin vind ik "tegen de Schrift strijden" nogal sterk uitgedrukt. Je kan hoogstens zeggen "niet direct aan de Schrift ontleend". Ik zou niet weten waarom het houden van gedenkdagen van heilsfeiten tegen de Schrift zou zijn.
Persoonlijk heb ik ook nooit een meerwaarde aan de feestdagen gezien, afgezien van de feiten.
De visie die bv. Koelman had op de viering van feestdagen zien we ook terug bij Engelse en Schotse puriteinen, hij zag de feestdagen als een rooms overblijfsel en wilde de kerk evenals de puriteinen meer hervormen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Zonderling »

PvS schreef:
eilander schreef:Precies. In die zin vind ik "tegen de Schrift strijden" nogal sterk uitgedrukt. Je kan hoogstens zeggen "niet direct aan de Schrift ontleend". Ik zou niet weten waarom het houden van gedenkdagen van heilsfeiten tegen de Schrift zou zijn.
Persoonlijk heb ik ook nooit een meerwaarde aan de feestdagen gezien, afgezien van de feiten.
De visie die bv. Koelman had op de viering van feestdagen zien we ook terug bij Engelse en Schotse puriteinen, hij zag de feestdagen als een rooms overblijfsel en wilde de kerk evenals de puriteinen meer hervormen.
En Calvijn spreekt over een nog niet wėl geïnstitueerde gemeente, wanneer de feestdagen nog worden onderhouden.
Verder is een niet-bindende gedenkdag iets geheel anders dan een universele feestdag als deel van de godsdienst. Universele feestdagen kunnen en mogen nooit door mensen worden ingesteld. Dat is voldoende bewezen door Calvijn, de puriteinen en Schotten, Koelman, Lodenstein, enz. Maar ja, dan moeten we ons er wel eens in verdiepen, maar dat doet nagenoeg niemand.

Gaat henen, sprak Christus, lerende hen onderhouden wat IK u geboden heb - zij hadden de opdracht niet om daar naar eigen smaak en godsdienst nog wat aan toe te voegen.

Maar goed, genoeg erover, ik zie weer hoeveel weerstand er komt wanneer men raakt aan menselijke inzettingen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Sheba »

Zonderling schreef:
PvS schreef:
eilander schreef:Precies. In die zin vind ik "tegen de Schrift strijden" nogal sterk uitgedrukt. Je kan hoogstens zeggen "niet direct aan de Schrift ontleend". Ik zou niet weten waarom het houden van gedenkdagen van heilsfeiten tegen de Schrift zou zijn.
Persoonlijk heb ik ook nooit een meerwaarde aan de feestdagen gezien, afgezien van de feiten.
De visie die bv. Koelman had op de viering van feestdagen zien we ook terug bij Engelse en Schotse puriteinen, hij zag de feestdagen als een rooms overblijfsel en wilde de kerk evenals de puriteinen meer hervormen.
En Calvijn spreekt over een nog niet wėl geïnstitueerde gemeente, wanneer de feestdagen nog worden onderhouden.
Verder is een niet-bindende gedenkdag iets geheel anders dan een universele feestdag als deel van de godsdienst. Universele feestdagen kunnen en mogen nooit door mensen worden ingesteld. Dat is voldoende bewezen door Calvijn, de puriteinen en Schotten, Koelman, Lodenstein, enz. Maar ja, dan moeten we ons er wel eens in verdiepen, maar dat doet nagenoeg niemand.

Gaat henen, sprak Christus, lerende hen onderhouden wat IK u geboden heb - zij hadden de opdracht niet om daar naar eigen smaak en godsdienst nog wat aan toe te voegen.

Maar goed, genoeg erover, ik zie weer hoeveel weerstand er komt wanneer men raakt aan menselijke inzettingen.
Ik heb me er niet helemaal in verdiept... Daarom deze vraag.
Maar bedoelen zij dat het gevaar bestaat dat de feestdagen een soort ritueel iets wordt. Dus we herdenken de opstanding met Pasen. Maar we doen net alsof Christus iedere keer weer opnieuw opstaat? Goede vrijdag? We denken aan Zijn dood, maar we laten Hem ahw weer opnieuw kruisigen en "vergeten" dat Hij is opgestaan. Enz.enz. We zeggen dus wel het zijn heilsfeiten,verstandelijk, maar de beleving wordt opgewekt alsof het steeds weer opnieuw gebeurd? Zoiets?
En als het verplichte dagen worden bestaat het gevaar, rekening houdend met bovenstaande, dat mensen Pasen "vieren" daar iets in zoeken, ervaren, terwijl het voor hen nog geen levende werkelijkheid is? Dus in feite een leeg omhulsel....?
Laatst gewijzigd door Sheba op 10 okt 2014, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie