lien75 schreef:Zonderling schreef:PvS schreef:eilander schreef:Precies. In die zin vind ik "tegen de Schrift strijden" nogal sterk uitgedrukt. Je kan hoogstens zeggen "niet direct aan de Schrift ontleend". Ik zou niet weten waarom het houden van gedenkdagen van heilsfeiten tegen de Schrift zou zijn.
Persoonlijk heb ik ook nooit een meerwaarde aan de feestdagen gezien, afgezien van de feiten.
De visie die bv. Koelman had op de viering van feestdagen zien we ook terug bij Engelse en Schotse puriteinen, hij zag de feestdagen als een rooms overblijfsel en wilde de kerk evenals de puriteinen meer hervormen.
En Calvijn spreekt over een nog niet wėl geïnstitueerde gemeente, wanneer de feestdagen nog worden onderhouden.
Verder is een niet-bindende gedenkdag iets geheel anders dan een universele feestdag als deel van de godsdienst. Universele feestdagen kunnen en mogen nooit door mensen worden ingesteld. Dat is voldoende bewezen door Calvijn, de puriteinen en Schotten, Koelman, Lodenstein, enz. Maar ja, dan moeten we ons er wel eens in verdiepen, maar dat doet nagenoeg niemand.
Gaat henen, sprak Christus, lerende hen onderhouden wat IK u geboden heb - zij hadden de opdracht niet om daar naar eigen smaak en godsdienst nog wat aan toe te voegen.
Maar goed, genoeg erover, ik zie weer hoeveel weerstand er komt wanneer men raakt aan menselijke inzettingen.
Ik heb me er niet helemaal in verdiept... Daarom deze vraag.
Maar bedoelen zij dat het gevaar bestaat dat de feestdagen een soort ritueel iets wordt. Dus we herdenken de opstanding met Pasen. Maar we doen net alsof Christus iedere keer weer opnieuw opstaat? Goede vrijdag? We denken aan Zijn dood, maar we laten Hem ahw weer opnieuw kruisigen en "vergeten" dat Hij is opgestaan. Enz.enz. We zeggen dus wel het zijn heilsfeiten,verstandelijk, maar de beleving wordt opgewekt alsof het steeds weer opnieuw gebeurd? Zoiets?
En als het verplichte dagen worden bestaat het gevaar, rekening houdend met bovenstaande, dat mensen Pasen "vieren" daar iets in zoeken, ervaren, terwijl het voor hen nog geen levende werkelijkheid is? Dus in feite een leeg omhulsel....?
@Lien75,
Zeker bestaan de gevaren die je schetst.
Maar in principiële zin zijn ook de volgende bezwaren essentieel:
- Inzetting van altijddurende en universele dagen om God daardoor te dienen, komt alleen God toe, geen mens. Dit op grond van het tweede gebod. Zie ook Matth. 15:9.
- In Christus zijn alle feestdagen als deel van de ceremoniële wetten vervuld. Zouden we dan nieuwe dagen daarvoor in de plaats mogen stellen? Zeer zeker niet. Gal. 4:10, Kol. 2:16.
Nog enkele citaten ter overweging:
Justus Vermeer schreef:
Ook vindt men onder ons nog de zogenaamde feestdagen, welke worden onderhouden op speciaal daartoe gekozen dagen ter herinnering aan de geboorte van de Zoon van God uit Maria, Zijn besnijdenis, leven, lijden, dood, begrafenis, opstanding en hemelvaart. Alsook ter herinnering aan de bijzondere uitstorting van de Geest van Christus op de Pinksterdag. Maar voor deze bijzondere tijden vinden wij geen grond in de Bijbel.
Wél is het hoogst noodzakelijk dat over al deze heerlijke stoffen aangaande Christus jaarlijks achtereen wordt gepredikt, want deze zijn zo zeer uitlokkend en dierbaar. Maar het onderscheid van tijden en alle bijgeloof ten aanzien daarvan heeft God weggenomen. Hij heeft één dag, de dierbare door God ingestelde sabbatdag gegeven [zo noemt Justus Vermeer de zondag onder het Nieuwe Testament], welke tot het doel van deze prediking zeer geschikt is. Voor het onderhouden van deze bijzondere dagen vinden wij net zo min grond in de Bijbel als de roomsen vinden voor hun zogenaamde heilige dagen.
Erskine's / Fisher schreef:
Vr. Wordt er nu, onder het Nieuwe Testament, enig bevel gegeven om jaarlijkse feestdagen, of heilige dagen te vieren?
Antw. Nee. Omdat die van het Oude Testament door de dood en opstanding van Christus zijn afgeschaft, is er in de Heilige Schrift, noch een bevel, noch een voorbeeld om de jaarlijkse heilige dagen, die de roomsen en anderen vieren, te houden; integendeel al zulke dagen worden veroordeeld, Gal. 4:10, Kol. 2:16.
Vr. Waarom is het vieren van die dagen af te keuren?
Antw. Omdat dit niets minder is dan een inbreuk maken op Gods instellingen aangaande Zijn dienst en een aantasting van de vrijheid, waarmee Christus Zijn Kerk en volk heeft vrijgemaakt, Kol. 2:20.