Joodse feestdagen houden?

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Floppy »

Floppy schreef: ...
Onze zondagsrust zou ik als volgt willen formuleren: Een zeer goede, menselijke instelling; gebaseerd op Gods gebod aan Israel om de Sabbat te houden, maar opnieuw ingekleurd door Christus' opstanding.
...
Na hier nog wat langer over te hebben nagedacht, kom ik tot een iets andere samenvatting van de zondagsrust:
Een zeer heilzame instelling voor mens en maatschappij, naar het voorbeeld door God aan Israel gegeven in het Sabbatsgebod, maar opnieuw ingekleurd door Christus' opstanding.

Aan de ene kant is de Zondagsrust voor de Christen m.i. geen gebod zoals het 4e gebod dat is voor de Israeliet; aan de andere kant was dat gebod hun niet zonder reden gegeven. In het ritme van de mens en maatschappij hoort een regelmatige rust te zitten; geen Ander weet dat zo goed als de Schepper Zelf. In die zin is het regelmatig rusten een Goddelijke instelling, voor de heidenen zou ik zeggen: een Goddelijk advies aan de mens.

Ook wil ik nog even de aandacht vestigen op het tweeledige in de 10 geboden, nl. dat het taalkundig zowel geboden als beloften zijn. In de NL vertaling met 'gij zult...' is dat prachtig overgekomen.
'Gij zult niet stelen' betekent daardoor niet alleen dat we niet mogen stelen, maar ook dat er een tijd komt waarin we niet langer meer zullen stelen.
Dan wordt het 4e gebod ineens de 4e belofte, waarin er een tijd komt waarin we niet meer zullen werken (of iig niet meer hoeven te werken "in het zweet ons aanschijns").
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Sheba »

Onlangs een preek gehoord. Daarin werd o.a. ongeveer dit gezegd; pascha, Pinksteren, loofhuttenfeest waren eeuwige inzettingen.
Het pascha is onze Goede vrijdag. We gedenken het Lam dat geslacht werd, Jezus Christus aan het kruis. En niet meer zoals in OT aks heenwijzing naar het komende Lam.
Pinksteren, oogstfeest in OT en in het NT uitstorting Heilige Geest,
En dan mbt Loofhuttenfeest. In OT had dat de betekenis om de Heere te danken voor Zijn zorg over het volk na de uittocht uit Egypte het verblijd zijn in Hem. En voor de NT gelovige die mag weten vrijgekocht te Zijn uit de slavernij van De zonde, is het loofhuttenfeesr, verblijd in de Heere, de Verlosser, leven.
Dus niet meer in hutjes wonen zonder dak. maar wel het verblijd leven in de Heere.

Dit n.a.v. Leviticus 23 en Zacharia 14.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door -DIA- »

Eens zal het eeuwige Loofhuttenfeest aanbreken voor de Kerk,
We lezen in de Openbaringen van de schare in de hemel met palmtakken in hun handen.
Ik had er ook nooit bij stilgestaan dat dit zag op de eeuwige rust, waarvan het
Loofhuttenfeest een schaduw was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Sheba »

Het trof mij dat vaak door Joodse feestaanhangers etc. altijd gewezen wordt op eeuwige inzettingen. En als je deze feesten dus niet letterlijk zo zou houden je ongehoorzaam bent. Maar voor een waar gelovige zijn het eeuwige inzettingen die in Christus vervuld zijn wat in OT alleen nog maar een voorafschaduwing was van Hem. Maar in het NT dus veel rijker is. Omdat het werkelijkheid is geworden. En dan is het inderdaad Pascha/Goede vrijdag, oogstfeest/Pinksterfeest, en loofhuttenfeest blijft bij de kern. Verblijden in de Heere. (Is dat zichtbaar, niet nep of gemaakt, aan ons? Zoals het loofhuttenfeest in OT ook zichtbaar was. De mensen zaten niet als treurwilgen in hun hut)Dus niks ongehoorzaamheid. Maar geloofsgehoorzaamheid! Want het is inderdaad een eeuwige inzetting. Wat hier op aarde al werkelijkheid is voor Gods kinderen maar straks in de Hemel volmaakt zal zijn.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Curatorium »

Sheba schreef:Onlangs een preek gehoord. Daarin werd o.a. ongeveer dit gezegd; pascha, Pinksteren, loofhuttenfeest waren eeuwige inzettingen.
Het pascha is onze Goede vrijdag. We gedenken het Lam dat geslacht werd, Jezus Christus aan het kruis. En niet meer zoals in OT aks heenwijzing naar het komende Lam.
Pinksteren, oogstfeest in OT en in het NT uitstorting Heilige Geest,
En dan mbt Loofhuttenfeest. In OT had dat de betekenis om de Heere te danken voor Zijn zorg over het volk na de uittocht uit Egypte het verblijd zijn in Hem. En voor de NT gelovige die mag weten vrijgekocht te Zijn uit de slavernij van De zonde, is het loofhuttenfeesr, verblijd in de Heere, de Verlosser, leven.
Dus niet meer in hutjes wonen zonder dak. maar wel het verblijd leven in de Heere.
Klinkt allemaal heel mooi en logisch, maar is er schriftbewijs voor dat bijv. het loofhuttenfeest een andere betekenis heeft sinds het NT? Of is het slechts een gedachte van een dominee?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Joodse feestdagen houden? Uit: Vraagje

Bericht door Sheba »

Curatorium schreef:
Sheba schreef:Onlangs een preek gehoord. Daarin werd o.a. ongeveer dit gezegd; pascha, Pinksteren, loofhuttenfeest waren eeuwige inzettingen.
Het pascha is onze Goede vrijdag. We gedenken het Lam dat geslacht werd, Jezus Christus aan het kruis. En niet meer zoals in OT aks heenwijzing naar het komende Lam.
Pinksteren, oogstfeest in OT en in het NT uitstorting Heilige Geest,
En dan mbt Loofhuttenfeest. In OT had dat de betekenis om de Heere te danken voor Zijn zorg over het volk na de uittocht uit Egypte het verblijd zijn in Hem. En voor de NT gelovige die mag weten vrijgekocht te Zijn uit de slavernij van De zonde, is het loofhuttenfeesr, verblijd in de Heere, de Verlosser, leven.
Dus niet meer in hutjes wonen zonder dak. maar wel het verblijd leven in de Heere.
Klinkt allemaal heel mooi en logisch, maar is er schriftbewijs voor dat bijv. het loofhuttenfeest een andere betekenis heeft sinds het NT? Of is het slechts een gedachte van een dominee?
De kern=betekenis van het loofhuttenfeest in OT was het verblijd zijn in de Heere (om de wonderen die Hij had gedaan, Zijn zorg)
De kern=betekenis van het loofhuttenfeest in NT is verblijd zijn in de Heere (om de wonderen die Hij heeft gedaan. Zijn zorg)

Zoals de kern+betekenis voor het Pascha en Pinksteren hetzelfde is gebleven. Is dat dus ook met het loofhuttenfeest. En dat alles is in Christus NT vervuld waar het in het OT alleen nog maar een voorafschaduwing was.

Zie Zacharia 14 vers 16 (GBS Bijbel met kanttekeningen, online)
En het zal geschieden dat 70al de overgeblevenen van alle heidenen die tegen Jeruzalem zullen gekomen zijn, die zullen van jaar tot jaar 71optrekken om aan te bidden 72den Koning, den HEERE der heirscharen, en 73om te vieren het feest der loofhutten.

70 Dat is, al degenen die de Heere niet zal verdelgd hebben, te weten alle uitverkorenen, die tot de ware kennis Gods zullen gebracht wezen door de predicatie van het Heilig Evangelie.
71 Te weten naar Jeruzalem. De Heere zal hen bekeren, zodat zij zich ook tot de christelijke gemeente begeven zullen, om den Heere te dienen. De profeet beschrijft hier den inwendigen godsdienst van de kerk des Nieuwen Testaments, door den uiterlijken godsdienst, die in het Oude Testament is gebruikelijk geweest.
f Jes. 66:23.
72 Dat is, den Heere Christus.
73 Dat is, om God te loven voor Zijn weldaden, gelijk het volk Gods placht te doen, als het het feest der loofhutten placht te houden. Zie Lev. 23:34, enz. En onder den naam van dit feest vervat hij allerhande eer, die men Gode te doen schuldig is.

Kleine toevoeging

Las later vandaag nog dit mbt het pascha op de site van ds Pieters.
Dit geeft denk ik goed weer hoe ook te handelen met Loofhuttenfeest en op grond van welk bijbelgedeelte.
Antwoord: wij moeten het Pascha houden. Dat is - zo gezegd - de moeder van het joodse paasfeest. De Bijbel spreekt niet over het joodse paasfeest, dan alleen voorzover het joodse paasfeest zich op de Bijbel grondt. Er zijn later allerlei joodse tradities bij gekomen, en daar hoeven wij ons niet aan te houden. Maar aan het Pascha, zoals de Heilige Schrift ons daarin onderwijst, moeten wij ons wel houden. Ja, het Pascha moeten wij houden! Alleen niet op een Oudtestamentische manier. Wij moeten en mogen het Pascha houden op een Nieuwtestamentische manier. Hoe dat dan is? Is dat het paasfeest van onze na-reformatorische kerken? Nee. Ik noem onze kerken bewust niet 'reformatorische' kerken, maar 'na-reformatorische' kerken. Waarom? Omdat het vieren van pasen - net zo goed als het vieren van kerst en pinksteren en zo - niet reformatorisch is. Calvijn en de eerste kerkhervormers schaften het vieren van alle feestdagen af met uitzondering van de wekelijkse feestdag van de Rustdag, op de eerste dag der week. Dat er later toch kerstfeest werd gevierd en paasfeest en zo, kwam doordat het volk er gewoon niet mee akkoord ging om op kerst- en andere feestdagen te werken; en omdat ledigheid des duivels oorkussen is, hebben onze vaderen gezegd: als men dan toch een vrije dag neemt, dan kunnen wij ze beter in de kerk hebben dan in de kroeg. En zo werden op de feestdagen kerkdiensten gehouden. En omdat je moeilijk kunt zeggen dat het verkeerd is om Lukas 2 te preken, preekte men bij voorkeur op de feestdag die de roomse kerk kerstmis noemt, over de geboortegeschiedenis van de Heere Jezus; en wanneer de roomse kerk paasmissen houdt, preekten de protestantse dominees over Lukas 24 en zo.

Wij moeten het Pascha op Nieuwtestamentische manier houden, maar daarmee wordt niet het paasfeest bedoeld. Wat dan wel? Dat legt de apostel Paulus uit in I Korinthiërs 5. Hij schrijft over een heel moeilijk probleem: de gemeente te Korinthe heeft de vreselijke zonde van hoererij toegelaten. Paulus is het er totaal mee oneens en zegt dat we in de gemeente zulke zonden niet mogen toelaten. In vers 6 vergelijkt hij deze zonde met zuurdesem. Wat is zuurdesem? Het is een soort gist. Als je in een hoekje van een klomp deeg een beetje gist doet, moet je niet denken dat het netjes in dat hoekje blijft zitten, nee: het gist (zuurdesem) doorzuurt het hele deeg. Zo is het met zonde is: getolereerde zonde besmet anderen. Hij schrijft dan: "Weet gij niet dat een weinig zuurdesem het hele deeg zuur maakt?" En natuurlijk weet iedereen dat. Nu de conclusie (in vers 7): "Zuivert dan de oude zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg moogt zijn." Wat is in de beeldspraak 'de oude zuurdesem'? Gist, zoals wij het hebben, had men in die tijd nog niet. In plaats daarvan gebruikte men een stukje oud brood, dat 'bedorven' was geworden en dat, als 'oude zuurdesem', functioneerde als gist. Wat bedoelt Paulus hiermede? Dat de gemeente alle zonden moet uitroeien. Hij vervolgt in hetzelfde vers met de woorden: "…gelijk gij ongezuurd zijt." Hij bedoelt te zeggen: in diepste wezen is Gods gemeente (en Gods kinderen ieder afzonderlijk) ongezuurd = van zonde verlost. Hoe is dat zo gebeurd? Hij vervolgt (nog steeds in hetzelfde vers): "Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus." Hier wil ik naar toe ter beantwoording van de vraag wat wij met de Oudtestamentische voorschriften van het Pascha moeten: In Christus is het Oudtestamentische Pascha vervuld (zoals al de ceremoniën van het hele Oude Testament in Hem zijn vervuld!), en vanuit deze vervulling nu moeten en mogen wij, als Nieuwtestamentische Christenen, het Pascha houden. Dat is hetzelfde als: in Christus geloven en uit Hem leven. Dit blijkt als we het volgende vers in I Korinthiërs 5 lezen: "Zo dan laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesem, noch in de zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid."

U voelt wel dat de apostel het in deze omschrijving heeft over het Pascha: dan mocht geen gezuurd brood worden gegeten, zelfs niet in huis worden gevonden; alleen brood zonder gist, ongezuurd brood, mocht worden gegeten. Wat is dat ongezuurde brood nu in de geestelijke of Nieuwtestamentische toepassing? Het is het leven in oprechtheid en waarheid.

Het Pascha moeten wij houden, niet op joodse manier, vermengd met veel menselijke tradities; niet op roomse manier, vermengd met veel andere, net zo menselijke, tradities; niet op Oudtestamentische manier, welke immers vervuld is in Christus; maar op Nieuwtestamentische manier, zoals de apostel de Korinthiërs onderwijst: de zonde wegdoen en heilig leven vanuit het geofferde Lam Gods, het Pascha-Lam Jezus Christus!

Om dit Pascha recht te vieren is er een innige vereniging met het Pascha-Lam nodig. Om de oude zuurdesem echt uit te zuiveren en u van alle zonden te ontdoen, is nodig ongezuurd te zijn, van zonde ontslagen te zijn. Elke lezer onderzoeke zichzelf: wat is hiervan praktijk bij mij? Is het Lam mij dierbaar, omdat ik die Egyptische slavernij in mijn ziel gewaar ben geworden? En leerde ik het beamen dat er geen verschoning is van de straf tenzij er bloed vloeit? En is ook mij alle zonde, in praktijk achtergebleven, een smart, waarvan ik graag volledig verlost wil zijn?
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Joodse feestdagen houden?

Bericht door Wittewrongel »

In de saambinder van deze week is er ook wat over geschreven
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Joodse feestdagen houden?

Bericht door -DIA- »

Wittewrongel schreef:In de saambinder van deze week is er ook wat over geschreven
Dat heb ik gelezen. en ook best wel lezenswaardig.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie